Google mener vi må acceptere click fraud!
Google’s direktør, Eric Schmidt, kom i sidste uge med en usædvanlig dum udtalelse (ja, ja, jeg ved der er mange i rækken, men denne her slår det meste). Eric Schmidt mener at vi som annoncører må leve med click fraud (i CDNet) som prisen for at køre online annoncer og påstår ydermere at det er en “perfect economic solution” (den perfekte løsning) på click fraud: “let it be”! Med andre ord, Google behøver slet ikke at gøre noget ved click fraud – vi, som annoncører, skal bare selv tilpasse os markedet og byde den pris (incl. click fraud) som vi finder rigtige. Så vil maredet regulere sig selv.
Tænk engang hvis bilbranchen sagde det samme om dårligt sikkerhedsudstyr! – Der er da ingen grund til at gøre noget ved biler med dårlige bremser, for det vil automatisk regulere sig selv, når dem der kører for stærkt bliver slået ihjel.
Eller hvad med hungersnød. Det løser også sig selv. Eller IT-sikkerhed eller sygdom. Faktisk er der ingen grund til at gøre noget som helst ved noget som helst, for markedet klarer det selv. Verden er selvregulerende, og hvis bare Eric Schmidt kan blive ved med at sælge for millioner af dollars aktier i deres svindelforetagende så er alt jo godt. eller hvad?
BULLSHIT, siger jeg bare! Buuuuuuulshit!
Nå, men med Google’s udtalelse her, går jeg ud fra at de ikke har noget imod at jeg sætter mine clickbots igang med at arbejde igen. Markedet regulerer det jo selv 🙂
Karsten Nygaard skriver
Det er i mine øjne en skandale at de ikke tager kampen om mod denne svindel og mon ikke der kommer en lang række sagsanlæg som følge deraf.
Flere af mine kunder rundt omkring har fået øje på de af og til noget mærkelige klikaktiviteter og stiller efterhånden mange spørgsmål om brugen af AdWords – så Google skyder sig da også selv i foden med den holdning – ØV ØV og 3 gange ØV
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jo, under dansk jura er jeg sikker på at dette kunne koste dem dyrt – hvis bare lige Google var etableret som andet end et salgsselskab i Danmark. Og så måske alligevel, Google ER jo faktisk et selskab i Danmark (se: http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=28866984) så måske kan der anlægges sag den vej.
Tror I det ville gå hvis bankerne sagde det samme: “I må leve med Dankortbedrageri – brug lidt færre penge”. jeg tror det ikke 🙂
Jeg ville meget gerne høre hvad Google Danmark mener om dette …
Marcel Fuursted skriver
Det var sataneme langt ude… Det kan da næppe være noget de mener… Tror slet ikke de er klar over hvor mange penge det i virkeligheden drejer sig om, eller hvor alvorlig sagen faktisk er. Det er sgu da forrykt, at vi skal finde os i nogle af deres problemer, som koster os “forbrugere” millioner af kroner… HVER ISÆR!!
Kenneth Kromann skriver
Ja det virker altså fuldstændig vanvittgt…men spørgsmålet er jo nok om det er muligt at sagsøge folk for at have en holdning som den der kommer til udtryk der…selvom jeg ikke er enige i det ekstremt “liberalistiske” synspunkt, at det hele nok skal regulere sig selv, så er det vel næppe ulovligt:-)
Men vildt underlig holdning…ingen tvivl om det…
Bo Tranberg skriver
Findes der en guide/gode räd eller lign. site, hvor man kan läre mere om at opdage snyd? som ny i faget er det ikke lige sikkert man opdager alle mulige snyderier. Fx. er det synd, hvis en bestemt IP adr. klikker 400 gange pä den samme reklame om mäneden? (Fra et bestemt website..) kunne sikkert finde pä 1000 andre eksempler, som jeg undre mig over 😛
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er jo ikke bare en “holdning” – det er den øverste direktør for selskabet/koncernen der udtaler sig på vegne af Google. Det ville være helt det samme, som hvis direktøren for Danske Bank stillede sig op og udtalte, at vi bare måtte leve med Dankortsvindel – og bruge noget mindre. Men så dum er han ikke! 🙂
Med udtalelsen cementerer Sric Schmidt at:
1) At der faktisk findes click fraud (dette har Google iøvrigt også selv anderkendt i deres officielle børsmeddelelser – også i forbindelse med deres IPO)
2) At Google ikke mener det er nødvendigt at de gør noget for et begrænse denne svindel, men at køberne må leve med det og blot regulere deres budget efter det.
Det er helt og aldeles uacceptabelt!
Kenneth Kromann skriver
Jamen jeg er fuldstændig enig i det er uacceptabel…men spørgsmålet er jo om det er ulovligt ikke at gøre noget…jeg skal ikke afvise det, og det kunne bestemt være en interessant sag.
Men kunne da være interessant at høre en jurists holdning til om det er ulovligt. Det er jo desværre ikke alt der er forkert der også er ulovligt:-)
Mikkel deMib Svendsen skriver
jeg tror ikke udtalelsen i sig selv er ulovlig, men den kan blive en meget vigtig brik i en sag om clickfraud. For hvis vi nu forestiller os en dansk virksomhed der har brugt X millioner, går til Google og siger: “vi har på baggrund af stikprøver fundet frem til at 21,4% af de kliks vi har betalt for ikke lever op til de betingelser vi købte på”. Google vil så sikkert svare, som de plejer: “jamen vi gør alt hvad vi kan for at fjerne al clickfraud, så vi mener ikke du skal have erstatning” (eller i hvert fald mindre erstatning end du selv har regnet det ud til).
Efter Eric Schmidts udtalelse bliver det bare svært at svare sådan fra Google’s side. Så på den måde mener jeg at dette hurtigt kan blive til et selvmål til Google – et tag-selv-bord for annoncørerne. For hvordan skal Google nu kunne bevise at de gør alt for at dæmme op for clickfraud, når deres egen direktør mener det er lidt ligegyldigt, da markedet selv regulerer det?
Google skriver stadig i deres salgsmateriale omkring Google AdWords: “Med Google AdWords kan du nå ud til de personer, der søger aktivt efter dine produkter og tjenester” – læg mærke til ordet “personer”. “Personer” er bestemt ikke det samme som clickbots!
Det kunne være der var nogle der kunne jage en journalist eller to forbi denne tråd – for det er bestemt en problematik som bør få lidt mere mediebevågenhed. Om ikke andet, så for at tvinge Google Danmark til at komme med en klar udmelding på den problematiske udmelding fra Eric Schmidt
Allan Sørensen skriver
Kender man til nogen “danske” eksempler på click fraud? Jeg har ikke hørt om nogen endnu.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Click fraud er her, som alle andre vegne, uanset om nogle opdager det eller ej. Du kan roligt regne med at 10-30% af alle kliks er “ikke valide” kliks – fra robotter, AdSense publishers der klikker på egne reklamer osv. Og der bliver såmænd også en gang imellem betalt lidt tilbage fra Google – men langt fra så meget som der faktisk snydes for.
Kurt Moskjær Andersen skriver
Det er da en fuldstændig idiotisk udtalelse og man kunne næsten håbe at kalenderen viste 1. april, så der var en mening med udtalelsen.
Det er svært at blive ved med at overbevise kunderne om, at Google AdWords kan være en god idé, når man i samme sætning må sige til dem at op til 30% af omkostningerne ved det skyldes click fraud.
Jeg ville da aldrig acceptere at sende bilen på værksted og få den tilbage med en komplet regning, hvoraf de 30% var for komponenter som var brugt til andre biler på værkstedet. Hvis jeg henvendte mig til værkføreren efterfølgende og fik besked om, at jeg bare skulle lade som ingenting og at det ville regulere sig selv næste gang jeg fik den på værksted, så ville jeg da først gå grasat!
Det betyder jo også at man skal have endnu større bevågenhed på at monitorere kampagnerne for eventuelle snyd, for at kunne bevise det senere overfor Google. Hvad benytter I andre i den forbindelse – AdWatcher?