Google aktier fortsætter med at falde
Som kontrast til Yahoo aktiernes nærmest eksplosionsagtige spring op i går, som reaktion på Microsofts købstilbud, står Google aktiernes dramatiske fald gennem de seneste måneder. For ikke så lang tid siden blev Google aktier (GOOG) handlet til $747 – nu er de nede på $515 og faldet fortsate i fredags, hvor de alene røg ned med knap 9%.
Nu er aktiemarkedet jo som en flok neurotiske fisseletter, der reagerer i panik på det mindste tegn på bevægelse. Så i en tid hvor mange Amerikanere frygter økonomisk krise er det måske ikke så underligt at Google rammes, som så mange andre større børsnoterede virksomheder
Jeg er på ingen måde noget der bare ligner aktieanalytiker – jeg ved bare lidt om søgemaskiner 🙂
Og når jeg ser på Google som søgemaskinevirksomhed, synes jeg ikke der er noget specielt voldsomt i deres strategi eller position på markedet, som berettiger et så dramatisk fald på børsen. De har måske ikke levet helt op til de forventninger aktiemarkedet har haft, men de bygger sikkert også for meget på nogle år med ekstrem vækst. Ekstrem vækst bliver sjældent ved i mange år og det er fuldkommen sindssygt, at bruge nogle få ekstremt gode år, som grundlag for de forventninger der så efterfølgende stilles. Google kan sagtens fortsat være en fantastisk god forretning med mere moderat vækst end vi har set I de forgangne år. Det skal markedet nok bare lige vende sig til.
Der er også de samme risici i Googles forretning, som der hele tiden har været. De har fortsat den største del af deres indtjening forankret i en enkelt indtægtskilde (AdWords), som jeg stadig mener er meget skrøbelig i sin nuværende form. Det gælder i øvrigt også alle de andre PPC-søgemaskiner. Som jeg tidligere har skrevet om, kræver det blot en enkelt kreativ, og teknisk kompetent teenager (som f.eks. den 16 årrige Tysker der skabte og spredte Sasser til flere hundrede millioner computere) at lave en velfungerende clickbot-virus. Der findes ganske enkelt ikke en teknisk metode, hvor Google kan beskytte sig effektivt mod et sådan angreb på AdWords – hvis ellers clickbot-virussen er dygtugt nok lavet. Og det er ikke så svært, som man kunne håbe på. Dette er bl.a. blevet illustreret af Broward Horne på Defcon 15 sidste år.
Det er bl.a. også derfor, at Google i øjeblikket arbejder på at ændre AdWords fra en CPC til en CPA model – altså fra afregning i kliks (som er for lette at snyde med) og til konverteringer – salg, downloads eller kvalificerede leads (som man slet ikke kan snyde med på samme lette måde, som med kliks). Det er dog fortsat ikke til at vide hvornår det lykkes, og i hvilket omfang. Det er en helt ny udfordring at skulle håndtere CPA kampagner, frem for CPC kampagner. Og så er der iøvrigt stadig masser af markedsføringskroner, der ikke bruges på kampagner, som kan måles direkte i en online konvertering. I USA bruges der såvidt jeg husker omkring 200 gange så mange penge på branding som på direct marketing. Alle de dejligt mange branding-penge vil Google naturligvis gerne have deres store del af. Fornuftigt nok.
Så udfordringerne er da fortsat store – men de er ikke så meget større nu end de var for 6 eller 12 måneder siden, at jeg synes det berettiger det store fald i Google aktierne, som vi har set. Så det ville ikke undre mig, hvis kursen røg op igen – mod de $750, når panikken har lagt sig lidt hos de hysteriske aktiehandlere.
Skriv kommentar