SES NYT: Pressekonference om click fraud
Videoen fra den pressekonference vi afholdte i Chicago i sidste uge, vedrørende den aktuelle AIT-sag om click fraud i Google ligger nu på Google Video. Jeg har indsat den nedenfor (embedded) men hvis du hellere vil se den direkte på Google Video kan du finde den her: http://video.google.com/videoplay?docid=5213658316243920331&q=shoemoney
Daniel Duvald skriver
Meget spændt på hvad udfaldet bliver. Håber bestemt på mere gennemskuelighed.
btw, havde du glemt dit røde jakkesæt til SES? 😉
Claus skriver
ja ok, det lyder jo som det kan blive stort det der. Har der været mere tid til at kigge data igennem ?
Hvad kan konsekvensen blive af dette? bruger selv både adwords og adsense så må hellere være lidt på vagt 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
> btw, havde du glemt dit røde jakkesæt til SES?
Nej, men hver sin ting til hver sin tid 🙂
> Har der været mere tid til at kigge data igennem ?
Ja, men der er meget!
> Hvad kan konsekvensen blive af dette?
Det er svært at sige endnu. Men jeg vil mene at AIT står ret stærkt i sagen, og når de rette Amerikanske myndigheder er færdig med at kigge på det tror jeg også godt det kan blive lidt “ubelejligt” for Google. Hvilke forandringer det vil føre med sig er svært at sige endnu, men personligt håber eg på en større grad af gennemsigtighed, åbenhed og ærlighed overfor os – annonce-kunderne.
Claus skriver
Ja hvis vi kan ende med at få noget så positivt ud af det, vil det glæde mig.
3 vigtige nøgleord du bruger for en så omfattende forretning.
Første gang jeg hørte om dette, var jeg lidt bange for at det kunne komme til at gå helt i hundene for dem.. Vi ved jo at jo større de, desto hårdere falder de ^^
Happy data-crunching
Mikkel deMib Svendsen skriver
Je tror ikke vi skal forvente at se en “Enron”, Nordisk Fjer” eller “WorldCom” -sag i forlængelse af Google’s succes, men jeg er overbevist om at der vil komme mange usteringer i de kommende år – usteringer som meget vel kan komme il at gøre forbandet ondt på Google, på kort sigt. Måske ender det endda med at de må nøjes med at fjene nogle få milliarder, frem for mange milliarder. Men mon ikke de overlever det. Det er nok mest aktieinvestorerne der kommer til at betale en nedgang i festlighederne … 🙂
Claus skriver
Som sidenote: Kaldte han Shoemoney for Shoemaker ? 😀
Mikkel deMib Svendsen skriver
Han heder faktisk Jeremy Shoemaker, men kalder sig også Shoemoney 🙂
Claus skriver
heh, duh der kan man bare se. Ja kender ham kun som shoemoney fra DP.
Nå men fik da et meget godt grin. “Ignorance can truely be a bliss”
Emil Larsen skriver
Hej Mikkel,
Tak for en relevant og interessant blog,
Jeg har en mistanke om at der bliver fusket med mine ad-words… som dette screenshot taget fra min comp bevidner:
http://www.studiousdesign.dk/SD-adwords.jpg
Så har mine ad-words været at finde på en .com side ved siden af udenlandske links.
Selvom det også fremgår af teksten, at mine ad-words kun skulle vises på Sjælland.
Netop den aftale har jeg på skrift fra mine annoncører “www.a-better-traffic.com”
Men det ser ud til at jeg ikke helt får det jeg har betalt for.
Hvem har skylden her? Og hvordan kan det være at der blive oprettet seperate sider kun med sponsorlinks der løbende bliver skiftet ud?
Håber du ønsker at kommentere sagen…
På forhånd tak,
Med venlig hilsen Emil Larsen,
Studious Design
http://www.studiousdesign.dk
Mikkel deMib Svendsen skriver
At dine annoncer optræder på et .com domæne er i sig selv ikke tegn på fusk. Der er masser af sites på Dansk, i Danmark, som bruger .com – f.eks. WUPTI.com (se: https://www.demib.dk/wupti-388.html). Det der er afgørende er hvem der faktisk kan se disse annoncer. Så prøv at gå genem en proxy i udlandet, eller få en af dine venner udenfor Danmarks grænser til at tjekke siden. Optræder dine annoncer der fortsat, ja så vil jeg mene der er noget galt (HVIS ellers kampagnen er rigtigt opsat!)
Markus Loong Brandt skriver
Jeg har lige et spørgsmål.
Jeg fandt en reklame for den efterfølgende side på http://www.seochat.com.
De hævder at de kan checke clickfraud og at det er ratis fordi de gerne vil have materiale for at kunne bevise at der snydes en del på det område.
Er det noget man burde tilmelde sig til eller er det også bare fis igen?
http://www.clickreport.com/
Hilsen
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg kender dem ikke af personlig erfaring, så jeg kan desværre ikke sige hverken godt eller skidt om det konkrete tiltag.
Problemet med mange af de firmaer der er involveret i click fraud analyser er, at de har interesse i enten den ene eller den anden siden af sagen. Søgemaskinerne vil på den ene side helst “dokumentere” at problemet er ganske lille, og click fraud analyse firmaerne vil på den anden side gerne bevise at det er så højt som muligt.
Det er blandt andet derfor AIT-sagen er så spændende, fordi den gruppe der gik sammen om at se på de data der foreligger IKKE har direkte forretningsinteresser i det ene eller det andet resultat.