Google Mobil SEO – få styr på dit mobil-site nu! (eller dø i Google i morgen)
Jeg har tidligere skrevet om, hvor vigtigt det er, at have et website, som er fedt at bruge for det stigende antal af mobile brugere. Men nu er det for alvor ved at være sidste chance for, at få styr på det med mindre du vil mærke de kedelige konsekvenser meget kontant i Google – lige om lidt!
Google har netop annonceret, at de meget snart vil rulle en række nye opdateringer ud, som får den konsekvens, at websites der fungerer dårligt på mobile enheder kommer til at ranke (endnu) dårligere – eller måske slet ikke bliver vist i søgeresultaterne til de mobile brugere.
I dette indlæg vil jeg se lidt på nogle af de mobile fejl, som vil give dig store problemer, meget snart, hvis du ikke får dem ordnet … nu
Hvis du ikke allerede har læst mit indlæg om Google Mobil SEO, med løsningsmodeller på mobilvenlige websites, vil jeg anbefale at du også læser det. Her kan du læse om de tre mest almindelige modeller for mobile websites: Responsive Web Design (RWD), dedikerede mobile websites og mobil apps.
De fleste problemer i forhold til Google Mobil SEO opstår, hvis du vælger, at lave et dedikeret mobilt website – altså en slags specialformateret kopi af dit almindelige website, typisk publiceret på et mobilt sub-domæne som: m.ditwebsite.dk.
Med et RWD site vil du, hvis ellers det er lavet godt nok, have et website der fungerer godt på alle mobile enheder. Så ingen problemer med det. Og en mobil app er slet ikke et format, som Google (p.t.) indekserer. De kan jo ikke crawle den og linke til siderne i den – kun til den almindelige webside der sælger den (app store link eller salgsside). Tilbage er således kun løsningen med at lave et dedikeret mobilt website, der som sagt kan give alvorlige problemer.
Google har skrevet et indlæg på deres blog i forgårs, hvor de forklarer lidt om ændringerne. Du kan læse det her. Du kan også bare læse videre her, så skal jeg forsøge, at forklare det vigtigste – på dansk.
Forkerte redirects vil skade din Google Mobil SEO
Når brugere med mobile enheder besøger dit almindelige website vil du sikkert redirecte dem til dit mobil-site. Det vil i hvert fald være det normale at gøre og også en helt fornuftig løsning. Men det skal bare gøres rigtigt! For hvis du laver forkerte redirects, så skal du ikke regne med, at Google fremover vil vise links til dit website når mobilbrugere søger i Google.
Nedenfor kan du se en illustration, fra Googles indlæg, der viser hvordan du ikke skal redirecte. I venstre kolonne kan du se de sider den mobile besøgende kom ind på – måske fordi han fulgte et link eller havde lavet en søgning i Google og i højre kolonne kan du se hvor den besøgende redirectes hen.
Den korrekte måde at redirecte på er, at redirecte mobile enheder der besøger en bestemt side på dit site til den tilsvarende side på dit mobil site. Hvis du ikke har en tilsvarende side som mobil-version, så er det bedre at vise den mobile besøgende den almindelige web-version af siden, frem for at redirecte brugeren til en anden side – eller forsiden.
Du skal aldrig give de mobile brugere, der forsøger at se en side, der ikke findes i mobil-version, en 404 fejl – siden blev ikke fundet. Gør i stedet for, som beskrevet ovenfor.
Googlebot-Mobile web crawlers
Mange websites kludrer tilsyneladende i forhold til hvilket website – det almindelige eller det mobile, de viser til Googles almindelige og mobile crawlere.
I værste fald kan en forkert opsætning resultere i en uendelig lykke af redirects – hvis Googles mobile crawler sendes frem og tilbage mellem det mobile og det rigtige site. Og så bliver det i hvert fald slet ikke indekseret – og dermed fundet, når mobile brugere søger i Google. Det oplever Google tilsyneladende ofte.
Men i virkeligheden er det faktisk ikke så kompliceret. Du skal bare behandle Google, som du vil behandle alle andre mobile brugere. Google identificerer sig nemlig normalt med et agent-name, der inkluderer et af de store mobilmærker. Du kan se de mobile agentnavne Google p.t. anvender her.
Mobil SEO og video
Hvis du bruger video på dit website, så skal du enten sørge for, at det bliver vist i et format, som alle de mobile enheder kan afspille – mange kan f.eks. ikke afvikle Flash, eller fjerne videodelen på siden for de mobile brugere. Men det bedste er naturligvis, at sørge for et videoformat der enten kan embeddes eller linkes til, som dur på mobil.
Mobilbrugere vil også gerne se video. Særligt herhjemme, hvor mange har ret hurtige mobile dataforbindelser – eller sidder på WiFi netværk. Og det som video bl.a. er så godt til i forhold til SEO gælder også for mobil SEO – at en god video holder brugerne længere tid på sitet.
Test dit mobile website – og gør det nu!
Jeg har længe haft en fornemmelse af, at der allerede foregår en vis filtrering i de søgeresultater Google leverer til de mobile brugere nu. Måske er det bare nogle af deres tests med tilpassede mobil-resultater jeg er stødt ind i, men det er i alle fald ikke overraskende, at Google nu melder så klart ud, som de gør, og siger at du ikke skal forvente meget synlighed – om overhovedet nogen, i de Google resultater mobile brugere får – med mindre Google kan konstatere, at dit website fungerer for mobile brugere.
Med de 20-50% mobile brugere mange websites har idag, hvoraf en tilsvarende procentdel sandsynligvis også søger i Google, står du til at miste 20-50% af dine søgemaskinetrafik – i værste fald, hvis dit website ikke er ordentligt mobil-optimeret.
Nu sker det for alvor! Google giver ikke en nøjagtig dato for, hvornår de her nye filtre, eller algoritmiske ændringer, vil træde i kraft, men det virker på deres indlæg, som noget der kunne ske i løbet af de kommende uger.
Jeg kan derfor ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, at du får lavet en god mobil løsning for dit website – hellere i dag end i morgen. Jeg anbefaler, som sagt, RWD-løsningen. Det er en ren og solid løsning, som jeg ved virker. Men uanset hvilken løsning du vælger, så er det vigtigste at du gør noget nu! Med Google’s udmelding er nedtællingen startet.
Og når du så har din nye løsning klar, så gør dig selv den tjeneste at få den testet på så mange forskellige mobile enheder, som du har mulighed for så du er helt sikker på, at de alle kan bruge dit website optimalt. Test, test, test! Selv de bedste udviklere kan lave små-fejl. Men de kan også rette dem, hvis bare de bliver fundet. Så, kom igang med ombygningen nu, test – og få så det mobil-site i luften i en fart! 🙂
Hvis du har brug for hjælp med, at få din mobile løsning gjort så søgemaskinevenlig som mulig er du som altid meget velkommen til at kontakte mig her, eller på email: mikkel@demib.com eller kigge indenfor på www.demib.com.
Jonas Buch skriver
Hej Mikkel,
Vil vi kunne blive berørt negativt med vores site, da denne altid tilpasser indholdet i forhold til skærmens opløsning, så siden altid vises korrekt på alle opløsninger- eller er det en halv løsning?
Mvh
Jonas Buch
Lejenspand.dk
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det lyder som en RWD-løsning og i så fald er det fint, hvis ellers det er lavet godt nok.
Vietnam Rejser skriver
Hej Mikkel
Hvordan med et site som Vietnam-Rejser.dk, er der nogen fare ved det, eller er det som det skal være?
Venligst Kenneth
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg kan desværre ikke tilbyde, at gennemgå sites her via bloggen, men prøv at starte med at se på https://www.demib.dk/mobil-seo/ og identificer den type mobilsite I har – om noget, og læs så videre her for at tjekke de vigtigste fejl.
Alternativt er du velkommen til at gribe fat i os på http://www.demib.com
Morten skriver
Hej Mikkel
Hvis man nu ikke har et mobiloptimeret website vil det så trække ned i Google? Er det et krav at man har et mobilsite eller bruger RWD for at ens website dukker op i søgninger lavet på mobile enheder?
Mvh
Morten
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er naturligvis svært at sige med 100% sikkerhed endnu, hvordan Googles mobil-filtre vil udvikle sig over tid, men det er min forståelse og fornemmelse (bygget på min erfaring), at vi skal regne med, at websites der fungerer dårligt på mobile enheder fremover IKKE vil få de samme gode rankings, som de har når folk søger fra en almindelig computer med stor skærm.
Googles egne anbefalinger, som mine, at man benytter RWD. Næstbedste alternativ er en mobilversion, som dog hurtigt kan give mange problemer, hvis man ikke er ekstremt omhyggelig.
Jeg er sikker på, at Google vil benytte flere former for målinger for at identificere de sites, som fungerer godt på mobile enheder og dem der ikke gør. Dels kn de lave tekniske tests at set, og dels kan de se på brugernes response. Hvis mange brugere hurtigt klikker sig tillage fra websites de besøger med mobile enheder – hurtigere end de gør når de besøger det med store skærme, så er det et ret klart signal om, at websitet ikke er egnet til mobile burger.
Sofie skriver
Hej Mikkel
Du svarer lidt på det ovenfor, men jeg er alligevel i tvivl…
Er det rigtigt forstået, at det kun af hjemmesidens ranking på mobile enheder, de nye ændringer går ud over?
Og et spørgsmål mere:
“…websites der fungerer dårligt på mobile enheder kommer til at ranke (endnu) dårligere – eller måske slet ikke bliver vist i søgeresultaterne til de mobile brugere.”
Når du skriver ‘aldrig’ vist, mener du så, at siden slet ikke dukker op i søgeresultaterne? Eller er det blot meget langt nede…?
Vh. Sofie
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, det er rankingen når der søges på mobile enheder, som de nye filtre vil ramme. Så hvis dit website ikke så godt kan ses på en mobil, så vil det heller ikke ranke når folk søger på en mobil – sådan lidt forenklet sagt.
Kent Lyager Laursen skriver
Hej Mikkel
Vi er ved at lave et mobilt website i min virksomhed. Det er ikke RWD, men det bygges op i samme CMS (Drupal) og deler database med desktop sitet, så alt indhold findes kun 1 gang, men der findes altså 2 “præsentationslag” – 1 til mobil og 1 til desktop.
På den måde løber vi så vidt jeg kan se ikke ind duplicate content issues, fordi det ikke er en decideret kopi.
Er det en korrekt antagelse?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis indholdet vises på samme URL til alle enheder, så har du ret. Hvis det mobile indhold præsenteres på en mobil URL (f.eks. m.DitWebsite.dk) så kan du få både problemer med duplicate cntent, med brugeroplevelsen og ikke mindst med at ranke det.
Kent Lyager Laursen skriver
Denne artikel: http://searchengineland.com/dont-penalize-yourself-mobile-sites-are-not-duplicate-content-40380 er ganske vidst mere end 3 år gammel og dermed i mobile og search forstand nærmest fra en anden tidsalder – men holder pointen ikke endnu? Bliver man nødvendigvis straffet af Google ved at indholdet på mitwebsite.dk/landingpage er det samme som på m.mitwebsite.dk/landingpage?
Hvis man stiller det op som 1) siden tjekker for enhed 2) hvis mobil, send brugeren på m.mitwebsite.dk/landingpage HVIS indholdet findes på det domæne (hvis ikke sendes man til normal desktopversion). Er man så ikke, ihvertfald i følge artiklen og ifølge din beskrivelse at korrekt redirects ovenfor?