36% konverting fra Facebook ads!
Jeg har sagt det før – men lad mig sige det igen: Facebook ads er nok det mest oversete reklamemedie i verden lige nu! Men som alle andre medier skal du naturligvis lære at bruge det – ellers virker det ikke.
Det som de fleste har problemer med, når de kører Facebook ads er, at få tilstrækkeligt med respons (kliks) og ikke mindst konverteringer på de besøg der kommer. Mange påstår at man slet ikke rigtig kan tjene penge på Facebook ads, men det er helt forkert!
Jeg har med min seneste kampagne, den første af en række af Facebook kampagner for min nye SEO bog, opnået en konvertering på intet mindre end 36% – fra besøg til download. Det er en fandens god konvertering i min bog!
Og det er faktisk ikke så svært – det kræver blot, som med de fleste andre nye medier, at du sætter dig grundigt ind i hvordan lige Facebook virker, og hvad det er godt til.
Min erfaring er, at Facebook godt kan være svært at lave direkte salg på – men det er utroligt effektivt til at “påbegynde en dialog” med. I mit tilfælge har jeg fokuseret på, at få folk til at downloade den gratis version af min e-bog. Når de har gjort de er dialogen igang – de får mulighed for at se (gratis) på produktet og jeg får deres navn og email og kan så begynde, at forsøge at overbevise dem om, hvorfor de skal købe den fulde bog.
Du kan iøvrigt læse meget mere om de sociale medier i bogen SEO 2.0 – så hvis du ikke allerede har downloaded den gratis version – eller købt den fulde, så kan jeg da anbefale, at du gør det nu. Det er som sagt helt gratis.
Kim Biesbjerg skriver
Det er sgu’ flot, må man sige.. Vi bruger en lignende model, hvor vi tilbyder folk at downloade en light-version af vores produkt (e-bøger og lydbøger et bestemt tema), og der har vi en konverteringsrate på omkring 10-12% – men en ELENDIG CTR enten er vi blevet dårligere til at bruge mediet, ellers er klikprisen røget en del op i løbet af de sidste par måneder!
Men godt gået! Glæder mig til follow-up-posten hvor du forklarer lidt om hvad du har gjort osv 😉
Per H. Jørgensen skriver
Ja, 36% kan man jo godt leve med 🙂
Hvis jeg har forstået Facebook annoncesystemet ret, bliver annoncerne vist til en bestemt målgruppe, som må forventes at være interesseret i et givet produkt. På den måde minder det vel lidt om målrettede bannerannoncer? I modsætning til AdWords (på Google og søgepartnere), hvor brugeren selv aktivt har søgt efter en ydelse/produkt.
Måske kan det være noget af forklaringen? En Facebook bruger med en bestemt interesse kan nok være interesseret i mere (gratis) info uden nødvendigvis at ville købe, mens en bruger der aktivt går på Google og søger efter noget bestemt sandsynligvis er tættere på et køb.
Morten skriver
Tak for dit spark i bag i. Jeg har overvejet Facebook et stykke tid, men har været lidt i tvivl om, hvorvidt det kan give nok ROI.
Men nu tror jeg sgu’ snart, at jeg må prøve det.
Men din CTR må jo også være ret lav (eller hvad)? SEO-bøger er jo trods alt et ret specifikt område.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> På den måde minder det vel lidt om målrettede bannerannoncer?
Ikke helt, for målretningen er baseret på demografisk data som banner netværk ikke har i dag. Så segmenteringen på Facebook er faktisk meget bedre.
> Men din CTR må jo også være ret lav
Jeg er lidt ligeglad med min CTR, da jeg kun betaler for kliks. Det er konverteringerne på de kliks jeg betaler for som er min primære fokus 🙂
Morten skriver
Enig – det var bare som kommentar til Kim, som skrev om deres lave CTR.
Nu må du rette mig, hvis jeg tager fejl – men bliver man ikke straffet af Google (i form af højere priser), hvis man har lav CTR? Der er ikke det samme på Facebook?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, på Google er det vigtigt med en høj CTR, men jeg ser ingen tegn eller dokumentation på at det samme skulle være tilfældet på Facebook – i hvert fald ikke lige nu 🙂