Alle danske dagblade taber læsere!
Så er der nye tal fra TNS Gallup på antallet af læsere af de danske fagblade. Og det er i sandhed deprimerende læsning – hvis man altså driver en avis. Selv de aviser, der tidligere havde lidt fremgang går nu også tilbage.
Det er øjensynligt fortsat formiddagsbladende der taber mest. Ekstra Bladet har tabt 16% af læserne i det sidste år og er nu nede på 267.000. BT har tabt 13% og er nede på 261.000 læsere.
Jyllandsposten er den morgenavis der har tabt mest i det sidste år – hele 17%, så de nu er nede på 371.000 læsere. De er dog stadig det største hverdags-dagblad.
Det nye er så, at selv Børsen, Kristligt Dagblad og Information har mistet læsere. De har ellers været de få der har kunne fastholde læserne da de andre gik ned. Men det kan de åbenbart ikke mere. Børsen har tabt 3%, Kristligt Dagblad 9% og Information 13%.
Gud ved hvornår aviserne fatter, at deres strategier sutter røv? Skal der virkelig nogle store konkurser til at vække dem?
Jeg har hentet ovenstående tal fra omtalen på Huset Markedsføring.
BlueBoden skriver
Nå ja… Det vil nok ende med det kun er enkelte, målrettede blade som overlever. Jeg tror slet ikke folk gider alt det, i vores tidsalder, med undtagelse af førnævnte.
Jeg tror aldrig jeg har købt en avis eller et blad i mit liv, med undtagelse af enkelte Jombo bøger (som barn).
Kasper skriver
Personligt læser jeg aldrig en avis mere. Man kan jo læse de største nyheder på nettet enten fra sin pc eller sin iPhone. Og eftersom smartphones bliver mere og mere almindeligt, så ser jeg det som er naturlig udvikling at de almindelige aviser vil miste læsere.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Problemet for aviserne ligner meget det som de store pladeselskaber har kæmpet med: Hele deres forretningsmodel er tæt bundet op på et forældet produktionsapperat. Kunderne ønsker i mindre og mindre grad de gamle formater og derfor stiger produktionsomkostningen pr. enhed. Samtidig er de for meget tøsedrenge til at tage springet fuldt ud, lægge produktionen helt om og satse på de produktions- og distributionsformer, som forbrugerne efterspørger.
De bruger med andre ord de fleste af deres kræfter på at holde liv i områder der er ved at dø ud (CD’er og trykte aviser) i stedet for at fokusere langt mere der hvor væksten faktisk er (downloads og elektroniske nyheder).
De kører en “Red Ocean Strategi” – jeg er ret overbevist om, at de ville komme længere med en “Blue Ocean Strategi”.
Arc skriver
Hej Demib
Snakker vi her om de online versioner også ?
Eller er det kun de trykte udgaver af aviser ? Man skulle jo mene at flere og flere valgte at se nyheder på de online aviser og droppe tekst tv
Iøvrigt dejligt og få dine guldkorn 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror de tal er læsere af de trykte aviser. Men jeg kender ikke detaljerne for hvordan de opgøres.