Godt eHandels-seminar til Iværk07
Som jeg nævnte tidligere skulle jeg i dag tale ved et eHandels-seminar der var arrangeret af Amino, One2Speak og FDIH i forbindelse med iværksættermessen Iværk07.
Der var fuldkommen udsolgt til seminaret, hvor der udover mig på talerstolen også var Martin Thorborg og Sebastian Gullak. Vi snakkede en times tid hver og sluttede det hele af med lidt fælles Q&A.
Det var et rigtig godt arrangement. Tak til Anders fra One2Speak for at få det på benene og tak til Morten fra FDIH for at være ordstyre på dagen. Det fungerede altsammen rigtig godt. Eneste minus var lokalerne, der led lidt under lydtrykket fra messehallen.
Desværre var der mange der gerne ville have været med, som der ikke blev plads til. Så derfor gentages seminaret d. 3 oktober. Stedet er ikke på plads endnu, men hvis du holder øje her og på Amino.dk, så skal du nok få besked når tilmeldingen åbner. Men vær hurtig – sidste gang blev alle 200 billetter revet væk på rekordtid.
Hans-Henrik Hansen skriver
Tak for et godt foredrag!
Skriver du om optimering af dynamiske websites i din kommende bog?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Selv tak 🙂
Ja, der er et forholdsvis langt afsnit om dynamiske websites i bogen
Lars Bachmann skriver
Selv om jeg er stolt af at være Nordjyde, så kan det godt ærge mig at man altid bor langt væk fra alle de fede arrangementer 🙁
Nu har jeg så skrevet den 3 oktober i kalenderen, så vi se om jeg få pakket mig en madkurv og tager den lange tur til kbh.
Ulrik Brøndum skriver
Super, håber så denne gang at jeg kan slippe for “alt udsolgt” på skærmen 🙁
David skriver
Iværk 2007 var ikke lavet for iværksættere. I det hele taget er hele iværksætterdebatten ved at gå mig på nerverne.
Den fuldstændig stive strukturelle tilgang til iværksætteriet initieret af Bendt Bendsten som vil have VÆKST resulterer i det stik modsatte.
Jeg kunne på Iværk 2007 således finde et par 15-årige piger fra Zapcell der prøvede at sælge mobiltelefoner, en grydesælger der ville have 40.000 for en grydeserie, et par meget trætte bankrådgivere fra Nordea og Danske Bank og Martin Thorborg siddende i et glasbur. Ja, sidstnævnte er da det tætteste man kommer på noget fedt! Sorry Mikkel – havde hverken set eller hørt om dig!
Iværk 2007 – det er en OM’er!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg må indrømme at jeg ikke fik brugt meget tid på konferencen, udover det seminar jeg talte ved. Jeg var lige nede og vende i hallen, da jeg skulle samle mine nye Finske Visitkort op hos Jesper fra MediaMouse – men det var det hele.
Jeg kan dog godt forestille mig at Bendt bendtsen var en skuffelse – hvornår er han ikke det 🙂
Han er i hvert fald næsten den dimentrale modsætning til alt hvad der minder mig om iværksætteri – tør, kedelig, langsomt-bevægende og talene, og så ufattelig stivsynet, at det gør ondt. Der er sgi ikke meget vildskab i den herre 🙂
Og hans ensidige holding til at det er virksomheder med høje omsætninger det hele handler om, som det blæev udtrykt i nyhedernes dækning af hans tale (som jeg ikke fik set), synes jeg er langt ude.
For det første er det ikke noget problem at lave en virksomhed med en meget stor omsætning, hvis man er villig til en meget lille avance og en ekstrem stor risiko. Men jeg mener ikke man behøver være ludoman for at være en samfundsmæssig værdigfuld iværksætter.
Hvad er der galt med en sund lille håndværksvirksomhed, eller bager, der beskæftiger 2-3 mand og klarer sig godt og stabilt? Det er en god arbejdsplads for de folk, de betaler deres skat, og er iøvrigt til mere gavn elnd belastning for samfundet.
David skriver
Meget sjovt du skriver det med den lille håndværker – læs min blog post om det samme her: http://davidbeckmann.blogspot.com/2007/09/its-time-to-think.html
Kimie skriver
Det var uden tvivl, et rigtigt godt seminar.
Jeg har selv en webshop og prøver at sætte mig ind i det, så godt jeg kan, men er desværre ikke en haj til det tekniske.
Jeg har lige, et lille spørgsmål. På seminaret blev der lagt stor vægt på, at man aldeles ikke skal bruge flash, når man opbygger en webshop. Vi skal til at starte 2 nye webshops og talte derfor med nogle forskellige webdesignere og teknikere ude på messen og de sværgede alle til at bruge flash. Kan det passe, at det er ok at bruge flash, så længe man har nogle andre sider liggende, der er kodet, så google kan finde ens site ?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hvis du skal vurdere om Flash er godt for din forretning skal du nok hellere spørge dine brugere end dem der lever af at sælge Flash. Bare t godt råd 🙂
Jeg har aldrig set ET eneste eksempel på en shop der konverterede bedre fordi de fik Flash på – men jeg har set rigtig mange eksempler på det modsatte.
Jeg tror du skal spørge dig selv hvorfor du vil have Flash på. Er det fordi det er cool? Er det fordi du synes det ser flot ud? Er det fordi nogle siger til dig at du skal have “sådan noget”?
Er det en af de grunde – eller tilsvarende, så lad vær!
Hvis det er fordi du oprigtigt tror, at Flash vil få flere folk til at købe, eller købe mere, så test det, men vær forberedt på at pengene er spildt 🙂
Flash, synes jeg, kan bruges til masser af ting – men det bruges som regel til det helt forkerte.
Flash er fint f.eks. til at vise film eller optaget præsentation med, og det er fint til at vise ting der bevæger sig, eller forløb. Og nogle er glad for det til annomerede bannere.
Men, du bør aldrig bruge Flash til grundelementer på et website der henvender sig bredt til almindelige folk. Det går måske i et eller andet nørded gaming-comminity for nørdede teenagere, men ikke hvis du skal have fat i almindelige mennesker.
Hvis du vil bruge Flash så gør det til et tilvalg for de mennesker der har muligheden og lysten og lad alle andre få en HTML-version i stedet for. Det gavner både i forhold til brugerne og søgemaskinerne 🙂
Kimie skriver
Tusind tak for din forklaring, så blev jeg det klogere !
Min plan var at bruge flash på forsiden, for at forsøge at gøre sitet lidt mere levende, men jeg tror jeg springer over 🙂
Anders skriver
Det eneste jeg bruger flash til er animerede reklamebannere. Her er det en stor fordel da det giver mange flere mulighedder og bannerne samtidig kan optimeres så de fylder meget mindre end et et tilsvarende gif banner.
At opbygge en webshop i flash kan jeg heller ikke se nogen fordel i. Her er hastigheden, seo og at alle kan få adgang uden problemer langt vigtigere. Hvis man designer en side som brugerne løbende skal anvende er de tiltider langsomme flash sites absolut ikke en fordel. 🙂
Lars skriver
Også herfra skal der lyde et stort tak for et godt indlæg i en ellers noget skuffende messe. David udtrykte det meget præcist i sit indlæg, så det vil jeg ikke bruge tid på. Konferencen med deMib, Sebastian og Martin Thorborg var dog hele køreturen fra Nordjylland værd.
Mht. Flash. Jeg blev lidt usikker på det med brugen af flash efter deMib’s “tag det væk”, som svar på et spørgsmål vedr. flash-sites, så jeg sprang hjem og fjernede mit flotte (og bekostelige) banner. Er dog siden blevt lidt usikker på, om det var en overreaktion, for er det flash i almindelighed som er noget “bras” (i søgemaskine sammenhæng og brugertilgængelighed) eller er det komplette sites lavet i flash? Vil de fleste browsere ikke bare vise mit flashbanner uden brugeren skal installere et eller andet?
Mht. søgeord. Jeg var en af de mange som ikke løftede hånden da de som med flere end 100 søgeord skulle markere ved håndsoprækning.
Weekenden gik derfor med at ændre dette forhold, så nu har jeg ikke mindre end 4000 stk. men hvor pokker skal jeg putte dem hen? De få ord jeg havde i forvejen kunne jeg klemme ind i de dertil indrettede felter (ScanNet Shop) men da der kun er plads til 500 tegn i disse felter, hjælper det jo ikke meget.
Er løsningen at fordele alle mine relevante ord på de tilhørende relevante produkter/varegrupper, eller er det bedre at lave nogle søgeoptimerede sider på andre domæner som redirecter til min shop? Eller måske noget helt tredie?
Tak for gode råd!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du behøver ikke være så bange for et enkelt Flash banner – eller i det hele taget små elementer i Flash på sider der iøvrigt er opbygget i HTML og hvor der er rigeligt med rigtig tekst og rigtige links. Sålænge Flash kun er et lille element, eller et tilvalg for brugerne, så skader det ikke direkte i forhold til SEO
Det med de mange keywords var vist under Sebastians præsentation, right? – Om AdWords 🙂
Hvis det er den type udvidelser som Sebastian snakkede om, så er det ikke særligt anvendelige i orgnaisk optimering (SEO). Her bliver du nødt til at vide meget mere om det enkelte keyword du vil optimere til, så du kan prioritere.
Og nu bliver du nok ked af det – for det du har gjort, med at fordele de 4.000 keywords på dine eksisterende sider bør du få lavet om igen hurtigst muligt! Det skader mjeget mere end det gavner.
En webside skal du ikke regne med kommer til at ranke på mere end 1 ord – samt måske et par tæt beslægtede ord. Ikke mere! Så for hvert ord du vil optimere, skal der eksistere en side, hvor du skriver tekster, laver overskrifter, title og META data der alt sammen fokuserer på lige det ord.
SEO handler meget om fokus – frem for de-fokus.
Så hvis du vil optimere 4.000 ord skal du lave 4.000 sider!
Lars skriver
Tak for tippet om flash-banneret, det vil sikkert ryge tilbage på plads igen.
Jeg fik ikke fortalt, at jeg ikke havde gjort andet end at finde de 4000 søgeord, da jeg som nævnt var i tvivl om hvor de skulle anvendes. Jeg havde et klart indtryk af, at “jo flere – jo bedre” også gjaldt SEO og ikke bare PPC, men der tog jeg altså fejl.
Jeg tror lige jeg må anvende noget tid på at sætte mig lidt ind i sagerne (eller betale nogen for at klare opgaven).
Anyway – tak for din tid.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Keywordhalen er bestemt også vigtig i SEO – men for det første skal den opbygges anderledes i SEO end i PPC, og for det andet skal du som sagt lave EN side pr. keyword i SEO – i PPC kan du smide 2.000 keywords ind i en enkelt adgroup og sende al trafikken til samme side (hvis du ønsker det …)