Click Quality Council (CQC) opstiller krav til klikkvalitet
Click Quality Council (normal forkortet til CQC) er en anti click-fraud gruppe startet af PPC-analyse firmaet Click Forensics. Jeg kender ikke så meget til dem, men jeg har snakket med dem et par gange til konferencer, hvor de på det seneste har rendt rundt og snakket med folk. De virker meget fornuftige.
Click Quality Council har på baggrund af de mange interviews de har lavet med folk, opstillet 8 principper for at sikre en ordenlig klikkvalitet. Nedenfor finder du min danske oversættelse af dem.
Du kan finde den originale liste her.
- Annoncører skal ikke betale for dobbeltkliks eller gentagne kliks fra samme brugersession
- Annoncører skal ikke betale for kliks der kommer fra robotter
- Annoncører skal have kontrol over hvor og til hvem annoncerne vises for
- Domæne- og IP lister til ekskludering af uønskede besøgende fra søgemaskinerne skal være enkle at bruge og vedligeholde
- Søgemaskinerne skal levere detaljeret information til annoncørerne om, hvor de besøgende kommer fra, som der skal betales for
- Annoncører skal ikke betale for besøgende der kommer udenfor det land som kampagnen er målrettet imod
- Søgemaskinerne skal benytte en uvildig trediepart til validering af de kliks der faktureres for, på linie med tilsvarende kontrolordninger mange andre medier har.
- Søgemaskinerne skal stille bedre redskaber til rådighed for annoncørerne, så de kan afstemme deres kampagner
Der var et par af punkterne der var lidt svære at oversætte helt præcist, men det er så godt det bliver lige nu 🙂
Men hvad mener du?
Det kan godt være listen ikke er perfekt, men jeg synes det er et meget godt skridt i den rigtige retning. Og jeg kan godt tilslutte mig den.
Kan du tilslutte dig ovenstående krav?
Jeg kan specielt godt lide kravet om at søgemaskinerne får sat en trediepartsvalidering op. Det er det eneste rigtige. Hverken søgemaskinerne eller annoncørerne kan alene afgøre om der bør betales for et klik – det kan kun en uvildig trediepart, der opererer indenfor nogle rammer som er kendt af annoncører og søgemaskiner. Det er fair for alle.
Et af de vigtige mål med disse krav er, at skabe større tillid til online markedsføring og PPC. Det er ikke som sådan for at drille søgemaskinerne eller pege fingre ad dem. Søgemaskinerne er jo i første række til at vinde ved en højere tillid til PPC-markedet og online markedsføring.
Jeg kan godt lide metoden med denne “possitiv-liste” – det er mere fremadrettet end bare at kritisere de fejl søgemaskinerne laver på dette område. Det virker mere imødekommende at komme med en liste over de mål man gerne vil nå – frem for en liste over alle de fejl man mener de andre laver.
Anyway, jeg snakker som sædvanligt for meget. Hvad synes du? Kan vi alle bakke op om denne liste – om ikke andet, så til at starte med?
Hvad mener du?
Markus Loong Brandt skriver
Det der egentlig har irriteret mig mest er at feks. google kan slippe afsted med ikke at vise logfiler for at bevise at der ikke var et clickfraud, selvom man kommer med beviser fra sin side.
Så punkt 5 er en vinder for mig (de andre selvfølgelig også)
Christian Foged skriver
Jeg syntes helt klart at det er en fornuftigt initiativ. Som du selv nævner er især 3. parts validering en RIGTIG god ide. Når man går i gang med SEM er det umiligt at komme uden om Google, og de er så store efterhånden at de kan stille krav somde vil – og mistænker der fejlrate for at være mistænkelig lav.
…men selvfølgelig er robotklik, landeafgrænsninger mm selvfølgelig også at foretrække.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg vil bare lige understrege at ovenstående krav gælder alle PPC-leverandører – ikke bare Google, omend Google på vores breddegrader er mere dominerende end andre steder 🙂