Facebook og Twitter overhaler søgemaskinerne
Søgemaskinerne fik sig lidt af et chock efter indsættelsen af Obama. Normalt ved sådanne begivenheder stiger antallet af søgninger eksplossivt – totalt set og naturligvis særligt på det aktuelle emne. Men hvad skete der under indsættelsen? Ingenting! Stort set ingenting … I hvert fald ikke på søgemaskinerne. Det gjorde der så til gengæld på Twitter og Facebook
Hvis man kigger på nogle af de store begivenheder – lige fra de faste, som f.eks. den årlige Oscar-uddeling, eller de Oplymiske Lege, til enkeltstående sager som 9/11 eller den store Tsunami – så er det tydeligt, at folk bruger søgemaskinerne i de forbindelser. Det har de i hvert fald tidligere gjort.
På Google Trends kan du se nogle eksempler …
Hvis vi så ser på “obama”, ja så kom der da lidt flere søgninger i forbindelse med hans indsættelse – men langt mindre end i november, da det peakede.
Til gengæld har der så være rapporteret om en enorm stigning i aktiviteten på bl.a. Twitter og Facebook. Jeg har desværre ikke noget pålidelig data ved hånden, men det lyder meget sandsynligt på mig.
Søgemaskinerne er på en måde blevet det “gamle” langsomme medie – set i forhold til de hurtige, helt opdaterede (på sekundet) medier, som Facebook og Twitter. Når der sker noget, som folk vil følge med i hvad andre skriver og siger om lige nu og her, så er de nye medier bare så meget mere levende og opdateret end søgemaskinerne.
Det viste sig også meget tydeligt i går nat, da nyheden om den tragiske dødsulykke med den unge Martin Schaedel tikkede ind. Det var via Twitter jeg fandt ud af det – via en besked fra Morten Lund. I sekunderne og minutterne efter fulgte hundrede af beskeder fra nær og fjern. Google havde intet. Det var først her til morgen, at de første artikler og blogindlæg om Martins sørgelige død dukkede op i søgemaskinerne.
Så på trods af at søgemaskinerne opdaterer deres indekser og crawler meget hurtigere i dag end tidligere, så er kan de ikke følge med de nye medier – når vi sr på hastighed. Og det er et vigtigt element. For folk er utålmodige. Når der sker noget vil vi vide mere nu! Ikke om 20 minutter, eller næste morgn – men nu og her.
Sådan havde jeg det også i går nat. Først ville jeg vide om det nu også var rigtigt, at Martin faktisk var død. Twitter gav mig mange kilder næsten med det samme. Herefter var det rart, at høre de mange venlige ord fra folk rundt omkring, der ligesom jeg sad alene og var chokeret over nyheden. Twitter bandt os sammen i et globalt socialt netværk. Det udfyldte et behov, som søgemaskinerne slet ikke kunne hjælpe med.
Jeg tror vi i stigende grad vil opleve, at de nye sociale medier tager over der hvor søgemaskinerne ellers havde deres enemærker. De er allerede – og vil i stigende grad, blive en alvorlig konkurrent til søgemaskinernes dominerende rolle på Nettet.
Det betyder ikke at søgemaskinerne bliver uinteressante. Bare rolig. Jeg er overbevist om, at søgemaskinerne fortsat vil spille en meget stor rolle – det kan bare være den bliver lidt mindre dominerende. Og det er alt andet lige godt.
Rosenstand skriver
Som supplemet: Dan Zarella har en fin artikel om det samme: http://www.copyblogger.com/go-viral-on-twitter/
Kasper skriver
Paa en eller anden facon er det jo betryggende, at mennesket stadig er bedst til at haandtere (nogle typer) information… Og den evne har nogle af de sociale medier saa forstaaet at udnytte.
Connie Westergaard skriver
Spændende artikel! Læste for noget tid siden på Journalisten.dk, at Twitter har overhalet Google i real time søgninger.
http://www.journalisten.dk/google-twitter-er-nu-bedre-end-os
Mikkel deMib Svendsen skriver
Google har slet ikke real time søgninger 🙂