Danske aviser og DDF kæmper en højrøvet kamp mod Google News og Nettet
Politiken kan i dag berette at DDF – De Danske Dagblades Forening, sammen med de store Danske aviser, står fast på deres holding om, at man ikke må deeplinke til dem. Dette og den tidligere Newsbooster dom, har foreløbigt ført til, at Google har valgt ikke at lancere Google News i Danmark, som de ellers gør i det i Sverige og Norge nu. Jeg forstår godt Google. Hvorfor kæmpe mod nogle elitære idioter i et lille land som Danmark. Lad dem om det, og lad dem sejle deres egen sø. Jeg forstår dem godt. Det er så bare sørgeligt for os andre, som faktisk gerne vil have Google News, og andre tilsvarende services til landet.
Avisernes dobbeltmoral i denne sag er så grotesk, at det er til at brække sig over. For de samme aviser, som kæmper mod at Google indekserer lige netop deres Internet-publikationer, og linker loyalt og relevant til dem, benytter dagligt Googles søgemaskine, når de selv skal researche alle mullige historier. Så aviserne synes åbenbart at det er i orden, at Google indekserer og deeplinker til alle mullige andres materiale, bare ikke deres.
Hvad er det der lige gør, at aviserne mener deres forældede lort er hævet over “pøblens” skriverier? Hvor i Ophavsretsloven finder de belæg for at det er OK, at indeksere mit website, men ikke deres?
Nej, det her handler om at aviserne stadig befinder sig på en selvopfundet pidestal, højt hævet over os andre, som de så kommunikere ned til. Aviserne er de eneste sande skribenter på denne jord. Deres materiale fortjener en særlig beskyttelse. Vrøvl! Bare fordi man har gået 4 år på jounalisthøjskolen har man ikke en skid flere ophavsrettigheder end du og jeg, og man har ingen som helst ophøjet berettigelse som informationsformidler. Journalisternes skriverier er ikke hverken mere eller mindre værd end det du eller jeg skriver.
Aviserne har stadig ikke fattet det, som f.eks. bloggingmiljøet forstod allerede fra starten: Et website er ikke en Ø! Det der gør publikationer på Nettet så specielle i forhold til alle andre medier er netop at de er en del af et netværk. Det er de tråde der forbinder de mange publikationer, i form af links, søgemaskiner, og opslagsværker, der for alvor gør Internet til noget særligt – og brugbart.
Aviserne ser stadig en internetpublikation som en tryksag, hvor folk starter på side 1 og så bevæger sig gennem den ene side efter den anden, sektion for sektion. Men som de fleste af os ved, fungerer Nettet ikke sådan. Folk kommer ind mange steder fra, og ledes videre derfra til relaterede informationer. Det er links der binder nettet sammen, og de så ubetinget bedste links er dem der henviser direkte til den mest relevante resurse – deeplink.
Der er mange andre ting som Aviserne heller ikke har fattet omkring Nettet, og som har grobund i den samme elitære opfattelse af dem selv, i forhold til os andre. F.eks. har de stadig ikke forstået, at Nettet er et dialogmedie. Det er i hvert fald her styrken ligger. Men aviserne nægter fortsat dialog. De forventer at vi skal gøre som vi har gort i 150 år, læse deres “fantastiske” artikler, bukke pænt og accepterer oraklernes ord fra oven. Men den tid er slut, drenge!
Der er en god grund til at det går så skidt for aviserne. Efter min opfattelse bunder meget af deres krise netop i deres ekstreme selvhøjtidelighed og akademiske nedladendhed overfor os – læserne.
Hvis ikke aviserne ændrer kurs kan de for min skyld uddø uden at jeg mister så meget som en nats søvn over det. Jeg gider i hvert fald personligt ikke støtte dem mere, ved at købe deres aviser, og støtte en helt igennem forkert forretningsmodel og holdning til moderne informationsformidling og -dialog.
At promonente avisers websites – medlemmer af DDF, så heller ikke har kunnet finde ud af at beskytte deres sites mod simple cross site scripting angreb understreger blot, at de ikke fatter en skid. Jeg faldt lige over denne URL: http://tinyurl.com/yfkpbx – prøv den 🙂
Martin Thorborg skriver
Helt enig, de er så top lamme at de fortjener alle de tæsk de økonomisk får i disse år. Der går ikke lang tid før halvdelen af dem er slået sammen eller gået på røven. Ud af deres aske vil rejse sig medier der er fulgt med tiden, drevet af visionære folk som tør tage chancer og som gør en forskel.
Fuck dem!
Dbh Martin
Thomas skriver
Omend jeg ikke er enig i sprogbruget, er jeg enig i dommen: Danske aviser aner ikke, hvad der rører sig. Og de kommer til at betale prisen – faktisk er de i fuld gang med det allerede, og mange af dem vil desværre stå tilbage med et måbende udtryk uden anelse om, hvad der ramte dem.
Mikkel deMib Svendsen skriver
> mange af dem vil desværre stå tilbage med et måbende udtryk uden anelse om, hvad der ramte dem.
Jeg er enig i at de sikkert vil opfatte det sådan, men det er fordi de sidder på ørene, med øjnene rettet mod deres egne navler. Masser af fornuftige mennesker har gennem tiden forsøgt, at lære dem lidt om hvad Nettet går ud på, og hvordan de kan udnytte det mere intelligent. Men de lytter ikke. I hvert fald ikke på andre end sig selv. Og det er her problemet ligger. De ser ned på os, brugerne, og hele det der internet-noget, på samme måde som pladebranchen gør det.
Morten Bock skriver
Aviserne har masser af problemer med internetmediet. Læs også artiklen her http://www.computerworld.dk/art/36517 hvor der afsløres at redaktørerne stadig bruge udtrykket “over eller under folden” om placering af indholdet på deres website.
Jeg kan ellers godt lide trykte aviser med lange dybdegående artikler som der er brugt mange timer på at researche og redigere, men jeg er enig i at de ikke formår at udnytte nettets muligheder.
Nettets styrke er jo netop i høj grad aktualitets nyheder, og ikke de traditionelle artikler. Til gengæld synes jeg heller ikke at nyhedsmedier skal blive til Blogs, og jeg synes heller ikke nødvendigvis der skal kunne kommenteres på nyheder på samme måde som på blogs. Bare se hvor galt det kan gå med ComputerWorlds “debat” 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg synes ikke at det nødvendigvis er det er aktualitet der er Nettets styrke. Først og fremmest er det det, at det er en del af et net der er styrken. Men kun hvis man bruger dette net. Den anden store styrke er dialogen, og den kan have mange former. Men aviserne har i det store hele fravalgt enhver form for dialog. De kommunikere stadig oppefra og ned – envejskommunikation i stedet for dialog.
Dialog kræver naturligvis en indsats. Det kommer ikke af sig selv, og gode dialoger kræver en vis styrrin og målsætning. Det er ikke nok bare at klaske et kommentarfelt på en artikel og så tror at man har et perfekt dialogmedie. Man skal VILLE dialogen, og det vil aviserne øjensynligt ikke.
Og når du så nævner ComputerWorld, ja så er det et godt eksempel på en dialog som i langt de fleste tilfælde er fuldkommen ubrugelig. Det skyldes nok to ting (efter min mening): Dels er ComputerWorld IT-verdens svar på EkstraBladet og tiltrækker dermed også det værste afskum af menneskeheden. Det er et dårligt udgangspunkt. Det andet problem er ComputerWorlds administration af debatten. Den er præcis ligeså elitær og højrøvet som alle de gamle, traditionelle medier. Så ComputerWorld er blot et godt eksempel på, at man bestemt også kan gøre tingene dprligt, selvom man har installeret den rette teknik på sin webserver.
Personlit har eg for lang tid siden droppen at deltage i ComputerWorlds debatter. Det fører ingen vegne. Jeg gider heller ikke tage til debatmøde hos Johnny i Greve 🙂
V Bertelsen skriver
Som en tilføjelse, der blot gør DFFs tiltag endnu mere latterligt, kan jeg nævne, at jeg arbejder et sted, der huser nogle af de større medier, som er medlem af DDF (jeg sidder i Pilestræde i Kbh, så kan I jo slå selv op, hvem der bor der).
Vi har netop udviklet og optimeret et par nyheds-sites, hvor det var meeeget vigtigt at alle sider og artikel-sider blev tilgængelige og SEOet. Så kan man jo spørge sig selv om den forening egentlig ved, hvad deres medlemmer går rundt og laver…
Grosen Friis skriver
Hej Mikkel
Jeg kan iøvrigt huske at Du har diskuteret det samme emne med David Naylor i et af Jeres Strike Point radio programmer.
Her nævnte Du det, som denne tråd starter med, men derudover nævnte Du også, at aviser, der har en online udgave – ikke – vil linke til deres online-kilder. I stedet for at avisen tilbyder online-læseren et direkte link til online-kilden, så kan man som læser i stedet få lov til at spilde sin tid på at søge efter kilden på fx Google.
Det støder jeg også selv på igen og igen, og det er meget irriterende og tæt på at være arrogant. Jeg synes Din pointe herom i det nævnte radio program er helt rigtigt, og jeg synes det var værd at tage med i denne tråd, som et eksempel på “oppefra og ned – envejskommunikationen”.
P.S: Hvis man ikke ønsker at andre linker/deeplinker til ens hjemmeside, så kan man jo bare tjekke afsenderen og så sætte et adgang forbudt-skilt-op. At forbyde deeplinking svarer i min øjne til, at jeg ikke måtte sætte mig på et offentligt sted og lave et oliemaleri af fx JPs bygninger i Århus!
/Grosen Friis
Jesper Spang skriver
Der er ingen ende på, hvor uvidende offlinefolket er om internettets fortræffeligheder og logik. Det kan man måske egentlig ikke rigtigt bebrejde dem, da mulighederne (og det dialogiske) vokser eksponentielt i disse år – og de tror oprigtigt, de har en anden agenda – i dette tilfælde at redde den trykte avis med al dens pomp og pragt.
Det er unægteligt også en udfordring at være avis i disse tider. Hvad er en avis egentlig i nutidens mediebillede? Det er jo nærmest det eneste medie, som computeren ikke direkte er konvergeret ind i. Den printbare skærm er stadig ikke almindeligt tilgængelig. Aviserne skal gøre op med en række gode gamle journalistiske dyder og journalistisk historie for at være rentable online. For der skal jo ikke bare vinkles historier, der skal også tjenes penge på en måde, som er forenelig med den journalistiske selvforståelse.
Dilemmaet er forståeligt nok, og det tager tid at ændre en så fast forankret identitet, som den avisjournalisten bærer rundt på. Desværre for aviserne har Hr. Svendsen jo nok som sædvanligt ramt sin analyse spot on. Mange af os synes at kunne se, hvor det bærer henad, og de store avisers ledende organer er åbenlyst besat af for konservative og uefne herrer til, at der for alvor bliver sat blus på kulturbearbejdningen i avisland.
Tak for en inspirerende blog.
😉 Jesper
Christian skriver
Nu vil jeg ikke indgå i en hed debat om det er journalister ‘derude’ fra aviser som JP, eller Google som bare ‘crawler’ rundt med deres søgemaskine, der står for at ‘offentliggøre nyheder’.
Men een ting er sikkert, ‘deep linking or not’, sprogbruget i de ‘gamle medier’, er så sandelig at foretrække, fremfor den her serverede subjektive suppe!
Har lige frabedt mig flere nyhedsbreve!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nu er det efterhånden ved at være mange år siden at “objektiv journalistik” gik af mode. personligt har jeg altid bedre kunne lide sbjektiv og indlevende journalistik, mend et er naturligvis et sprøgsmål om smag. Jeg kan godt leve med, at der er nogle få der ikke kan klare min stil – sådan er det når man er subjektiv 🙂