Google nærmer sig nye kanalkonflikter på musik- og rejsemarkedet
Google har annonceret planer om at købe den Amerikanske virksomhed ITA Software, der har specialiceret sig i software til flybranchen. Google ligger ikke skjul på, at målet er, at de vil lave en søgemaskine til flybilletter og sælge dem direkte selv. Der er også rygter om, at Google vil gå ind i musiksalg med en eller anden form for konkurrent til bl.a. iTunes.
Begge dele åbner op for nogle nye kanalkonflikter vi ikke i samme grad har set før …
Hvis Google for alvor går ind i salg af flybilletter, hvordan mon det så vil påvirke den ekstremt store omsætning de i dag har på salg af AdWords til netop denne branche? Vil det på sigt gå, at Google både er konkurrent og annonceleverandør til de samme firmaer? Jeg har min tvivl.
I første omgang vi konkurrenterne nok forsøge, at holde fast i deres AdWords annoncer. For mange af dem udgør de nemlig en af de vigtigste markedsføringskanaler. Så på kort sig ville det gøre forbandet ondt på mange af dem, hvis de må droppe deres AdWords annoncering.
Men hvad mon der sker på lidt længere sigt? Hvis Google virkelig gerne vil sælge flybilletter gennem deres egen (kommende) system, hvor vil deres loyalitet så ligge? Hos dem selv – eller hos deres AdWords kunder? Vil Google smide deres egne resultater op over konkurrenternes (dyrt købte) annoncer? I så fald vil både klikrater og konverteringer næsten helt sikkert falde.
Og endnu værre – hvad med de mange konkurrenter, der i dag bruger Google Analytics til effektmåling og ROI beregninger? Vil de være trygge ved fortsat at gøre det – altså give deres konkurrent (Google) al den mest forretningskritiske data de har? Og hvor dyrt bliver alternativerne for dem?
Det store spørgsmål er nok, om Google kan tjene flere penge på at sælge flybilletter selv – end ved at sælge annoncer, til de andre spillere i markedet. Hvis de griber det rigtigt an burde de kunne tjene mere ved at sælge dem selv. Hvis de altså får success med det. Men før success’en viser sig skal de gå i direkte kamp med et af deres vigtigste kundesegmenter på AdWords. Tør de det? Tør de gamble med den (gode) indtægt? Det er svært at sige, men generelt set har Google “turde” gøre mange underlige ting og det ser ikke ud til at deres selvsikkerhed er på vej ned.
Google Music – eller hvad en kommende musiktjeneste vil komme til at hede, vil på samme måde ramme konkurrenter i markedet der i dag bruger AdWords. Dette marked er dog ikke en brækdel så stort som rejsemarkedet – og klikpriserne er væsentligt lavere. Så på det marked er jeg helt sikker på, at Google godt tør løbe risikoen for, at de eksisterende annoncører smutter.
Lige nu er det hele bare gætterier – men det bliver spændende at følge udviklingen. Rent forretningsmæssigt kan jeg se mange gode argumenter for, at Google vil gå den vej. Jeg har altid ment, at det var meget farligt for dem, at næsten hele deres indtjening ligger på en enkelt kanal – AdWords. At sprede indtjeningen lidt mere ud vil der være meget god fornuft i. Så er det bare surt for dem der tromles ned på vejen …
Andreas Lolk skriver
Det er et utroligt godt perspektiv du har på især Rejsebranchen. Den branche er så lukrativ for mange personer og selv mindre rejseselskaber bruger over 100.000 kr. på AdWords hver eneste måned.
Det er hvad jeg selv har set i Danmark – Tænk bare over hvor mange penge de bruger i USA og verden over. Det er noget af et gamle, som Google tager her og det vil helt bestemt gøre mange usikre for om deres branche nu også er sikker i fremtiden, når Google “tør” lægge sig ud med en af de største annoncørerbaser på AdWords.
Johannes Andersen skriver
Opstillet på sort og hvidt så er det klart at Google skal tage dette skridt, selvom det går ud over nogle af deres AdWords kunder.
De kunder bruger X antal kr på at annoncere, disse penge tjener de (forhåbentligt) hjem igen på deres flybilletsalg – ergo, Google går ind i et marked hvor det er muligt for dem at tjene mere end de taber på frafald af AdWords annoncører, derudover har Google jo en klar konkurrencefordel som sikkert gør de meget hurtigt kan op på siden af nogle af de bedste der er nu, og de har ikke samme udgift til annoncering = de kan dumpe priserne eller beholde en højere profit på samme produkt.
Og så er der selvfølgelig hele perspektivet med Analytics som du selv nævner, det er en interessant position Google står i.
Klaus skriver
Jeg er da helt sikker på at man ser google sprede sig over flere forskellige ting. Som forbruger er jeg dog ikke helt sikker på, at dette på sigt vil gavne konkurrencen hvis google sidder sig total på mange forskellige områder. Set fra Google så er det da klart noget de skal gøre.
Torben Lundsgaard skriver
Det minder mig meget om EasyJet der startede ud med at sælge flybilletter gennem rejsebureauer, og gav bureauerne en god kommission. Da det så var slået fast at EasyJet var meget billigere end de traditionelle selskaber trak de tæppet væk under bureauerne.
Jeg har svært ved at se at Google skulle blive rejsebureau og udvide til pakkerejser. Det er dog nærliggende at sælge pakkerejser fra andre rejsebureaer. Set i det perspektiv skal Expedia tage konkurrencen meget alvorligt, mens Nyhavns Rejser måske får en ny og bedre salgskanal.
Andreas Lolk skriver
“Opstillet på sort og hvidt så er det klart at Google skal tage dette skridt, selvom det går ud over nogle af deres AdWords kunder.”
Det er rigtig, hvis du ser udelukkende på rejsebranchen og ikke indregner arbejdskraften til at køre rejseportaler i hele verden.
Derudover ser du i din udregning også bort fra den eventuelle dårlige omtale, som kan brede sig til andre brancher, der samtidig bliver bange for, at Google skal gå ind på deres marked.
Per H. Jørgensen skriver
At google vil lave en søgemaskine som i dette tilfælde specifkt er til flybilletter, undrer mig ikke. Men at de også skulle ønske at gå ind i rejsebranchen kommer virkeligt bag på mig. Det går ofte galt, når en virksomhed tager en “afstikker” til en helt anden branche, som de ikke har nogen erfaring med.
For nogle år siden var jeg selv ansat ved en stor dansk virksomhed, som troede at de kunne gå på vandet blot fordi de havde lavet mange penge. Deres eventyr i andre brancher og produktområder, de ikke kendte til, endte da også med et milliardunderskud. Det er nu rettet op igen – og løsningen var at vende tilbage til deres kerneområde 🙂