Google Keyword Tool lukker! – Hvordan skal du nu lave Keyword Research?
Google har lukket for deres offentlige Keyword Tool, som ellers havde udviklet sig til en de-facto standard indenfor keyword analyser i de seneste år.
Du har sikkert også brugt Google Keyword Tool flittigt – hvis ellers du tager din SEO alvorligt. Men hvad skal vi så gøre nu? Har Google et nyt keyword tool eller findes der alternativer?
Det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg …
Først og fremmest vil jeg berolige dig – Google har ganske vist lukket for deres gamle, offentligt tilgængelige, Keyword Tool. Men de har samtidig åbnet et alternativ, som på mange måder kan vise sig, at være bedre for de fleste af os.
Googles nye Keyword Tool heder Google Keyword Planner
Google Keyword Planner er grundlæggende set en kombination af de gamle Google Keyword Tools og Google Traffic Estimator. Så nu kan du i et og samme tool få det, som du ellers skulle to steder hen for at finde ud af før. Det er meget positivt.
Det største minus er, at Google Keyword Planner, i modsætning til de gamle Keyword Tools, ikke længere er frit offentligt tilgængeligt. Nu kræver det, at du har en AdWords konto, som du er logget ind på. Du kan ikke bruge Google Keyword Planner hvis du ikke har en konto. Heldigvis er der tilsyneladende ingen krav til om der er nogle aktive annoncekampagner på kontoen, så problemet er i praksis ikke så stort.
Hvordan virker Google Keyword Planner?
For at benytte Google Keyword Planner skal du som sagt være logget ind på din Google AdWords konto. Du finder Google Keyword Planner under “Tools and Analysis”. Du kan også stadig bruge det gamle link – det redirecter til Google Keyword Planner.
Google Keyword Planner er ikke så meget anderledes at bruge end det gamle Keyword Tool, men der er kommet nogle tilføjelser – og enkelte ting er lagt sammen, forenklet eller kaldes noget andet i dag. Det fremgår tydeligt at det nye interface, så det vil jeg ikke gå så meget i detaljer med her.
Der er kommet en helt ny forside på den nye Google Keyword Planner. Her skal du vælge hvilken form for keyword research du ønsker at lave. Med det første valg, får du noget der minder om det gamle Google Keyword Tool. Med de to andre muligheder kan du teste eksisterende lister af keywords og flette keywords. I forhold til det meste keyword research du skal lave er det nok mest det første tool, du får brug for.
Når du bruger det nye Keyword Planner tool er det endnu mere vigtigt end før, at du får stillet dit target-område rigtigt, for nu er det kun det, som vises i analysen.
En fed ny feature i Google Keyword Planner er, at der ud fra hvert keyword vises en trend ved mouse over.
En anden forbedring er i forhold til indsamlingen og efterbehandlingen af dine keywords. Systemet hvor du gemmer dine keywords er blevet meget mere intuitivt at arbejde med og du kan lettere gennemse og fjerne keywords fra din liste.
Der er også kommet en helt ny analyse, hvor du kan se det samlede estimat for hele din keyword-samling, og justere for hvor meget du ville betale for trafikken, hvis du skulle annoncere i Google. Men selvom du kun skal lave SEO – organisk optimering, kan du også godt bruge denne bid-justering – for den kan fortælle dig en del om konkurrencen. Dem der er villige til at betale meget for AdWords kliks er typisk også villige til at investere mange resurser på effektiv SEO.
Når du er færdig med at samle keywords sammen kan du eksportere dem i både CSV og Excel format.
Alternativer til Google Keyword Planner
I forhold til keyword research på dansk, baseret på historiske søgninger, er der desværre ikke noget godt alternativ til Googles Keyword Planner. Google er så absolut dominerende på det danske marked, at det alene er deres data, der er rigtig brugbart for os.
Men når det handler om engelske keywords – og i mindre grad andre sprog, findes der enkelte alternativer, som du bestemt bør overveje – om ikke andet, så som et supplement til Google Keyword Planner.
Wordtracker
www.wordtracker.com
WordTracker er den ældste keyword research tjeneste på Nettet m- og stadig på mange måder et af de bedste keyword research tools. Det koster $69 pr. måned at benytte tjenesten fuldt ud, men du kan jo nøjes med at købe et par måneder i første omgang, mens du har fokus på din keyword research.
Keyword Discovery
www.keyworddiscovery.com
Keyword Discovery udmærker sig ved, at have data fra mange lande – dog desværre ikke Danmark. Men det kan være en god tjeneste at overveje, hvis du skal lave keyword research på andre sprog end dansk og engelsk. Det koster fra $69,95 pr. måned.
KeywordSpy
www.keywordspy.com
KeywordSpy er et lidt specielt tool, som du kan bruge til at hente injspiration til dine keywords fra dine konkurrenter – baseret på både konkurrenternes AdWords kampagner og organiske resultater. KeywordSpy data på dansk er desværre ikke så godt og up-to-date. Det koster fraq $89,95 pr. måned.
Glem ikke analog og off-line keyword research
Husk, når du laver keyword research, ikke kun at benytte dig af ovenstående tools. Du skal også bruge din almindelige sunde fornuft, snakke med kunderne, dine sælgere, analysere dine konkurrenters brug af keywords, måden de skriver i debatter på osv. Jo bedre du forstår din målgruppes måde at formulere sig på, jo bedre kan du ramme dem i søgemaskinerne.
Kim Raufort skriver
R.I.P Keyword tool 🙂
Keyword tool har nok været et af mine bedste værktøjer til søgeordanalyse for nye kunder, i kombination med Google insight og trends har det virkelig sparet mig for mange timers arbejde!
Fin artikel Hr. DeMib, jeg glæder mig til at kigge nærmere på Keyword Planner 🙂
Majbritt Lund skriver
Jeg kan ikke se, at den gamle mulighed er væk. Ej heller at den redirecter til en ny side.
Jeg ser den her:
http://adwords.google.dk/o/Targeting/Explorer?__u=1000000000&__c=1000000000&ideaRequestType=KEYWORD_IDEAS
Har netop brugt den for et par timer siden.
Har jeg misforstået noget?
Majbritt
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jo, det er det gamle tool. Så er det ikke helt lukket af endnu – men det sker, som du også kan læse i toppen af den side, snart.
Michael Bay Sørensen skriver
Hej Mikkel.
Er der en grund til du ikke har nævnt ubersuggest som et alternativt til Keyword tool? Eller, alternativt og alternativt. Jeg vil sige at det er godt at bruge begge.
Som en anden pointere mht. det gamle tool, så er det heller ikke forsvundet for mig. Synes heller ikke jeg kan se nogle steder, at det lukker.
Det eneste jeg ser, er følgende:
“Kunne du godt tænke dig at få søgeordsidéer og trafikestimater med det samme? Prøv værktøjet Søgeordsplanlægning.” – også et link hen til det nye tool.
Jeg kommer helt ærlig til at savne det gamle tool. Det ligger så godt i ens øjne. Men sådan er det jo med alt nyt. Der skal lige noget tilvænning til.
Rigtig god artikel som altid. Det er et dejligt sprog du skriver i, men det ved du sikkert godt 🙂
De bedste hilsner
Michael
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg bruger ikke selv Übersuggest til keyword research. mJeg synes det giver for meget støj og for lidt valideret data. Men det er jo en smagssag 🙂
Øverst på det gamle tool, som man rigtig nok stadig kan tilgå via den gamle direkte adresse, står der bl.a.: “I løbet af de kommende måneder udfaser vi det eksterne Søgeordsværktøj.”. Deres gamle links til det er som sagt allerede forsvundet.
Majbritt Lund skriver
Hej igen
Jeg er nu inde og se på det nye værktøj og undrer mig over at det viser radikalt lavere antal månedlige søgninger end på søgeordsværktøjet. Er der en god forklaring på det?
Og er de tal, vi nu ser lokale eller på verdensplan?
Hilsen Majbritt
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du skal, som nævnt i min artikel, indstille hvilket land og sprog du ønsker resultater for, og så er det det – og kun det, som vises.
Michael Bay Sørensen skriver
Jeg bruger faktisk heller ikke Übersuggest til det endelig resultat. Bruger normalt værktøjet til at få en idé om hvilke søgeord der bliver søgt på, derefter går jeg så på Google.
Men okay. Så skal jeg til og sætte mig ind i noget nyt. Ændringer, ihh! 😛
Jonna Toft skriver
Tak for en god artikel – Har du fået flere erfaringer, som er værd at give videre, efter at artiklen her blev skrevet?
Patrick T. Rammussen skriver
Elsker når der kommer nye metoder at researche på, dog er jeg altid lidt skeptisk når man lukker de gamle metoder ned…
Jeg bruger selv Google Keyword Planner og nogle andre tools når jeg skal lave keyword research 🙂
ask chris skriver
Jeg bruger faktisk heller ikke Übersuggest til det endelig resultat. Bruger normalt værktøjet til at få en idé om hvilke søgeord der bliver søgt på, derefter går jeg så på Google.