Facebook forbyder kommerciel udnyttelse af profiler!
I en ny opdatering af Facebooks regler er der kommet et nyt afsnit med, der forbyder, at man bruger sin Facebook profil til “egen vindings skyld” – herunder også salg af reklamer til andre.
Selvom jeg normalt er imod alt for stramme regler, så synes jeg faktisk det her er rigtig fornuftigt! Betalte indlæg i de sociale medier (blogs, Twitter, Facebook osv.) gør medierne mindre troværdige – og naturligvis særligt dem der deltager i det. Så det er fornuftigt, at Facebook strammer lidt op på det her område.
Du kan læse lidt mere om opdateringen her eller det aktuelle uddrag her.
Tilsyneladende er dette tiltag i høj grad lavet for at dæmme op for firmaer som Magpie og Twittad, der på det seneste har kastet sig over Twitter. Men såvidt jeg kan læse dækker de nye regler enhver form for kommerciel udnyttelse af din profil. Således vil det også, rent juridisk, pænde ben for de danske tiltag der har og er på området, hvor personer har bygget profiler med en masse venner op udelukkende for at kunne tjene penge på at sælge annonceplads til andre.
Det er jeg egentligt meget godt tilfreds med. Ikke fordi jeg ikke godt kan unde folk at tjene penge. Jeg synes bare, at betalte indlæg hører til et andet sted end i de sociale medier. Det minder mig lidt for meget om en eller anden irreterende MLM-sælger, der brager ind til en hyggelig fest og insisterer på at alle skal høre på hans salgstale for nogle ligegyldige plastikbaljer. Luk røven og fis af, fister! 🙂
Nikolaj Bomann Mertz skriver
Hej Mikkel, tak for informationen! Men..
Altså, vil det sige at man ikke på oprette en “profil” på facebook, som privatpersoner bruger, til kommercielt brug for sin virksomhed fx.? Eller hvordan skal det forstås?
Mvh.
Nikolaj Bomann Mertz
Mikkel deMib Svendsen skriver
Sådan som jeg forstår det er det mere videresalg de forsøger at stoppe – altså det at opbygge profiler, som så sælger distribution til profilens venner for betaling. De ønsker nok ikke, at andre kan bygge annoncenetværk ovenpå deres website.
Niklas Stephenson skriver
Det er vel helt forståeligt. Det handler vel også om at dem der så benytter Facebook til egne virksomheder egentligt skal lave en facebook page og ikke en “profil”.
Jo renere linjer der er mellem privatpersoner og virksomheder på facebook jo mere legitimt tror jeg det bliver at benytte facebook i og omkring virksomheden.
Jeg ser også et stort problem med betalte indlæg på sociale medier, spændt på at se om det er noget twitter vil lave et tiltag imod da deres åbne platform giver rigtig god grobund for den slags reklamer!
Janno Damgaard Lassen skriver
Det lyder nu meget fornuftigt, da de ellers risikerer at det underminere deres troværdighed, og udvander facebook som medie.
Det lyder spændende med de plastikbaljer, er det en deal man kan komme med på? 🙂