Google lancerer nyt design
I går lancerede Google officielt det nye design på deres søgemaskine. Væk er den tidligere baggrundsfarve på annoncerne og erstattet af en lille “annonce” label /”ad” hvis du bruger engelsk interface). Væk er også understregningen af links, fonte er sat lidt op og linjeafstand på siden justeret.
Resultatet ser således ud – men hvad synes du om det nye design?
Skjulte annoncer?
Ifølge både danske og Amerikansk lovgivning, har forbrugerne krav på at vide, at en annonce er en annonce. Det er derfor søgemaskinerne alle laver en eller anden form for markering af, at annoncerne faktisk er annoncer.
Den tidligere metode har der altid været stillet berettiget spørgsmålstegn ved. På mange skærme forsvinder den lyse baggrundsfarve næsten helt og så ligner annoncerne (i hvert fald dem i venstre spalte) almindelige søgeresultater.
Jeg er dog ikke sikker på, at den nye markering er bedre. Måske tværtimod.
Problemet er, som jeg ser det (mindst) to ting:
- Label kommer efter overskriften
Jeg mener det er på kanten med lovgivningen, at den nye markering af, at en listing er en annonce, først vises efter overskriften. Vi ved jo, at folk i høj grad scanner overskrifter i et søgeresultat, før de stopper op ved nogle, og så (måske) læser lidt mere inden de klikker. Mange (flere) tror jeg derfor ikke vil opdage, at det er en annonce de klikker på.
. - Label tekst er meget lille og virker som en fremhævning
Teksten størrelse i “Annonce” markeringen er meget lille – mindre end de andre tekster omkring den. På mindre skærme splatter det helt ud og ligner bare en gul klat. Og hvis man ikke tydeligt ser teksten “Annonce”, så fremstår den gule firkant mere som en fremhævelse i stil med stjerner og andre kvalitets/redaktionelle fremhævelser.
Hvis forbrugerne faktisk i mindre grad end tidligere ender med at opfatte, at annoncerne er annoncer, så mener jeg der kan stilles berettiget spørgsmål ved lovligheden, at det nye design.
Er links uden understregning bedre?
Jeg er meget i tvivl, om det er klogt at fjerne understregningen af links. Man kan naturligvis godt argumentere for, at det gør siden ser lidt flottere ud – mere æstetisk. Men jeg er ikke sikker på, det gavner brugervenligheden.
Når det ikke er tydeligt, at et link er et link kan de besøgende reelt set kun finde ud af det ved at køre musen hen over alle tekster på siden. Det er unødvendigt tungt og kan gøre det langsommere og mindre intuitivt at bruge siden. Personligt synes jeg det er lidt mere som at famle sig rundt i blinde i et mørkt rum.
Mere annoncefokus – eller brugervenlighed?
Alt i alt synes jeg, at denne opdatering mest af alt ligner et forsøg på, at få flere til at klikke på annoncer, frem for de organiske resultater. Det synes jeg er både trist og dumt.
Trist fordi Google, som alle andre kvalitets-medier, bør have deres hovedfokus på de organiske resultater. Og dumt fordi jeg tror det på sigt vil få flere folk til at opfatte Google mere som et kuponhæfte, og mindre som en troværdig informationskilde.
Læg også mærke til i ovenstående skærmbillede med det nye design, hvordan ingen af de øverste almindelige søgeresultater vises “above the fold” …
Hvis Google virkelig mener, at deres organiske resultater er så ringe, at de skal begraves nederst på siden, hvor meget søgemaskine er Google så?
På den anden side giver det så til gengæld bedre plads til, at konkurrenter kan trænge ind på markedet. Hvis Google fortsætter med at blive mere og mere fokuseret på annoncer og egne informationer, så tror jeg, at det vil åbne et kæmpe hul i markedet for en konkurrent, der vil ind.
Det var jo, paradoksalt nok, på samme grundlag Google oprindeligt kom til magten. De tilbød et rent og simpelt interface i en tid hvor alle de andre portaler var ved at forsumpe i blinkende reklamer. Nu er Google ved at falde i samme fælde selv.
Kim skriver
Min personlige mening: Jeg er ikke fan 🙂
VI kan desværre kun sidde og gætte løs om det nye er dårligere eller bedre end før, både hvad angår markeringen af annoncer og understregning af links, én ting er sikkert, Google har testet det til hudløshed og jeg er sikker på at de er glade for resultatet. Google har opfyldt et krav om at gøre annoncerne tydeligere. Min personlige mening er at dette ikke er sket, men hvis det gør dem glade der har sat kravet, så fungerer det jo for Google. Jeg er sikker på at CTR på Adwords annoncerne på det nye design er mindst lige så god som før 😉
Med hensyn til at presse de organiske resultater ned, så går det nok kun én vej desværre. Google har nogle shareholders der skal gøres glade og det kan kun ske ved at de år efter år viser en stigning i reklame indtægt, at deres metode så virker lidt for let købt kan man altid diskutere.
Google prøver selvfølgelig hele tiden at blive bedre til at sørge for at kvaliteten af annoncerne er i top, så de kan konkurrere med de organiske og det syntes jeg nu også de kan i rigtig mange tilfælde. Det er klart at ved nogen typer søgninger er det bedre at kigge i de organiske end andre og vice versa. Side 1 i Google kunne som godt ende som 100% betalt en gang, og som du siger så giver det anledning til konkurrence.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er helt sikker på, at det er en meget kortsigtet strategi – som at pisse I bukserne, at fokusere alt for meget på annoncerne. Og det ved mange fokk hos Google også godt. For kærneproduktet er de organiske søgninger – ligesom artikler er det for en avis, og hvis de bliver for ringe, så ender forbrugerne med at smutte til noget bedre.
Uanset hvor relevante annoncerne er, så har de altid den kæmpe store svaghed, at de KUN repræsentere en meget lille del, af al nden information der finds – og kun den del, der kan kapitaliseres. Det betyder, at søgebrugerne vil gå glip af links, der kunne være meget bedre, hvis de organiske resultater begraves for meget. Når de same søgebrugere søger I f.eks.l Bing, kan de derfor opleve bedre resultater – og det vil naturligvis skade Google på sigt.
Kim skriver
Jeg tror du har helt ret i at det skader Google på sigt, og som du siger er det en meget kortsigtet strategi. Ændringer der laves kun for at glæde shareholder er sjældent gode for slutbrugeren.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, og det er et klassisk problem for børsnoterede selskaber, som Google. Ejerne ved jo som regel ikke noget om det at drive søgemaskine og kan derfor risikere, at presse selskabets ledere til at gøre ting, som faktisk ikke er godt på lang sigt.
Henrik R skriver
Den nye annoncemarkering tror jeg ikke, der er nogen der overser, og om en understregning af links eller ej har en reel værdi, er jeg ikke sikker på. Det reelle problem, set fra min synsvinkel, er at Google har så meget fokus på annoncer, men det har de jo haft i flere år. At Google skulle forsvinde ud i glemslen tror jeg ikke på. Google har en størrelse, og sidder så tungt på søgemaskinemarkedet, at der skal noget helt ekstraordinært til, hvis det skulle gå galt. Jeg synes, det virker som om, at Google jævnligt afprøver forskellige ting, og af og til presser det hele lidt. Det gør de selvfølgelig for at finde balancen, hvor de tjener penge og samtidig leverer ordentlige søgeresultater.
Men hvem ved, måske slutter Google eventyret på et tidspunkt, men mere sandsynligt er det – tænker jeg – at Google bliver direkte konkurrent til Amazon, og ikke bare annoncekanal for produkter, men reelt selv begynder at sælge vaskemaskiner, proteinpulver, bleer, elektronik og så videre. Med Google Search, Google+ osv. har de fundamentet iorden.
Under alle omstændigheder nogle spændende synspunkter deMib!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Værdien I understregning af links er, at man kan se hvilke tekster på siden der faktisk er et link. Uden denne markør kan du kun se det ved at køre musen over alle tekster.
Google eventyret slutter 100% sikkert på et tidspunkt – jeg har I hvert fald aldrig hørt om hverken virksomheder eller mennesker, der har levet evigt 🙂
Spørgsmålet er alene hvornår og hvordan det sker. Hvis Google svækker sin egen styrke I markedet ved at tage forkerte beslutninger vil det gøre det lettere for andre at snuppe større eller mindre dele af deres marked.
Husk også, at der for ikke så mange år siden var andre søgemaskiner med en ligeså dominerende position I markedet, som Google har nu. De døde også. Der skal ikke så mange dumme fejl til, at undergrave en success.