Danmarks dyreste søgemaskineekspert
Jeg kunne ikke lade være med at smile lidt, da en af mine kunder fornyligt kaldte mig “Danmarks dyreste søgemaskineekspert” sekunder før de underskrev en ny aftale i millionklassen med mig. Og ja, jeg indrømmer da gerne at jeg ligger i den temmelig kostbare ende af skalaen, men er det for dyrt? Er kvallificeret SEO-arbejde generelt belevet for kostbart – eller er branchen, og jeg selv, blot ved at få tilpasset priserne den værdi som kunderne faktisk får?
Jeg ved ikke med sikkerhed om jeg virkelig er Danmarks dyreste søgemaskineekspert, men jeg kunne nu godt forestille mig det. Det er ikke nogen hemmelighed at prisen for min personlige rådgivning ligger på mellem $300-500 pr time og jeg tager meget sjældent rådgivningsopgaver ind på under 100.000 kr. samlet set – eller løbende aftaler på mindst 1 år.
Vi kan jo lade det komme an på en prøve – hvis der er nogle Danske søgemaskineeksperter som læser dette, som slipper afsted med at fakturere en højere pris end min, så smid lige en besked… så må jeg jo hæve mine priser, så jeg kan beholde min titel som Danmarks dyreste søgemaskineekspert 🙂
Spøg til side, jeg forstår godt at nogle synes en timepris på 3-500 dollars er sindssyg høj. Det er den også. Men ikke nær så høj som den timepris mange af mine kunder betaler til andre typer af rådgivere. Jeg hørte forleden dag, om en konkret større dansk virksomhed der har betalt op til 15.000 kroner i timen for specialicerede SAP eksperter! Jeg vil påstå at jeg er mindst lige så specialiceret, og at der findes mindst ligeså få søgemaskineeksperter med mine erfaringer, som der findes top SAP eksperter. Og jeg vil også påstå at den værdi jeg tilfører en virksomhed gennem min rådgivning kan være mindst lige så meget, eller mere, værd end selv den bedste SAP-ekspert. Så i virkeligheden vil jeg mene at min timepris er i underkanten. Den burde ligge på $1500-2000 pr time. Men hvem ved, det kan være det kommer …
Det betyder dog ikke nødvendigvis at det koster en halv bondegård at trække på min viden. Dels kan du jo gøre det her, hvor det er helt gratis, eller på Amino, Search Engine Watch debatten eller i mit ugentlige radioprogram på WebmasterRadio.FM. En anden mulighed er, at benytte nogle af de lidt mere stadardiserede services som jeg udbyder gennem mine selskaber demib.com ApS (nyt site på vej …) og RedZoneGlobal. Her har jeg nogle dygtige medarbejder der udfører meget af det praktiske arbejde, på basis af mine strategier og teknologi. Det er samme model som mange andre af mine dygtige (og dyre) kollegaer anvender rundt omkring i verden, så der er i princippet intet originalt eller genialt ved den model.
Mine priser har udviklet sig aggressivt, men organisk, i forhold til markedet. Jeg har kun 25 timer i døgnet og de skal naturligvis bruges så godt som muligt. I praksis ser det, stærkt forenklet, sådan her ud for mig:
- Research & development
Jeg bruger en meget stor del af min tid på research, udviklng af nye strategier, teknikker og teknologi. Nogle gange kan det alene godt ryge op i 30-40 timer om ugen – i snit vil jeg tror det fylder noget der ligner halvdelen af min tid. - “Community” arbejde
Jeg laver som du ved en masse ting som jeg ikke direkte får penge for eller kun meget lidt, som f.eks. denne blog, debatterne, radioen og de mange konferencer. Dels holder jeg meget af det, og dels er det fundamentet for udbredelsen af mit gode navn og rygte – mit brand. Og så lærer jeg faktisk også tit en masse af det … - Medarbejder-tid
Som alle der har ansatte ved, kører alting ikke bare af sig selv. De har brug for mit input og forventer at jeg er til stede i det daglige arbejde. Og det er også fedt nok, for det er nogle genialt gode folk jeg har omkring mig. Men, det tager en del tid 🙂 - Rådgivning
Som du kan regne ud, er det ikke altid der er så forbandet meget tid tilbage på bundlinien, når alle de andre opgaver er løst. Så de timer jeg synes jeg kan overskue at sælge bliver naturligvis temmelig eksklusive – og det er naturligvis også en af årsagerne til den høje timepris.
Alt i alt er det naturligvis markedet der styrer prisen på en given ydelse. Den pris jeg kan tage er først og fremmest afhængig af hvad kunder på markedet er villige til at betale. I markeder hvor der er for mange udbydere og for få kunder falder priserne og i markeder hvor der er for få leverandører af de ydelser kunderne gerne vil have stiger priserne. Det er logik for høns. Og det er det første der for tiden er tilfældet indenfor [tag]SEO[/tag]-branchen.
I de sidste par år er det for alvor gået op for virksomheder, hvor vigtig en god søgemaskinestrategi er. Det har ført til en eksplosion i antallet af kunder på SEO-markedet. Det har naturligvis også ført til at masser af nye SEO-virksomheder er dukket op, og al ære og respekt for det, men de kan bare vikke løfte de helt tunge opgaver og for det meste har de ikke den tekniske indsigt og mangeårrige erfaring der skal til, for at opnå de bedste resultater. Antallet af søgemaskineeksperter rundt omkring i verden, med samme langvarrige og brede erfaring som jeg har, er meget lille.
Faktisk er flere af mine bedste kunder i USA, andre SEO-virksomheder, dygtige SEO-virksomheder, som alligevel vælger at trække mig ind på projekter, hvor de savner mine særlige ekspertiser – typisk når det drejer sig om kæmpestore dynamiske websites (den sidste USA-kunde jeg optimerede for har 60 millioner sider på deres website!).
Spørgsmålet er så, om SEO er blevet for dyrt for lige netop din virksomhed, eller web-projekt. Til dette spørgsmål vil jeg som altid anbefale dig at se på bundlinien – [tag]ROI[/tag]. Hvis min rådgivning kan hjælpe dig med at tjene en million mere på bundlinien, hvad er så problemet ved at jeg får det halve?
Jeg ved godt at sådanne spørgsmål kan virke provokerende på mange, men det skyldes at jeg ikke ser markedsføring som en udgift – men som en investering i mere profit. Hvis investeringen giver et tilstrækkeligt possitivt afkast er det en god investering, og så er det egentligt ligegyldigt hvad andre i fødekæden har tjent på arrangementet. Hvis man derimod ser markedsføring som en “produktionsomkostning” er det klart at man vil have problemer med de høje timepriser.
Er du enig – eller uenig, så smid en kommentar nedenfor … 🙂
Tommy skriver
… jeg kender en ganske almindelig virksomhed i nordjylland, som flere gange om året trækker på en edb-ekspert fra Silkeborg. Hans taxameter starter ligeså snart han sætter sig ud i bilen og stopper ikke før han er færdig og klar til at tage hjem – 1.600 i timen.
Umiddelbart synes jeg ikke at 1.800-3.000 kroner er så galt, hvis det nu virkelig er toppen man så får fat i.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Mit mål er at kunne tjene til en ny bil på en dags arbejde, og et hus på en måned hehe 🙂
Det er bare skide ærgeligt at politikerne lige har lavet de der nye regler, som gør at man ikke må købe kontant for over 100.000 kroner – jeg kunne så godt tænke mig en dag bare at smide millionerne på bordet i rigtige kontanter nede hos ejendomsmægleren og se hans fjæs hehehe
Peter K skriver
Det er ikke så meget det at der er nogle der er dyre. Så får man luset de kunder ud der ikke kender værdien af produktet. Det er mere dem der siger “jeg optimere dit site og tilmelder dig til Google” for 200 om månededen.
Det betyder at mange går rundt og tror at det er prisen.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Hhehehe, ja, jeg vil da også gerne tilmelde dig Google for 200 om måneden – men jeg kan samtidig garantere dig at det ingen som helst possitiv effekt vil have på din markedsføring – det er tom luft 🙂
Claus skriver
Tja, jeg ville ihvertfald aldrig betale så høj en takst. Men jeg ville tage samme sats hvis jeg havde muligheden.
Det første fordi det nok ville være at skyde gråspurve med kanoner. Det sidste fordi hvis jeg vitterlig havde kompetancer som var så efterspurgte som dine tilsyneladende er, ja – så ser jeg intet ublu i at få sig betalt.
Omregnet til fuldtidsarbejde (1920 timer) svarer det jo til en dansk bankdirektørløn – måske endda i den lavere ende.
Og så er spørgsmålet vel ovenikøbet hvem der er mest unik ?
Jeg indrømmer gerne,at jeg ser med en smule misundelse på folk der besidder unikke kompetancer. – vel ment.
Mvh/Claus Rasmussen
Kenni Nielsen skriver
Jeg ville bestemt ikke have noget imod at benytte dine kompetancer hvis jeg havde et godt prdukt at sælge, så ville jeg nærmere se det som en god investering, da de penge man giver ud til dit arbejde jo gerne skulle komme ind igen på salget af sit produkt.
Men det var nok ikke lige dig jeg ville vælge hvis jeg var den lille grønthandler nede på hjørnet, der forsøgte sig med en lille online butik.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Når vi snakker om de helt små virksomheder – hådværkere og grønthandleren, så kan jeg nok ikke gøre så meget. Når det handler om alle de mange mellemstørrelse virksomheder vil mange kunne gå glæde af de mere standardiserede produkter jeg tilbyder gennem mine selskaber: Redzoneglobal og deMib.com. Her starter priserne ved få tusinde kroner pr. måned. Og endelig er der så de mest ambisiøse og helt store virksomheder, der har en tilstrækkelig volumen til at mine personlige rådgivning kan betale sig.
Andre leverandører i markedet har andre pofiler og sigter måske efter andre kundegrupper. Og det er jo fint 🙂
Jan Romme skriver
Det minder mig om en historie jeg en gang hørte:
Picasso sad i en park og malede. En dame kommer forbi og beder ham male et portræt af hende. Han indvilliger og efter at have kigget på hende et øjeblik, slår han et par streger på lærredet og giver det til damen. Hun er henrykt. “Det bliver 100.000 kroner,” siger Picasso. “100.000? Jamen, det tog dig kun et minut at male,” sig damen måbende. “Kære frue,” siger Picasso, “du betaler ikke for den tid jeg har brugt på at male portrættet, men for de mange år jeg har brugt på at lære at male!”
Mikkel deMib Svendsen skriver
God historie!
Den minder meget om en anden jeg kender, med Sven Asmussen, der som en af de førstemusikere spillede i TV, for mange år siden. Da det efterfølgende kom frem hvilket “fyrstelig” gage han havde fået (X kroner for kun 5 minutters arbejde!) svarede Sven Asmussen på sin egen stille måde: “Ja, men man skal jo også huske på at jeg har øvet mig hjemmefra” 🙂
Pointen er i begge tilfælde at man ikke altid betaler en sammenlignelig timepris for særlige ekspertiser der kræver en ekstrem grad af vide, research eller øvning. En trapetsartist i cirkus “arbejder” jo reelt ikke mange minutter hver dag, men bør alligevel få en fuld dagsløb for det og regner man det om i en timepris er den jo helt horribel.
Webdesigner skriver
Hej Mikkel,
Jeg giver dit indlæg til dels ret. Kompetencer skal belønnes, og disse kompetencer har man brugt mange år/timer på at oplærer, som også bør indregnes i timepris.
Dog synes jeg også det kan være overkill, og snyd for kunderne.
Jeg kender webbureauer i Jylland der tager en timepris på 600,- for .net-udvikling og webbureauer i København der tager en timepris på 1.300,- for nøjagtig samme .net-udvikling.
Ligeledes kender jeg til reklamebureauer skal starter med en timepris på 400,- og efter nogle år skrues timeprisen op på 1.200,-.
Jeg kan forstå ovenstående, men samtidig er det også svært for kunder. Hvis en kunde har fået udført arbejde til en timepris på 400,-, og 3 år senere skal have lavet 100% samme arbejde, men til en timepris af 1.200,-. Hvad signaler sender det til kunden?
Mikkel deMib Svendsen skriver
> snyd for kunderne.
Jeg kan ike helt se, hvordan det kan være snyd hvis man åbent og ærligt oplyser om prisen på ens ydelser. Så kan man jo sige ja eller nej. Det er vel heller ikke snyd at nogle restauranter tager 2.000 kr. for en menu – når du andre steder kan æde dig mæt for en 50’er, vel?
Når det handler om kreativ rådgivning, så afhænger prisen i høj grad af den tillid der er til den person der skal udføre opgaven. En rigtig god ide, er mange gange mere værd, end en halvgod ide. Men hvad er hvad, og hvem kan levere?
En anden vigtig faktor er udbud og efterspørgsel. Når jeg får flere forespørgsler end jeg kan klar – folk der vil have MIN tid, og ikke bare mine medarbejderes, ja så kan jeg enten vælge at sige blankt nej til en masse, eller hæve prisen, så der sker en automatisk frasortering – indtil jeg lander på et passende niveau som jeg har tid til. Når der så, som nu, igennem meget lang tid har været et kontinuerligt pres på min tid, ja så bliver prisen til sidst temmelig høj.
Jeg tør slet ikke sige hvad mine priser er oppe på nu her – og hvad mine mål for 2008 er, for så bliver nogle sikkert først rigtigt forargede hehehe 🙂
Webdesigner skriver
Snyd var nok også forkert formuleret af mig 🙂
Jeg kan følge dig, tro endelig ikke andet, men omvendt forstår jeg godt hvorfor kunder kan stejle over at betale det 5-dobbelte for samme ydelse end de gjorde for 1 år siden, eller blot fordi de vælger et andet bureau.
Jeg ser på det i en helhed, for hver enkel webdesigner, programmør, søgemaskineekspert eller andet er aldrig ens, og priserne er derfor naturligt forskellige.
At hæve prisen fordi man har for meget arbejde, må da være lidt af et sats. Hvad så i en periode hvor arbejdet mangler, sænkes priserne så bare igen? Hvis dette er meningen, er det efter min mening ikke professionelt.
En timepris bør (bemærk efter MIN mening!) sættes fast én gang, udregnet efter kompetencer, markedet osv. osv.
Istedet for at skrue timeprisen op, kan man jo også blot smække 10 timer ekstra på faktura’en 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nu er det et ret permanent stigende pres der har været på min tid gennem mange år, så med mindre markedet pludselig skulle ændre sig radikalt, så tror jeg ikke det sådan lige ændrer sig 🙂
Men, jeg giver dig ret i, at timepriser ikke bør flyve op og ned – det skal udvikle sig jævnt. Hvor hurtigt det så går afhænger bl.a. af udbud og efterspørgsel.
Der er også en “kendtheds-effekt” – mange vil gerne se giraffen.
Du kan f.eks. få et rigtig godt dansk rockband ud og spille for 50.000 kr. Hvis du vil have U2 på i stedet er det nok nærmere 10 millioner. Men underholder U2 SÅ mange gange bedre? Det er der sikekrt delte meninger om, men folk betaler i alle fald prisen, så hvorfor skulle U2 ikke tage penegene …?
Lars Jørgensen skriver
@ “Webdesigner”:
Det var dog en ualmindeligt blakket forretningsmoral du lægger for dagen! Hellere lægge 10 timer ekstra på fakturaen hvis du vil have mere for arbejdet.
Jeg er sgu glad for, du har linket tilbage til din hjemmeside og til din arbejdsplads i Hobro. Men jeg tvivler på at Bent Ørum er indstillet på at du lægger ekstra timer på dit arbejde.
Vorherrebevares!
Ulrik Brøndum skriver
Ja “vorherrebevares” herfra også :o)
Det må da være lige som at pis… i bukserne, du ved det varmer nu og her…
Webdesigner skriver
Lars Jørgensen & Ulrik Brøndum:
Nej nej, så misforstår i hele min pointe.
Jeg smider overhovedet ikke 10 timer ekstra på fakturaen, for som du skriver, sikke en arbejdsmoral. Jeg prøver blot at sammenligne sådanne en fremgangsmåde med andre eksempler.
Så i har misforstået mig helt 😉
Jeg prøver blot at fortælle om, hvordan nogle af mine kunder fortæller skuffende eksempler på deres tidligere samarbejde med folk. Et eksempel var kunden der var en af de første kunder hos et dansk reklamebureau, men efter nogle få år ændrede reklamebureauets arbejdsmoral og priser sig drastisk.
Priserne steg fra 600,- i timen til 1.400,- for 100% det samme arbejde. Servicen var desuden også blevet mindre for den lille “stamkunde”.
Så er det jeg spørger, hvor meget er det man skal ændre sig, før det bliver for meget? Jeg har fuld respekt for ihværksættere der starter i de små og arbejder sig op til noget større, men at lade kunderne stige så drastisk i pris, uden komptencer, service eller andet også stiger…. Jeg forstår godt hvorfor kunderne spørger mig “Hvad sker der??”
Brian Frænde skriver
Jeg er fuldt ud enig med dig i dine argumenter omkring at markedsføring er en inverstering. Det skal kunne ses på bundlinien, ellers er det bare ikke godt nok gjordt, eller tænkt af den enkelte virksomhed.
Dog, syntes jeg det er synd, at man ikke kan gå ud og få noget kvalificeret SEO-arbejde hvor man ikke behøver binde sig for en kontrakt på 70-100.000kr.
Jeg ved godt der findes knap så dyre søgemaskine-folk end dig, deMib, men mit billede er blot, at stort set alle de kvalificerede er ved at være oppe i en tung prisklasse.
Det kan godt lidt skræmme nye kunder på markedet nok – især de der ikke kender så meget til SEO, og hvad det kan gøre for virksomheden.
Mikkel deMib Svendsen skriver
SEO er ved at udvikle sig til tidens “TV reklamer” – prismæssigt. TV reklamer er ikke ikke normalt noget mindre virksomheder har råd til. Sur røv, men sådan er det på et marked med fri prisdannelse og konkurence.
Jeg kan da godt se, at det er syndt for de mindre virksomheder, men hvis jeg kan få 50k for en dags arbejde eller to, hvorfor skulle jeg så sælge migselv for det kvarte? Og hvorfor skulle TV2 sælge deres reklameblokke for en brøkdel af det som markedet gerne vil betale?
Mindre virksomheder må gøre det som de altid har gjort, og gjorde da SEO var ung, at være mere kreative, fleksible, hurtige og snu – finde huller og hjørner, der er for små eller oversete til at de større spillere gider at udnytte dem. Og sådanne huller og hjørner er der fortsat masser af på Nettet. Men det kræver at man gider gøre en kæmpe indsats selv. Den tid hvor man kunne hyre erfarne folk som f.eks. undertegnede for en slik er forbi og kommer ikke tilbage.
Rosenstand skriver
Jeg har også lidt svært ved at se, hvorfor f.eks. jeg skulle sælge mig billigere end det, markedet bogstaveligt talt står i kø for at betale mig.
Hvis jeg udfører en opgave for en virksomhed for 50K, som virksomheden efterfølgende scorer et DB på 500K på – så har jeg været billig. Rigtig billig endda.
I mine øjne er en hver diskussion om timesatser en misforståelse, der bunder i manglende viden og/eller erfaring. Det handler ikke om, hvad timesatsen er – men hvilken værdi der leveres til kunden. Og markedskræfterne gælder: Hvis en god SEO’er kan få 15K for en dags arbejde, så er det kun muligt, fordi han leverer en værdi til markedet, der er mindst 15K værd. Gjorde han ikke det, kunne han selvfølgelig ikke få de 15K.
Personligt betaler jeg hellere 2K i timen for en hardcore IT-mand, der kan få vores system til at performe, så vi i månedsvis bagefter kan arbejde bedre, end jeg betaler 500 kr. i timen for én, der ikke kan.
Og tro mig: Ham, der virkelig kan, sælger IKKE sig selv for de 500 pr. time. Aldrig.
Så jeg må – med blødende hjerte – nok engang erklære mig enig med Mikkel. 😉
Rosenstand skriver
Vil lige supplere med en bemærkning: SEO er ikke for sjov længere – i alle fald ikke for de virksomheder, hvis synlighed på nettet er afgørende for deres drift og overskud. Med den stadigt større fokus på mediet, er de professionelle indkøbere stort set ligeglade med timeprisen – de vil bare have resultater, der holder. Og de vil have erfaring, indsigt og holistiske betragtninger på deres forretningsmodeller, online tilstedeværelse osv.
Den slags køber man ikke for hverken 500 eller 700 kr. pr. time.
Der er masser af upcomming SEO’ere derude, der stadig arbejder for under 1K pr. time, så du har ikke helt ret i, at de mindre virksomheder ikke har nogen steder at gå hen.
Og med SEO gælder det helt naturlige – som det gør i alle livets sammenhænge: WYPIWYG (What You Pay Is What You Get).
Ejvind skriver
Spændende indlæg, som på mange måder også handler om janteloven, og den måde mange af os har lært at være “økonomske”
Jeg synes at man skal betale det det koster, hvis prisen er aftalt på forhånd.
Hvad er det der får mikkel eller andre til at sætte deres pris op? Det er selvfølgelig at de er dygtige til deres job, for ellers ville ingen betale det. Skulle de en dag blive for dyre, så stopper kunderne med at bruge dem.
Jeg siger tillykke til alle jer der tager jer betalt for det i er værd.
Mikael Andersen skriver
Det er jo ganske sjovt og tankevækkende, at når det drejer sig om noget “så ligegyldigt” som SEO, som naboens søn jo kan gøre næsten lige så godt som eksperterne, så er det nærmest helt horribelt, at eksperter tager sig rimeligt betalt.
Men når det er en eller anden prof. sportsmand – fx fodboldspiller – der lever af noget så helt igennem “vigtigt” som fodbold, så er det en helt anden snak, når disse tager sig betalt med lønninger i millionklassen for en uges lunten rundt på en græsplæne.
Morten skriver
Pris og kvalitet hænger ofte sammen.
Hvis det man får igen er mere værd en man betalte ja så synes jeg timepriserne er ligegyldige.
mvh
Morten
Jacob Kildebogaard skriver
Udover historierne om at øve sig hjemmefra, så er det ikke nok en gang at læse en bog (eller 30). I både SEO og webanalyse branchen kan man ikke gå mange dage uden at der er sket noget nyt, som man skal kende til. Så Mikkels timefordeling er rigtig interessant og meget let at genkende (bortset fra at jeg ikke har personale). For konstant at være “på toppen” skal der virkelig mange timers research update og egen udvikling til.
Så hvis vil vide hvor opdateret og dygtig en specialist du får, så kan du begynde at regne på hvor mange timer han har råd til IKKE at have timer for kunderne, med den timepris du betaler 😉
Janno skriver
Det er vel i bund og grund et spørgsmål om udbud og efterspørgsel?
Der var mange der var misundelige da jeg for 20 år siden, og som en ung knægt tjente på den pæne side af 40k om måneden… Men min chef fik det samme for det arbejde jeg lavede uden at løfte en finger…
Og kunderne fik den vare de andre var for nærige til at betale for…
Så er det vel rimeligt nok?
Men der vil altid være nogen der ikke fatter markedskræfterne, og det skal man ikke få søvnløse nætter over…
Mikkels priser er vel sagtens en del højere i dag end da dette indlæg blev skrevet?
Og de hyrer ham stadigvæk…
Christian Brix fra Eee PC Blog skriver
Hej Janno,
Nej, Mikkel har vist nok faktisk ligefrem sat priserne en del ned siden dengang – til ca. det halve. Det er i hvert fald hvad der skrives i kommentarerne her fra en fyr af en, som (vist) kender Mikkel ret godt:
http://www.thomas-rosenstand.dk/glem-prisen-tjek-udbyttet/
– Jeg gad godtnok simpelthen ikke læse den lange smøre kommentarer igennem fra ende til anden, men “man” skimmer jo lige kommentarerne for at se, om der skulle være noget spændende deri også – så jeg KAN jo have misforstået noget. 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Nej, Mikkel har vist nok faktisk ligefrem sat priserne en del ned siden dengang
Man skal ikke lytte på skrøner fra folk der IKKE ved hvad de snakker om. Jeg har på ingen måde sat mine priser ned – tværtimod.
Jeg kan se på kommentarerne på Thomas blog, at de fleste stadig tænker meget ensidigt og forsimplet i forhold til hvad SEO er. Den type rådgivning jeg selv laver mest af er enten strategisk rådgivning til meget store internationale virksomheder, udvikling af strategier og avanceret teknisk SEO. De områder er der næsten ingen der er ordentlig kvalificeret til – hvilken da også understreges af, at de fleste af den type opgaver får jeg i udlandet gennem andre SEO virksomheder, der erkender, at de ikke har erfaringen til den type rådgivning.
Det er det der gør mig til specialist, af en type der kan tage en meget høj pris for mit arbejde. Det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.
At nogle så tror at det der med SEO bare er en smule håndværk, kan jeg blot smile lidt ad. De har vist aldrig skulle få den slags sat på skiner i en kæmpe virksomhed eller skulle deale med Amerikanske selskaber 🙂
Christian Brix fra Eee PC Blog skriver
Det er godt at høre, at det kun er gået fremad med priserne – og dermed formentlig og forhåbentligt også forretningen! Fedt med en succes-historier.
Jeg må lige skynde undskylde min egen “fejl” med, at det altså stod således på Rosenstands blog:
“Nu sætter du jo dig selv og deMib i samme kategori i ovenstående, men deMib tog altså allerede i 2006 en timepris, der var ca. det dobbelte af din nuværende. (Og deMibs pris er nok ikke blevet mindre siden.)”
– Så Rosenstand da lidt på afveje, når han skriver flg. svar:
“Jeg taler med Mikkel meget ofte, og jeg kender hans virksomheds timepriser. Du er – skal vi sige det på nordjysk – ikke så tæt på virkeligheden”
– men så må jeg bare lære, at man ikke skal tro på alt hvad der skrives. 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg læser ikke Thomas kommentar, som du gør det, kan jeg se 🙂
Men uanset kommentarerne kan jeg jo kun forholde mig til det jeg faktisk skriver regninger på
Iøvrigt er det begrænset hvor meget rådgivning jeg selv laver efterhånden. Jeg bruger mere og mere af min tid på at lede, inspirere og udvikle de selskaber jeg er medejer af.
Sjovt nok er efterspørgslen på min tid steget i takt med at jeg har trappet ned på rådgivningen. Det samme oplever mange af mine kollegaer i udlandet. Men det gør det jo så bare så meget lettere at holde priserne oppe.
Janno Damgaard Lassen skriver
Mikkel, det du i realiteten skriver er vel at man ikke rigtigt kan sammenligne dine og Thomas priser?
Eller måske rettere at det arbejde i laver ikke længere er det samme, da du velsagtens kan kaldes administrerende direktør eller måske konsulent, og Thomas stadig (selvvalgt som jeg har forstået det) sidder med fingrene nede i egentlig on og off-site optimering?
Man kan vel sige at du lægger strategien for hvordan der skal arbejdes, og så har du ansatte til at udføre det for dig, mens du selv svæver over vandene og sørger for at det kører som du ønsker?
Det er i hvert fald sådan jeg hører det!
Det ville nu også undre mig om du havde sænket timepriserne, der er vel næppe blevet mindre konkurrence online med tiden.
Jan skriver
Totalt provokerende indlæg, nærmest lidt amerikansk. Amerikanere sætter heller ikke deres lys under en skæppe, eller hvad det nu hedder 🙂
Prissætningen er vel fastsat udefter udbud og efterspørgsel, så fred være med det.
Nogen gang må man jo bare tage en ublu pris for en ydelse for at folk så også skal forstå, at man virkelig kan noget som andre ikke kan. At man har en eksklusiv ydelse. Hvis man ikke selv tror på det, så gør andre helt sikkert heller ikke.
B&O vil jo også hellere dø end se deres produkter solgt i Bilka. Det ville være ødelæggende for deres brand. Mikkel Demib som brand ville heller ikke være det samme hvis man kunne hyre han til 125,. i timen 🙂
Indlægget minder mig om en ‘historie’ fra mine juridiske studier:
En klient kommer ind til sin advokat og stiller ham et spørgsmål. Advokaten går hen i sin reol med 100’vis a bøger. Finder en bog og slår op på en side, hvorefter han bede sin sekretær tage et kopi af den pågældende side og give den til klienten. Advokaten vender sig derefter mod klienten og siger “Det bliver 5000 moms”. Klienten bliver noget muggen og brokker si;g “..men det tog dig jo kun 3 minutter???”. Hvortil advokaten svarer “Ja, men jeg vidste hvor jeg skulle slå op i bogen”.
Det tager jo en del tid at læse alle de jura bøger og forstå dem — eller at studere nettet og blive SEO ekspert. Set i det lys er din timepris fair.
Det kunden får er så forhåbentligt væsentligt mere værd end det der forlanges i timen. Er det ikke det, holder det naturligvis ikke i længden med så høje timepriser.
Thomas skriver
Hej Mikkel. Jeg vil give dig ret i at relativt set er din timeløn lav i forhold til hvad virksomhederne reelt kan få ud af en effektivt SEO-strategi. Og tænkte derfor jeg ville spørge dig om du nogensinde har fået andele istedet for en decideret timeløn :)?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, jeg er nogle få gange gået med ind i virksomheder, og bl.a. stillet min ekspertise til rådighed for andele i selskabet
Lotte skriver
Prisen er vel rigtig når nogen vil betale for ydelsen!!
Er man blevet ekspert på et felt, så har man kort tid i rampelyset, til at hente nok ind på det, til at kunne købe sig fattig igen!
Jeg hylder alle der har evnet at få andre til at betale en god pris for ens evner – så op med priserne..