Google Hummingbird Update – ingen grund til panik!
Som du måske allerede har hørt om, så har Google fornyligt lanceret en omfattende opdatering som har fået navnet “Hummingbird”.
Helt nøjagtigt hvorfor Google vælger at navngive deres opdatering, som de gør, skal jeg ikke gøre mig alt for klog på, men en ting er helt sikkert – en “hummingbird” (på dansk en kolebri) er et forsvindende lille dyr i forhopld til både pingviner og panda-bjørne. Og det illustrerer også meget godt, hvor stor betydning denne opdatering faktisk har, i forhold til de mange panda- og penguin opdateringer i Google, for hvordan du nu og fremadrettet skal arbejde med din SEO. Den er ganske lille.
Men lad mig alligevel forklare lidt om, hvad det er der sker med Google med denne Hummingbird opdatering – og hvad jeg tror vi kan forvente mere af …
Det er faktisk over et måned siden, at Google opdaterede til Hummingbird, men det var først i slutningen af september, i forbindelse med deres 15 års fødselsdag, at de offentligt fortalte om opdateringen.
Så hvis ikke du har oplevet noget større fald i din søgetrafik fra Google i de sidste 5-6 uger, så er der intet at være nervøs for. Så har du klaret dig igennem Hummingbird. Og selv hvis du skulle have set et fald i rankings i eller trafik fra Google, så er det langt fra sikkert det (alene) skyldes Humminbird – Google laver nemlig hele tiden justeringer i deres algoritmer, og der sker ændringer i markedet.
Hvad er Google Hummingbird?
Google laver mange opdateringer hvert år. Faktisk helt op imod 500 – altså næsten 2 om dagen. De fleste er små justeringer, som de færreste ligger mærke til. En gang imellem laver Google så en meget større og mere fundamental opdatering. Det skete sidste gang i 2010 med den såkaldte “Coffeine Update”, der havde fokus på bl.a. hastighed og sociale signaler.
Hvor coffeine opdateringen havde med indeksering at gøre – altså hvordan dokumenter og deres sammenhæng forstås, så har Hummingbird opdateringen mere med forståelsen af selve søgningerne at gøre.
Med Hummingbird forsøger Google at forstå meningen med en søgning – frem for bare hovedløst og rent matemnatisk at matche de ord der søges på med ord på websider og i links. Det kan være i form af simple ting, som at forstå at en “notebook”, “laptop” og “bærbar computer” essentielt set er den samme type maskine.
Men det kan også være langt mere avancerede ting, som hvis du søger på “god pizza i København” at forstår at “god” betyder, at du kun vil se links til de bedste pizzariaer – og det kunne f.eks. være dem der har glade smileys, hvor Google kan se at mange bestiller pizzaer (det kan de f.eks. se via Chrome data), eller hvor de har en høj rating på f.eks. Trustpilot – eller hvor Googler nu i øvrigt kan få data fra.
Og det kan blive endnu mere avanceret end det. For du og jeg mener ikke nødvendigvis det samme når vi søger på “god pizza”. Måske er jeg en fedterøv, der ikke vil betale for meget for en pizza og måske er du mere kvalitetsorienteret og villig til at betale det, som den bedste pizza koster. Det vil Google til en vis grad kunne gætte sig til ved at se på f.eks. din søgehistorik.
Så Hummingbird opdateringen i Google kan således summes op til at være en kombination af en mere natursproglig forståelse af meningen med en søgning blandet med signaler fra andre datakilder. Resultatet er en stærkt udvidet, og vægtet, søgestreng (som vi som brugere dog ikke ser), der vil kunne finde mere relevante resultater.
Natursproglig søgning
Natursproglig søgning er ikke en ny opfindelse. For eksempel har det danske teknologifirma Ankiro har i snart 15 år udviklet teknologier til forståelse af natursprog – altså den måde almindelige mennesker udtrykker sig, og udlede meget nuancerede forståelser af det. Jeg var i en periode, for over 10 år siden, ansat hos dem som leder af en del af produktudviklingen. Det lærte mig en hel masse om natursproglig søgning.
Lige siden dengang har jeg ment, at natursproglig søgning på et tidspunkt måtte komme på de store web-søgemaskiner, som Google, Bing og Yahoo. Der er grundlæggende tre dele en god søgemaskine skal kunne forstå – og en vis form for natursproglig søgning er forudsætningen for det ene punkt:
- Indholdet af de dokumenter der indekseres
- Meningen med en søgning – hvad der ønskes
- Forskellen på dig og mig – selv med samme søgning ønsker vi sikkert noget forskelligt
Søgemaskinerne har op til i dag været forholdsvis gode til, at klare første og sidste punkt, men det er først nu, med Hummingbird, at der for alvor ser ud til at være sat lidt mere skub i det midterste punkt: Den natursproglige søgning.
Dengang jeg arbejdede for Ankiro forestillede jeg mig som sagt, at de store søgemaskiner ville udvikle en bedre natursprogsforståelse også. Men på det tidspunkt stod det også klart, at der ville gå nogle år. For dels er natursproglig teknologi så tungt, at computerne dengang ville have haft svært ved at klare det på så stort og trafikeret indeks som Google og så giver det store udfordringer i forhold til balancen mellem “reach” og “precission” på et kæmpe indeks som Googles.
Reach og Precission
De to mest grundlæggende faktorer for gode søgeresultater er “reach” og “precission”. Reach er et udtryk for hvor dækkende indekset er – hvor komplet en samling af velindekserede dokumenter det indeholder. Precission er et udtryk for hvor præcist de dokumenter, eller links til dem, som returneres på en søgning. Begge faktorer skal være i top for at skabe perfekte søgeresultater. Hvis ikke reach er god nok, så kan det være der helt mangler vigtige dokumenter – og de kan jo så slet ikke findes ved en søgning. På den anden side er en perfect reach ubrugelig, hvis ikke også der er en god precission. Hvis det mest relevante dokument ligger på side 100, så er der ingen der finder det.
Natursproglig søgning kan hjælpe med at øge reach ved at finde dokumenter, som ikke nødvendigvis matcher de søgte ord helt eksakt, men som med andre ord beskriver det grundlæggende samme. Det er som udgangspunkt godt. For det gør jo, at der er større chance for, at Google finder den bedste side til dig. Men udfordringen med så at vise dig lige præcis det mest relevante dokument øverst i søgeresultaterne stiger så til gengæld. Med en større pulje af dokumenter kan det være sværre at finde det mest relevante.
Men det er så her de andre faktorer, som Google sandsynligvis har, eller vil, inkludere i Hummingbird kommer ind. For hvis de også inkluderer andre datakilder – f.eks. eksterne “ratings”, som Smiley-ordningen, Trustpilot (omend jeg så personligt ikke mener at lige netop Trustpilot er det bedste bud) eller Chrome brugerdata samt søgehistorik, så kan der filtreres og rankes meget mere præcist.
Eksakt match vil stadig ranke bedst
I et natursprogligt system vil en eksakt match altid give en højere score end en delvis match. Naturligvis. Søger du på “billig notebook”, så vil et dokument, der bruger netop denne keyword frase, få en højere score end et dokument der i stedet for bruger keyword frasen “billig laptop” – selvom det i princippet betyder det samme.
Der er derfor ikke nogen grund til, at ændre på den måde du hidtil har skrevet godt indhold, som du har fået til at ranke. Indhold der var godt i går er det også i dag – so to speak. Det forudsætter naturligvis, at du faktisk skriver indhold på den bedst mulige måde – indhold der både fanger brugerne og som giver et stærkt og entydigt signal til søgemaskinerne om, hvad din tekst handler om. Dette inkluderer også brug af relevante synonymer og ord der kan hjælpe med at kategorisere teksten korrekt.
Et klassisk eksempel er en søgning på “roling stones”. Det kan både være en søgning efter rockbandet Roling Stones og en søgning på det geologiske fænomen, af samme navn (stenskred). Ved at se på de andre ord der anvendes i en tekst kan man afgøre om den handler om det ene eller det andet. Hvis teksten f.eks. indholder ord som “music”, “guitars” eller “song”, så er det nok rockbandet teksten handler om – og så skal den jo ikke ranke, når en geoligisk interesseret søger på de samme to ord. Så sørg for, at bruge de relevante “støtte-ord” i dine tekster – og undgå det modsatte.
Google Hummingbird rammer 90% af alle søgninger!
Google har i forbindelse med lanceringen af Hummingbird meldt ud, at opdateringen vil påvirke op imod 90% af alle søgninger. Men lad dig ikke forvirre af det. Det betyder ikke nødvendigvis at nær så mange søgeresultater vil blive påvirket. Husk på, at Hummingbird er fokuseret på at justere selve søgestrengen – ikke indekset. Så det du fortsat skal fokusere på er, om du ranker på dine keywords og om det giver den forventede trafik.
Når Google lancerer store ændringer som Hummingbird, så udbryder der tit ramaskrig fra søgebrugerne og/eller webmasterne, hvis de som følge af opdateringen oplever meget dårligere resultater. Men efter lanceringen af Hummingbird har der været helt stille. Det betyder, at folk enten ikke har oplevet nogle ændringer eller, at ændringerne er positive. Der er jo en tendens til, at folk højlydt brokker sig over forringelser, men ikke siger så meget når der sker forbedringer. Vi er et brokkerøvs-folk 🙂
Er SEO død?
Hver gang Google kommer med en stor ny opdatering er der altid nogle der forsøger at erklære SEO for død – for nu er Google jo blevet SÅ perfekt, at ingen kan påvirke den.
Men bare rolig. SEO er heller ikke død denne gang – og det tror jeg heller aldrig vil ske. Både mennesker og maskiner vil altid kunne “manipuleres” i en vis grad.
Danny Sullivan har skrevet en fin lille FAQ for Hummingbird, som du kan læse her.
Jeg kan også meget anbefale min gode ven Ammon Johns gode blogindlæg om Hummingbird her.
Knut Nägele skriver
Dejlig pædagogisk artikel der gør en klogere:-)
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Frank Eskelund skriver
Godt skrevet Mikkel. Selv jeg kunne forstå det. Jeg har dog lige et spørgsmål.
Kom hummingbird opdateringen alene, eller var der ikke også blandet noget panda ind i den?
Jeg så nemlig nogle gevaldige op og nedture i dagene, hvor opdateringen kom. De nedture jeg så, var sider med utrolig lave kvalitets links.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er også kommet en Penguin opdatering – Penguin 2.1, som jeg nok skal forsøge at få skrevet lidt om også.
Bo Lyhne skriver
Tak for en fin gennemgang af Hummingbird – ingen grund til at lave de store ændringer i arbejdet denne gang 🙂
Martin G. Larsen skriver
Hej Mikkel,
Tak for endnu en god artikel og en rigtig fin gennemgang.
Over de sidste 4 uger har jeg set fremgang på flere sider, om det skyldes denne opdatering eller andet skal jeg lade være usagt.
KØBERSMÆGLER.DK skriver
Hej Mikkel
Rigtig spændende. Jeg er ved at forsøge at lære mig selv lidt om SEO og udfordringerne med at være et nyt brand og med et nyt søgeord (“købermægler”) som vi håber begynder at blive brugt i boligmarkedet i højere og højere grad. Det går langsomt men støt fremad. 🙂 Jeg har dog det problem, at vi hopper op og ned i den organiske søgning. Ret specifikt fra nederst side 15 den ene dag til nr 4 på side 1 den næste dag. Sådan går det frem og tilbage fra dag til dag. Ved du hvad årsagen kan være? Måske at vores side er så ung? Det er lidt ærgerligt ikke at kunne “bide sig fast øverst på side 1”, men det virker som om, at hver gang vi ændrer på noget eller forsøger at gøre noget for vores placering, så hopper vi. Har du nogen kommentarer, så må du meget gerne skrive til mig.