• Kontakt
  • Ring
  • Skriv
  • Forside
  • Blog forside
  • Webshop: SEO Bøger
  • Webshop: Keramik
  • SEO Rådgivning
  • Anbefalinger
  • Anmeldelser af SEO bøger
  • Kontakt mig

  • SEO Bøger
  • Anbefalinger
    • Anmeldelser af SEO bøger
  • Blog
    • Bedste blogindlæg om SEO
  • Info
    • SEO-rådgivning
    • SEO-foredrag
    • Nyhedsbrev
    • Demib’s gæstebog
    • Kontakt
  • 0
(+45) 22 27 07 10
Skriv
Forside / Blog / Bing / Google og Bing i åben kamp. Grow up Google!

2. februar 2011

Google og Bing i åben kamp. Grow up Google!

Skrevet af Mikkel deMib Svendsen 11 kommentarer
Ingen har stemt endnu, vær den første.

Googles kærneforretning er grundlæggende set, at kopiere indhold fra vores websites og så udnytte det kommercielt. I en artikel på Search Engine Land i går stor-tuder Google, som forsmåede småtøser over, at Bing sandsynligvis kopierer nogle af Googles top-resultater. Google for søren – grow up! Hvis det er etisk korrekt at I kopierer vores informationer, hvorfor skulle de så være uetisk for andre at gøre det samme?

Jeg er helt på linie med Harry Shum, der er Corporate VP på Bing i hans svar på angrebet fra Google i går. Han svarer bl.a. at search – og ja, hele Nettet, netop fungerer så godt fordi det bygger på en slags ”fælles intelligens” (collective intelligence). Han indrømmer at Bing bruger clickstream data som en ud af mere end 1.000 forskellige signaler i deres vurdering af hvilke links de skal vise brugerne. Og han mener alle andre søgemaskiner burde gøre det samme (og gør det nok også).

Hvis du ikke aner hvad jeg snakker om og er lidt forvirret lige nu, så vil jeg anbefale, at du læser de to artikler jeg linker til ovenfor – de forklarer sagen meget detaljeret.

Der er flere sjove og interessante ting I denne sag …

En Google Hoax mere!

Først og fremmest er der det “eksperiment”, som Google foretog sidste år, da de begyndte at mistænke Bing aflurede dem – eller rettere sagt, de brugere med IE eller Bing Toolbar, som besøgte Google. Google påstår, at de lavede en særlig stump kode for at være i stand til at placere deres honey-pot sites i toppen af de søgninger de ville teste. Google holder nemlig fast i, at en sådan kode aldrig har eksisteret og at alle rankings fremkommer udelukkende på baggrund af deres ”fantastiske” algoritme. Right, som om vi troede på det!.

Vi ved alle sammen godt, at Google har de tekniske værktøjer til at de-ranke et bestemt website, eller smide det helt ud af indekset. Man skal ikke have rodet med SEO særlig længe for at vide dette. Jeg mener faktisk heller aldrig at Google har nægtet dette offentligt – selvom de helst vil have den brede offentlighed til at tro, at det hele klares algoritmisk. 

Personligt tror jeg ikke på, at Google har lavet knappen, så den kun kan drejes den ene vej – so to speak. Når de kan de-ranke et site kan de naturligvis også gøre det omvendte. Og det ser jeg heller ikke noget problem i. Google skal naturligvis gøre det – algoritmisk eller manuelt, som de mener giver deres brugere det bedste søgeresultat. Punktum.

De folk jeg gennem tiden har snakket med fra Bing har aldrig lagt skjul på, at de har den mulighed. De bruger den bl.a. til at sikre at de mest prominente søgninger og brands viser det site i toppen som langt de fleste brugere vil forvente.

Naturligvis er det fedest hvis algoritmerne kan klare det hele uden behov for manuel indblanding. Men faktum er bare, at ingen søgemaskiner i dag kan lave et ordentligt indeks alene med en algoritmisk håndtering. Det kræver en vis grad af manuel indblanding.

Personligt synes jeg det er temmelig latterligt – grænsende til det direkte barnlige, at Google at holde så krampagtigt fast i deres evige påstande om, at det er algoritmen der klarer det hele. Det er en bizar form for nørded arrogance.

Google påstår videre, at den kode de skulle have lavet bare til dette eksperiment efterfølgende er fjernet og slettet. Hvem – andre end fortravlede journalister, tror på det?

Hvem kopierer hvem og hvad er ulovligt?

Google har ikke sagt at mener det Bing gør er ulovligt. Tilsyneladende ved de det ikke helt. Det gør jeg heller ikke. Måske er det ulovligt og måske kunne Google så vinde en retssag. Det håber jeg ikke. Uanset hvad, så synes jeg det Bing gør er helt i orden. Google har en lidt anden mening – de mener det er dybt uetisk.

Googles Amit SinghaIt’s er citeret for at sige (oversat fra engelsk): “Det er snyd I mine øjne fordi vi (Google) arbejder så utrolig hårdt og har gjort det I mange år mens de (Bing) kommer i mål baseret på vores arbejde”

Og hvordan er det så lige, at det er så meget anderledes end det Google (og alle andre søgemaskiner) gør, når de kopierer vores websites, som vi har arbejdet hårdt på i mange år?

Er clickstream data brugbart og etisk?

Google udtaler også i forbindelse med denne sag, at de aldrig kunne finde på, at bruge data fra deres toolbar direkte i deres indeks. Men det er bare ikke helt sandt …

Sidste år annoncerede Google således offentligt at de nu var begyndt, at indsamle site speed data via toolbaren og bruge det i deres ranking algoritme. Blot som et ud af mange signaler – på same måde som Bing kun bruger deres toolbar data som en ud af mange signaler. Den eneste forskel er, at Google ”stjæler” fra os – Bing ”stjæler” fra Google.

Hvorfor har Google breaket nyheden nu?

Google startede deres research af Bings brug af clickstream data sidste år – og blev øjensynligt færdig med analyserne for længe siden. Hvorfor vælger de så, at gå ud med det præcis samme dag (1. februar) som Microsoft hoster en stor søge-konference?

Er det bare for at drille Microsoft og sætte agendaen på konferencen? Eller er det et forsøg på at aflede den seneste tids megen opmærksomhed på dårlige søgeresultater i Google?

En ting er jeg ret sicker på – det er ikke tilfældigt. Google er mestre i PR. Jeg tror ikke de gjorde det for at drille Microsoft i forbindelse med deres konference. Mit gæt er, at Google gjorde det nu, for at forsøge, at aflede opmærksomheden fra de mange skriverier om dårlige søgeresultater.

Og jeg synes ikke det er smart af Google. Det er en farlig strategi for Google at spille det etiske kort. Det er alt for let for søge-geeks som os, og dygtige journalister, at finde masser af eksempler hvor Google opfører sig mindst ligeså uetisk – eller værre, end man kan sige Bing gør her. Google kan meget let risikere at tabe på en kamp om etik.

Jeg håber virkelig ikke, at Google beslutter sig for at anlægge sag mod Microsoft over det her. Det ville være fuldkommen absurd i mine øjne. Og det ville underminere Googles eget virke i det lange løb.

Vi har ikke brug for flere restriktioner i forhold til hvordan vi bedre kan udnytte vores ”fælles intelligens” – vi har brug for færre!

Kategori(er): Bing, Google

Ingen har stemt endnu, vær den første.
Grundbog-i-SEO-Forside-V3

Min bedste bog om SEO

Grundbog i SEO er en bog for dig, der har brug for en no bullshit beskrivelse af, hvad du skal gøre for at optimere din hjemmeside effektivt i Google.

I bogen vil du lære alt om SEO – fra de første og vigtige strategiske overvejelser, over keyword- og markedsanalyser, til teknisk optimering, optimering af indhold, alt om linkbuilding og optimering af user engagement.’

Kort sagt – alt det du skal bruge for at komme til tops i Google (og de andre store søgemaskiner)

Bogen er udkommet i både trykt version og som e-bog. Lige nu har jeg et rigtig godt tilbud – du kan købe begge versioner med 60% rabat!

Klik her og køb Grundbog i SEO.

Se de nyeste blogindlæg

  • Er det SEO-branchens skyld at Internettet er ødelagt?
  • Er links og linkbuilding ikke længere en vigtig SEO-faktor
  • Mister du dit kreative job til OpenAI, ChatGPT og andre AI-tjenester?
  • Når jeg ikke oplever mit website som langsomt – er det så et problem?
  • Vil AI overtage alt tekstskrivning og indholdsudvikling?

Kommentarer

  1. Thomas Nielsen skriver

    2. februar 2011 kl. 23:54

    Hehe, rigtig god pointe der Mikkel. I bund og grund stjæler alle search engines vel data fra andre websites.

    Svar
  2. Mathias Bak skriver

    3. februar 2011 kl. 10:23

    Nu er Googles kerneforretning jo ikke at kopiere hjemmesider, men at indeksere og vælge hvilken ranking de skal have.

    Svar
  3. Mikkel deMib Svendsen skriver

    3. februar 2011 kl. 10:28

    Mathias, kopiering er forudsætningen for at opbygge deres indeks – så jo, det er absolut grundlaget for deres forretning

    Svar
  4. Nikolaj Astrup Madsen skriver

    3. februar 2011 kl. 11:12

    Jeg kan ikke lade være med at tænke at der er en forskel på at “kopiere” websites for at indeksere dem, og så når en søgemaskine kopierer en anden.

    Lad os sige at jeg er De Gule Sider. Jeg har brugt en masse tid og kræfter på at samle alle Danmarks virksomheder i et katalog. Her har jeg noteret mig deres firmanavn, telefon, mail, basisinfo osv.
    Hvis en anden virksomhed, De Røde Sider, så blot kopierer mit indeks/mit system, så ville jeg nok blive lidt ærgelig.

    Er der ikke en forskel i det de gør?

    Svar
  5. Mikkel deMib Svendsen skriver

    3. februar 2011 kl. 11:22

    Du har vist helt misfostået hvad det er Bing gør. De kopierer ikke noget fra Google – de indsamler informationer om hvilke websider de brugere som anvender deres toolbar besøger – og dermed også Google.

    Det du beskriver er det søgemaskinerne gør når de kopierer og indekserer indhold fra websider – herunder de Gule Sider.

    Bing kopierer ikke noget indhold via toolbaren.

    Svar
  6. Nikolaj Astrup Madsen skriver

    3. februar 2011 kl. 11:51

    Det Bing gør er at se hvad folk søger efter på Google ved hjælp af fx IE eller en toolbar, og så have det med i deres egne resultater, er det korrekt?

    Så når Google gør det samme for at måle siders loadtime, så er det egentlig det samme de gør?

    Svar
  7. Mikkel deMib Svendsen skriver

    3. februar 2011 kl. 12:35

    Ja, men i begge tilfælde er dette blot en ud af mange signaler Google og Bing bruger. Og det dokumenterer Googles test jo også meget godt. Det var jo kun under 10% af de honeypots Google lagde ud, hvor Bing faktisk brugte den data.

    Således ser det ud til, at Bing mest bruger denne data, når alle de andre signaler de kan samle sammen er for svage – som en slags sidste backup. Og det er da smart.

    Den her “sag” handler ikke om, at Bing reelt set har gjort noget uetisk – sagen handler om, at Google gerne vil have en anden agenda i medierne end den megen negative omtale af deres store problemer med kvaliteten af søgeresultaterne.

    Svar
  8. René Madsen skriver

    3. februar 2011 kl. 13:24

    He he

    Algoritmen kan klare det hele? INGEN håndarbejde her!

    Nej, det har de fleste i SEO branchen kendt i årevis, se bare på prominente websites, der er opbygget forkert, og ikke har backlinks nok til at kunne retfærdiggøre den position, de har i søgeresultaterne, de har alle fået en hjælpende hånd fra en knap, der drejer til højre eller venstre.

    Der er ingen tvivl om at de fleste søgemaskiner i et eller andet omfang bruger teknikken omkring clickstream – dette kombineret med andre algoritmer til at placere websites i søgeresultaterne.

    Svar
  9. Nikolaj Astrup Madsen skriver

    3. februar 2011 kl. 13:42

    Tak for udredningen. Det er i hvert fald en spændende sag, hvor der er en PR agenda, som man skal tage med i sine overvejelser.

    Svar
  10. Rolf skriver

    3. februar 2011 kl. 15:09

    God vinkel på hele sagen, som jeg også synes virker lidt besynderlig.

    Meget spændende at se hvor denne sag fører hen, eller den ender med mere eller mindre at løbe ud i sandet her, fordi det er en farlig vej at bevæge sig ud på…

    Svar
  11. Morten skriver

    9. februar 2011 kl. 6:41

    @Mikkel
    Hvad er Googles intentioner med dette angreb? Altså hvorfor går de ud offentligt og angriber Bing, når de selv gør det samme i stor stil overfor andre?
    Er der en skjult dagsorden? Eller er Google bare ved at blive presset af, at Bing bliver mere og mere brugbar world wide?

    Svar

Skriv kommentar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Køb den nye SEO-bog

Grundbog-i-SEO-Forside-V3

Kontakt os her

- få et uforpligtende tilbud på SEO
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Nyeste blogindlæg

  • Er det SEO-branchens skyld at Internettet er ødelagt?
  • Er links og linkbuilding ikke længere en vigtig SEO-faktor
  • Mister du dit kreative job til OpenAI, ChatGPT og andre AI-tjenester?
  • Når jeg ikke oplever mit website som langsomt – er det så et problem?
  • Vil AI overtage alt tekstskrivning og indholdsudvikling?

Blog kategorier

  • Affiliate marketing
  • Bing
  • Blogging
  • Bøger
  • eHandel
  • Facebook
  • Foredrag & Konferencer
  • Google
  • Humor
  • Ikke kategoriseret
  • Internet Jura
  • Iværksætter
  • Jobs
  • Konverteringsoptimering
  • Kunst
  • Linkbuilding
  • Markedsføring
  • Medier
  • Mobil
  • MSN
  • Musik
  • Nyhedsbrev
  • Personligt
  • Podcast
  • Politik
  • PR
  • Reputation Management
  • Scams
  • SEA
  • SEO
  • SEO 2.0
  • SEO Uddannelse
  • Siteinfo
  • Social Media Marketing
  • Social Networking
  • Teknologi
  • Tjen penge
  • Uncategorized
  • Viral markedsføring
  • Web Analytics
  • WebmasterRadio
  • Webshop
  • Yahoo

Nyeste blog kommentarer

  • Mikkel deMib Svendsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Erik Poulsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Mikkel deMib Svendsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Mikkel deMib Svendsen til Flytning (Migrering) af webshop – fra DanDomain til Shopify
  • Anders Eiler (DanDomain) til Flytning (Migrering) af webshop – fra DanDomain til Shopify
  • Tom Sommer (Simply.com) til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Tom Sommer (Simply.com) til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Tom Sommer (Simply.com) til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Mikkel deMib Svendsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!
  • Mikkel deMib Svendsen til Advarsel: Simply.com blokerer Google!

Kontaktinfo

deMib Holdings ApS

Buddingevej 89

2800 Lyngby
CVR nr. 28991630
(+45) 22 27 07 10
mikkel@demib.com

Seneste indlæg

  • Er det SEO-branchens skyld at Internettet er ødelagt?
  • Er links og linkbuilding ikke længere en vigtig SEO-faktor
  • Mister du dit kreative job til OpenAI, ChatGPT og andre AI-tjenester?
  • Når jeg ikke oplever mit website som langsomt – er det så et problem?
  • Vil AI overtage alt tekstskrivning og indholdsudvikling?

Genveje

  • Alle mine SEO Bøger
  • Keramik fra deMib
  • Handelsbetingelser
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Flyhjælp
  • Inkasso partner
  • Shopify XML Product Feed App
  • Joel Hyrland (partner)
  • AdArchist
  • Log ind

Følg mig her

© deMib Holdings ApS

MasterVisa
X Luk