Google Answer bryder “kontrakten” med webmastere
Der har altid eksisteret en form for stiltiende kontrakt mellem Google og webmastere: Vi har ladet Google “stjæle” vores indhold mod til gengæld at få nogle af Googles søgebrugere retur. Det er i det store hele en fair deal, som begge parter tjener på.
Men det er ved at ændre sig. Google ønsker i stigende grad, at holde på brugerne – snuppe fakta fra vores websites og præsentere det for brugerne direkte på Google i stedet for at sende dem videre til os. Det er et alvorligt brud på “kontrakten” – det underminerer aftaleforholdet mellem os og dem!
(Se video nedenfor)
Første gang jeg hørte Google tale offentligt om Google Answers var i London tidligere på året. Deres ideer minder meget om Wolfram Alpha, der er en ren “answer machine” – altså en “søgemaskine”, som i modsætning til en traditionel søgemaskine giver søgebrugerne svar, frem for links til svar.
Google bliver nok aldrig en ren answer maskine, men der er ingen tvivl om, at de gerne vil meget mere i den retning.
På SES conferencen i San Fransisco her i august blev netop denne problematik bragt op i et panel bestående af Matt Cutts, Danny Sullivan, Mike Grehan og Brett Tabke.
Google undskylder sig med, at fakta ikke er ophavsretsligt beskyttet. Hvis du f.eks. skriver at en bestemt film har premiere d. 1.9.12, højden på Eiffeltårnet, eller alderen på en kendt person, så er det fakta, som du ikke ejer. Alle må bruge den viden.
Det har Google i princippet ret i. Men de glemmer bare, at samlinger af fakta, i hvert fald under dansk lovgivning, faktisk er beskyttet af Ophavsretsloven. Så hvis du har et website, der systematisk samler fakta sammen og organiserer dem, så er din samling beskyttet.
Men uanset jura, så er problemet mere, i mine øjne, at Google Answers bryder med det princip, som har været grundlaget for, at vi lader dem indeksere vores indhold – nemlig at vi får noget retur for det. Hvis ikke vi får noget retur, hvorfor skulle vi så, i sidste ende, lade dem indeksere vores websites? I sidste ende kan dette skade Google selv.
Jeg kan godt se, at det kan være til gavn for brugerne, i nogle tilfælde, at få præsenteret fakta direkte på Google, frem for at skulle hen til et andet website og læse det. Men så må Google altså købe den data. Det er helt urimeligt, at de bare snupper den og scorer hele gevinsten selv!
Nedenfor kan du se et lille videoklip fra debatten på SES om emnet …
Bo Lyhne skriver
Godt indlæg Mikkel.
Og der er helt klart en tendens til, at Google tager mere og mere ejerskab over de data, som deres søgemaskine opsnapper.
Men hvad er din vurdering tendensen vil være fremover? Vil der komme store brugbare konkurrenter til Google? Eller vil mere og mere trafik flytte til de sociale medier, udenom de deciderede søgemaskiner? Eller er der en helt 3. løsning på vej?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tendensen er helt klart, at mere og mere trafik kommer fra de sociale medier – hvis ellers man er godt nok optimeret der. Nogle af de store medier jeg har kendskab til får i dag næsten ligeså meget trafik fra Facebook som fra Google – og det er ikke fordi de er dårligt placeret i Google.
Thomas Møller Nexø skriver
Hej Mikkel.
Jeg ville faktisk have skrevet til dig privat og hørt dig vedrørende et lidt andet emne, men dette indlæg mener jeg ligger tæt nok op af min egen “problemstilling” til at jeg kan skrive det her i stedet.
Jeg har netop skrevet et lille indlæg omkring noget jeg mener er ved at blive et lige så stort problem som det du skriver om her.
Læs eventuelt mit indlæg her.
http://www.winfrastructure.net/article.aspx?BlogEntry=Contradictions-in-Googles-policy-for-search-and-the-content-displayed
Med venlig hilsen
Thomas