Søgemaskiner, SEO og Flash
I forbindelse med min tur i sidste uge til søgemaskinekonferencen SES i San Jose var jeg inviteret til et lille lukket møde med Adobe, sammen med et par andre søgemaskinenørder og representanter fra bl.a. Google. Det var et rigtig godt møde, der blev ledet af et par af de folk fra Adobe der sidder med udviklingen af Flash og Flex frameworket.
Vi snakkede om hvordan Flash generelt kan gøres bedre tilgængeligt for søgemaskinerne, og hvordan SEO’ere får bedre muligheder for at optimere Flash-indhold.
En af de muligheder som Adobe selv har arbejdet med er, at levere rene tekstversioner (eller XML) af Flash-indhold til søgemaskinerne – så søgemaskinerne ser dette, og brugerne så får den “rigtige” Flash-version. Denne strategi advarede både jeg og andre dog meget imod.
Det har tidligere vist sig, at være “farligt” at stole på webmastere og SEO’eres evner og lyst til at gengive “søgemaskineversionen” loyalt og korrekt. Der er ingen tvivl om, at en stor del af sådan indhold enten vil være forkert – enten fordi webmasterne ikke gør det rigtigt eller fordi de bevidst ønsker at manipulerer resultaterne.
Alt der kan misbruges vil blive misbrugt – og vi har allerede set masser af eksempler på hvordan Flash kan misbruges både til hacking og f.eks. gennem de særlige Flash cookies (som kun de færreste ved hvordan man sletter igen).
Og når det sker vil søgemaskinerne blive nødt til at reagere på det. Det kan betyde, at man på sigt kan risikere, at Flash forbindendes med “mulig spam”, og det kan blive farligt for alle der bruger Flash – også dem der gør det af helt legitime grunde og uden at forsøge at snyde. Det er ikke i Adobe’s interesse.
Vi snakkede også en del om standarder – standarder for hvordan udviklere koder Flash og standarder for hvordan der navigeres i Flash.
Jeg tror det er vigtigt med sådanne standarder og endnu vigtigere, at udbrede dem. F.eks. kan man lave tekst i Flash, som Flash så kan vise søgemaskinerne. Men hvis teksten i dine Flash præsentationer er importeret via grafiske filer, så kan Flash ikke se det er en tekst, og dermed er det svært at vise søgemaskinerne.
Vi snakkede også lidt om Adobes pressemeddelelse i forbindelse med de nye opdateringer, der kom for nyligt, hvor det nærmest blev annonceret, at “nu behøvede udviklerne ikke at tænke på søgemaskinerne mere” – alt er perfekt. Sådan er det desværre ikke. Adobe indrømmede, at pressemeddelelsen nok var lidt for optimistisk udformet og de erkendte vigtigheden af, at være lidt mere realistiske i deres fremtidige udmeldinger.
Google understregede på mødet, at de ikke er så interesseret i, at lave løsninger der kun dækker Flash, men er mere interesseret i, at finde løsninger på multimedie-udfordringen, der kan bruges af alle. Det er jeg helt enig i (se, jeg kan godt være enig med Google nogle gange :)).
Jeg blev inviteret til at deltage i et Advisory Board hos Adobe, der skal hjælpe deres Flash og Flex team med at komme med ideeer, og evaluere dem, til forbedring af Flash. Jeg sagde naturligvis ja til at deltage. Det er altid spændende at være med til den slags arbejde, og giver en meget direkte mulighed for at præge vigtige elementer på Nettet, som Flash og mulitimedieindhold generelt, må siges at være.
Winfoa skriver
Hej Mikkel.
Jeg er imponeret over dine kundskaber og det lyder til at i har haft jer en rigtig interessant samtale til det møde du omtaler.
Det er underligt der ikke er flere der har valgt at kommenterer denne artikel, det er vel op til de fleste hjemmeside ejeres interesse om hvordan at man kan formidle flash sider på søgemaskinerne.
Jeg ser frem til flere spændende indlæg.
De Bedste Hilsner
Pelle skriver
Hej Mikkel,
Nu er der gået et år, og jeg undrer mig over om der er sket fremskridt? Er du stadig med i gruppen hos Adobe og havd er jeres arbejde mundet ud i?
Hvad er det nyeste i krydsfeltet mellem SEO og Flash?
Pelle
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er ikke sket så meget nyt og jeg tror heller ikke du skal regne med nogle revolutioner på området.
Sålænge at Flash fortrinsvis er et visuelt og grafisk orienteret format og søgninger er tekstbaserede bliver det svært at gøre Flash ligeså let at optimere som almindelige tekster.
ellegaard skriver
– og endnu et år senere, er der så sket noget?
Jeg ser flere steder, hvor også større og normalt fornuftige bureauer, leverer websites med stort set alt bliver leveret som flash.
Har de bare stadig ikke fattet det? – elelr er der sket noget siden 2009?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, der er ikke sket det store. Det er de samme anbefalinger til brug af Flash der stadig gælder 🙂