Ringe tilslutning til Google Advertising Professional (GAP) program
At dømme ud fra denne samlede opgørelse af hvor mange der er gået med i Google Advertising Professionals program er det ikke blevet den store succes. I hvert fald er der kun 23 selskaber og 215 individuelle personer der har valgt at tage denne eksamen. I Danmark er der ingen selskaber på listen – kun 3 individuelle personer!
Der kan dog sagtens være flere. Det er der faktisk. For opgørelsen medtager kun de virksomheder og individuelle personer som har ulejliget sig med at tilføje en “verification URL” til deres Google Advertising Professional (GAP) logo. Med denne URL kan man verificere at personen eller virksomheden faktisk har taget eksamen og er blevet godkendt af Google. Dem der ikke har tilføjet denne verifikations URL er ikke medtaget da det ikke kan verificeres at de faktisk er godkendt. Så dem der har lagt Google Advertising Profesional logoet på deres hjemmeside uden verifikatins URL’en lyver enten om deres godkendelse – eller også har de bare en doven webmaster, som de skriver på Search-Engine-war.co.uk.
Du kan se den samlede opgørelse, enten i bloggen ovenfor, eller direkte på whoisaGAP, der løbende vedligeholder listen over verificerede Google Advertising Professionals.
Jeg er ikke med på listen! Af gode grunde. Jeg har ligesom mange andre professionelle i branchen fravalgt Google Advertising Professional programmet af flere årsager. Den vigtigste er, at jeg mener det skader kunderne. Programmets formål er helt klart at gøre disse “Advertising Professionals” mere loyale overfor Google end de er overfor de kunder de betjener. Det fremgår med al tydelighed af såvel eksamenen og af den juridiske aftale man binder sig til som Google Advertising Professional. F.eks. var det et krav, i den version af aftalen jeg har set, at Google Advertising Professionals aldrig kan vidne i retsager mod Google på vegne af vores kunder. Min advokat mener ikke at Google kan opretholde et så tåbeligt forbud, men jeg mener alligevel er det er et udtryk for den helt forkerte holdning der ligger i programmet. Min loyalitet ligger hos mine kunder – IKKE hos Google!
Kurt Moskjær Andersen skriver
Desværre ved den almindelige kunde ikke, at det er sådan det forholder sig med GAP. Når de ser logoet, ser de det som en blåstempling af, at denne person kan noget med Google Adwords.
Desværre informerer konsulenten givetvis ikke kunden om, hvor konsulenten er placeret rent juridisk i forholdet mellem Google og kunden.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg har ikke stødt på en eneste AdWords-kunde endnu, og vi har mange, som har spurgt til GAP og ikke en eneste der har undret sig over at vi har fravalgt det. Så man kan i hvert fald glæde sig over at dette brand (GAP) ikke er kommet særligt godt ud i markedet herhjemme – og tilsyneladende heler ikke i USA og UK. I hvert fald er de felste af dem jeg kender, som er virkeligt dygtige heller ikke certificeret.
Og hvis interessen endeligt skulle vise sig, så har jeg en alenlang liste med argumenter for hvorfor kunderne bør fravælge alle GAP certificerede leverandører. Så bare kom an 🙂
Marcel Fuursted skriver
Den vil jeg faktisk gerne have 🙂 Ikke fordi jeg har haft brug for den, end til videre (7-9-13), da jeg følger dig i dine spor, hvad angår GAP…
Men jeg tror generelt det ville være en idé at ligge den ud et sted, da jeg tror at GAP’s bruger den som argument til salg. At de er certificerede af Google (ja, brug du endelig den, lad os se hvad Google siger til det) eller samarbejdspartner med Google. Men jeg tror også at Kurt har ret i, at kunderne får øje på logoet, og tænker “mums”…
Men det kan også være det bare er skeptismen der snakker, da jeg ligesom dig heller ikke har nogen kunder der spørger efter det… Har desuden set spørgsmålene dertil gennem en bekendt der tog “eksamen”… Hvor meget eksamen er der lige over den? Jeg mener; jeg har set på mange websites, hvor de siger, at de har bestået den meget krævende Google eksamen… *LOL*
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nu er det lang tid siden jeg selv så eksamensspørgsmålene til Google Advertising Professional programmet, men sådan som de så ud, da jeg så dem, var der sprøgsmål hvor det var åbenlyst at man skulle svare noget andet end det der faktisk ville gavne kunderne mest. Eksamnen var kort sagt udført med en ekstrem grad af “system-loyalitet” og fokus på at “gøre det rigtigt” (altså, efter bogen) i stedet for at have den fokus jeg mener man bør have: “Hvad gavner kunden mest?”
GAP’er er forpligtet til, ifølge aftalen med Google, der er grundlag for udstedelse af certificeringen og retten til at bruge logoet, at følge alle Googles “guidelines”. Det gør jeg også selv, for det meste, men nogle gange er det nødvendigt at gå udover disse grænser, for at kunne klare sig (konkurrere) i visse markeder.
Et simpelt eksempel kunne være en virksomhed, der sælger skjorter. De køber nøgleordet “skjorter” i AdWords. Hver uge vil de gerne vise en ny skjorte, på en ny side på deres website. Som alle ved, vil en udskiftning af URL’en hver uge i praksis gøre at man stort set ingen ordentlig CTR når at opbygge før den resettes af ændringen (den nye URL i annoncen). Har Google en løsning på det, udover at betale det det koster? Nope! Har jeg? You bet! jeg sætter en single fram eller redirect side op til kunden, hvor vi “fetcher” target siden. URL’en til frame eller redirect siden er den URL der bruges i AdWords annoncen. Hver uge når en ny skjorte-side skal vises ændrer vi blot den side der “fetches” – på den måde tror Google at target siden forbliver den samme, og således bevares, og forbedres over tid, vores CTR 🙂 … DEN løsning finder du ikke i Google-manualen hehehe
Jeg har ikke noget imod at indgå forpligtende samarbejder – heller ikke med Google, men aftalerne skal være fair overfor det faktum at jeg har min primære loyalitet hos mine kunder. Det lever GAP ikke op til.