GEO Targeting er fortsat et SEO-problem – Google taler usandt! (video)
GEO Targeting går ud på at tilpasse det der vises til forskellige besøgende på dit website afhængigt af, hvor de kommer fra.
Matt Cutt fra Google har i sidste uge udsendt endnu en af sine korte FAQ videoer, hvor han på et par minutter svarer på et konkret spørgsmål. Denne gang er det spørgsmål han svarer på om “det kan skade at redirecte folk på baggrund af lokation”?
Jeg har kendt Matt Cutts i mange år. Vi har haft sessions sammen på de store søgemaskinekonferencer og jeg har mødtes med ham på Google og utallige gange andre steder gennem tiden. Han er en både dygtig og meget behagelig mand, som jeg har meget respekt for.
Men på det seneste synes jeg desværre der har sneget sig nogle ret uheldige svar ud på Matt Cutts FAQ videoer. Og svaret på det aktuelle spørgsmål er et virkelig alvorligt eksempel på dette. Med andre ord – det Matt Cutts siger i videoeen (som du kan se nedenfor) er i bedste fald kun den halve sandhed – og følger du hans råd kan skaderne være yderst alvorlige.
Flere former for GEO-targeting
Jeg vil i dette indlæg ikke gå så meget ind i de tekniske detaljer omkring hvordan man laver GEO-targeting. Det kan dit webbureau eller egne uden tvivl hjælpe dig med. Lad mig blot her sige, at det som oftest sker på baggrund af brugernes IP, som via nogle store IP-databaser kan oversættes til land, region og nogle gang by.
Til gengæld vil jeg gerne lige dykke lidt ned i det faktum, at der findes flere forskellige former for GEO Targeting, som Matts Cutts også er lidt inde på – de to vigtigste er:
- GEO Targeting Redirection
I denne form sendes brugerne hen til den landeversion af dit website – eller konkret webside, som dit GEO-targting system viser brugeren kommer fra. Det er denne – og kun denne form for GEO-targeting Matt Cutts siger ikke er spam videoen. - GEO Targeting Tilpasning
I denne form tilpasses selve indholdet på siden i forhold til hvor brugerne kommer fra. I sin mest simple form kan det f.eks. være valutaen der ændres, så f.eks. englændere får vist priserne i Engelske Pund og amerikanerne får dem i US Dollars. Men det kan også være mere omfattende tilpasninger, hvor indholdet, produkterne, tilbud osv tilpasses på basis af GEO Targeting.
Overfortolkning af Matt Cutts udsagn om GEO Targeting
Mange af de websites og SEO-blogs der har omtalt den nye video fra Matt Cutts har overfortolket den alt for meget.
Mange har fået den opfattelse, at det Matt Cutts siger om GEO Targeting Redirection gælder for al GEO Targeting. Det gør det ikke! Det er i hvert fald ikke det han siger. Denne “detalje” er vigtig at have med.
“Forced GEO Targeting” er altid et SEO-problem!
Med “Forced GEO Targeting” mener jeg at brugerne tvinges til at få det GEO Targeting tilpassede indhold eller redirect. Alternativet til dette er “Suggested GEO Targeting” – altså et forslag til folk baseret på GEO Targetting – frem for en tvang.
Med “Forced GEO Targeting” vil du, uanset om der er tale om redirect eller indholdstilpasning, få problemer i forhold til SEO.
Med Forced GEO Targeting Redirection får du et indekseringsproblem. Og som du ved – ingen indeksering, ingen rankings, trafik eller handlinger (jvf IRTA-modellen).
Med Forced GEO Targeting Tilpasning risikerer du, at det vil blive opfattet som cloaking – både af de brugere, der ikke nødvendigvis får det samme at se, som Google ellers havde indekseret, og søgemaskinerne der ikke tillader dette. De vil jo gerne have tilfredse søgebrugere. Det er også denne form som Matt Cutts advarer imod i videoen.
Matt Cutts gode råd om GEO Targeting er farlige!
Matt Cutts giver i videoen det indtryk, at du roligt kan anvende Forced GEO Targeting Redirection. Han siger, at det ikke er spam i Googles øjne. Det er ikke det samme som “cloaking” siger han. De gør det selv, som han siger.
Han har ret i, at det ikke er spam. Men han “glemmer” bare at fortælle, at Forced GEO Targeting Redirection kan have meget alvorlige konsekvenser for dim synlighed i søgemaskinerne!
Lad os forestille os, at du har et website på tre sprog: dansk, tysk og engelesk. Det engelske website ligger i roden af dit domæne: DitDomain.com og de to andre sprog i hvert sit directory – DitDomain.com/dk/ og DitDomain.com/de/
Med en Forced GEO Targeting Redirection løsning redirectes brugere fra den side de lander på til den samme side på deres eget sprog. Altid. Så uanset hvilken side jeg f.eks. forsøger at besøge i roden af domænet her fra Danmark, så redirectes jeg til samme side under /dk/ lande-folderen.
Matt Cutts siger, at vi bare skal behandle Google’s crawlere på samme måde som alle brugere, så er alt godt. Men hvad sker der så? Jo, hvis du konsekvent redirecter alle amerikanske brugere, og dermed også Google’s crawlere, til de engelske sider, så får de aldrig adgang til de danske og de tyske sider. Konsekvensen er, at de danske og tyske sider med stor sandsynlighed slet ikke indekseres – de kan I hvert fald ikke crawles. Så der kan i alle fald ikke søges på indholdet på siderne.
Det betyder, at dit website vil blive så godt som usynligt for de brugere i Danmark der søger på dine danske keywords og tyske der søger med tyske keywords.
Det synes jeg er en meget alvorlig følge, som Matt Cutts helt glemmer at nævne!
Derudover er det som regel også noget forbandet lort for brugerne med “Forced GEO Targeting” efter min mening. Og nu hvor Matt Cutts selv nævner at Google skam også selv gør det, så vil du vide hvor f… irriterende det kan være at bruge Google, hvis du sidder i et fremmedsproget land. For Google forsøger hele tiden at tvinge dig over på den lokale version – for de kan jo se på din IP at du er der, men de ved bare ikke at du er dansker og hellere vil have den danske eller engelske version af Google. Google skal nok overleve den slags fejl – spørgsmålet er, hvor meget det skader DIN webshop!
Brug altid Suggested GEO Targeting
Suggested GEO Targeting er, som navnet antyder, en en form for GEO Targeting, hvor du ikke tvinger brugerne hen på det du tror er bedst – men derimod kommer med forslag, eller fremhæver indhold.
Et eksempel kunne f.eks. være, at du solgte et produkt, hvor der samtidig fulgte en rabatkode med på en forlystelse i Jylland eller på Sjælland. Det er kun for dem som er i, eller skal til, Jylland som kan bruge de tilbud der ligger i Jylland – og omvendt. Så det er fristende kun at vise de relevante tilbud, for de rette besøgende.
Udover det brugermæssige problem der ligger i, at du aldrig kan være helt sikker på, at du viser de rette tilbud til de rette besøgende – jeg, som Sjællænder, kunne jo f.eks. sidde hos min mor i Jylland og researche ting jeg skal når jeg kommer hjem igen, så er der også et SEO-problem.
Problemet er, at Det indhold Google ser ikke nødvendigvis vil være det samme som jeg ser. Du bliver jo nødt til at vælge hvilke tilbud du vil vise til brugere med en IP der hverken er Jysk eller Sjællandsk – som f.eks. Googles crawlere, der normalt vil komme med en amerikansk IP. Måske giver du dem de Jyske tilbud, måske de Sjællandske, eller måske dem begge. I alle tilfælde risikerer du, at det Google ser er mere end det jeg kan se. Og derfor risikerer du at brugerne får matches i Google på keywords, som de så ikke kan se på dit website. Det er per defination cloaking og kan dels gøre brugerne utilfredse og dels udløse alvorlige degraderinger i Google, hvis det opdages.
Løsningen er, istedet for kun at vise det indhold som du på baggrund af din GEO Targeting mener er mest relevant, at nøjes med at fremhæve det. Hvis du nu, for forenklingens skyld, har to tilbud – et der er relevant for jyder og et for sjællændere.
Med en Suggested GEO Targeting løsning vil du så fremhæve det relevante tilbud overfor de brugere du mener er de rette – f.eks. ved at vise de øverst. Men begge tilbud vil være på siden – så både Google og de besøgende kan se det samme. Brugerne får bare det fremhævet, som du mener er mest relevant. Du kan naturligvis fremhæve indhold på mange måder – ved placering, størrelse, farver osv.
Det er en både SEO-sikker og brugervenlig løsning.
Se Matt Cuts GEO Targeting video
Nedenfor kan du se den omtalte SEO FAQ video fra Google’s Matt Cutts:
Emil Sørensen skriver
Hej Mikkel
Jeg kender det godt selv, har selv haft kunder som fik deres engelske title og decription i søge-resultaterne, fordi de havde Forced GEO Targeting og google bot’s-IP kun blev henvist til den engelske version.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, det er desværre et udbredt problem – så derfor jeg synes det var på tide, at få et godt indlæg op omkring det 🙂
Emil skriver
Ja, så hvis nogen der ude som har et geo-target plugin til deres webshop, så må de jo nok hellere lige tage en tjekker i serp og se hvordan det ser ud.
Jens Peter Nielsen skriver
Super relevant indlæg Mikkel…det er lige netop perfekt argumentation til hvorfor man skal holde sig langt fra .com sites med /sprog1 og /sprog2 udenfor USA-området.
Men som dit indlæg indikerer: Hvis noget potentielt kan gå galt så går det med stor sandsynlighed galt…specielt i Web/IT-verdenen 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Man kan sagtens, med succes, have en struktur med landeversioner i foldere – som /dk/ og /de/ – man skal bare ikke lave Foirced GEO Targeting Redirection 🙂