Beregning af netto-fortjeneste på organisk søgemaskineoptimering
Shoemoney har i dag offentliggjort en interresant beregning i sin blog, som viser hvilke søgemaskiner der giver den bedtste organiske netto-fortjeneste. Han har som beregningsgrundlag anvendt 5 måneders logfiler fra et eCommerce site set på forholdet imellem hvor meget de enkelte søgemaskiner har crawlet sitet og hvor mange konverteringer (salg i dette tilfælde) hvert enkelt søgemaskine har bidraget med. Det er et overraskende resultat! …
Jeg ved ikke hvilket beløb han har anvendt for at beregne hvor meget søgemaskinernes crawling af sitet har kostet ham, men som relative tal er analysen interessant uanset hvad. Og resultatet er meget tydeligt – Ask koster ham penge!
[tag]Ask[/tag] ([tag]TEMO[/tag]/Ask Jeeves) er den søgemaskine som ubetinget har crawlet hans site, og brugt mest båndbredde – og dermed kostet ham mest, og til gengæld har de bidraget klart mindst til indtjeningen. Denne uheldige coctail har resulteret i, at Ask i Shoemoney’s beregning faktisk giver direkte underskud! Det koster simpelt hen mere i udgifter til at tilfredstille deres crawler end der kommer retur i form af besøgende fra Ask der køber et eller andet. Det er lidt chokerende …Øverst på listen er Google, med en fortjeneste på $227,44 pr. dag, efterfulgt af Yahoo med $124,23 og MSN med blot $29,85
Det stemmer meget godt overens med min egen (helt uvidenskabelige) fornemmelse af det misforhold jeg også oplever mellem hvor aktive de forskellige spiders er, og hvor meget trafik søgemaskinerne bringer efterfølgende.
Shoemoney’s måling er naturligvis begrænset til det ene site, og derfor ikke nødvendigvis dækkende for alle. Men det er en god og interessant diskussion og målemetode.
Skriv kommentar