deMib.dk outranker Google på AdSense :)
Jeg blev lige gjort opmærksom på, at den artikel jeg skrev for et stykke tid siden med tips til AdSense optimering, nu ligger nummer to i Google (på dansk søgning) – lige bagefter Wikipedia og FØR Google selv. Google har endda mange listninger på side et, men altså ingen af dem der kommer over en 3. plads. Sjovt nok 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det kan være det er derfor de har måtte “købe” en AdWords annonce hos dem selv, da deres egen søgemaskine jo øjensynligt ikke mener at de selv er det mest relevante site for AdSense LOL
Mikkel Møldrup-Lakjer skriver
Hej Mikkel
Egentlig taler det jo bare til Googles fordel, at deres egen (kommercielle) side ikke har forrang, men tilsyneladende er underlagt de samme kriterier som alle andre sider.
Og at det kommercielle link vedr. annonceringsprogrammet ligger ude til højre mellem de andre reklamer, burde vel egentlig ikke undre.
Hvis Google ikke skal være “evil” er det vel sådan de skal gøre.
Selvfølgelig kan undre sig over, at Googles egen side ikke har høj nok ranking til at blive nr. 1 eller nr. 2.
Faktisk siger min PageRank-måler i Googles toolbar at din side har en værdi på 0 (nul). Der burde nok stå: “endnu ikke ranket”, eftersom din side er ret ny. Men den har nok fået prioritet af Google netop fordi den er ny, uanset PageRankværdien som jeg har indtryk af efterhånden har ret lille betydning for den endelige ranking på en søgeresultatside. Manges erfaring er at nye sider begynder med en relativt høj ranking på resultsiden, hvorefter de falder til et mere permanent leje.
I øvrigt: Nu beskrev du en serie meget relevante problemer med at optimere sider med kvalitetsindhold til Adsense. Men jeg synes ikke rigtigt at du gav de lovede tips til, hvad man så gør ved disse problemer. Dem vil du måske ikke ud med?
Mikkel deMib Svendsen skriver
http://www.demib.dk er PR5 – men i øvrigt er det slet ikke så vigtigt, og vidner så ved samme lejlighed om, hvor ofte toolbar’en fejler 🙂
Mikkel Møldrup-Lakjer skriver
Undersiden med din posting om Adsense har PR0, mens hovedsiden (domænenavnet) har PR5. Enten virker toolbaren ikke, eller også betyder PR ikke rigtigt noget længere for placering på SERPs.
Eller begge dele!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Toolbaren har altid været meget bagud – normalt mindst 2-3 måneder. Dertil kommer alle de periodiske fejl, og forskellige versioner af Toolbaren der ikke altid viser det samme. Så der er på ingen måde nogen som helst grund til at sidde og stirre sig blind på den.
dennis olsen skriver
Når jeg laver “adsense” søgningen ligger du nr 1 altså OVER Wikipedia –
Ossian skriver
Mikkel, du skriver at det er versionen af toolbar’en der bl.a. afgører hvilken PR der vises for en given side. Er det ikke mere korrekt at sige at det er det datacenter man modtager info fra der er afgørende?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, der har også været perioder, hvor forskellige versioner af toolbaren har givet forskellige resultater
Anders Carlsen skriver
Tillykke med den gode placering i Google.
Det er Matthæus effekten. Dem som har skal alt gives, dem som ikke har noget får frataget det hele.
De gode placering skylles måske at der er flere der linker til din side om AdSense end der er folk der linker til Googles side.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> De gode placering skylles måske at der er flere der linker til din side om AdSense end der er folk der linker til Googles side.
Ja, men det er vel heller ikke så underligt – min side om AdSense er jo meget bedre end Googles egen 🙂
Mikkel Møldrup-Lakjer skriver
Mikkel deMib skrev:
>Nej, der har også været perioder, hvor forskellige versioner af toolbaren har givet forskellige resultater
Mon det er fordi de henter data fra forskellige datacentre?
Under alle omstændigheder tror jeg ikke på at en defekt toolbar eller forsinkelse i dens opdatering er forklaringen på, at sider med lave PR ligger højt i SERPs. Rigtig mange sider med ingen PR eller PR0 ligger højt, og det tror jeg kun kan forklares med, at der lægges vægt på mange andre faktorer end PR. Især on-page content og søgespecifikke rankingsparametre.
PR er slet ikke så afgørende, som vi har vænnet os til at tro.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg ved ikke hvor du kommer fra, men ingen af dem jeg kender har vennet sig til at PR har nogen særlig betydning. Det er der ingen med forstand på søgemaskiner der gør!
PageRank er ligegyldigt, men det er linkpopularitet bestemt ikke! Det virker somom du blander de to ting sammen.
Og med hensyn til Toolbaren, så er det et faktum at netop fejl, forsinkelser i opdatering osv er grunden til at det du ser ikke altid stemmer overnes. Det må du tro på eller lade være, men sådan er det nu altså 🙂
Toolbaren har aldrig været holdt opdateret i samme tempo som det index google bruger til søgningerne. Tooolbaren er ment som en slags legetøj, med de fejl og mangler den slags nu engang har.
Mikkel Møldrup-Lakjer skriver
Dennis Olsen skrev:
>Når jeg laver “adsense” søgningen ligger du nr 1 altså OVER Wikipedia –
– og det beviser jo bare, at vi ikke længere bare kan tale om “hvad nummer vi er på Google”.
Som Mikkel er inde på, kommer det an på både sprog og geografisk placering, hvilken søgeresultatside man får vist. Men det kommer f.eks. også an på om man har slået den personlige søgehistorik til hos Google, og i så fald hvilke søgninger man tidligere har udført.
Og sådan bliver billedet mere og mere individualiseret.
Dertil kommer tilfældige afvigelser, midlertidige fluktuationer når datacentre opdateres osv., som kan medføre forskydninger af kortere varighed. En side kan falde helt ud af søgeresultaterne et par dage, for derefter at vende tilbage til en høj placering.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Når jeg laver “adsense” søgningen ligger du nr 1 altså OVER Wikipedia –
Det skyldes nok mest at du søger på “sider fra danmark” for der bliver Wiki’en filtreret bort (den ligger jo ikke i Danmark). Når du søger på “sider på dansk” så kommer den med for siden er jo på dansk
Anders Carlsen skriver
>Ja, men det er vel heller ikke så underligt – min side om AdSense er jo meget bedre >end Googles egen 🙂
Helt sikkert. Den er god og relevant.
Den bliver nok også hjulpet frem af at din weblog som et samlet hele har en god ranking. Jeg fandt din blog for kort tid siden da jeg søgte på rss.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, demib.dk er et godt ranket domæne – det vurderes som “vigtigt” af de fleste søgemaskiner. Men alt andet lige betragtes Google.com, Google.dk og de andre TLD’s nu som mere vigtige – mere prominente. Det ville nok være lidt arrogant at påstå noget andet 🙂
Så, når demib.dk ranker bedre end Google på “adsense” er det, udover at være lidt sjovt, også en god case på, at man godt kan outranke meget prominente sites, hvis man er tilstrækkelig præcis med det man laver og gør det tilstrækkeligt meget bedre end konkurrenterne.
Kenni Nielsen skriver
Mikkel deMib Svendsen skrev:
> Det skyldes nok mest at du søger på “sider fra danmark” for der bliver Wiki’en filtreret bort (den ligger jo ikke i Danmark). Når du søger på “sider på dansk” så kommer den med for siden er jo på dansk
Når jeg søger på “sider på dansk”, kommer du til at ligge som nr. 1 hos mig.
Mikkel Møldrup-Lakjer skriver
Mikkel deMib skrev:
>Ja, demib.dk er et godt ranket domæne – det vurderes som “vigtigt” af de fleste søgemaskiner.
Det er givet med rette. Jeg skriver blot fordi jeg er interesseret i, hvordan den enkelte side på et site bliver ranket for en søgning.
Jeg tror også at der kan være tale om afsmitning fra domæne til undersider. Men er en sådan afsmitning officiel, optræder den i Googles officielle dokumenter? Mig bekendt gør den ikke, og den har heller ikke været lagt til grund i de pagerank-strategier, som jeg kender til, men det er jo et område der udvikler sig hele tiden..
Under alle omstændigheder vil det være et eksempel på, at sidens egen pagerank efterhånden kun er et lille element blandt andre i beregningen af en sides ranking.
Og tilbage bliver også at se, om der er tale om en permanent høj ranking, eller om siden får denne placering, fordi den endnu er for ny til at Google har givet den permanente ranking.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du bliver nødt til at skille tingene ad
PageRank er en gammel algoritme som ikke anvendes i sin patenterede form mere. Der bruges i dangt mere avancerede linkanalysr, af såvel Google som alle andre større søgemaskiner.
Det du ser i Toolbaren er en “oversat” version af Googles linkanalyser. Det du ser er i bedste fald stærkt forsinket i forhold til den faktiske beregning af linkværdier, og ofte helt forkert. Så når du ser en side på et site der viser 0 i tiilbar pagerank betyder det ikke at Google ikke har beregnet en linkværdi for siden, eller at den ingen har. De to ting hænger ikke nødvendigvis sammen. Og det er den faktiske beregning af links der har betydning – ikke det du ser i toolbaren.
Og lad mig slå fast igen. PageRank er uden betydning – men linkpopularitet er det ikke. Du bliver nødt til at skille de to ting ad.
Mikkel Møldrup-Lakjer skriver
Vi er vist ikke så uenige, men jeg synes det er nyttigt at være præcis i sin sprogbrug, for der er mange misforståelser og tågede forestillinger om, hvad hhv. PageRank og ranking på en SERP (søgeresultatside) er.
Ja, toolbarens PR er “oversat”, for i den patenterede algoritmes ligning har alle verdens siders “pr” tilsammen en værdi på tallet 1. Hvad “oversættelsen” ellers går ud på, er det vist kun Google der ved. Jeg har dog ikke hørt nogen sige at der skulle indgå andet end linkpopularitet i “oversættelsen”.
Jeg mener at have læst spekulationer om, at der i rankingen af en bestemt side nu også indgår bestemmelsen af relevansen af dets overordnede domæne taget som helhed, for bestemte keywords. Det ville give den “afsmitning” som er nævnt her i kommentarerne.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Drop nu al den snak om PageRank. Det har ingen relevans i denne diskusion. Det handler om linkpopularitet, og det du ser i toolbaren er IKKE en udlæsning af denne popularitet i Google, men en forsimplet oversættelse til den gamle PageRank, som intet har med tingene at gøre. Videre!
Mikkel Møldrup-Lakjer skriver
Så lad mig spørge på en anden måde:
Mener du at den høje placering, som din side med artiklen om Adsense har p.t., skyldes at denne specifikke side har linkpopularitet ifølge Google?
Eller skyldes det at den ligger på et domæne med høj linkpopularitet?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Forudsætningen for at den kan ranke der, er en god “trust” til domænet demib.dk, men i den samlede score, spiller det nok mere ind, at min tekst er så meget bedre, og fokuseret på netop “adsense” end Googles egne sider derom, krydret med en del links direkte til denne side.
Så man kan sige at linkpopularitet og “trust” på domænet er den god jord, og tekst og direkte links er frø, vand, gødning og sol 🙂
Mikkel Møldrup-Lakjer skriver
Det lyder rimeligt!
Men hvad skal der så til for at opnå “trust” hos Google? Linkpopularitet fra andre sider med autoritet? Og gavner det din sides placering at den ligger på et domæne, som generelt handler om online marketing og søgemaskineoptimering osv. og som Google måske har bestemt har relevans for søgninger på disse emner?
Selvfølgelig skal alle ingredienser være til stede, hvis det skal holde i længden. Jeg mener dog at vigtigheden af linkpopularitet ofte overdrives. Man kan ofte nå langt ved at arbejde med optimering af teksten på siden.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Trust er en blanding af blandt andet domænets alder og linkpopularitet. Det er ikke nok med mange links – det skal være “gyldne” links – links fra så mange af de mest prominente sites som muligt i dit marked.
Det er ofte ret tydeligt at se websites som demib.dk der har en god trust – for det ranker ofte på meget brede ting, man ellers ikke lige skulle tror en skide blog som denne (ret beset) skulle ranke på.
Men i lige dette tilfælde er det ikke trust alene der gør det – det er bare en forudsætning. For Google’s egne domæner har jo, som nævnt, alt andet lige også en ret god trust 🙂
Så det der gør udslaget må ligge et andet sted, og her mener jeg som sagt de friske direkte links til min adsense-side, og den meget bedre ooptimeret tekst gør udslaget.
Mattias Skovhøj skriver
Og nu ligger denne underside så naturligvis nummer 2, hvor den førnævnte ligger nummer 1.. Uanset om jeg søger efter dansk sprog eller danske sites 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Man kan søge på “sider FRA Danmark” eller “sider PÅ dansk” – forskellen er, at det første er kun sider som Google vurderer faktisk ligger i Danmark (baseret på hosting IP og linkdata) – den sidste er alle sider på dansk, lige meget hvor de ligger. Det er derfor Wikipedia forsvinder når man søger på sider fra Danmark 🙂
Men uanset hvad er det vigtigste at deMib.dk outranker Google. Sålænge jeg bare gør det er jeg glad.