Google har 75% markedsandel i England!
Den seneste undersøgelse fra WebSiteStory viser at Google har omkring 75% af markedet i England – det vil sige, at 75% af alle de brugere der blev sendt videre fra søgemaskiner kom fra Google’s index! Det er skræmmende. Google’s nærmest konkuurent Yahoo har til sammenligning kun 9,3%
Den fulde liste ser således ud:
- Google: 74.67%
- Yahoo: 9.30%
- MSN: 5.46%
- AOL: 4.21%
- Ask Jeeves: 2.28%
Den skal understreges at disse tal alene gælder for England!
Googles dominerende rolle på det Engelske marked er langt mere markant end på det Amerikanske. Her har de “kun” en markedsandel på 55,39%.
Jeg har desværre ikke set tilsvarende tal offentliggjort for Danmark eller Skandinavien alene. De fleste tal vi får her er enten fra panelmålinger eller opgørelse af trafiktal mfra de enkelte sites – hvoraf alle aldrig er med. Vi har desværre, hvad jeg ved af, brede målinger der viser hvor mange søgebrugerne sender videre, og det er jo lige præcis det vi som SEO’ere er intereseret i.
Som jeg har sagt mange gange før, jeg er hamrende ligeglad hvor mange besøgende en søgemaskine har – det jeg har fokus på er hvor mange besøgendeen god placering i et givent indeks giver, f.eks. Google.
Google’s dominans er i Skandinavien, og særligt i Danmark, vil jeg pogså vurdere til at være meget høj. Jeg har som sagt ikke de præcise tal, men mit kvalificerede gæt (på basis af de mange sites og danske søgemaskine jeg løbende overvåger) er at Googles dominans er højere her.
For noget tid siden, døbte jeg Googles dominans: Google Domination Factor – eller bare GDF. Det kom der en livlig diskusion ud af på Search Engine Forums.
Anders skriver
Jeg læste for et par måneder siden at Google stod for op imod 90% af alle danske søgninger. Jeg kan desværre ikke huske navnet på rapporten, eller hvor jeg så den, så det er endnu et af de ubekræftede rygter, der ikke nødvendigvis er baseret på en grundig undersøgelse. Måske man ironisk nok skulle google den!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det du skal lægge mærke til er forskellen på “antal søgninger” og så “antal besøgende der kommer fra en bestemt søgemaskine” – det er ikke nødvendigvis samme tal man får. Og det er normalt kun det første tal vi ser her i Skandinavien.
Lad os f.eks. forestille os søgemaskine A og søgemaskine B. A har 10 millioner søgninger og B har kun 7. Man vil jo så antage at A er størst. Det er de vel mogså. Men hvis nu kun 25% af søgningerne på A faktisk fører til at brugerne klikker sig videre til et website og B sender 50% videre, så er B faktisk størst i mine øjne – det er B som er vigtigst for min markedsføring.
Ole K skriver
De danske tal blev vist i Jyllandsposten (med tegning) d. 26. januar 2006.
De var:
Google: 86%
Jubii: 6%
Eniro: 3%
MSN: 2%
Yahoo 1%
/OK
Mikkel deMib Svendsen skriver
Er det tal fra WebsiteStory?
I så fald lider de under et stort problem: Deres dækningsgrad i Danmark er ikke særlig stor.
Men, alt andet lige ser de nu ikke helt forkerte ud … Jeg vil dig mene at MSN ligger over Eniro