Google vil være full-service mediebureau
En af det mere velbegrundede rygter der kørte på SES i New York var, og er, at Google har planer om at gå ud og tilbyde sig selv som full-service mediebureau. Måske kan deres nylige køb af DoubleClick også ses i dette lys. Allerede nu har deret rygter om at Google går ud i markedet i England og tilbyder at de kan ordne det hele: Online, tryk og TV – full-service mediebureau. Giv os hele dit budget, og så ordner vi det hele for dig.
Men er det troværdigt? Kan Google agere som medieburau i et marked hvor de selv er så dominerende et medie? Og kan de virkelig servicere kunder på den måde som de forventer?
Nej, det mener jeg bestemt ikke de kan. Og det vil jeg så gerne forklare lidt nærmere …
For det første virker det på mig helt igenem utroværdigt, hvis Google forsøger at bilde markedet ind at de kan agere som uvildigt medieburau, og at de kan levere “det hele”. Det kan de jo ikke. Jeg tvivler f.eks. på at Google vil anbefale kunderne at de flytter dele af deres AdWords budgetter til Yahoo eller MSN, hvis det nu bedre kan betale sig. Og vil de også optimere PPC-kampagner i Yahoo og MSN? Nej, det tvivler jeg også på.
Og hvad med den organiske optimering, som flere og flere virksomheder fokuserer på. Her kan Google i praksis ikke tilbyde alverden. De kan jo ikke gå ud og tilbyde optimering i deres egen søgemaskine. Det ville svare til hvis New York Times lavede en PR-afdeling der hjalp kunder med at få redaktionel spalteplads i avisen. Den går bare ikke.
Der er to muligheder hvis Google vil tilbyde organisk optimering: Enten bliver det overfladisk og dårligt, eller også bliver det problematisk for dem.
For hvis de nu virkelig begyndte at lave hard-core SEO-rådgivning, som virkelig rykkede, hvad ville der så ske? Jo, så ville de organiske resultater jo være at betragte som reklamer, og så tror jeg meget hurtigt de ville løbe ind i problemer, og krav om at de organiske resultater, på linie med AdWords, klart blev markeret som “reklamer” – og det er jeg overbevist om de ikke vil. Hvis deres rådgivning derimod er overfladisk så vil de færreste virksomheder kunne bruge det til noget.
Iøvrigt har jeg meget svært ved at forestille mig at Google faktisk ville levere hard-core SEO. Ville de f.eks. også tilbyde cloaking, link-spamming osv? Det tvivler jeg på, omend det kunne være sjovt at betragte 🙂
Google som full-service medieburau tror jeg godt kan få nogle kunder. Det kan alle med de rette sælgere. Men jeg ser dem personligt ikke som noget problem og jeg er overbevist om at det ikke vil få nogen som helst betydning for min afsætning. Så held og lykke til dem.
Stefan Juhl skriver
Hehe.. Jeg ringer lige til tv2 og hører om de kan sørge for en kampagne på tv3. Eller måske JP kan hjælpe med en helsides i Berlingeren… Efter min mening, er det næsten ligeså skørt at bruge Google som mediebureau, som de eksempler!
Derudover har jeg endnu ikke direkte kendskab til nogen tilfælde, hvor Google ved administrering af adwords kampagner har givet bedre resultater end annoncørerne fik ved brug af velansete konsulenter/firmaer. Er det nogen, der har oplevet at Google kunne gøre det bedre?
sebastian skriver
hahha… Nej, tværtimod har jeg på det seneste overtaget 3 Google AdWords kampagner fra Google – og jeg er bestemt ikke imponeret! Få annoncegrupper med alt alt for mange søgeord i. Det indledende arbejde jeg har lavet, har indtil videre resulteret i en stigende CTR/Pos. og faldene CPC, såvel som et fald i omk. pr. salg på 500%!!
Jeg mener, at det at lade Google oprette og håndtere dine kampagner – svarer til at tage en ræv med på råd om at bygge sit hønsehus 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Er det nogen, der har oplevet at Google kunne gøre det bedre
Jo da, jeg har oplevet flere kampagner som Google har gjort MEGET bedre … for Google 🙂 – men IKKE for kunden, hvis det var det du mente hehe
Marcel Fuursted skriver
Jeg er bange for, at navnet alene trækker mange til – tilsvarende titlen AdWords Qualified Professional. Jeg tror også, at deres sælgere kan oversælge bedre end de mange annoncehajer der findes. Os der arbejder med search marketing i det daglige kan selvfølgelig sige, at der er kunder nok til os alle, og at det ikke betyder noget – men jeg tror, det er en farlig spiller, da sælgerne vil have let ved at bruge navnet i deres markedsføring og påstå de er bedre en alle andre.
Men det er jo bare en større udfordring 😀 Hehe…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, naturligvis kan de sikkert få nogle kunder, men spørgsmålet er hvilke …
For som full-service medieburau er det jo de traditionelle medieburaukunder som de vil gå efter – ikke small og medium bizz. Det er de kunder som bruger mange medier de øjensynligt vil have fat i. Kunder med store samlede budgetter. Og den slags kunder kigger normalt i høj grad på såvel effekt som bundlinien.
Og når det handler om effekten vil Google som sagt have problemer – for de får meget svært ved at tilbyde f.eks. PPC-kampagner i Yahoo og MSN, og de får stort set umuligt ved at tilbyde effektiv SEO.
Når det handler om bundlinien tror jeg også de får det svært. Vi har jo alle set hvor “godt” de klarer AdWords, og det vil professionelle kunder simpelt hen ikke leve med.
Iøvrigt er det langt fra sikkert, at de overhovedet går ud i det danske marked. Rygterne stammer foreløbigt fra UK og jeg tror der står mange andre markeder før Danmark på agendaen …
Magnus Bang skriver
Du skriver:
For hvis de nu virkelig begyndte at lave hard-core SEO-rådgivning, som virkelig rykkede, hvad ville der så ske? Jo, så ville de organiske resultater jo være at betragte som reklamer, og så tror jeg meget hurtigt de ville løbe ind i problemer, og krav om at de organiske resultater, på linie med AdWords, klart blev markeret som “reklamer” – og det er jeg overbevist om de ikke vil.
Jeg ser allerede de organiske resultater som stort set ren reklame. Som du selv har skrevet i en tidligere blog, så gælder det i dag om at betale sig til gode links. På den måde er det i dag ofte de virksomheder med størst markedsføringsbudget og ekspertise (hvilke også koster penge!), der ligger øverst i de organiske søgeresultater. Dvs., så snart der bruges et søgeord “der er penge i”, så er der ikke meget “neutralt” over de resultater der kommer frem!!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg synes ike man kan sige at der kune er plads til de største virksomheder på de gode keywords. Der er heldigvis meget af det man kan og bør gøre for at optimere som har mere med erfaring og teknisk snilde at gøre end penge.
Men når det så er sagt så er det klar at de storste og mest veletablerede brands også begynder at blive mere og mere dominerende i søgemaskinerne. Det er de også i TV, radio og alle andre steder. Det er der intet underligt i. Man kan jo også mene at det er urretfærdigt at det mest er de største virksomheder der bliver nævnt i medierne og som har råd til TV-reklamer, men det er nok en helt anden snak.
Forskellen på TV-reklamer og SEO er så bare, at du med SEO trods alt fortsat har masser af muligheder for at være meget kreativ og på et lille budget opnå virkeligt gode resultater.
Magnus Bang skriver
Ja men søgemaskinerne er jo i bund og grund lavet for at give den der søger det mest nyttige (neutrale) resultet, i stedet for et resultat, som der er lagt mange penge/arbejdstimer bag. Jeg forestiller mig, at når SEO bliver mere kendt blandt de fleste, så vil flere fravælger at bruge søgemaskiner, fordi de anser deres resultater som ren reklame. Jeg må sige, at efter at være startet med at arbejde med SEO, så har jeg fået et helt andet syn på de resultater, som google levere til mig (vel at mærke, når jeg søger på noget, som nogen kan tjene penge på – dvs. næsten alt!). Jeg kunne derfor forestille mig, at linkguider såsom eniro bliver mere benyttet i fremtiden.
sebastian skriver
Eniro – Go home! Eniro syndikerer iøvrigt Googles søgeresultater. Jeg kan godt følge dig lidt Magnus – men jeg tror nu mere løsningen går over mod Personalized Search og god kvalitet. Jeg er ihvertfald begyndt at logge meget ind på min Google – jeg er simplethen blevet helt vild med at sidde og følge med i, hvad min lille ræv laver på min Google tema side 😀 hahaha…
Søger du på billeje, er det vel underordnet om det er driveon.net, avis eller hertz du får frem? Det ér alle sammen billeje. Hvem fortjener mest at komme frem der? Dem der har hyret nogle til at optimeres deres website og informationsarkitektur, og bygget links til dem, eller dem der er det mest kendte brand, dem der har det mest brugervenlige website, dem der har de billigste biler? eller hvordan? Du finder ikke meget i dagligdagen der er neutralt. Heller ikke måde du selv tror du vælger dine varer i et supermarked på – det er påvirket af reklamer, brands, følelser du er blevet påduttet af interesseorganisationer, product placement og meget meget mere.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Jeg forestiller mig, at når SEO bliver mere kendt blandt de fleste, så vil flere fravælger at bruge søgemaskiner
Du mener, på samme måde som at når folk finder ud af at aviserne manipuleres så stopper de med at læse dem, og når de finder ud af at det samme sker på TV så stopper de med at se TV? Nej, den må du længere ud på landet med. Det kommer ikke til at ske.
Du må være meget ny i branchen hvis du tror katalogerne har en stor fremtid. Det har været forsøgt og de tabte kampen af en hel masse logiske årsager for mange år siden.
Brian Frænde skriver
Hmm..
Nu er der jo ingen der ved om rygterne taler sandt eller noget, men syntes nu det virker som at gå af lidt forkerte veje..
HVIS de er sande, har de måske fået lidt for meget storhedsvandvid, og begyndt at gå ud af lidt for brede veje..
Men altså.. Med alt det de opkøber næsten hver eneste måned, så er de vel egentlig ved at være Full-service ?.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Rygterne om at Google går ud og “leger” full-service medieburau er solide nok. Jeg kender fol i UK der har set det. Men om dette koncept spreder sig, det er naturligvis et gæt.
Vi havde i øvrigt sagen om Performics oppe at vende på StrikePoint i går. I forbindelse med Google’s køb af DoubleClick har de også fået et SEO-firma med – Performics. Spørgsmålet er hvad de stiler op med det, og spørgsmålet er hvad kunderne stiller op med dem. Jeg ville bestemt ikke være tryg hvis jeg var kunde hos dem for jeg ville ikke bryde mig om den ekstra opmærksomhed som Google nødvendigvis må give disse kunder 🙂
Bo Tranberg skriver
Man kan godt undre sig lidt over, den pris Google gav for DoubleClick. selvom mircosoft var intersseret, sä er det jo en hel sindsyg pris! Tvivler meget pä det köb kan betale sig, i sig selv. Sä det er vel sä godt som sikkert Google vil väre störst, über alles! hehe.
Man kan vel godt forstille sig Google lave TV reklamer? SEO naturligvis ikke, eller paid search i det hele taget, men affiliate marketing samt offline burde da ikke väre nogen hindring. Jovist skal de först lige läre det, og de store kunder flytter ikke bare deres budget uden närmere eftertanke, men pä sigt er de helt sikre en af de störreste pä markedet.
Hvem mom bliver deres näste opköb?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Den del af Googles strategi der har fokuseret på at sprede sig voldsomt meget har foreløbigt ikke virket, og jeg tvivler på den vil virke som full-service medieburau.
Naturligvis kan de sikkert sælge en del på deres gode navn – det er der jo så mange andre (annoncehajer) der gør hehe 🙂
Men jeg tror det bliver så godt som umuligt for dem at operere som full-service medieburau på et marked, hvor de selv er så dominerende et medie, og hvor de er naturligt handicappet i forhold til at udnytte meget vigtige kanaler (organisk og PPC generelt)
Magnus Bang skriver
> Du må være meget ny i branchen hvis du tror katalogerne har en stor fremtid
Hehe det kan der være noget om…..jeg sidder blot med det sekundære ved SEO, men suger en masse viden til mig, som forhåbentlig gavner mig i fremtiden!!:)
Jeg kan selvfølgelig godt se, at sandsynligheden for, at folk går væk fra søgemaskiner muligvis er lille, men man kunne forstille sig, at folk begyndte at se anderledes på søgeresultaterne end de gør i dag, ligesom du har skrevet i en tidligere blog, at folk er betyndt at se resultaterne nedefra. I dag er det jo næsten kun side 1 der bliver benyttet af folk. I fremtiden kan det være, at størstedelen ser flere sider igennem, netop fordi de ved, at side et nærmest er reklame. Ikke at sige, at det i fremtiden er bedre at ligge på siden to, men det kan være at det er mindre slemt end i dag, hvor man får meget få hits ved at ligge på side 2 og derunder.