Google bekræfter: Traffic Power spammede!
Google plejer ikke at hverken be- eller afkræfte når og hvis de udelukker et site fra deres indeks, eller i øvrigt “straffer” det for det som Google finder er upassende optimering – det de kalder “søgemaskinespam”. Men, for en enkelt gangs skyld har de gjort en undtagelse i Traffic Power-sagen, som har været meget omtalt i USA gennem de sidste måneder.
For lige at ridse sagen op, så er [tag]Traffic Power[/tag] et af de der selskaber, som mener de har funden DEN “gyldne” løsning til alle websites behov for søgemaskineoptimering. En bestemt måde at gøre tingene på i en “one-size fits all” model. Med den løsning i rygsækken fik de så, ved hjælp af aggressiv telesalg, fat i omkring 15.000 kunder! Løsningerne de lavede var efter min mening noget hø – og oveni købet yderst risikabelt for kunderne, som det da også viste sig med al tydelighed en morgen sidste år. Pludselig, fra den ene dag til den anden, forsvandt såvel Traffic Powers eget website som de fleste af de 15.000 kunders med et slag. Sur røv!
Det mest groteske er så, at Traffic Power nu har anlagt sag mod nogle af deres tidligere kunder, for at påstå at de blev smidt ud af Google på grund af de [tag]spamsider[/tag] Traffic Lavede, og som blev placeret på kundens eget domæne. Det har de sikkert gjort med bevistheden om at Google aldrig ville be- eller afkræfte påstanden. Der tog de fejl! Deres anklage ser (i udsnit) således ud:
“The false and defamatory information includes but is not limited to the following:
a. Claims that the search engine giant Google has banned and is banning from its search engine listings websites of Traffic-Power.com clients because of the search engine optimization strategies used by Plaintiff.
b. Claims that clients of Traffic-Power.com run the risk of being banned from Google search engine listings if they use Traffic-Power.com services;”
Nu har [tag]Matt Cutts[/tag] (ledende softwareudvikler på Google og chef for anti-spam gruppen) på sin blog brudt med Googles almindelige praksis og bekræftet, at Traffic Power har spammet på deres kunders sider, og at det er årsagen til at de blev fjernet! Nu har Traffic Power vist ikke en særlig god sag 🙂
Man skal dog ikke vente sig at dette bliver gentaget ofte af Google. Det er vist en ener, og det er nok mest fordi sagen har været så omtalt som den har. Det er trods alt 15.000 vi snakker om.
Masser af andre tilsvarende masseproducerede løsninger slettes af Google og de andre søgemaskiner med jævne mellemrum uden at det får nogen synderlig omtale – måske lige bortset fra lidt snak i de nørdede søgemaskinedebatter.
Der er to store problemer med løsninger som dem fra Traffic Power:
- Løsningerne er masseproducerede og efterlader alt for mange “footprints” – identificerbare elementer, som gør det meget let at finde alle siderne der bruger den pågældende løsning.
- Siderne placeres på kundernes eget (brand/primære) domæne. Det ville naturligvis ikke være så “farligt”, hvis ikke det lige var fordi, at denne type masseproducerede sider i 99,9% af alle tilfælde vil blive opfattet som spam af søgemaskinerne.
Jeg er sådan set ligeglad med om folk spammer søgemaskinerne eller ej. Jeg gør det selv. Men, jeg kunne aldrig finde på at gøre det på et domæne som jeg har tænkt mig at bruge længe – et brand som jeg investere en hel masse (tid og penge) i. Og jeg ville aldrig anbefale kunder at gøre det. Hvis de meget gerne vil, kan jeg da godt hjælpe dem med at minimere risikoen, men det er afgørende for mig at kunderne i alle fald kender helt præcis de ricisi der eventuelt er forbundet med de valgte strategier.
Link: Matt Cutts blog, hvor han bekræfter Traffic Power sagen
Skriv kommentar