Google’s ansatte ved meget lidt om SEO!
Der har i de seneste dages rejst sig en fornyet diskussion om, hvorfor der indtil nu ikke har været en eneste sag, hvor tidligere Google ansatte har afsløret hemmelige ranking-tricks eller udnyttet dem i deres nye arbejde.
Årsagen er i virkeligheden meget enkelt: Googles medarbejdere ved meget, meget lidt om SEO. Deres job er at lave en god søgemaskine, og al respekt for det. Men deres job er ikke at markedsføre websites og lave SEO. Så det er jo ikke så underligt, at deres viden om SEO er stærkt begrænset.
Min gode gamle ven Barry Schwartz kontaktede et par tidligere Google-ansatte, som i dag arbejde med SEO, for at høre hvad deres forklaring er. Og deres svar er sjove at læse. Men læs dem nu lige med en god portion kildekritik 🙂
Du kan læse Barry’s fulde indlæg her.
Det sjove er, at ex-Googlerne øjensynligt meget gerne vil fremstå, som nogle der faktisk har en masse hemmelige tricks i lommen – som de bare ikke vil dele. Enten fordi det strider mod deres NDA med Google, fordi de mener at SEO slet ikke handler om at udnytte sådanne tricks, eller fordi de er åhhh så skide etiske.
Faktum er dog, at jeg aldrig nogen sinde har mødt en eneste Google ansat der vidste mere om SEO end jeg gør – eller nogle af mine mange dygtige kollegaer. Og jeg har mødt mange. For det første har de slet ikke det mind-set vi, som SEO’ere og marketingfolk har. For det andet ser de kun en del af billedet, når de arbejder med forbedringen af deres søgninger.
Googles medarbejdere i deres Quality Team har ganske vidst adgang til både viden om hvordan konkrete forhold behandles af Google’s algoritme og de ser naturligvis også mange flere ekstreme eksempler på manipulation af Google, end mange andre ser.
Og mange af dem er skam også virkeligt dygtige folk – som regel med en teknisk baggrund. Jeg har meget respekt for dem. Men de er bare ikke marketingfolk og de bruger ikke deres hverdag og liv på, at arbejde med og eksperimentere med, hvordan man kan markedsføre websites bedst i Google. Det er vores arbejde og dagligdag – ikke deres.
Når vi f.eks. som en del af en Search Reputation Management og Brand Protection strategi har held med, at få stort set alle de første 20-30 resultater på en konkret brand-søgning i Google til at være positive, så ser Google’s medarbejdere det ikke nødvendigvis. De forholder sig alene til, at de leverer gode søgeresultater – og det vil de her, ganske vist stærkt manipulerede søgeresultater, absolut være. Så de får ikke nogle røde lamper til at blinke. De opdager faktisk slet ikke, at der ligger en meget aggressiv SEO strategi bag det. Og der er mange andre meget effektive SEO strategier, som de heller ikke nødvendigvis får øje på.
Jeg har, som en af de få SEO’ere, selv en fortid med både at lede en stor søgemaskine og at udvikle søgeteknologi. Det var tilbage omkring årtusindskiftet, hvor jeg først var leder af den dengang store søgemaskine Kvasir, og senere blev udviklingsleder i søgeteknologifirmaet Ankiro.
Den viden jeg fik gennem det arbejde er jeg da glad for at jeg har i dag. Jeg har fået en indsigt i de udfordringer det giver at drive en søgemaskine – indefra. Jeg har haft adgang til hemmelige dokumenter med detaljer om hvordan teknologien virkede og jeg har lært en masse om de tekniske detaljer bag store websøgemaskiner. Men det er bare ikke det, som har gjort mig til en dygtig SEO’er – det er mine titusindvis af arbejdstimer med SEO.
Naturligvis kan folk der har arbejdet på Google godt udvikle sig til dygtige SEO’ere. Det tror jeg egentligt de fleste kan, hvis de gider bruge tid nok på at lære det de skal og udføre tilstrækkeligt med eksperimenter selv. Og med en baggrund på f.eks. Google har de i hvert fald nogle ting på plads, som er godt at have styr på som SEO’ere. Men SEO er et andet fag – et andet håndværk, end det er, at bygge en god søgemaskine.
Og hvad er pointen med det?
Well, det var mest af alt min kommentar, til den diskussion der pågår. Og så var det for at huske dig på, at man ikke skal lade sig forblænde af eks-Google ansatte 🙂
Skriv kommentar