Derfor siger folk op på Google
TechCrunch har fået fat i en masse emails fra en email liste med folk der har sagt deres tilling på Google op. Heri forklarer de hvorfor de har gjort det.
Det er ikke fordi det er så revolutionerende læsning – jeg tror man vil kunne finde mange lignende grunde på opsigelser i mange andre virksomheder, men det giver alligevel et indblik i nogle af de problemer nogle ansatte oplever på Google.
Noget af det der fremhæves mest er den ekstremt omfattende ansættelsesprocess på Google, den lave løn, en kaotisk ledelse og et lavt niveau for “benifits” (et meget vigtigt punkt i en Amerikansk ansættelsesaftale, for det er bl.a. heri din sygeforsikring, bonus, options, pension osv indgår – sociale rettigheder, som I Danmark er knyttet til vores statsborgerskab i stedet for vores ansættelsesaftaler).
Du kan læse artiklen og læse de mange emails på TechCrunch her.
Jacob W skriver
Jeg har da altid hørt at Google har et ekstremt højt niveau af personalegoder, men det er måske lidt poleret i forhold til virkeligheden indendørs?
Mikkel deMib Svendsen skriver
For det første har Googles personalegoder aldrig været bedre end det man finder i de fleste danske virksomheder. For det andet ligger der som sagt en del mere i “benifits” i USA – bl.a. sygesikring, som jo er nok så vigtigt. En god eller dålrig sygesikring kan være forskellen på om man selv, eller ens børn, dør eller overlever en alvorlig sygdom!
I flere af de emails jeg læste henvises der til en intern sammenligning mellem Microsoft og Google, hvor konklusionen var, at hvis Google skulle op på samme niveau som de ansatte hos Microsoft ville det koste Google $22 millioner ekstra om året. Og det har de så – ifølge de mails, valgt ikke at gøre.
Det har vist også altid været kendt, at Google har nogle af de mest groteske optagelsesprocedure og at deres lønniveau for de fleste ikke er særlig højt.
Omkrin ansættelsesprocedurene er det værd at bemærke, som en skrev, at Microsoft til sammenligning bruger en brækdel af den tid Google bruger, uden at man dermed kan sige, at MS generelt set får fat i dårligere medarbejdere. Og så kan man jo med rette spørge, hvad det er Google får ud af alt det ekstra arbejde de pålægger dem selv forud for ansættelserne.
johnny speiermann skriver
Jeg tror også, at sygesikring og lignende ordninger er meget vigtige at gøre attraktive. Bordfodbold, biograf og mange af de andre ting, man tit læser om som goder er vel mere værktøjer, der skal gøre medarbejderne mere kreative, udvikle samarbejdsevner osv. Men mon ikke det ofte også bare medfører, at man helt automatisk får længere arbejdsdage? Fint nok, når man er ung, men knap så fedt og brugbart for dem, der skal hente børn og andet.
Umiddelbart er det mit indtryk, at Google har en masse ting, der er godt til at tiltrække nye medarbejdere, mens de måske stadig er for ung en virksomhed til helt at have fundet ud af, hvordan man holder på folk over en lang årrække.
Jacob Leander Christensen skriver
Jeg har altid haft det indtryk af, at Google var en god arbejdsplads, men eftersom de er et kendt brand mv. så er folk måske også villige til at give afkald på nogle ting, for at få en ansættelse hos det store G.. Det holder bare ikke i længden.
Nikolaj Bomann Mertz skriver
Jeg er enig med Jacob W – De skulle have det ret godt i Google, så det for man jo ikke rigtigt til at hænge sammen. Men det hænge meget godt sammen med at Google’s kontore i Sverige og Norge lukker.
Morten skriver
Ja, sjovt nok har Google også altid hos mig stået for noget at det ypperste indenfor jobmuligheder for “IT-nørder”. Men det er tydeligvis vendt.