Hvad er en garanti?
Jeg har netop lige set en noget presset sundhedsminister, Lars Lykke Rasmussen, forsøge at forklare i TV2 Nyhederne hvorfor “behandlingsgarantien” for kræftpatienter i virkeligheden slet ikke er en juridisk garanti. Jeg tror vi var mange der undrede os. En garanti er vel en sikkerhed for “noget” – sådan i almindelighed. Kan man gradbøje en garanti? Lars Lykke Rasmussen forsøgte at forklare at “behandlingsgarantien” i virkeligheden blot er et sæt af patientrettigheder – ikke en garanti.
Men hvad har det med SEO at gøre? Læs mere nedenfor …
Jeg har fuld forståelse for, at Lars Lykke Rasmussen naturligvis aldrig kan garantere en bestemt behandling – heller ikke selvom alverdens sygehuse og gode folk gør deres bedste. Det kan ingen garanterer. Problemet er, at “behandlingsgarantien” er blevet markedsført af både denne, og den sidste regering, som en garanti for strålebehandling indenfor 4 uger. Hvis det faktisk ikke er en garanti, skulle de ikke have kaldt den det!
Den gamle regering gav også en “efterlønsgaranti” – husker i den? Den blev brudt lige efter valget. Og den nuværende regering har et garanteret “skattestop”, men dette skattestop betyder ikke at du eller jeg ikke kommer til at betale mere i skat – det betyder bare at skatten som helhed ikke må stige. Så for mig, er det ikke sikkert skatten stopper …
Ja, det kan være svært at finde hoved og hale i garantierne der udstedes i det politiske miljø.
Garantier i SEO-branchen
Indenfor markedsføringsbranchen, og SEO-branchen, ser vi også mange “garantier”, som desværre i praksis udmøntes på samme måde som skiftende ministre, politikere og regeringers garantier. Nogle firmaer “garanterer” topplaceringer. Andre firmaer (eller de samme) garanterer et vist antal besøg, eller kunder.
Som jeg tidligere har understreget kan man hverken garanterer en bestemt placering eller et bestemt antal besøg eller kunder. Men, man kan godt garantere kun, at fakturere for bestemte målbare mål. Det er en betalingsgaranti, og den er efter min mening helt legitim. Hvis ellers det sælges som sådan.
For jeg har ofte oplevet folk der kommer til mig og siger – vi er blevet snydt, firmaet garanterede os topplaceringer, eller garanterede os 1000 besøg om måneden. Når jeg så ser på den kontrakt de har underskrevet er det faktisk ikke det der står.
Det er muligt, at folk er blevet ført bag lyset af en smart sælger, eller telemarketing-teenager. Og det synes jeg er smadder ærgeligt, og groft. Men hvis det der står på skrift faktisk er det man har fået, er der nok ikke så meget at komme efter.
Forbrugerloven i Danmark er i almindeliged ret striks omkring ord som “garanti” og det forventes at der gives noget særligt, som falder udover købelovens almindelige bestemmelser. Jeg synes man skal passe på med andre garantier end betalingsgarantier, i SEO-branchen.
Christian Jessen skriver
Jeg er helt enig med dig i at det er groft, at der er SEO firmaer der markedsfører sig med at give en såkaldt garanti for besøg, køb eller pladser på bestemte søgeord. Det er helt uacceptabelt, men desværre bliver der ofte markedsført sådan i alle brancher, når der er mange om udbuddet.
Til gengæld synes jeg også mange virksomheder burde være lidt bedre til at læse, hvad de rent faktisk skriver under på. Og hvis man ønsker at handle med et firma der har nogen form for garantier, bør man sikre sig at de bliver skrevet med ind i købs-kontrakten. Det kunne faktisk være sjovt at tage dem på ordet, og få det formuleret i en kontrakt, så de var bundet af det. 😉
Tommy Frøkjær skriver
Hvis de reelt gjorde det, synes jeg at det er helt fair: “Vi får din hjemmeside i toppen af Google, hvis man søger i de danske resultater på søgeordet XXXXXX. Placeringen er opnået senest den 1/6-07 og vil holde til senst den 30/12-07. Der tages forbehold for at udsving af op til 10 dages varighed.
Såfremt dette ikke opnåes, refunderes det fulde beløb.”
Hvis de gav DEN garanti, er det jo en garanti. Om virksomheden så kan tjene penge på det, er mere tvivlsomt, men det er jo op til dem at vurdere. Ellers er det fair, som Mikkel gør, at sige man ligesom en advokat vil gøre det bedst muligt, men ikke kan bestemme over dommerens afgørelse.
…. nu ved jeg godt, at jeg får lidt smæk for hvordan man objektivt måler en placering. Det synes jeg dog ikke burde være det store problem her i DK. De 8-12 computere jeg har adgang til og som er placeret i aalborg, skive, århus, thisted og et par på bøhlandet, har indtil videre altid vist det samme når man søgte.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du kan ikke objektivt måle en ranking. Det er et faktum. Og derfor (og af flere andre grunde) er det et forbandet dårligt grundlag at afregne en SEO-kampagne på