Bliver Facebook Search den nye Google killer?
Facebook annoncerede i dag deres nye søgemaskine: Facebook Graph Search. Det store spørgsmål er nu, om Facebook Search wil blive i stand til at æde sig ind på Googles dominerende position – ikke mindst på et marked som det danske.
Lad mig starte med at understrege, at Facebook Graph Search ikke er en traditionel søgemaskine. Den er i hvert fald fundamentalt anderledes end søgemaskiner som Google og Bing.
I Google eller Bing søger man, grundlæggende set, ved hjælp af keywords efter links til websider. Med Facebook Search søger man efter virtuelle repræsentationer af mennesker, steder og ting. Og hvor Google og Bing bygger på crawling af nettet, med et lag af forbindelses-analyser ovenpå, så bygger Facebook Graph Search på Facebook’s “social graph” (deres betegnelse for deres sociale forbindelser) – primært i form af likes og shares.
Resultatet er en helt anden type søgning. I Google kan du f.eks. søge efter restruranter i København, som de samlet set vurderer er de bedste, eller mest populære. Med Facebook Graph Search får du et ekstra lag – her vil du kunne søge efter resturanter i København, som f.eks. dine single venner, dine homoseksuelle venner, eller venner der arbejder i en bestemt virksomhed synes er bedst.
Denne tilgang til søgning, med Facebooks omfattene viden om alle os brugere, giver en fantastisk masse muligheder. Men også en masse begrænsinginger og udfordringer for Facebook. For hvad med alle os, der ikke deler alting. Jeg har f.eks. aldrig liked de håndværkere, advokater, revisorer, tandlæger og andet jeg benytter. Ja, jeg aner faktisk ikke engang om de har en Facebook side. Og jeg deler ikke de bøger jeg læser, den musik jeg hører på f.eks. Spotify osv. Så derfor er jeg måske slet ikke så meget værd for mine venner, og Facebook, i Facebook Graph Search.
Facebook har udtalet, at de erkender denne udfordring, men at de tror flere og flere vil dele mere og mere, særligt nu, hvor de kan se fordelen i forhold til Facebook Graph Search. Men den antagelse tvivler jeg meget på. Jeg tror ikke, at folk vil begynde, at dele mere bare for at gøre Facebook bedre. Facebook må finde bedre motivationer end det!
Facebook Graph Search er ikke tilgængeligt for alle endnu. Du skal ansøge om at komme på venteliste, hvis du ønsker at prøve det før alle andre. I løbet af de kommende måneder vil Facebook Graph Search så langsomt blive tilgængeligt for alle – først på engelsk og så på de andre sprog. Så der går nok lidt før alle i Danmark ser det.
Det største spørgsmål for mig er, om brugerne vil tage denne nye måde at søge på til sig. Det er jo en fundamental anderledes måde at søge på. Jeg kan godt se en masse fordele i den. I hvert fald i forhold til nogle søgninger. Men jeg ved bare også hvor svært det kan være, at få folk til at skifte vaner.
Men hvad tror du? Tror du Facebook Graph Search bliver en succes – og den Google killer, som branchen har snakket om i årevis?
Alexander Larsen skriver
Jeg tror ikke facebook får den helt store succes med det, men der er helt sikkert fremtid i at vennerne bliver indblandet i søgeresultaterne.
Jeg tror Google forsat kommer til at regere som den fortrukne søgemaskine, og jeg glæd mig til at se SPYW fylde i søgeresultaterne.
Kort sagt: Jeg tror facebook får bøllebank! 🙂
Hvad tror du Mikkel? Hvis du skal forsøge at se ud i fremtiden…
– Alexander Larsen
Mikkel deMib Svendsen skriver
Test svar …
Mikkel deMib Svendsen skriver
En ting jeg er 100% sikker på er, at Google ikke overlever evigt 🙂
Jeg tror Facebook har større chancer for at vinde kapløbet om “Social Search” end Google – for det er langt sværere at skaffe den sociale data, end det er at udvikle teknologi. Det første har Facebook og det sidste kan de købe sig til. Omvendt har Google ikke det første i tilstrækkelig grad og det kan man ikke bare købe sig til.
Og jeg tror at Social Search i en eller anden form vil æde en hvis del af søgemarkedet – spørgsmålet er mere hvor hurtigt det kommer til at gå.
Om Facebook så klarer opgaven, eller om de kommer til at kæmpe for meget med deres største udfordring: At tjene flere penge, ved jeg ikke.
Kristoffer Føns skriver
Jeg tror, at Facebook Graph Search er første skridt på vejen mod ‘fremtidens søgemaskine’, hvis jeg må udtrykke mig så forfærdeligt. Google er i gang med at gøre deres søgemaskine mere social med Google og den store indflydelse G har og får i SERPs.
Nu har vi fået Facebooks første modsvar, men jeg tror bestemt ikke, det er det sidste.
Lasse skriver
Måske det er første skridt, men overlever de længe nok til at det bliver en succes? Facebook begynder allerede at miste brugere i de lande de har været længe i, så måske er hele fb-eventyret ovre før deres søgemaskine har fået fodfæste?.,
Mikkel deMib Svendsen skriver
Deres brugerantal stiger stadig samlet set. Jeg ville ikke gamble på deres snarlige død 🙂
Lasse skriver
Deres stigende brugerantal skyldes vel at de stadig tilgår nye markeder. Jeg er stor fan af konceptet bag facebook, så det er ikke en “sur” mine herfra, men det er jo før set at store medier lige så stille forsvinder væk efter de har nået toppen (måske ikke i facebook-størrelse), men man kan jo have sin tvivl om fremtiden.
Hvad hvis vi kigger 10 år frem? tror du så stadig på facebook, eller har Google overtaget? måske en helt tredje part?
Søren Hardenberg skriver
Rom blev ikke bygget på en dag, og Facebook search vil heller ikke være perfekt fra start af. Men, med deres samarbejde med Bing har de både signaler fra den traditionelle search verden og signaler fra deres mega store sociale database. Og det kan på sigt blive en Google killer.
Og så tror jeg det bliver et spørgsmål om at få fat i brugerne der hvor de er. Google er (naturligvis) integreret i Android, og Facebook kæmper en hård kamp om at blive mere synlig på de mobile enheder. Tænke hvis Apple og Facebook (og Bing) indgik et samarbejde, så Facebook blev mere integreret i IOS.
Jeg tror at search bliver mere og mere integrete i dagligdagen. De tider er ovre, hvor vi går ind på http://www.google.dk. Det har vi allerede set i browsernes ‘url’ felt, og der kommer meget mere af den slags. Hvis search er integreret på en genial måde i Facebook, så kan det sagten gå hen og få stor betydning. For ud over search-nørder er det de færreste der sidder og sammenligner søgeresultaterne melem de forskellige udbydere. Min mor ved sgu’da ikke om Google er bedre end Bing. Hun bruger bare google for det er hun vandt til.
Christine skriver
Det er en interessant debat der er kommet mellem Google og Facebook. En ting er sikkert, og det er at Facebook har adgang til virkelig mange brugere, og forstår de at lave en nyttig søgefunktion er det bestemt farligt for Google. Tænk på de mange helt unge som vokser op på Facebook, og bruger hele deres online tid derinde, enten via computer eller mobil. Hvorfor skulle de hoppe på Google hvis Facebook klarer jobbet, endda med relevans fra alle vennerne (som ikke har google :-))
Steffen skriver
Jeg synes netop det er super interessant at Facebook samarbejder med Bing om denne nye søgemaskine. For så har de jo netop hele den pakke som Google tørster efter og håber at få opbygget med G . Nemlig både de crawlede/klassiske søgeresultater og de mere socialproof resultater.
Med ét hopper Facebook jo faktisk ind og har langt det største sociale datagrundlag og med Bings traditionelle søgemaskine, så er de også langt på det punkt.
Bliver godt nok spændende om de kan få folk til at bruge det !!
Christian Møller skriver
Jeg kan som du siger Mikkel sagtens se den overtage som en social search, men hvis folk skal lede efter produkter osv. tror jeg fortsat at Google vil være den fortrukne søgemaskine! 🙂
Thomas skriver
Her er en tekst jeg skrev den 25. januar, ved godt det ikke handler om det samme, men dog om udviklingen af facebook og deres indtjenning.. værsågod 🙂
Jeg synes opslagene på ens start side er begyndt blive blandet med alle mulige sponsorede og målrettet reklamer sendt fra (ingen).. Det er sq mega smart gjort af Facebook.. De ved alt om os og nu fodre de os så med reklamer der har vores interesse og forestil dig hvor mange informationer de egentlig har… hvem har ikke benyttet facebook´s login på andre sider end facebook? (login med facebook).
Reklamerne bemærkes faktisk kun forbi det bliver til en underlig AHA oplevelse når det går op for en, hvorfor facebook bliver bedre og bedre.. For i modsætning til Google skal man ikke engang skrive et søgeord længere… Nej for de ved lige nødagtigt hvad du interessere dig for næsten lige på sekundet… og smider en reelevant reklame lige der hvor vi plejer at læse vores venners opslag og bruger 40% af vores surf tid… Synes det virker mere smart og må på sigt blive endnu mere indbringende end googles sponrerede annoncer… Man opdager jo knap det er er reklame.. . Den havde jeg sq ikke lige set komme.. Man plejer jo og skal benytte den sporerede spalte i højre side hvis man vil “støtte” facebook.. Jeg er sikker på dette træk af facebook vil øge deres indtjenning markant!
..og pøjpøj med at undgå reklamer i fremtiden… hehe.. Men heldigvis genere de faktisk ikke.. De hjælper bare automatisk til med at give dig et bedre opfattelse af facebook.. Så kan man så sidde tilbage og tænke: det er da utroligt de lige ved hvad jeg mangler…
Jeg kan give et eksempel på hvordan facebook kan og vil bruge det:
Du sidder og chatter privat med en ven og fortælle at du er sulten.. (facebook opdatere din startside med en reklame for justeat. Du fortæller vennen at du kom til at lave en bule i bilen, fordi det var glat(facebook opdatere promte din startside med en lokal Auto opretttes reklame og en reklame med tilbud på vinterdæk) samtalen med vennen stopper og du bevæger dig over på DR NU for at se afsnit 21 af Matador og da du engang for længe siden oprettede en profil på DR`s side brugte du (login med facebook) og sørme om ikke facebook smider et tilbud på din startside på hele matador´s 24 afsnit, inkl de 3 afsnit du mangler at se… som dukker op når du igen lige skal ind og se dine venners nye opslag… og sådan forsætter det, altså ikke længere søgeord bare almindelig viden om hvad du har lyst til, mangler og gør lige nu…
Nicolai skriver
Skræmmende – Facebook vil have os til at lægge hele vores privatliv, ud til offentlig skue.
Det er på tide at Google får konkurrence, men ikke på den måde Facebook vil gøre det, jeg vil ikke lægge hele mit privatliv ud på nettet, men jeg frygter lidt for den yngre generation der lever hele livet gennem Facebook, men jeg håber, at vi beholder de almindelige søgemaskiner.
Det vil være det første skridt, mod et pornofrit internet, da Facebook har meget stramme regler, om alt under bæltestedet plus en masse andre restriktioner for adfærd på nettet. Det er en temmelig skræmmende tanke, at Facebook overtager søgemaskinemarkedet.
Charly Olsen skriver
Jeg tror ærligt talt, at Facebook ikke holder ved som trend. De formår ikke at forny sig nok, og de skræmmer brugerne væk med deres stormflod af reklamer og betalingstiltag. Facebook var genialt, men jeg tror, at markedet inden for et par år vil være modent til at en ny spiller overtager.
Google derimod har hele tiden innoveret sin virksomhed og leverer et produkt, som simpelthen bare ikke kan matches af de andre (endnu).
Sofie medlårene skriver
Jeg tror det kan starte med en killer men med den alder jeg har vil der komme noget nyt som opsluger dem begge det er sikket allerede på tegnebrædtet vi har ikke fudlt ud brugt de levende billeder i fremtiden behøver vi ikke at læse det vi læser det vil blive læst op for os hvis det er det vi vil og vi alle vil ikke tá stil billeder mere det vil blive mere video og video talk net eller video letter net hvad det nu bliver kaldt for jeg tror vi taler mere sammen i levende billeder i fremtiden og det vi lære af håndværk er gennem bileder. Der vil blive fære skolelærer børnene kan blive fjern undervist så du kan bo i Danmark men blive undervist fra new York. Du kan blive specialiceret fra en ung alder i emner som ikke er tilgængelige i vores lille land. Og ja og nej hvis vi kan specialiceret os så meget bliver det interessegrupper man lader sig inspirerer af. Og ja der er kommet mere og mere reklame
Kasper Bergholt skriver
Jeg er på linje med Charly. Introduktionen af det nye feedformat gi’r sindssygt meget annonce-real-estate og folk er allerede ved at få kvalme.
@Mikkel — du skriver, at FB kan købe sig til teknologien. Hvor skal de købe den henne?
Jeg går ud fra, at Google sidder tungt på de vigtigste patenter (heraf en stor del inden for sociale rangeringsmekanismer (fx AuthorRank).
Jeg tror også, FB’s succes vil afhænge af, hvilke partneraftaler de kan indgå på search. Jeg mener, at huske, at Google betaler Apple omkring en milliard dollar per år for at få adgang til iOS.
Alt godt,
Kasper
Mikkel deMib Svendsen skriver
Kasper, yahoo har faktisk de fleste af de grunlæggende patenter. Dem har de fået bl.a. Gennem opkøb af Inktomi, Alta Vista og egen udvikling i de tidlige år. Og se hvad det har gjort for dem. Med andre ord, det er ikke den rå teknologi der giver succes. Målt objektivt er Bing faktisk ligeså god som Google, men de har haft dvært ved at æde deres marked. Det handler mere om brugeropfattelse og loyalitet.
Den teknologi Facebook skal bruge kan udvikles eller købes. Det er ikke der deres udordringer ligger
Sofie medlårene skriver
Jeg tror det kan starte med en killer men med den alder jeg har vil der komme noget nyt som opsluger dem begge det er sikket allerede på tegnebrædtet vi har ikke fudlt ud brugt de levende billeder i fremtiden behøver vi ikke at læse det vi læser det vil blive læst op for os hvis det er det vi vil og vi alle vil ikke tá stil billeder mere det vil blive mere video og video talk net eller video letter net hvad det nu bliver kaldt for jeg tror vi taler mere sammen i levende billeder i fremtiden og det vi lære af håndværk er gennem bileder. Der vil blive fære skolelærer børnene kan blive fjern undervist så du kan bo i Danmark men blive undervist fra new York. Du kan blive specialiceret fra en ung alder i emner som ikke er tilgængelige i vores lille land. Og ja og nej hvis vi kan specialiceret os så meget bliver det interessegrupper man lader sig inspirerer af.