DONG Energy snyder og bedrager kunderne!
Som mange af jer ved flyttede jeg i sensommeren sidste år til et nyt lækkert hus i Ugerløse på Vestsjælland. Tidligere lejede jeg et hus i Roskilde. I forbindelse med flytningen skulle der så bl.a. afregnes endeligt for el, der blev leveret af DONG Energy. Alle regninger var betalt op til og med en måned før fraflytningen, alligevel valgte DONG Energy i første omgang at opkræve omkring 13.000 kroner for den sidste måneds el. Det var måske sådan en slags “farvel-gave” tænkte jeg – en joke, men nej. Det var ingen joke fra DONG Energy’s side – og det viste sig at blive endnu værre …
Da jeg klagede over regningen til DONG Energy kom der en ny regning på omkring 12.000. Jeg synes nu stadig at 12.000 kroner er lidt i overkanten for EL – specielt i August måned i et lille hus. Så jeg klagede igen. Efter nogle uger vendte DONG Energy så tilbage med en ny regning, denne gang på godt 10.000 kr. Lidt bedre, men stadig alt for meget. Så jeg klagede igen. Men det gjorde blot det hele værre. For i det næste brev jeg fik fra dem mente de nu at jeg skulle betale ca. 16.000 kroner. 16.000 kroner for en måneds EL – det er satme en høj EL-prisi!
Et par efterfølgende breve frem og tilbage forsøgte jeg at forklare DONG Energy det åbenlyst forkerte i denne regning. Man bruger ikke for 16.000 EL på et enkelt måned i et lille hus. Men DONG Energy er ikke sådan at overbevise om almindelig fornuft. DONG Energy fastholder at deres systemer er ufejlbarlige. Det vil sige, som prikken over i’et “tilbød” DONG Energy, at de da gerne ville tjekke måleren for os, men det ville så koste os knap 2.000 kroner – oveni de 16.000. Så var det jeg blev træt! Rigtig træt af DONG Energy og deres snyd og bedrag. Fandme nej, om jeg vil betale 2.000 kr. for at bedragerne kan undersøge sig selv. Det er jo helt ude i hampen!
Heldigvis benytter jeg ikke længere DONG Energy som EL-leverandør – og det kommer jeg heller aldrig til igen. I det nye hus er det en anden leverandør af EL og hvis det havde været DONG Energy her havde jeg skiftet.
For det er ikke alene blevet muligt i dag at skifte EL-leverandør – det er faktisk ganske let. Det er ligeså let som at skifte teleoperatør. Man ringer rundt, spørger om priser og aftaleforhold, vælger den man bedst kan lide og så ordner de resten. Vupti, og så er man sluppet for DONG Energy. Det vil jeg bestemt anbefale alle at gøre.
Jeg ved ikke om de høje regninger fra DONG Energy skyldes at de er blevet sure over at jeg ikke længere bruger dem som leverandør. Det er måske sådan en slags “konkurrent-straf” de pålægger kunder der forlader DONG Energy. Det ved jeg ikke. Men jeg ved, at de 16.000 kroner som DONG Energy nu forsøger at opkræve ikke er korrekt.
Om jeg betaler regningen eller om jeg lader dem køre en retssag på det ved jeg ikke endnu. Men en ting er jeg i hvert fald sikker på – jeg vil gøre en hel masse for at få så mange af dem jeg kender til at skifte fra DONG Energy (altså dem der faktisk bruger dem). Så kan de komme til at betale den vej.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror iøvrigt DONG Energy har problemer med andet end deres regningsudsendelser. Gud ved om det er de samme teknikere der har lavet deres website som deres opkrævningssystem? Noget kunne tyde på det – se her hvad jeg fandt 🙂 http://tinyurl.com/2enqz5
Alice Nielsen skriver
Det er længe siden med disse kommentarer, men personligt har jeg fået diagnosen spinalstenose. Jeg kan ikke gå og stå mere. HVORFOR. Alle de regninger Dong sendt ud i 2008. Min var 10 år tilbage, ca. kr. 44.000. Hørte Karen Thisted havde modtaget en på ca. kr. 30.000 i sit lille sommerhus. Når jeg ser Dong’s tal om tilgodehavender i 2007 er det 651 mill. og i 2008 kr. 1.980.. Det ser jo fint ud før salget og så finanskrisen, at tallene er bogført i den “rigtige” side. Jeg kunne påvise fejlen, men fik en juridisk udeblivelsesdom, ikke for at udeblive, men for ikke at have en advokat. Uretfærdigheden har ædt mig op. Dommeren hørte ikke på mig. Ingen har faktisk lyttet og flere har fået 10 års regninger, må man slet ikke.
Morten Bock Sørensen skriver
Det var da mægtigt pænt af dem at lave sådan et fint link til den her post 😀
Hans Tosti Pedersen skriver
Er det flytteopgørelsen, der er blevet på 16.000? Og hvorfor betaler du el hver måned? Det er typisk pr. kvartal, man afregner: 3 acontoregninger og en årlig opgørelse. Hvis du så af Gud ved hvilken grund har brugt mere el end hvad DONG troede ved sidste årsopgørelse, kan det godt gi’ et smæk. Kan du lægge et scan ind af din regning?
Og så til det med at skifte elselskab. Jo, det kan man da rigtignok, men det er jo trods alt kun på den del af elregningen. Elafgifter og betaling for at benytte elnettet skal stadig afregnes til ens netselskab. Når du siger Vestsjælland må det være SEAS-NVE.
Jeg er ikke ansat i DONG, men er i branchen.
Casper Stendal skriver
Se ud til at de har fjernet linket igen – jeg kunne ihvertfald ikke se noget…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Linket virker skam stadigvæk 🙂
Hans, jeg ligger aldrig personlige dokumenter på Nettet, og nej, jeg betalte, og betaler, kvartalsvis, den sidste afregning faldt ca. 1 måned før fraflytning, efter en måling kort forinden.
Der kan iøvrigt være andre grunde til at skifte EL-selskab end bare prisen. Jeg ville personligt aldrig vælge DONG igen, så hvis jeg engang skulle flytte til et andet hus hvor de har været leverandør, så vil jeg skifte. DONG Energy har med deres arogance og underlige regninger mistet mig som kunde for altid. Og det er trods alt en hel del penge, plus de andre jeg får overbevist om at gøre det samme.
Spørgsmålet er så, om det var det værd for DONG Energy? Kan betale sig at behandle kunder skidt? Det tror jeg ikke 🙂
Casper Stendal skriver
Arghhhhh, nu er jeg med på hvad du mener – gamle hacker… 😉 He he
Hans Tosti Pedersen skriver
Fair nok. http://www.ekn.dk/ er fra mig til dig.
Ulstrup skriver
Hehe, skulle du ikke tilføje XSS til technorati tags 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
XSS? Det kender jeg intet til – jeg faldt bare over det link 🙂
Z. Pradzynski (Florek) skriver
endelig, guskelov! Så er jeg ikke ene om problemer med DONG ENERGYYYYYYY.
De er rigtig luskede: I juni 2006 overtog dong elforsyningen i København fra Københavns Energi. Ved samme lejlighed satte dong energy målerabonnementet op fra ca. 130 kr pr. år til 800kr!
1. De satte målerafgiften op, men ,,glemte” at varsle om afgiftsforhøjelsen. målerafgiften har i nogle år ligget på de 130 kr.pr. måler. Når man sætter en forbrugsafgift op, skal der varsles i god tid, eller er jeg helt galt på den?
2. Denne forhøjelse er helt hen i vejret, den er over 300% og helt grundløs. Der hænger flere tusinde elmålere, allle el-forbrugerne har jo en, nogle endda flere. målerne er gamle, de fleste over 10 år, de koster ikke noget i vedligeholdelse. De har været afskrevet i flere år. Forhøjelsen er helt urimelig.
De fleste forbrugere betaler deres faste regninger og det løse via PBS, folk betaler uden at læse deres regninger. Flere tusinde har slugt en totalt urimelig afgiftsforhøjelse uden at mukke, fordi de ikke ved det, de er ikke blevet orienteret. Jeg er den hidtil den eneste, som jeg kender, som har protesterert . dong har allerede sendt mig en rykker, som jeg foreløbig nægeter at betale. Hvis du også synes, det er urimeligt af dong at sætte afgifter op på denne måde, så skriv til mig, så kan vi udrette mere end hver for sig. florek@jubii.dk hilsen- florek.
Z. Pradzynski (Florek) skriver
endelig, guskelov! Så er jeg ikke ene om problemer med DONG ENERGYYYYYYY.
De er rigtig luskede: I juni 2006 overtog dong elforsyningen i København fra Københavns Energi. Ved samme lejlighed satte dong energy målerabonnementet op fra ca. 130 kr pr. år til 800kr!
1. De satte målerafgiften op, men ,,glemte” at varsle om afgiftsforhøjelsen. målerafgiften har i nogle år ligget på de 130 kr.pr. måler. Når man sætter en forbrugsafgift op, skal der varsles i god tid, eller er jeg helt galt på den?
2. Denne forhøjelse er helt hen i vejret, den er over 300% og helt grundløs. Der hænger flere tusinde elmålere, allle el-forbrugerne har jo en, nogle endda flere. målerne er gamle, de fleste over 10 år, de koster ikke noget i vedligeholdelse. De har været afskrevet i flere år. Forhøjelsen er helt urimelig.
De fleste forbrugere betaler deres faste regninger og det løse via PBS, folk betaler uden at læse deres regninger. Flere tusinde har slugt en totalt urimelig afgiftsforhøjelse uden at mukke, fordi de ikke ved det, de er ikke blevet orienteret. Jeg er den hidtil den eneste, som jeg kender, som har protesterert . dong har allerede sendt mig en rykker, som jeg foreløbig nægeter at betale. Hvis du også synes, det er urimeligt af dong at sætte afgifter op på denne måde, så skriv til mig, så kan vi udrette mere end hver for sig. florek@jubii.dk hilsen- florek.
Joensen skriver
Mon ikke snart Dong Energy får øjnene op – hvis man søger på “Dong Energy” på Google er denne blog resultat nummer 6.
Det er skrevet før – ihvertfald på Amino – man skal ikke lægge sig ud med en SEO 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Mon ikke snart Dong Energy får øjnene op
Jeg er ikke så sikker på det. Jeg har ikke DONG Energy mistænkt for at være alt for kvikke 🙂
Chris skriver
Jeg har også problemer med dong og ønsker at skifte !
MEN hvordan gør man det ??!!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg var så heldig selv at slippe for DONG Energy da jeg flyttede, men såvidt jeg forstår er det ret enkelt at skifte EL-selskab i dag. Det jeg ville gøre er, at ringe rundt til et par andre EL-selskaber og spørge dem – de vil jo altid gerne have nye kunder, og jeg er sikker på de kan hjælpe dig. Sådan som jeg har forstået det, er det i princippet ikke sværere end at skifte telefon, når først man har besluttet sig. Du skal bare skrive under – så ordner det nye elselskab resten.
Så det er bare om at komme i krig, så du kan slippe for de DONG-idioter 🙂
Peter K skriver
Min kæreste (som jeg bor hos) fik en regning på 20.000 for første kvartal i år. Vi bor i en 2 V’er på nørrebro, og el og gas plejer at løbe op i 2500,- per kvartal.
Så klagede vi, de rykkede for 20.000,- vi klagede igen, og så sendte de en ny regning på 2700,- og sagde der var sket en fejl.
Mit problem er ikke at de lavede en fejl. Det jeg ikke fatter er måden hvorpå de sker.
Dong:
“Betal 20 tusind nu”
Mig:
“Er I sindsyge, jeg har højst brugt for 2”
Dong:
“ok vores fejl, du slipper med 2”
Hvad så hvis man betaler fejlregningen, så griner de hele vejen til håndtrykket eller hva`???
Z. Pradzynski (Florek) skriver
DONG ENERGY YY kører på/ udnytter det, at de fleste betaler via PBS uden at læse deres regningER og så ,,går den så går den”.Det undrer mig, hvorfor jeg er den eneste,der brokker sig over noget, der berører tusindvis af kunder. Der hænger jo en el-målere i hver eneste husstand i hele DK, der er vist 2 eller 3 millioner ialt; der skal nok være em million i dongs forsynings-område alene. Så når de sætter afgiften op med ca.300kr. pr. måler, så er det pludseligt flere millioner rare krunker lige ned i foret på donggg.det undre mig såre, hvorfor gør de det så sjusket? ? ? de kunne jo lige så godt varsle lortet i ordentlig tid til alle forbrugerne, men nej, . det må være ,,går den så går den”-princippet.
Er det ikke snart på tide at lave en særlig side for utilfredse el-kunder, f. ex. med titlen,,MØG-DONG.dk” eller lign.? Jeg har ikke en skid forstand på hjemmesider og lign. venlige hilsner til alle lidelsesfæller.
Z. Pradzynski (Florek) skriver
DONG ENERGY YY kører på/ udnytter det, at de fleste betaler via PBS uden at læse deres regningER og så ,,går den så går den”.Det undrer mig, hvorfor jeg er den eneste,der brokker sig over noget, der berører tusindvis af kunder. Der hænger jo en el-målere i hver eneste husstand i hele DK, der er vist 2 eller 3 millioner ialt; der skal nok være em million i dongs forsynings-område alene. Så når de sætter afgiften op med ca.300kr. pr. måler, så er det pludseligt flere millioner rare krunker lige ned i foret på donggg.det undre mig såre, hvorfor gør de det så sjusket? ? ? de kunne jo lige så godt varsle lortet i ordentlig tid til alle forbrugerne, men nej, . det må være ,,går den så går den”-princippet.
Er det ikke snart på tide at lave en særlig side for utilfredse el-kunder, f. ex. med titlen,,MØG-DONG.dk” eller lign.? Jeg har ikke en skid forstand på hjemmesider og lign. venlige hilsner til alle lidelsesfæller.
Hvaderproblemet skriver
Mikkel.. Grunden til den høje regning er formentlig fordi du ikke har aflæst din måler i en længere periode. Elselskabet skønner derefter dit forbrug og sender en regning på dette. Når du så efter en periode flytter beder
Dongenergy sikkert om en aflæsning. Den holder de op imod den sidst kendte aflæsning og hvis forbruget ikke stemmer med det betalte før man en regning på det resterende. Ganske simpelt og fuldstændig fair. Det står i leveringsbestemmelserne du selv har skrevet under på ved tilmelding.
Jeg kender til problemet da jeg daglig arbejder med dette i netop Dongenergy og du er langt fra den eneste der havner i situationen. Jeg har hørt om en der ikke havde aflæst i 14 år. Han fik en restregning på 132.000 kr.
Og så skulle jeg hilse at sige at det er præcis den samme politik der bliver ført i afdelingen som tidligere da det hed Nesa.
Alice Nielsen skriver
Jeg fik en i 2008 på ca. kr. 44.000. Bad om bilag, så fejlen lå i overgangen fra Københavns E til Dong. Slutter med ca. 23.000 kwh og Dong starter med ca. 43.000 kwh. Alle Dong’s regninger er fiktive tal. Min sag var i retten, men dommeren dømte mig, fordi jeg ikke havde en advokat. Han så slet ikke mine beviser. 8 års kamp for retfærdighed har ædt mig op. Jeg skyldte dem ikke penge. Opdagede for øvrigt også, at Dong dobbeltfakturerede den sidste periode fra Kbhn.E. Dong’s regnskaber over tilgodehavende i 2007 = 651 mill. og i 2008 1.980 mill. Føj for satan.
Hvaderproblemet skriver
Og med hensyn til levering af el så kan du ikke, hvis du bor i Dongenergys område, slippe helt for dem. Det er kun ca. 20% af din elregning som er betaling for el. Det resterende er målerafgift, co2afgift, transmition, transport af el osv. Selvom det er et andet selskab som leverer din strøm vil de stadig gøre det igennem det lokale elselskabs ledninger og transfomerer. Du vil derfor stadig være kunde hos det lokale elselskab hvad enten du vil det eller ej. Du kan gøre det samme med SEASNVE hvis du vil. Men det stiller dig i sidste ende dårligere som kunde 0g det er ikke mere end nogle kroner du kan spare om året.
Grunden til du ikke hos Dongenergy mere er fordi du ikke bor i Dongenergys område mere.
Hvaderproblemet skriver
og med hensyn til målerafgiften i det tidligere KEområde. Så kan det kun være fair at folk i kbh betaler det samme i målerafgift som resten af landet. Herunder de gamle Nesa-kunder som har betalt beløbet i årevis og som nu får strøm fra det samme selskab som københavnerne. Man skal huske på at KE var et gammelt kommunalt elselskab og derfor kunne justere målerafgiften i forhold til alle de andre kommunale afgifter. Det er et spørgsmål om at flytte pengene rundt i de forskellige kommunale sektore og få det hele til at gå op.
Dongenergy er derimod nu et statsejet selskab og følger derfor energistyrelsens anvisninger.
Men det er rigtig nok at det skulle have varslet. Hvilket det ikke blev gjort. Bor selv i det gamle KEområde.
Mikkel deMib Svendsen skriver
DONG Energy er nogle banditter. At de nu sender deres folk hernd for at afværge skaderne giver jeg ikke meget for. At det gøres annonymt, ja det er nærmest latterligt. Men det må DONG Energy jo så selv leve med.
Og nej, der blev, som jeg har skrevet, aflæst EL nogle måneder før, og iøvrigt jævnligt. Dertil kommer, at det blev bekræftet at der ikke skyldte noget, få måneder inden fraflytningen.
Og jeg er jo langt fra den eneste der har oplevete dette og andre problemer med DONG Energy – og hver gang oplever vi, som tidligere kunder, en arrogant og svinsk måde at behandle folk på.
Tilbage står, at DONG Energy endnu en gang har skidt på en af deres kunder. Jeg bliver aldrig kunde hos DONG Energy igen – koste hvad det vil. Og flere og flere får det på samme måde. Ingen gider at handle med virksomheder som DONG Energy, når de finder ud af hvordan de opfører sig.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Er det iøvrigt ikke sjovt at se DONG Energy’s krampagtige forsøg på “damage control”. Nu hvor denne tråd ligger permanent på side 1 i Google når der søges på DONG Energy synes de måske ikke det er så rart mere hehe
Hvad de så åbenbart ikke ved er, at de ved at kommentere på sagen nu, faktisk forbedrer og cementerer denne tråds position i Google. Tak for det 🙂
Hvaderproblemet skriver
ja velbekommen din klovn. Jeg arbejder der jo bare og kom tilfældigt forbi din side. Men jeg kan godt forstå du er irriteret. Har prøvet noget ligende dengang det hed KE.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Irreteret? Jeg er rasende. men i modsætning til mange andre der kommer i klemme i DONG Energy’s arogante cirkus, så kan jeg sagtens betale deres fuskede opkrævninger – jeg tjener heldigvis rigeligt.
Men jeg har så til gængæld også såvel evner, vilje som resurser til at gøre livet surt for DONG Energy, som et “med venlig hilsen” svar på deres svineri overfor mig.
Jeg er 110% overbevist om at DONG Energy taber rigtig meget på “hadesider” som denne, mange andre og den udprægede negative omtale de får alle vegne blandt almindelige mennesker.
DONG Energy er ikke en skid bedre end annoncehajer og andre småfuskere – de er bare større. Heldigvis kan de ikke – selv med alle de penge de har bedraget sig til, gøre noget ved at min og andre sider er så synlig overfor deres målgruppe. Sur røv DONG – denne side bliver liggende, sammen med de mange andre der kommer til, så folk til evig tid kan se hvad for nogle røvhuller i er.
TPedersen skriver
Har også netop modtaget min første regning fra Dong (tidligere KE kunde og betalt til KE til 30.04.07). For det første er opkrævningen kun på 2 måneder, fra d. 01.05.07 til d. 30.06.07, men den er 1/3 højere en den regning jeg plejer at modtage pr. kvartal. Da jeg så ringer ind og spørger hvad det går ud på, siger de at den gælder for 3 måneder – der er en skjult måned indregnet ??? Da jeg så spørger hvornår den næste regning kommer, siger de, at den kommer til oktober og gælder fra 01.07.07 til 30.09.07. Hvor er den såkaldt skjulte måned så henne ? spørger jeg. Den kan du ikke se, siger Dong, men den er der ? Jeg sidder nu og ved ikke rigtig hvad det hele går ud på. Jeg har fra KE fået at vide nøjagtig hvad mine aconto regninger vil lyde på i indeværende år og nu, uden varsel, er mine regninger sat op med over kr. 300,00 pr. måned. Iflg. Dong er de fordi at de har overtaget et kæmpe efterslæb fra KE og at det nu bliver meget dyrere for kunder i Københavns kommune. For det første havde jeg “fast pris” aftale med KE, den virker til at være sat ud af kraft, selv om det har kørt fint i flere år, for det andet har Dong ikke varslet at priserne ville stige, for det tredje sidder der nogle folk og svarer på spørgsmål, som slet ikke ved hvad de taler om. Kan det være rigtigt at man bare kan sætte priserne så meget op, uden at varsle ???
Jeg skifter ihvertfald selskab, hvis jeg kan !!!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, DONG Energy er sgu ikke kede af det. I alle andre sammenhænge ville man kalde den slags for bedrageri eller bondefangeri. Det er i alle fald noget svineri.
Det er på tide at der gøres op med de monopolignende situationer der hærsker på EL-markedet. Det kan ikke være rimeligt at DONG Energy får lov til at fortsætte deres terrorisering af almindelige mennesker for egen vindings skyld.
Dimitri Hardorff skriver
Prøv at søge på “dong energy” (uden “”) på Google 🙂
Hvaderproblemet skriver
vi kan heldigvis klare os uden besværlige kunder som dig selv. Kan egentlig godt forstå der ikke er nogen derinde som gider høre på dig. Og jeg tvivler stærkt på at firmaet taber noget betydeligt ved at du tuder på internettet.
Men fortsæt endelig. Det er sjovt at læse..
Du lyder sgu som en socialdemokrat…
Hvaderproblemet skriver
og til Tpedersen..
Skift du bare selskab men måleren vil stadig tilhøre Dongenergy og du skal derfor stadig betale målerafgift på 810 kr.
Men du kan muligvis spare et par øre pr. kw/t.
Man kan ikke på nogen måde slippe helt af med sit lokale elselskab. Hvadenten det er SEAS/NVE, Dongenergy etc.
Det er vilkårene ved mindre man vil lave sin egen strøm.
Men god fornøjelse.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg synes du meget godt illustrere den højrøvede holdning som er helt generel for DONG Energy. Flot klaret.
– Haha, I kan gøre hvad i vil, men vi kan gøre som det passer os for vi ejer måleren – og vi sætter vores pris som vi vil, skider på folk, og opfører os som idioter.
Sikken dog en grotest holding at have som virksomhed. Det er sgu kun monopoler der kan opføre sig sådan og slippe afsted med det.
Heldigvis er det ikke DONG Energy der laver landets love – det er de politikere som VI vælger – os som I snyder og bedrager.
Så du tager helt fejl hvis du ikke mener at dette, og mange andre tilsvarende, blogindlæg og skriverier rundt omkring ingen betydning har. Det har de. For det er i sidste ende det der får politikere til at ændre politik – at folk vil noget andet. Og i dette tilfælde må politken være klar: Fjern DONG Energy’s monopol – fuldkommen og aldeles! Så må de ud på de fri marked, som alle andre erhvervsdrivende, og overbevise os, kunderne om, at handle med dem.
Den dag det sker, er det slut med at opføre sig som en arrogant idiot. Spørgsmålet er så, om folk husker de mange år hvor de er blevet behandlet som lort – det tror jeg en hel del vil. I alle fald kan DONG Energy KUN tabe på en rigtig liberalisering af markedet. Så det er det der må arbejdes på …
Iøvrigt forventer jeg, for mit eget vedkommende, at gå over til egenproduktion af EL, som jeg har skrevet om tidligere her på bloggen. Jeg sætter nok en husstandsmølle op til næste år, der vil dække størstedelen af vores behov.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er iøvrigt pænt af DONG Energy selv at blive ved med at skrive her – denne side ranker bedre og bedre i Google 🙂
hvaderproblemet skriver
der er så mange i det du siger som er noget forfærdeligt sludder.
For det første vil jeg sige at jeg IKKE er her som en representant for Dongenergy. Det har jeg sagt før, men det fatter du vist ikke. Og jeg bliver ved med at kommer her præcis så længe jeg har lyst, uanset rankings i google.
Vil lige sige at jeg i tidernes morgen arbejdede for Nesa. Var oprindelig meget imod sammenlægningen af de mange elselskaber. For hvem har lyst til at gå fra at arbejde i et privat selskab med top gode forhold til et statsejet selskab hvor man kun får det man har krav på. og desuden må ligge øre til meget at den her slas kritik. I min verden ville det vaære bedst hvis Dong var forblevet dong og nesa, nesa.
Jeg kan fortælle dig, kommer sikkert ikke som et shok, at efter dong har overtaget er det blevet ekstremt topstyret. Vi har ikke meget at skulle have sagt mere. Bare se på kraftværkerne hvor de strejkede fornylig.
På elområdet er det ikke muligt at liberaliserer 100%. Hvis man vil have andre udbydere ind vil det kræve at de laver deres eget elnet parallelt med de lokale elselskabers. Det er der simpelthen ikke økonomi i. Så monopol er det ikke. Det handler om penge ligesom alt andet.
Men du ævler som sadvantligvis løs om alt mulig du ikke har den store viden i.
Og det kan da godt være at bolg’s som denne hjælper lidt. Men jeg tvivler nu på at vores nuværende regering eller nogen anden ændrer ved noget ved det af den grund.
Men som sagt er det både sjovt og interessant at læse. så keep it up.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> For det første vil jeg sige at jeg IKKE er her som en representant for Dongenergy.
Så forstår jeg slet ikke hvorfor du dels bruger så meget tid på at forsvare dem, og dels igen og igen fremhæver dit ansættelsesforhold der. Det hænger ikke sammen. Spind-doktori ses i mange forklædninger, men jeg er for gammel i gårde til at falde for spin – lige meget i hvilken forklædning det så har 🙂
> På elområdet er det ikke muligt at liberaliserer 100%.
Nøjagtigt det samme har andre brancher sagt – f.eks. var det også det KTAS i tidernes morgen sagde, men faktum er, at vi i dag har et telemarked som er stort set 100% liberaliseret, på trods af at der her er nøjagtigt de samme fysiske udfordringer med ledningsnet osv, som der er i elvæsnet.
Man kunne sagtens lave samme system med elnettet – eller endda gå endnu længere. En logisk løsning ville være at staten ejer nettet, og udbydere så kan leje sig ind på fastsatte markedsvilkår. På samme måde, som at staten ejer vejene, men at private selskaber, mod visse afgifter, så kan udnytte dem kommercielt.
Alt tyder på at du er blevet hjernevasket af dine arbejdsgivere til at tro på deres vrøvl om hvad man kan og hvad man ikke kan. Verdenshistorien har med al tydelighed slået fast, at stor set alting kan lade sig gøre – det er kun et spørgsmål om vilje og investeringer. At liberalisere elnettet er en smal sag i forhold til mange af de andre udfordringer vi har løst gennem tiden.
Men naturligvis vil DONG Energy gerne udbrede den vildfarelse at det ikke kan lade sig gøre, at ændre elmarkedet på en måde, som vil skade deres forretning. De er ligeglade med om det de siger er en løgn – bare de kan fortsætte med at tjene penge som de gør i dag.
Men som sagt, er det heldigvis ikke dem der bestemmer i sidste ende – præcis som det heller ikke blev KTAS der bestemte hvordan telemarkedet skulle udvikle sig.
Og jeg kan kun grine ad din forestilling om, at et folkeligt pres ikke påvirker politikerne. Der er intet som folkeligt pres der påvirker politikerne! Det starter måske i en blog som denne, men hurtigt breder det sig til andre medier. Det er slet ikke usædvanligt at andre dele af pressen samler historer op fra netop blogmiljøet – denne blog har f.eks. været udgangspunkt for en meget stor mængde historier i andre dele af den trykte og elektroniske presse gennem tiden.
Og som du kan se af ovenstående kommentarer, er jeg bestemt ikke den eneste der er meget utilfreds med specielt DONG Energy. Faktisk er det påfaldende, at den eneste der taler pænt om DONG her er en ansat på DONG Energy! Meget påfaldende, synes jeg…
Til slut vil jeg anbefale at du dropper alle dine latterlige kommentarer om hvad jeg ved og hvad jeg ikke ved. Jeg ved alt om at være elbruger, og jeg ved temmelig meget om hvad virksomheder påstår man ikke kan – men som viser sig at være løgn og bedrag. Hvis du fortsætter på den måde, må jeg bede dig om at finde andre steder at kommenterer end her på bloggen.
Z. Pradzynski skriver
måske optræder,,hvaderproblemet” virkeligt her, som han påstår, kun på egne vegne, selv om han siger, han arbejder for DONG ENERGY, men han kunne lige så godt være her som ,,agent provocateur” for at forplumre debatten. Du der, ,,hvaderproblemet”, hvad får du egentligt ud af at det? du forsvarer din nuværende arbejdsgiver, som har har opslugt din gamle arbejdsplads, Nesa, selv om der er dokumenteret talrige tilfælde af dårlig behandling af elkunderne, selv om vi er stavnsbundet til DONG ENERGY, fordi alle andre elselskaber er opslugt af DONG ENERGY.
egentligt var det noget andet, jeg skulle: ved overtagelsen af ca. 360 000 el-kunder fra Københavns Energi for over 1 år siden, satte DONG ENERGY målerafgiften op med 500%, fra 150 kr. pr. kvartal til 800kr. En hurtig og nem måde at score mange millioner på, og en rigtig lusket måde, da det blev gjort uden at varsle kunderne i forvejen. Jeg har nu i flere måneder efterlyst en forklaring fra dong, fik en sludder for en sladder i deres ,,kundeservice”, der ikke kunne svare på de mest fundamentale dpørgsmål eller gav forskellige svar afh. af hvem der svarede. Jeg har også talt face to face med en medarbejder i DONG ENERGYs nye domicil på (hehe) Nesa Alle i Gentofte. meget bekvemt fjernt fra kunderne, man skal være gl. spejder eller god til orienteringsløb for at finde stedet. Umuligt at komme til med offentlig transport. Den samtale fik jeg nu ikke meget ud af, manden var venlig, vi talte pænt og dannet i ca 1/2 time, men nogen fyldestgørende forklaring fik jeg ikke.
Og fra en anden vinkel: Hvilket hovmod! har selv en gigant som DONG ENERGYyyy virkeligt råd til at smadre sit image med alle de sager, den har rodet sig ud i? Før eller senere vil det give bagslag. Hvis der idag blev lavet en opinionsundersøgelse af danske virksomheders troværdighed, er jeg sikker på, at DONG ENERGYYYY ville stå so nr sjok.
jeg søger stadig kværulanter/ildsæle til at slutte os sammen og få Dong energy til at trække den ulovlige afgiftsforhøjelse tilbage. Hvis du kender til andre , er selv en utilfreds dong- kunde, eller har hørt om evt. sags-anlæg, kontakt mig på florek@jubii.dk .Hvis jeg finder nogen links, kommer jeg tilbage.
allan skriver
Bottom line er at elregningen (samlede udgifter) er blevet dyrere, og mere uoversigtlig. Dong har valgt å bruge de ekstra penge til å køre TV-spots for at tørre tøj ude i sommer, den mest regnfulde siden krigens dage. I øvrig betyder “dong” penis på engelsk og kondom på norsk. Hurra for statlige monopoler der drives kommercielt. De giver mig lyst til at støtte MacDonalds.
Mossa skriver
Hej, jeg er begyndt at få regninger på lidt over 3500 kr hvert kvartel. Det er alt, alt for meget. Og jeg har også fået en regning på 51.000 kr. fra Dong Energy.
De slukker for min strøm den 21. september.
Hjælp mig. Er det naturligt at betale så meget for el? At blive lige pludselig udsat for sådan en regning?
Vi er en familie, mand og kone, 4 børn. Varmen er ikke forbundet med elektriciteten, så det er ikke af den grund…
Mail: cgmossa@gmail.com.
Hvis I, mine herre, har en anelse om hvad jeg skal gøre, om det er naturligt, vær venlig at kontakte mig.
-Mossa
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det er svært at sige hvor meget EL folk bruger. Jeg kender en del, hvis samlede forbrug er under 5.000 kw/t årligt – svarende til under 10.000 kroner, eller 2.500 i kvartalet. I mit nye hus bruger vi, som bekendt, en del mere – omkring 30.000 kw/t årligt – men det er intet mod den Amerikanske miljøforkæmper og politiker Al Gore, der i sin private bolig bruger 210.000 kw/t.
Det første du bør gøre er, at tjekke din måler og dine gamle måleraflæsninger. Stemmer dine opkrævninger med det faktiske forbrug?
Acconto-opkrævningen bør passe nogenlunde med det du faktisk forbruger. Gør den ikke det skal du skrive til Dong og forlange at afregningerne justeres.
Regningen på de 51.000 lyder ekstremt voldsom. Selv hvis du faktisk bruger for 3.500 kr. om måneden ville det svare til, at du ikke har betalt nogle som helst regninger til DONG Energy i 3½ år. Kan det passe?
Deres regninger er ofte fuldkommen ugennemskuelige. Det skal du ikke finde dig i. Skriv til dem, og sig at du ike mener at regningen er korrekt, og at du ikke på¨nogen måde kan se hvordan de har regnet sig frem til det. Hvis det svar du får er uforståeligt, så send et nyt brev – og bliv ved til du har et svar de kan bruge.
Men i sidste ende kan det alligevel godt være du taber kampen. DONG Energy er nogle arrogante svin, og deres personale er øjensynligt fuldkommen ligeglade med kunderne.
Hvis der går hordknude i det med de 51.000 – det er jo mange penge, så vil jeg helt klart anbefale dig at tage fat i en advokat med speciale i forbrugerret. Det vil hurtigt kunne betale sig! De fleste sådanne advokater, kan mod et beskedet beløb tage et hurtigt kig på sagen, og vurdere om det kan betale sig for dig at slås videre.
Carsten skriver
Som andre på denne side er jeg rasenden på DONG.
De LØJ overfor mig og andre tideliger kunder i Københanvs belysningsvæsen. De lovede at aftaleforholdet med KE(københavns belysningsvæsen) skulle fortsætte uden forandringer. De satte målerlejen/abonnementen op fra kr 150 til kr 810, dvs en stigning på 440 %. Når man ringede til deres kundeservice så LØJ de igen og sagde at det var et krav fra en offenlig myndighed.
se evt. kontant på dr 1
(http://www.dr.dk/DR1/kontant/2007/06/05152445.htm.)
Dong anfører at der skulle være en efterbetaling på ca 500 milioner i KE. Penge som de nu henter ind.
Det er også LØGN da KE var et kommunal elselskab. Et kommunal elselskab skulle ikke tjene eller tabe penge på at producerer og levere elektricitet. Vi kunder betalte en omkostningsbestemt elpris. Hvis Dong påstand var korrekt så vil betyde at KE hver år skulle køre med et underskud. Et kommunal elselskab var underlagt offentlige myndigheds kontrol , så hvis KE tog for høj en pris i forhold til den omkostningsbestemte pris, så måtte KE sætte prisen ned. Jeg kan huske at dette skete i hvetfald een gang.
Så siger det sig selv at at KE ikke kunne køre med underskud og oparbejde et samlet underskud på 500 milioner. Myndighederne ville havet grebet ind.
Dertil kan man ikke køre et selskab med underskud over et lang årrække. Der er nogen der skal dække et underskud eller også må selskabet gå konkurs. Da det ikke var et normalt selskab, men et kommunal, så vil det sige at dækningen af dette underskud skulle komme fra Københavns Kommune. Nu har jeg levet i København hele mit liv, og jeg har aldrig hørt at der skulle være et årligt tilskud til KE.
Undersøger jeg så Dong på BUSINESS.dk så tegnes der et billed af en Pamperledet offentlige virksomhed , hvor formanden for Dong er medlem af venstre hovedbestyrelse og leder venstre pengeindsamlingsmaskine.
(http://www.business.dk/article/20070313/medier/103131126/)
Denne formand har fået 2 af sine venner ind i bestyrelsen for Dong
(http://www.business.dk/article/20070413/borsnyt/104130806/)
Her står der at”Han er privat god ven med statsminister Anders Fogh Rasmussen.”
Samt lige fået en lønstigning på ca 32 % til hele bestyrelsen. Bestyrelses formanden får nu 475.000 kroner om året
(http://www.business.dk/article/20070505/navne/705050311/)
Så kan man jo spekulere hvem der betalte for det.
Til og med har dong overskud
(http://www.business.dk/article/20070312/nyhedsoversigt/103121190/)
Så kan man jo spekulere hvem der betaler for dette.
Se jeg på Dong erhvevsdel så kan jeg se at det er ikke kun os små forbruger der har problemer med Dong men ca 1200 virksomheder.
(http://www.business.dk/article/20070620/nyhedsoversigt/706200339/)
Så min umidellebare konklusion er at : Deres forretningskultur er betændt, at lyve og -går-den-så-går-den er holdningen til deres kunder.
Får jeg en skrivelse fra Dong vil jeg umidelbar gå ud fra at det er løgn dèt der står og at de er ude på at snyde mig.
Problemet er at jeg kan nok skift selskab men jeg kan ikke slippe helt for Dong, da det er Dong der tilsyneladende ejer ledningsnettet her i København. Dvs at jeg skal betale fx for målerleje/abonnement til Dong uanset hvilke selskab jeg vælger som elektricitet levenrandør.
Det eneste jeg kan trøste mig med at der muligvis kommer et gruppesagmål mod Dong
(http://www.business.dk/article/20070821/detail/70821028/)
PS-Lad være med at ringe til Dong kundeservice, for I får højst sandsyneligt fat i et call-center og ikke Dong selv, derfor alle de mærkelige og uforståelige svar. Hvis I ønsker at kontakte dong, så gør det enten på deres hjemmeside(kontakt ) og huske at printe det I skriver ud eller sende dem et brev. De skal svarer indefor “rimelige” tid
jesper skriver
Jeg har slev været ude for at DONG påstår jeg ikke har lavet mine årsaflæsninger på trods af jeg hvert år, den dag, hvor aflæsningskortet kom ind af døren aflæst måleren og indberettet tallene via internettet…..DONG siger bare de aldrig har modtaget mine aflæsninger…..3 år i træk, og i øvrigt som alle I andre oplever ligeglade, og samtidig ubehøvlede.
Alt dette har så bevirket at jeg nu har fået en ekstra regning på ca. 10000 :o(
Lars skriver
Jeg synes også DONG energy er noget rigtig lort.
Har prøvet at forstå min el-regning, men det er umuligt. Bliver nu (efter Københavns energi) nødt til at betale 100 % mere i el, end tidligere (samme el-forbrug). Og det er ikke forbruget der koster, det er alle deres, mystiske, faste afgifter.
Har erfarenhed med at være el-kunde i bådet Tyskland og Sverige og der er det i hvertfald meget billigere end i Danmark. De faste afgifter her er ikke så store, hvilket også er godt for miljøet (kan jo være med til folk prøver på at spare på sit el-forbrug).
Nu har jeg skiftet el-selskab, til NOE energi. Men er jo nødt til at stadig betale det meste til DONG. Har kigget på mit konto udtog her i dag. Og det er ikke til at forstå. NOE skal have ca 500 kr (ca 3 måneder), men til DONG (ca 3 månader) skal jeg betale ca 1,500 kr. Og det vemelige er, at jeg ikke fatter hvad det er jeg betaler for, til dem.
DONG energy -go home! Som de siger i Nordtyskland
niller skriver
Jeg skal efter lang lang tids besvær betale Dong dobbelt-rykkergebyr for en regning jeg har betalt, fordi Dong Energy ikke har kunne finde ud af at registrere den i deres system….
DONGerfærdig skriver
Ja er selv ansat i firmaet.
Et firma der efter fusionen er blevet fuldstændigt topstyret og handlingslammet, velkommen til et nyt TDC wannabe eventyr.
Det er muligt at de skider kunderne et stykke, men deres ansatte og leverandøre i guder det går skidt.
Dong er meldt til inkasso for at være dårlige betalere p.g.a. nyt SAP(central registreringsystem/betalings) system. Underleverandører trues af konkurs p.ga. manglende betalinger fra DONG
Ansatte i firmaet kæmper en kamp for at få det til at fungere ledelsen har indtil for nylig set passivt til.
Ansvaret i firmaet er fuldstændig frataget den enkelte medarbejder og der kan ikke tages en beslutning inden det har været vendt på allerhøjeste niveau. Det er beklageligt og lammer en organisation på mere en 4000 ansatte.
Firmaet gennemlever massiv frustration og flere medarbejdere er knækket under for stress. Kære Anders gå af….heller idag end imorgen.
Jensen skriver
Det er interessant læsning, men hvordan har I egentligt tænkt jer at løse problemet? Er I virkelige så naive, at I kan I kan stile et lille klagebrev til DongEnergy og I dermed får medhold?
DongEnergys bestyrelse er fuldstændig ligeglad med Jer marionetdukker.
Udfra min egen betragtning har I tre muligheder:
1. Gribe til fysisk vold.
2. Emigerer – sådan som jeg og min familie selv vil gøre.
3. Eller betal, som I plejer.
Niels skriver
jeg er kunde hos dong, og vil lige sige at jeg slet slet ikke har haft det mindste problem med dong, det er altså ikke så slemt som i kan få det til at se ud!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det var da en højest besynderlig logik …
Så du mener, at hvis person A voldtager person B, men ike voldtager mig, så er person A en OK person? Eller, fordi jeg ikke er blevet kørt ned af en bil, er trafikken ikke farlig?
Sorry, men den logik kan jeg sgu ikke rigtig følge 🙂
Martin skriver
Har selv haft masser af bøvl med Dong.
De fusker tilsyneladende med regningen.
Vi har elsparepærer over det hele, A køleskab, og slukker altid for standby. Vi har hverken opvaskemaskine, eller vaskemaskine. Computerne kører ikke i døgndrift og vi er meget bevidste omkring det at spare på strømmen.
Alligevel får vi en elregning på over 13.000 om året, jeg synes det er voldsomt meget. De har heller ikke registreret mine indtastninger sidst, og her kan jeg se at deres skøn er LANGT over vores forbrug.
Dette opdagede jeg da jeg fik de sidste aflæsningsblanket.
Har heldigvis skiftet elselskab nu, men vil se om vi kan få de penge de har opkrævet tilbage.
Jan Mortensen (Ingeniør Maskin & Svagstrøm) skriver
Jeg har også alvorlige problemer med Dong Energy. Jeg har en skriftlig aftale med NESA om forudbetaling af el. Denne aftale blev for snart 5 år siden brudt uden opsigelse, ved at NESA blot afbrød El-forsyningen. Klager gav intet resultat. Efter nogen tid dukkeder der en Inkassosag op fra Købmandsstandens Inkassoservice med krav om betaling og en påstand om at jeg ikke havde betalt min el-regning. På det tidspunkt forudbetalte jeg gerne for et helt år ad gangen. Først efter Elektricitetsrådet havde behandlet min klage kom der et ophold i inkassosagen. Elektricitetsrådet fritog NESA for forsyningspligt og gav NESA tilladelse til at opsige aftalen om forudbetaling. Måden NESA/Dong Energy fremstiller fup-regninger på er, at kundens tilgodehavende fjernes. Derefter kører gebyr turboen med for sen betaling gebyrer, lukke gebyrer og gebyrer for at aflæse måleren også selvom målerstanden er NESA bekendt på forhånd! samt inkassogebyrer og vupti er regningen ca. 20000 i retten. Men det interesante er, at DONG Energy i et retsmøde, september 2007, vidner at Dong Energy ikke indgår aftaler! Det var en vældig magtdemonstration og var helt unødvendigt for at vinde retsagen. Da jeg sidder med et par skriftlige aftaler med NESA/Dong Energy, så skal vidneudsagnet forstås således at Dong Energy med iskoldt overlæg bryder de aftaler de indgår.
Efter min mening er Dong Energy en utroværdig leverandør. Jeg har ihvertfald svært ved at se hvorledes et leverandør/kundeforhold kan fungere hvis aftaler ikke overholdes. Jeg har som følge at vidneudsagnet sagt Dong Energy nej tak! Jeg producere selv min elektricitet.
dong er ren svindel skriver
dong er et rent svindelforetagende.
I energistyrelsens regler står der at der ikke må være pønale tariffer mm. det betyder at man ikke må tage ågerpriser.
Nu sidder jeg med et tilbud på 455.000 elmålere som jeg har fået tilbudt til en pris på 10 doller pr styk dvs ca 45 kr.
Og hvad tager dong i målerleje om året : 810 kr.
Dvs de har snydt måske en million forbrugere for milliarder af kr.
Er det sviddel eller toal bedrageri hvem klager man til?
ring 28390891 hvis du vil gøre noget her eller mail emilbier@gmail.com
Ricky Christensen skriver
Hej mib
Var lige inde tjekke dong fordi behøvet oplysninger.Men har selv lige fået regning der er dobbelt så stor som plejer være,og så i sommer måned.
Er glad for så så dit indlæg og blog.!
Nu er jeg ikke tvivl om den er dong.S/=gal med dong energi
Tak for dette indlæg og din øvrigt gode blog fyldt med fine indlæg og information.
Otto Rasmussen skriver
Svindel i datterselskaber af DONG ENERGY A/S
1:Eet opdigtet “lednings-abonnement”,der aldrig er oprettet.-Som DONG ikke
er ejer af.
2:Energiklagenævnet har nylig stadfæstet,at kun domstole kan afgøre ejerskab
til KWh-måler.
3:Min måler er fra 1994 Lauritz Knudsen A/S Ballerup type F10.
4:Installeret i 1994 af elektrikerforbundets A/S Alliance,der måtte fusionere for at
undgå konkurs.
5:A/S Alliance snød,da de kun trak ett El-kabel fra vejens hoved-El-kabel per
opgang til 10 lejligheder.Hvor de skulle trække 10 kabler, eet per lejlighed,så
sikringerne ikke springer i de 3 øverste etager.
6:EUs livstidgrænse for metrologisk instrument KWh-måler er 10 år,derfor tæller
alle vores målere alt for meget.
7:Samtlige energi-fv er fyldt op med ansatte,der er i familie med VVS firmaer,
El-installationsfirmaer,saneringsfirmaer,det gælder jurister i:
A. Energiklagenævnet en skov af mediefolk,der fortier svindelen.
B:Ankenævnet på EnergiOmrådet, C:ForbrugerRådet D: Energitilsynet.
E: Koordinator Astrid Skotte i Københavns Energi, pressechef, familien solidarisk med
samme firmatyper.
F:Formand Lisa Dietrick byretsdommer, det tredie københavnske huslejenævn og en
Hr Díetrick var indtil nylig leder i 4 energifirmaer alle med relationer til KE.
G:Merethe Eldrup gift med DONGs leder, i 15 år bestyr-formand og direktør i 20
firmaer i POLITIKEN og JYLLANDs-POSTEN,der freder svindelen.
m v h
Otto Rasmussen
Århusgade 32, 1 th.
2100 København Ø. rasmussenotto19@yahoo.com
Clarence419@yahoo.dk
Thomas Ø skriver
Hej
Vil bare sige at jeg er fuldstændig enig med de fleste herinde. DONG snyder deres kunder og behandler dem dårligt.
Håber at denne her blog kan nogle politikere op af deres stole, der må jo være nogle stemmer at hente for dem, hvis de tager fat på hele “DONG sagen”
Otto Rasmussen skriver
Dong Energy A/S med flere datterselskaber.
ENERGYKLAGENÆVNET traf 8 august 2008 afgørelse om,at ejerskabet til min EL-måler
kun kan afgøres af een domstol.
Siden har DONG skiftet advokat,jeg har ikke selv advokat,da jeg i 30 år har us
selskaber for investorer.
Det nye advokatfirma sender så KEs “bekendtgørelser” fra år 2001 og fremhæv
er drømmeeks.,men snyderiet med alle El-installationer før og under saneringen i
år 1994 udspiller KE-2001 fidusbekendtgøreslen.
Samtidig udsender DONG selv på http://www.dongenergy.dk en “vejledning,”der siger
“Brugeren ejer El-måleren”.
Elmåleren en TYpe F10 fra Lauritz Knudsen A/S i Ballerup, urmageren,der opfandt,me
n blev så korrumperet af Nordisk Kabel og TRåd A/S og Københavns Kommune KE,
der fandt ud af,hvordan de sammen kunne snyde staten og forbrugerne samtidig
og så ved frasalget skiftes til at snyde hinanden osse.
Ledningsnettet i vejen er underdomensioneret i kapasitet,det skulle være 10 gange
kraftigere,så dem på 3 sal og 4 sal osse kunne få El,når stuen, 1 sal og anden er
hjemme og bruger installationerne.
Men elektrikerforbundets A/S Alliance snød i 1994 akt og alle og måtte fusione
re for at undgå konkurs.
mvh
Otto Rasmussen,København
Otto Rasmussen skriver
Dong Energy A/S med flere datterselskaber.
ENERGYKLAGENÆVNET traf 8 august 2008 afgørelse om,at ejerskabet til min EL-måler
kun kan afgøres af een domstol.
Siden har DONG skiftet advokat,jeg har ikke selv advokat,da jeg i 30 år har us
selskaber for investorer.
Det nye advokatfirma sender så KEs “bekendtgørelser” fra år 2001 og fremhæv
er drømmeeks.,men snyderiet med alle El-installationer før og under saneringen i
år 1994 udspiller KE-2001 fidusbekendtgøreslen.
Samtidig udsender DONG selv på http://www.dongenergy.dk en “vejledning,”der siger
“Brugeren ejer El-måleren”.
Elmåleren en TYpe F10 fra Lauritz Knudsen A/S i Ballerup, urmageren,der opfandt,me
n blev så korrumperet af Nordisk Kabel og TRåd A/S og Københavns Kommune KE,
der fandt ud af,hvordan de sammen kunne snyde staten og forbrugerne samtidig
og så ved frasalget skiftes til at snyde hinanden osse.
Ledningsnettet i vejen er underdomensioneret i kapasitet,det skulle være 10 gange
kraftigere,så dem på 3 sal og 4 sal osse kunne få El,når stuen, 1 sal og anden er
hjemme og bruger installationerne.
Men elektrikerforbundets A/S Alliance snød i 1994 akt og alle og måtte fusione
re for at undgå konkurs.
mvh
Otto Rasmussen,København
tom skriver
Hader at køre forbi deres kæmpehus i Gentofte….det kan bare ikke blive stort nok…..købt og bygget for vores penge.
.
Alt for mange ansatte til en alt for høj løn……..hvordan?….Jo,130 Kr. i måler-afgift blev til 800 Kr. efter DONG overtog det hele…….SVINSK!
morten skriver
Haha – der er helt sikkert nogle grelle eksempler på dårlig kundeservice fra DONG Energys side, og det er for dårligt af sådan et stort selskab, men se hvad denne blog ikke har tiltrukket at krakilere, konspirationsteoretikere og, nå ja, et par tudefjæs.
Tør vædde med at I også sidder og vrisser sådan af Microsoft, Google m.fl.
Så få dog hånden op af lommen og gør noget ved jeres liv, i stedet for at græde snot på en blog. Gå dog i seriøs dialog med DONG, brug Energitilsynet, ankenævn, Forbrugeromdbudsmanden, Jeres folketingspolitiker etc. i stedet for at sidde her og tude.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror du helt overser, at rigtig mange – incl. undertegnede, faktisk HAR været igennem lange og besværlige forhandlinger og klager. Men det virker somom, at DONG helt bevidst forsøger, at trække tingene så langt ud, og gøre dem så besværlige og dyre for kunderne at gå videre med, at de til sidst giver op.
Dine gætterier om, hvad folk måtte mene om andre sager og andre virksomheder ved jeg ikke hvor du har fra. Den fantasi må stå for egen regning.
Jakob L. skriver
Hej!
Ok, synes ikke jeg er blevet meget klogere efter at have læst debatten her på siden. Jeg bor i DONG’s område, og tænker på om der er noget at hente hos andre leverandører. Jeg kan se at Modstrøm bliver nævnt som en mulig kandidat, og jeg har sammenlignet deres priser samt 5-6 andre leverandører med DONG.
MEN, efter at have sammenlignet priserne, er DONG stort set de billigste (altså deres grundprodukt (?).
Uanset hvordan jeg vender og drejer det kan jeg ikke se pointen i at skifte rent økonomisk set altså..
Thomas N. skriver
Er der nogen som har erfaring i DONG’s priser for opsigelse af naturgas?
Jeg er blevet charget 2770 kr. for afbrydelse af gasstik og 750 kr. for administration af målernedtagning.
Allan B skriver
Jeg har osse haft min del med Dong, det er ingen hemmelighed mere at der er noget galt med deres regnings-system, jeg har måtte ringe efter mine regninger i mere end 7 måneder og forklaringen man får når man ringer er, at man ikke lige ved hvad der er galt, selv da jeg valgte og skifte leverandør måtte jeg ringe efter min endelige opgørelse, hvilket deres kundeservice medarbejder meddelte mig at hun ikke kunne og senere i samtalen kunne hun ikke lige huske hvordan hun kunne/ måtte hjælpe mig.
Jeg synes det er dybt til grin at så stor en virksomhed yder så ussel en service og jeg mener det er dybt forkasteligt at en virksomhed der har eksisteret så længe ikke har mere styr på deres system og at deres medarbejdere tilsyneladende ikke ved ret meget og ikke kan hjælpe deres kunder i flere situationer.
Jeg kan kun anbefale at skifte fra Dong, jeg fandt en leverandør der kunne sparer mig for end 500.- om året og har ikke haft et eneste problem med dem.
suup skriver
I kommer jo aldrig til at betale mere end i forbruger. Og desuden kan man sige at DONG låner jer “strøm”. I betaler bagud, Men i kan da forhøre jer hos andre selskaber og der vil i finde ud af at i nogle steder skal betale 1 år forud. så længe i aflæser jeres måler, er der ingen problemer, i bliver opkrævet for det forbrug der er på adressen.
Sjovt at DONG har utallige opkald om dagen fra kunder som vil skifte tilbage til dong fordi de savner den gode service, og at de alligevel ikke spare noget det andet sted, og at det er rent bondefangeri
Hader at køre forbi deres kæmpehus i Gentofte….det kan bare ikke blive stort nok…..købt og bygget for vores penge.
.
Alt for mange ansatte til en alt for høj løn……..hvordan?….Jo,130 Kr. i måler-afgift blev til 800 Kr. efter DONG overtog det hele…….SVINSK!
Er vel i orden med et kæmpehus til en så stor virksomhed? Og du siger for mange medarbejdere med for høj løn? du ved måske mere end os andre?
Selvfølgelig sker der fejl, vi er alle mennesker. Og DONG er vel ikke det eneste energiselskab som nogle gange begår fejl..
Lars skriver
Man kan vel ikke andet end opfordre utilfredse DONG forbrugere, at finde en alternativ el-leverandør. Jeg har selv for nylig flyttet til Modstrøm, og håber min tilværelse som el-forbruger vil blive god igen, selvom jeg til min store skuffelse, ikke kan slippe helt for dem. De har nemlig monopol på selve el-stikket.
Jeg har haft et utal af forskellige problemer med DONG i så mange år, at det vil føre for vidt at opremse dem alle her. …Og jeg får i øvrigt for højt blodtryk, blot ved at tænke på det…
Endelig vil jeg sige, at tiden er til at forbrugerne tager ansvar. Politisk magt udspiller sig ikke kun i folketinget og ved stemmeboksene. Jeg er efterhånden ved at sande, at politikerene i praksis ikke respekterer os som borgere….Men hvis vi gør vores indflydelse gældende som forbrugere, så skal i bare se, hvad der sker. Det er jo tankevækkende, hvordan de lader miliarderne flyde ud i samfundet nu, for at få os til at forbruge mere igen. SIG FRA! ..det gælder også over for mastodonter som DONG. Det er min opfordring!
Mattias Skovhøj skriver
Det hjælper dem sikkert ikke at dette indlæg står som #4 på google ved søgning på deres firmanavn..
Kan du ikke bare lige hoppe #1? Så kan det da være de ombestemmer sig.. 🙂
zouhair skriver
Hej,jeg fik tilbud i Dongenergi at den er meget bilig og jeg kan spar masser penge,men efter jeg har laset er i din link ,siger jeg at jeg er meget heldig ,jeg sage nej til tilbudet .jeg er i forvejen abonnement hus syd energi,jeg bruger ca 4800 til 5500 omåret ,per kvartel mellem ca.2100 til 2700 aldrig mere,jeg betaler hvad jeg bruger.
jeg siger mange mange mange 100000000 tak for din hjælp.
jeg hoper andre kan see jeg jeg betaler.
zouhair skriver
jeg bruger 4800 til 5500 kwh.betaler per kvartel mellem 2100kr til 2700 kr.
Vildand skriver
spørgsmålet om afgiftstigningen efter dong’s overtagelse er blevet stillet ved folketinget
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20061/spoergsmaal/S1335/index.htm
Søren skriver
Sikke en dejlig lang tråd :o)
Heldigvis har vi frit elvalg i Danmark, så hvis man ikke bryder sig om det elselskab man har idag, kan man blot skifte. Flere elselskaber tager til takke med at man udfylder en webformular og så kører resten automatisk.
Og ja, indtil videre får man opkrævning for statsafter og eltransport fra sit “gamle” elselskab og regningen for selve energien fra det selskab man har valgt, men det er nok kun et spørgsmål om tid før branchen finder ud af en “helkundeløsning”.
Jeg har selv prøvet at skifte elselskab og har nu Østkraft som leverandør.
Se i øvrigt også: http://www.gratisinfo.dk/fald-i-elpriserne-giver-gode-tilbud
Thomas skriver
Jeg er også godt træt af Dong og deres ufattelige dårlig kunde betjening. En “helkundløsning” ville være på sin plads, nærmest et krav. Jeg skifter også til andet selvskab efter nogle kæmpe regninger fra nogle måneder hvor vores lejlig stod tom, eller kun blev brugt i weekenden. Dong sutter røv
katja andersen skriver
hej jeg kunne godt tænke mig og vide om det kan være rigtigt når man har skiftet el selvskab til nordjysk.. at man stadig skal betale 1100 kr hver 3 måned??
er der ikke noget om man kun skal betale måler afgift 1 gang om året på de ca 810 kr???
Jeg betaler nemlig 2000 kr til det nye om året og 1100 kr hver 3 måned til dong??
er det rigtigt eller hvad synes det lyder af pisse mange penge man skal af med for el??
Med venlig hilsen katja andersen
skriv gerne på min mail katjac@mail.dk
Løvinden skriver
Er faldet over denne (gaaaaamle) side, I forbindelse med noget research, og ville gerne smide mine 2 ører.
Her er et link om engromodellen, som skal gøre det nemmere at skifte elselskab, og på sigt “udradere” de gamle regninger fra det locale elnetselskab: http://www.energinet.dk/DA/El/Engrosmodel/Om-projektet/Sider/default.aspx
Indtil da, vil man desværre stadig modtage en afregning fra det lokale elnetselskab, som star for at opkræve ca. 75% af den samlede regning.
Med hensyn til den oprindelige “efterregning”, så var mit bud også, at man havde lavet regninger igennem en årrække efter et skønnet forbrug. Jeg arbejder I SEAS-NVE, og vi har også haft disse oplevelser, I forbindelse med at vi har sat de nye elektroniske målere op, og desværre konstateret at en del ved en fejl har afleveret forkerte aflæsninger, eller måske slet ikke I en årrække, hvilket har affødt enorme efterregninger.
Heinz B Tomis skriver
Dong giver os ikke værktøjer, som time aflæste elmålere, så vi kan se vores timeforbrug på nettet og gør intet for gøre vores regninger mere overskuelige
Så gør ligesom mig, pil i protest jeres plombe af og send den til Dong eller mail dem et billed af plomben , og send en klage til energiklagenævnet over at Dong ikke lever op til Absolutte funktionelle krav til målerudstyr installeret af netvirksomhed, som er udarbejdet af energistyrelsen .
link til original filen pdf findes på min blog
http://dongenergy.blogspot.com/
Lad os starte en landsindsamling af Dong protest plomber – så vi kan få Dong til at leve op til det staten tuder vores øre fulde af hele tiden, at vi skal spare co2, men når de nægter os de værktøjer som kunder hos SEAS-NVE og alle de andre selskaber i DK giver deres kunder, nemlig muligheden for at de kan deres time og kvarters forbrug fra samme dag på nettet så ville vores regninger og forbrug blive mere overskueligt, og folk ville ikke ende med kæmpe regninger .