Expert spilder penge på TV-reklamer for udsolgte varer
Endnu engang må jeg undres over, hvordan en af de gamle online virksomheder spilder deres penge på TV-reklamer. I dag har TV/Radio kæden Expert kørt TV-reklamer på TV2 for bl.a. en Blu-Ray afspiller inklusiv 20 film for små 1.800 kroner. Det er da et OK tilbud tænkte jeg, og da Expert afslutter reklamen med: “Se alle tilbud på Expert.dk” så smuttede jeg naturligvis ind for at se nærmere på det … men blev slemt skuffet …
Når man kommer ind på Expert.dk nævner de ikke med et eneste ord den Blu-Ray afspiller som de reklamerer med i dag og som de ellerts påstår man kan læse mere om på Expert.dk. Lyver de eller leger de bare gemmeleg?
Jeg besluttede mig for at grave lidt i det. Tilbudet må da være der, tænkte jeg…
Først kiggede jeg under “udsalgstilbud”. Jeg klikkede længe rundt men fandt intet der lignede det TV-annoncerede tilbud.
Men nu er jeg jo ikke sådan at slå ud (nogle vil sige srtædig), så jeg gravede videre … Jeg opdagede så, at de også havde en kategori de kalder “onlinetilbud”. Hvad forskellen på de to er fremgår ikke rigtigt, og jeg regnede ikke med at finde det TV-annoncerede produkt under “onlinetilbud” da det jo var annonceret off-line (på TV), men der tog jeg fejl.
Tilbudet på Blu-Ray afspilleren var dog ikke til finde på “onlinetilbud” forsiden. Nej, så let skal det ikke være, at handle hos Expert.dk. Det krævede yderligere 3 klik (altså, når man først har fundet ud af hvilke links der skal klikkes på), at nå frem til den TV-reklamerede Blue-Ray afspiller.
Men til sidst lykkedes det. Den TV-reklamerede Blu-Ray afspiller tonede frem på skærmen. 1.799 kroner inklusiv de omtalte 20 film, og de skrev endda (ganske vist på en meget uoverskuelig måde) hvilke film det drejer sig om. Det fremgår dog ikke om disse film er i Blu-Ray format eller bare almindelige DVD’er. Det vil jeg altså gerne vide inden jeg bestiller.
Skuffelsen blev dog stor, da jeg nåede ned til bunden af siden, hvor jeg blev mødt af følgende besked:
“Midlertidigt udsolgt fra centralt lager. Kontakt evt. din lokale butik for at høre nærmere”
OK, skuffelse er måske så meget sagt. Underholdningsværdien i denne oplevelse var bestemt stor. Jeg griner stadig. O det har ikke kostet mig en krone. Tak til Expert.dk for det! 🙂
Jeg må dog endnu engang undre mig over, hvad det er for nogle amatører der iværksætter denne type af reklame-kampagner. TV-annoncer er forholdsvis dyre, og det er i forvejen svært, at jage folk ind på en webshop via TV-reklamer, men når folk (som jeg) så gør det, så sørg da for pokker for, at vi kan finde varen der reklameres for (let!) og ikke mindst, at varen faktisk er tilgængelig.
Særligt i en krisetid som nu kan det undre, at der så åbenlyst spildes så mange penge på reklamer, som jeg er ret sikker på ikke giver de resultater de kunne have givet, hvis de Expert (eller ders reklamebureau eller mediebureau) havde tænkt sig bare en lille smule om. Det er altså ikke rocket science.
Kenneth Lund skriver
Næææh, du, Snupti-Pede styrer logistikken 🙂
Claus Heinrich skriver
Ja det er simpelthen for ringe. Jeg ville stå med præcis samme fornemmelse som dig.
De skal nok komme ind i kampen om nogle år. (sagde vi dog også for 5 år siden)
Hellere lille og vågen end stor og doven
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Næææh, du, Snupti-Pede styrer logistikken
Så kan det godt være han skal skrue lidt ned for snaden 🙂
Tommy skriver
Når jeg går derind i dag er den i bunden af forsiden med et banner der fylder begge kolonner. Den er dog stadig udsolgt og ingen info om dvd/bluray 🙁
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jo, men det er altså IKKE den de annoncerede på TV – den i bunden af siden er 200 kroner dyrere 🙂
Henrik skriver
Mikkel, jeg tror ikke målet er at få dig til at købe afspilleren – nærmere at komme ind i din lokale Expert butik, eller besøge deres netbutik.
Mange butikker brugere “prisbaskere”, og markedsfører sig med billigere priser – men når du gerne vil have varen, viser det sig at være udsolgt, f.eks. pga. stor efterspørgsel. I de fleste tilfælde hvis sælgeren/ekspedienten overbevise dig om at købe et andet produkt, som matcher det behov du måtte have.
En anden side en medaljen, er også at tv reklamer bookes 4-5 uger forud, og de forskellige sekvenser er betalt – her har Expert nok vurderet, at de hellere vil melde udsolgt – og prøve at sælge kunden et andet produkt, end at pille reklamen af plakaten, og smide pengene ud af vinduet.
Mvh.
Henrik
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror ikke du har ret Henrik – og jeg er 100% sikker på, at effekten (og ROI) af annonceringen ville være MANGE gange højere, hvis de gjorde det ordentligt.
Casper Blom skriver
Spændende skattejagt du har haft dig 🙂
Men det er godt nok vildt. Det burde ikke være svært at gøre det nemmere.. Det kunne også være spændende at se hvad der ville ske, hvis de i stedet for TV-reklamer brugte de mange tusinde kroner på Adwords, eller SEO for den sags skyld – det tror jeg ville give en bedre bundlinje.
TOmmy skriver
Det TV de reklamere for i reklamen er et SONY men det TV man ser i deres Reklame er et Samsung!!!
LOL!!!
Henrik skriver
Mikkel > Tror jeg har en god baggrund for at sige at det faktisk er realiteten i flere tilfælde. Radio/TV branchen kører varer ud til 0- eller minus avance – på de store kampagner. Og her er målet helt sikkert at hive folk i butikken, hvorfor tror du reklamerne bliver sendt i din postkasse? – det er utopi at tro at de gerne bare gerne vil sælge dig det produkt de reklamerer for.
Casper > Du kan ikke sammenligne sådan en kampagne direkte, da de folk du fanger vi en TV reklame, kan være andre end dem du fanger via Adwords. De kunder du fanger via Adwords er typisk kunder der har et reelt behov – hvor dem der ser reklamen, faktisk først opdager at de har et behov :O)
Mikkel deMib Svendsen skriver
Henrik, slagtilbud virker kun hvis de faktisk findes 🙂
John Andersen skriver
Om det er slagtilbud eller planlagte TV kampagner med udsolgte varer forinden er egentlig underordnet – Hovedsagen her er at de skuffer en del mennesker som gør en indsats for at få lov til at købe den annoncerede vare men bliver slemt skuffet istedet. det er da utopi og dårlig markedsføring specielt i en tid som denne hvor kunderne ikke hænger på træerne i deres branche. Der er nok ingen tvivl om at den rigtige tv kampagne med det rigtige bureau bag gir god omsætning og branding. I Eksperts tilfælde havde de nok brændt nallerne uanset hvad.