Google AdWords Quality Score Algorithm
Google kunne i går i deres AdWords blog fortælle, at den nye Quality Score Algorithm nu vil inkludere det tidligere annoncerede “Landing Page Quality Score” element. Ændringen vil ske i løbet af næste uge. I praksis betyder dette, at AdWords annoncører, der sender folk hen til landing sider, som Google ikke mener er relevante nok, eller gode nok for brugerne, kan opleve at deres minimumspris for at få annoncerne vist vil stige, og at de skal betale mere for lige så gode positioner som tidligere.
Dem der kan blive ramt af denne nye Quality Score, er i første omgang de sites, som sender brugerne hen til sider, der ikke direkte reflekterer de ord de byder på. Så, hvis du er en af dem der har sat dine kampagner op, således at ale folk ender på den samme side – f.eks. forsiden af dit website, så vil jeg alvorligt anbefale dig at du får det ændret så hurtigt som muligt, for det kan godt gå hen og blive dyrt nu.
Den nye Quality Score Algorithm vil også ramme mange af dem, der laver “PPC arbitrage” sider – sider der udelukkende fokuserer på højtbetalte AdSense eller YPN annoncer, som de sender billige AdWords eller Yahoo søgninger ind på. det har jeg personligt ikke de store bekymringer med.
Derimod er jeg bange for, at mange helt uskyldige websites kan blive ramt af dette. For hvad med dem der benytter rene grafiske landing pages, eller Flash baseret landing pages? Google kan på disse sider ikke finde noget match på det søgeord der er budt på, og så er det at det muligvis bliver dyrere. Det synes jeg ikke virker helt fornuftigt – eller retfærdigt. Websites med denne type landing pages benytter jo netop ofte AdWords, fordi almindelig søgemaskineoptimering af sådanne sider er næsten umuligt (med mindre man acceptere en større risiko og cloaker dem).
Mange annoncører kører i dag lige på grænsen af hvad der kan betale sig. Sålænge de har en possitiv ROI på deres AdWords budget fortsætter de, men med den nye Quality Score Algorithm kan det meget let tippe over, så der ikke længere er en possitiv ROI, og så må man forvente at disse annoncører dropper ud.
Så, alt i alt kan vi godt forvente a der kommer til at ske en hel del forandriger i de resultater vi ser, og de annoncører der dukker op, i de kommende uger. Tiden vil vise hvor godt eller skidt det går …
Sebastian skriver
Jeg har fået lavet en side der skulle målrette landingssider til bedre at ramme de søgetermer folk kom ind fra, på mange af vores søgninger igennem Adwords, for at øge vores konvertering.
Det siden gør, er at udskifte et %google% tag med “querystring in referer” ind istedet for. Spørgsmålet er så, om en googlebot fra AQS algorithm ser denne side med %google%-tagget, eller om den også ser siden med den “querystring refferer” den kommer ind fra?
I så fald googlebotten ser siden med “querystringen”, vil det vel være en kæmpe fordel at bruge, på landingssider for meget store kampagner for at øge Quality Score?
Ellers vil det jo tage en mia. år at sidde og lave landing-pages der tilsvarer søgeordet, ved større kampagner.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Google kan ike se hvad der foregår på din server, men alene den HTML der returneres. Så hvis den indeholder det du gerne vil have den skal indeholde burde alt være fino 🙂