Google Webmaster Tools viser nu CTR data!
Google har netop lanceret en ny og virkelig fed udvidelse af deres Webmaster Tools. Så hvis du ikke allerede har en Google Webmaster Tools konto på dine websites, så er det NU du skal få sat den op!
Med den nye version af Google Webmaster Tools kan du nu se visninger, placeringer og CTR (Click Through Rate) på alle de keywords som du har fået trafik fra Google på – og hvilke sider trafikken er sendt til.
Den nye rapportering finder du under: Dit websted på Internet -> Mest anvendte søgeforespørgsler
Har du ikke en Google Webmaster Tools konto endnu, skal du tilmelde dig her: www.google.com/webmasters/tools/
Med den nye CTR rapportering kan du få et meget mere detaljeret billede af, hvilke keywords der virker for dig og hvor meget faldende placeringer betyder.
For nogle keywords vedkommende betyder top-rankings alt. Falder du fra position 1 til 3 ryger det meste af trafikken. Men på andre ord kan det være næsten det samme uanset om du ligger nummer 1 eller 8.
Der er masser af spændende data at dykke ned i. Jeg er kun selv lige begyndt. En ting jeg dog ikke kan få helt til at stemme på de sites jeg har kigget på indtil nu er den totale volumen. Der rapporteres ikke helt så mange besøg via Google Webmaster Tools som der gør via f.eks. Google Analytics. Det problem vil jeg forsøge at dykke lidt mere ned i.
Men alt i alt er denne nye CTR rapportering bestemt meget, meget spændende. Det er godt at se, at Google fortsætter med udviklingen af Webmaster Tools.
Min gode ven Aaron Wall har også skrevet en længere artikel om den nye CTR rapportering i Google Webmaster Tools. Den kan du læse her.
Janno Damgaard Lassen skriver
Virkelig dejlig nyhed, jeg har allerede fået et par mindre aha-oplevelser…
Tak for tippet, det skal jeg nok få nogle gode timer med at analysere mig igennem. 🙂
René skriver
Det er godt der udvikles nye værktøjer til Google webmasterværktøjer, vi har testet på data fra perioden d. 12.03.2010, hvor de første data blev tilgængelige.
Det virker fornuftigt og rimelig overskueligt, og med gode data, det er dejligt med flere muligheder for test af CTR.
Dette værktøj kan sammen med andre webværktøjer være med til at få mest mulig ud af websites potentiale.
Rasmus Hoeks skriver
Hold da op. Der har Google da virkeligt flottet sig med tilføjelse af den funktion. Godt vi har nogen som dig til at opdage funktionen for os.
Det vil jeg straks dykke ned i!
Johannes Andersen skriver
Tak for tippet – har lige været inde og lure, det er jo en virkelig fed funktion – desværre har jeg endnu ikke nok trafik fra søgemaskiner til at kunne drage ret meget nytte af det endnu, andet end jeg kan klappe glad i hænderne hver gang jeg kan se en fremgang i trafik fra søgemaskinerne (det går støt frem af, så det er dejligt).
Mikael Hostrup skriver
Jeg har længe irriteret mig over de halvfærdige og ukorrekte funktionaliteter de har i deres webmasterværktøjer som visning af indgående links osv. Men det her er virkelig et tiltag i den rigtige retning!
Umiddelbart synes jeg at det er en funktion der hører sig mere til i analytics men bare vi har den skal jeg på ingen måde klage!
Steen Rasmussen | IIH skriver
I forhold forskellen i tallene på webmaster tool og Google Analytics er der ikke nødvandigvis det helt store mysterie her og handler i bund og grund om den måde hvorpå Google Analytics prioritere trafikkilder.
I webmaster tool ser du altid den reelle trafik, som har været Google har leveret den pågældende dage, hvor du I Google Analytics aldrig ser den aktuelle fordeling af de besøgende, men de trafikkider de oprindeligt er kommet fra.
Derfor vil tallene som udgangspunkt altid være højere i Google Analytics end i Webmaster Tool
Eksempelvis – Steen kommer ind Google og søger efter “SEO” og finder et link til din hjemmeside. Han klikker på linket, og når han ankommer til hjemmesiden vil både Google Analytics og Webmaster Tool registrere “en besøgende fra Google”. Steen bogmærker siden og lukker browseren.
Så langt så godt – og samme numre for begge systemer.
Den næste dag klikker Steen på hans bogmærke og ankommer igen til din hjemmeside, og det er her, tingene begynder at afvige. Nu registrerer Webmaster Tool ikke noget, men fordi Steen kommer direkte vil Google Analytics søger efter en mere interessant kilde i hans cookie og finder Google – og dermed tillægges besøget “en søgning i Google” for Google Analytics.
Medmindre Steens cookie enten udløber, bliver slettet eller hvis han går gennem en anden interessant kilde (en henvisning, en kampagne cookie eller en anden søgning) vil besøget for evigt og altid blive tilskrevet til en søgning Google på “SEO”.
Og derfor forskellen i tallene:
– Webmaster Tool viser det konkrete og præcise tal for den enkelte dag
– Google Analytics viser hvilken marketing kanal besøget tilskrives
Mikkel deMib Svendsen skriver
Forklaringen er fin – den passer bare ikke helt 🙂
F.eks. sidder jeg med et site, hvor WT siger at de har sendt trafik på ca. 4.000 forskellige keywords, mens GA siger over 50.000 forskellige keywords.
GA finder ikke bare sådan på 46.000 keywords ud af det blå. De står der, fordi der faktisk har været besøg fra Google på disse keywords 🙂
WT laver også lidt rod i CTR beregningen. Således har jeg en del keywords i Wt med en CTR på 200-250%. Det er ikke særlig brugbart.
Jeg mener heller ikke, at boomark besøg med en søge-cookie tæller med i søgemaskinetrafikken. Det tæller alene med i konverteringsberegningerne, hvor det jo er aktuelt at se den oprindelige referrer.
Per H. Jørgensen skriver
Det bliver meget spændende at dykke ned i det her!
Indtil videre har jeg kun brugt ganske lidt tid på det, men jeg synes især det er interessant med en oversigt som udover søgefrasen, også viser hvilken underside på ens site der kom op i søgeresultatet OG på hvilke resultatsider (sammenholdt med antal visninger og klik).
Bla. har jeg på visse søgeord en overraskende høj CTR på undersider, der ligger på side 2 i søgeresultatet.
Steen Rasmussen | IIH skriver
Jeg har nok forklaret mig dårligt. Pointen er at i GA er direkte trafik ubetinget lavest i hierarkiet og derfor tæller al direkte trafik, som om det kommer fra den oprindeligt “ikke-direkte” kilde.
Jacob Worsøe har netop lavet en glimrende analyse af Google Analytics cookien
http://websiteudvikler.dk/post/forklaring-paa-sporingsdata-i-google-analytics-cookie.html som går lidt mere i dybden med den tekniske del og Webanalytikeren har et meget interessant indlæg om den flilosofiske del http://www.webanalytiker.dk/2010/03/18/kender-du-den-rigtige-trafikkilde-i-google-analytics/
Jeg kan sagtens forstå din sunde skepsis omkring det, men jeg her lige brugt en del tid på at analysere det her i forbindelse med en diskussion i GAAC forum og forklaringen holder faktisk. 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Vi snakker om to forskellige ting. Iøvrigt handler webudviklerens test om kampagne tracking – ikke søgemaskinetrafik. Og det hele er iøvrigt behæftet med mange gætterier. Så det er noget helt andet vi snakker om her.
Den data der nu rapporteres i WT er på ingen måde fuldkommen. Det er et UDSNIT af den data der eksisterer. Og nogle af CTR beregningerne er direkte forvrøvlede. En CTR på 240% er et godt eksempel på det.
Rasmus skriver
Det er et rigtig godt tiltag Google har foretaget med endnu en udvidelse af Google Webmaster Tool.
Jeg ser dog også en vis fejlmargin i data. Henholdsvis webmaster tool og Googles eget keyword tool viser meget forskellige tal. Nu har keyword tool aldrig været særlig nøjagtigt, men man må alligevel gå ud fra at data, nogenlunde kommer fra samme sted. Og kombineret med Google Analytics data bliver det desværre endnu værre.
Men værktøjet giver en god indikator for hvordan det ser ud – tallene må bare ikke blive en rettesnor, som du også selv nævner.
Mathias skriver
Jeg har lige smidt Google Webmaster Tools på de sider der manglede nu.
CTR målingen af organiske resultater er altså en af de noget mere lækre tiltag må man sige. Så kan man jo sidde og tune sine meta description tags 🙂
Du skriver at du kun ser omkring 4000 ord ud af 50.000.
Er det de 4.000 største eller er det er random udsnit?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Aner det ikke. Jeg gider ikke sidde og sammenligne 50.000 keywords 🙂