Google straffer websites for salg af links
Google har længe kørt en krig mod betalte links af enhver art – og nu er krigen optrappet! Tidligere skadede betalte links kun på to måder:
- Ved at de site der sælger dem får fjernet evnen til at videregive linkværdi – med andre ord, links fra sites som Google mener sælger links er intet værd.
- Dem der køber links fra disse sites, og tror de har en værdi – uden at de faktisk har det
Det nye er nu, at Google overfor Danny Sullivan har bekræftet, at de nu også er begyndt at reducere PageRank værdien på de sites der sælger links, og udelukker ikke yderligere, mere seriøse, afstraffelser og fuldstændig udelukkelse. Et godt eksempel fra Dannys artikel er The Standard Daily, som Danny Sullivan tidligere har skrevet om solgte links. Sitet var tidligere PageRank 9 – men er pludselig faldet til PageRank 7. Det er ekstremt usædvanligt og meget tyder på, at det netop er deres åbenlyse salg af links, der har gjort udslaget.
Jeg er enig med Danny i, at Google burde opgive denne krig mod betalte links – de får alligevel ikke bugt med det fuldt ud. Men sålænge Google opretholder deres krigeriske indstilling overfor handel med links må vi som SEO’ere se i øjnene at det nu er blevet temmelig risikabelt.
Hvis du sælger links på dit website spammer du Google – og hvis Google opdager det får du smæk. Sådan er det lige nu.
Der er en undtagelse – og det er hvis du benytter rel=NOFOLLOW attributten. Hvis du bruger den kode, fortæller du Google at de ikke skal regne værdien af dette link med, og så straffer de dig ikke for at bringe det – solgt eller ej. problemet er så bare, at de fleste af dem der gerne vil købe et link på dit website – eller f.eks. købe en hel side, eller et blogindlæg, jo normalt vil være interesseret i linkværdien der følger med. Med rel=NOFOLLOW følger ingen linkværdi med.
Så hvis du skal sælge links har du kun følgende muligheder
- Sælg dem, skid på Google og lev med de mulige konsekvenser
- Sælg dem, og brug rel=NOFOLLOW – og fortæl dine kunder, at linket så ingen SEO-værdi har
- Sælg dem, og brug rel=NOFOLLOW – men lyv overfor dine kunder, og sig at dine links skam tæller i søgemaskinerne, eller undlad helt at nævne at du bruger rel=NOFOLLOW
Det sidste kunne jeg ikke finde på selv – og jeg tror også det er en kortsigtet løsning. Den første løsning kan jeg heller ikke lide – hvis det er et seriøst website jeg driver, gider jeg ikke risikere at det ryger ned i rankings, PageRank eller helt ud, bare for at tjene lidt på nogle links. Der vil som sagt altid være nogle der smutter igennem – uanset hvor meget Google optrapper krigen. Så det er jo op til dig selv, om du vil løbe den risiko. Jeg vil dog mene, at det er ren gambling, for det er umuligt at regne den faktiske risiko ud – og da det jo er en aktivitet der nødvendigvis MÅ foregå på dit “rigtige” website (ikke et eller andet hurtigt brug-og-smid-væk-domæne), så er det også dit “rigtige” website det går ud over, hvis det går galt..
Den midterste løsning er sådan set i orden med mig. Problemet med den er, at jeg ikke tror der bliver så fandes meget salg i den 🙂
Spørgsmålet er så, som altid, hvad solgte links er? Som med så meget andet er det Google der selv sætter den defination – og den er ikke fuldt ud offentlig
Man kan dog roligt regne med, at nogle konkurrenter fremover vil bruge dette aggressivt i deres strategier – ved at anmelde konkurrenter, som de mener sælger links, på den ene eller den anden måde. Jeg har aldrig selv interesseret mig for stikkerstrategier, men det er der mange der gør.
Et spørgsmål jeg selv tidligere har diskutteret med Matt Cutts, uden dog at få et helt entydigt svar, er, om links der fremkommer som en konsekvens af et forretningssamarbejde kan betragtes som betalte links. F.eks. hvis et webbureau beder alle kunder om at linke til dem – eller ganske enkelt putter linket ind i headeren eller halv- eller hel-skjult et sted på siden, er det så et solgt link? Uanset om kunden så ved det eller ej. Eller hvad med de mange sponserede blogging-templates – f.eks. til WordPress. Du får en gratis template – til gengæld skal du linke til mig. Hvis ikke det er et betalt link, så ved jeg ikke helt hvad det er. Så nu må salgstalen ændres til: Få en gratis template af mig, link tilbage – og få nul ud af Google! 🙂
Der er desværre ingen helt klare svar lige nu – udover, at det nu må betragtes som absolut farligt, at sælge links af enhver art.
Vi har fortsat ikke set skader for dem der køber links – udover, at de links de køber nogle gange ingenting er værd. Men det kan være meget svært at identificere. Og Google har ikke sagt, at de vil til at indføre straf, for køb af links. Det ville også hurtigt klunne misbruges – hvis jeg f.eks. køber links til dit website, og så anmelder dig. Så jeg tror ikke det vil ske.
Mattias Skovhøj skriver
Jeg troede du var vild modstander af udtrykket PageRank?
Søren Storm Hansen skriver
Links med NOFOLLOW kan have stor værdi for køberen, for SEO-værdien er langt fra den eneste.
Man kan få meget større værdi af linket ved at gøre det lidt smartere, som fx Amazon har gjort. Se dette eksempel: Anbefalinger er reklame – beløn det.
Den type smarte links har efter min mening meget større værdi for både køber og sælger, og jeg er temmelig sikker på, at Amazon er ligeglade med PageRank – men de er selvfølgelig også lidt specielle.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er sådan set ligemeget hvad Amazon mener om links – det er Googles opfattelse og reaktion vi snakker om her. Og du køber jo IKKE links på Amazon – det er lige omvendt. Så hvis Google vurderer at du dine links til Amazon er “solgt”, ja så risikerer du altså nu enten at de reducerer din PageRank, deranker dig, ellers mider dig helt ud af indekset – med mindre du sætter rel=NOFOLLOW på
Jeg er stadig ikke vild med at bruge PageRank til så meget, men i lige denne situation har vi ikke andet at gå efter – det er den eneste indikator vi har. Google har meldt klart ud, at de aldrig vil give os et klart svar på, om de enkelte sites er straffet for linksalg, da det så ville kunne bruges til at regne ud, hvorfor de fanger nogle sites og ikke andre.
Thomas From skriver
Læste for nyligt et indlæg af en blogger som blev ramt af Googles stramninger – men som nu har fået sin RageRank igen.
Før han solgte links lå han nr. 1 på sit eget navn (Dave Airey) – da google straffede kom han ned på omkring nr. 60.
Indlæg kan ses her og her
Søren Storm Hansen skriver
Min pointe er, at links med NOFOLLOW kan have stor værdi for køberen (in casu Amazon), hvis linket ikke bare er et link men en widget.
Jeg kan derfor sætte NOFOLLOW på links til Amazon, og de betaler gerne, for det er ikke SEO, de køber.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Søren, det er jo netop den option jeg opstiller ovenfor:
“Sælg dem, og brug rel=NOFOLLOW – og fortæl dine kunder, at linket så ingen SEO-værdi har ”
Gør du det er der ingen problemer med Google.
Problemet er bare, at de fleste køber links for at få en værdi i søgemaskinerne, og mange netwærk reklamerer da også direkte med at man får dette værdi
Søren Storm Hansen skriver
“Problemet er bare, at de fleste køber links for at få en værdi i søgemaskinerne, og mange netwærk reklamerer da også direkte med at man får dette værdi”
Og derfor (blandt andet) skal købere af links glemme SEO og give linket en værdi i sig selv – som Amazon så genialt har gjort.
Mikkel deMib Svendsen skriver
For den der arbejder med SEO er det skide vigtigt at få nogle links – det kan ikke afløses af et affiliate program. Det er noget helt andet. Et andet emne.
Lau skriver
Hvilken inflydelse tror du det har på Jubii?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ingen
Lau skriver
Jeg spurgte fordi Jubii tager penge for optagelse af links. Betragter Google ikke det som som salg af links? Eller er Jubii og Jubiis kunder ligeglade med om links fra Jubii tæller hos Google?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, Jubii sælger ikke links. De sælger redaktionel gennemgang til deres directory, og i denne proce ss afvises også sites, hvis de er for dårlige til kataloget (omend ikke mange). Dermd falder de ind un der de undtagelser Google selv har nævnt. Men grænserne er ikke skarpe.
Derudover linker Jubii faktisk slet ikke til de sites der optages i kataloget, men i stedet til et internt tracking script der så (via en 302!) redirecter videre til dit website.
Bo Tranberg skriver
Hvordan vil du så anbefale at købe links idag? Skal man gå efter links midt i en context, på et website der ikke har en offentlig side om salg af reklamer?
Kan man se, om et site er værdiløst? (hvis man nu ikke kender deres rank/pagerank i fortiden)
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, jeg vil helt klart anbefale at man gå direkte til de sites man vil købe links af og hovedsageligt dem der IKKE reklamerer med at man kan købe dem. Og ja, links der optræder i det redaktionelle indhold er bedst. Men, så løber man til gengæld ind i både troværdighedsproblemer og muligvis også problemer med markedsføringsloven, der bla. siger at forbrugere skal kunne se når en reklame er en reklame. Så, hvis man vil være helt sikker køber man ike links mere – men skaffer dem organisk 🙂
Det store linknetværk er dog fortsat det, efter mig mening, farligste sted at købe links, for her er det jo let for alle søgemaskinerne at gennemskue det 🙂
Roscoe skriver
Det kan være en tilfældighed, men kort inden jeg tog på 14 dages ferie opsagde jeg et abonnement på købte links til et af mine engelsksprogede sites. Jeg havde haft ca. 2000 indgående links fra 5 forskellige sites med relevant indhold og 20 links fra blogs med relevant indhold. Jeg opsagde aftalen da, jeg ikke rigtig syntes der skete mere – aftalen har løbet i 1 år.
Da jeg kom hjem var jeg rykket fra midt side 3 til nr. 5 på side 1 på et relativt konkurrencepræget engelsk søgeord.
Morten skriver
øhhh hvad nu?
Skal jeg nu fjerne alle link fra min kunders hjemmesider der peger på mig eller skal jeg klappe hæsten?
🙂
Den lille webdesigner
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis du har bedt alle dine kunder om at linke til dig, eller bare sat linket ind uden at spørge, ja så ville jeg med det samme fjerne dem. I hvert fald kommer man ikke udenom at risikoen ved dette er MEGET højere i dag end dn var for et par uger siden. Men hvis du har informeret dine kunder om den risiko, og de er villige til at løbe den, så er det jo op til dem og dig … 🙂