Forbes.com straffet af Google for at sælge links
Barry Schwarz fra SEO Roundtable skriver i dag det meget besøgte websites Forbes.com er blevet straffet af Google for at sælge links. Forbes.com modtog en email fra Google, der med nogle meget kryptiske formuleringer før det klart for Forbes.com, at de ikke vil blive synlige i Google igen med mindre de fjerne de links, som strider mod Googles guidelines.
Og rigtig nok, Forbes har øjensynligt solgt links i form af tekstannoncer, som de ikke har anvendt NOFOLLOW på. Det strider rigtig nok imod Googles meget stramme regler mod at købe og sælge links. Det er naturligvis ikke ulovligt, men de sites som sælger links har Google for vane at straffe for deres “synder”.
Selve det at straffe for at sælge links er i sig selv en lidt besynderlig handling. Om Forbes sælger links eller ej gør jo ikke Forbes.com mere eller mindre relevant for Googles søgebrugere. Dermed tager Google deres egne brugere som gidsler i en ortodoks guideline-kamp. Det er for åndssvagt.
Jeg kan godt til nød forstå, hvis Google fjerner udgående linkværdi fra et website som Forbes, der sælger links. Det strider jo mod deres guidelines (hvor åndssvage de så end måtte være).
Hvis Google fjerne linkværdien så kan dem der køber links fra Forbes.com ikke få SEO-værdi ud af dem. Det løser “problemet”. Men at degradere Forbes.com i Googles søgeresultater er dumt, for der er masser af brugere der søger efter informationer, hvor Forbes.com vil være et rigtig godt link at få. Når Google re-ranker Forbes.com, så straffer de deres egne brugere.
Det minder mig altså lidt for meget om de der ekstemistiske religiøse, der pisker sig selv til blods for menneskehedens synder – eller sådan noget.
At hele kampen mod betalte links, så er lidt barnlig og dum er en helt anden historie. Google har i høj grad været med til at gøre links til en valuta ved at prioritere links så højt i deres vægtning af websites. Links har en kæmpe værdi i dag. Det kan man ikke komme udenom. Når noget har en så høj værdi vil der naturligvis også blive handlet med det. Specielt når der intet ulovligt er i det – og nok heller ikke bliver det. Det bliver nok heller aldrig ulovligt at sende pressemeddelelser ud – i hvilket omfang, og under hvilke kriterier aviserne så vil bringe dem er helt op til dem.
Der er ikke nogen entydig objektiv måde at afgøre hvad et betalt link er. Så alene af den grund er Googles jagt på dem umulig. Hvad er betalte links? Hvilken grad af værdi-udveksling og økonomisk motivation skal der til? Hvad med de mange sponsorater, som de her købte links på et dejligt PR7 site?
Du kan læse hele historien på SEO Roudtable her.
�
Rolf skriver
Jeg ligger helt på linie med dig. Det havde været meget mere elegant af Google at fjerne linkværdien ud i stedet for, den degradering som de har foretaget.
For ja, hvor meget værdi skal der ligge udover selve linket før det ikke er et købt link?
Thomas skriver
Tror Google skal passe på at de ikke ødelægger mere en de gavner for sig selv i den slags sager. Kan godt forstå at Google ikke vil have at man kan købe sig til Pageranking, men de kunne nok have håndteret det lidt bedre. Det har de jo gjort i andre sager.
Rasmus Hjordt skriver
Hej Mikkel
Dit indlæg fik mig til at tænke på følgende: Om ikke det i enkelte tilfælde kan være svært at definere grænsen mellem et “link” og en regulær annonce? Der findes flere større, anerkendte danske sites, der er markedsledende indenfor forskellige brancher, og som tilbyder noget, de selv kalder “links”. Små, kvadratiske bannerreklamer på godt 100×100 pixels, hvor der ikke er plads til meget andet end logoet. I salgsmaterialet omtales de direkte som “links” – men de er jo også annoncer. Den slags vil Google vel ikke kunne finde på at straffe – eller hvad?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Rasmus, langt de fleste af den slags links køres over et banner-administrations-system. Så der er ikke tale om direkte links, men de rimod redirected links der på den måde de er sat op normalt ingen linkværdi har.
I de tilfælde hvor der faktisk ER tale om direkte links – udenom annoncesystemet, så SKAL sitet anvende NOFOLLOW på disse links for at leve op til Googles nuværende guidelines. Gør de ikke det, ja så risikere de at blive straffet for det – hvis de opdages. Det er sket mange gange før.
Rasmus Hjordt skriver
Aha, jeg havde ikke lige tænkt på, at det hang sådan sammen. Men selvfølgelig.
Mange tak for svaret – det opklarede sagen.
Morten skriver
En annonce eller et købt link. Er det ik sådan lidt det samme?
Hvor mange firmaer køber sig ik til omtale på diverse blogs og forums? Er det ulovligt at annoncere mod sine kunder evt?
Sagen beviser vel mere og mere hvorfor “linkræset”, hvor indgående links er meget vigtige for en sides placering, er ved at spille fallit. Det kan da aldrig være antallet af links, som afgøre en sides værdi for den besøgende?
Er det ik på tide, at f.eks BIG G eller BING begynder at tænke i lidt andre baner?
Andreas Linde skriver
Som du selv siger, så straffer Google også sine egne brugere ved at udelukke forbes. Plejer Google ikke at se igennem fingre med det, når det er så store websites?