Google indgår forlig om click fraud
Danny Sullivan rapporterer i sin blog i dag om afslutningen på en større class action sag mod Google i USA, som nu ser ud til at finde sin afslutning med et forlig, hvor Google har accepteret at betale op til $90 millioner i erstatning til annoncører for [tag]falske kliks[/tag] – [tag]click fraud[/tag]. Forliget er endnu ikke forelagt og godkendt af en dommer, men det ser ud til at det bliver det. men for alle os der bor udenfor USA er det bare ikke sikkert det får nogen som helst betydning …
Jeg vil følge sagen nærmere i de kommende dage, men lige nu ser det ikke ud til at den får nogen betydning for annoncører udenfor USA. Ganske vidst raporteres det, at dette forlig en gang for alle afslutter alle sager om click fraud i Google fra 2002 (hvor de startede med AdWords) og frem til i dag. Men på spørgsmålet om hvordan det påvirker annoncører udenfor USA får man ikke rigtig noget svar. Såvidt jeg kan se er det en ren Amerikansk sag, der ikke berøerer os herovre. Hvis virksomheder udenfor USA har behov for at anlægge sag for click fraud mos Google kan jeg ikke se at dette forlig skulle kunne forhindre det. men, som sagt vil jeg forsøge at finde ud af mere om dette og følge op på sagen over de næste par dage.
En lidt morsom detalje ved sagen og forliget er, at Google påstår at NU vil de så til gengæld sørge for at der ikke længere kommer så mange falske kliks – click fraud, i deres AdWords system. Pis og papir! Ja, naturligvis vil de forsøge at stoppe click fraud – det har de nok hele tiden gjort, men spørgsmål er: Kan de? Og endnu vigtigere: Vil de? Og svaret på begge disse spørgsmål er efter min bedste overbevisning et rungende NEJ!
Google har f.eks. flere gange fået tilbudet om at indgå i en “PPC turing test” – altså en test hvor man undersøger om Google rent faktisk kan kende forskel på et robotklik (som IKKE er det annoncørerne betaler for) og så et “rigtigt” menneskeklik. Dette forsøg kunne gennemføres ved at der opsættes en række [tag]robotter[/tag] og en række test personer (mennesker) som klikker på en række annoncer på diverse sites. Alt dette trackes naturligis. Herefter skal Google så vise hvad de så som robot-kliks og hvad der var mennesker. Hvis forskellen på de korrekte tal og Googles analyse er for stor har de et seriøst problem. Google er blevet tilbudt denne test af både undertegnede og mange andre i branchen gennem flere år men har hver gang afvist. jeg ved godt hvorfor – de KAn nemlig ikke betså denne test. De robotter jeg og andre kunne stile op med vil uden tvivl ryge lige igennem Googles filtre – de vil simplet hen ikke kunne identificere ret mange af dem.
Click fraud er stadig et kæmpe problem for [tag]PPC[/tag] advertising på Nettet og såvidt jeg kan se ændrer denne sag ikke ved dette faktum.
Du kan følge debatten om den aktuelle sag i Search Engine Watch Forums
Skriv kommentar