Ny cookie-lov kan skade danske virksomheder og blive en bombe under manges SEO-strategier!
Så ligger det første udkast til den nye cookie-lov parart. Jeg har ikke læst selve lovforslaget i sin helhed, men blot omtalen af det i Comon i dag. Og det ser mildt sagt ikke godt ud!
Såvidt jeg kan se, vil den nye cookoe-lov give dårligere brugervenlighed, mere støj (mindre målretning), dårligere konverteringer og ikke mindst øge risikoen alvorligt for, at manges SEO strategier fucker fuldkommen op! Overholdes loven ikke kan der uddeles bøder.
Loven kommer til at dække alle virksomheder, der driver websites eller webapplikationer, som er målrettet danskere. Det er lidt uklart hvad der helt præcist menes med det, men det er nok bl.a. sprog og valuta der kan være afgørende.
I praksis har jeg dog meget svært ved at se, hvordan man vil kunne tvinge udenlandske virksomheder til at overholde en dansk lovgivning. En virksomhed i f.eks. USA har ret til at skrive indhold på deres website på dansk og opgive priserne i danske kroner. Jeg kan slet ikke se, hvordan danske myndigheder på det grundlag kan kræve at denne amerikanske virksomhed overholder dansk lovgivning. Der foregår jo intet i Danmark!
Hvis Danmark mener, at alle dem – i hele verden, der tillader sig at skriver noget på dansk på Nettet er underlagt dansk lovgivning, så må vi logisk set også acceptere at det går den anden vej. Det vil så betyde at danske virksomheder der har en hjemmeside hvor der står noget på engelsk eller arabisk skal overhove Audi Arabisk eller Iransk lovgivning. Vil vi virkelig acceptere det? Nej, naturligvis ikke. Men hvorfor skulle andre – i andre dele af verden, så acceptere, at lille Danmark mener at vores love gælder dem?
Det forekommer mig fuldkommen absurd!
I praksis tror jeg nu heller ikke, at de danske myndigheder vil forfølge de udenlandske virksomheder, der ikke overholder den danske cookie-lovgivning. Således vil loven alene komme til at ramme danske virksomheder – de udenlndske kan gøres som de plejer. Og da jeg tror, at denne lovgivning bl.a. vil give dårligere brugervenlighed og dårligere konverteringer bliver loven til en de facto e-handels straf til danske virksomheder. De får ganske enkelt sværere ved at holde på kunderne og tjene ligeså godt på dem, som deres udenlandske konkurrenter.
Det er katastrofalt!
Dertil kommer så problemerne med SEO i forhold til den nye cookie-lov. Loven i sig selv ødelægger ikke virksomheders SEO-strategier. Men i jagten efter tekniske løsninger, der både kan leve op til cookie-lovens krav og samtidig ikke smadre brugervenligheden og konverteringsraterne for meget, er jeg næsten 100% sikker på, at mange websites vil ende med nogle løsninger der ødelægger deres SEO-strategier.
Søgemaskiner understøtter som du sikkert ved ikke cookies. Det er derfor afgørende vigtigt, at de metoder du ender med at vælge, for at leve op til den nye cookie-lovgivning, ikke kræver dette. Tænkt dig godt om inden du implementere din løsning! Og hvis du benytter et standardiseret webpubliserings- eller webshop system, så sørg for at få deres løsning undersøgt grundigt, inden du får den lagt på dit website. Du kan desværre ikke stole på, at de ved hvad de gør. Vi har mange andre tidligere lejligheder oplevet, hvordan store udbydere af web-platforme har fucket op i den her slags ting.
Er du i tvivl er du naturligvis altid velkommen til at hyre mig og mit team til at se på dine konkrete planer.
Daniel skriver
Lyder godt nok som en lov der er helt umulig at administrere.
Kommer med det samme til at tænke på affiliate-marketing, hvor der eksempelvis linkes til en forhandler via et Tradedoubler-link.
Her er det jo Tradedoubler der installerer en cookie hos brugeren, men hvordan i alverden skal de informere om dette, inden de redirecter til forhandleren? Vil næppe være særlig brugervenligt at fyre en pop-up i hovedet på brugeren.
Rasmus Himmelstrup skriver
Den nye lov er ganske enkelt absurd. Uanset om det drejer sig om danske eller udenlandske virksomheder.
Først og fremmest bliver den meget svært at håndhæve og desuden kommer der til at gå mange år, før alle virksomheder har fundet nye løsninger.
Derfor vil der – efter min vurdering – komme en ny lov eller regulering, der ændrer på forholdene inden den omtalte lov træder i kraft.
Morten Bock skriver
Et alternativt middel de måske kunne finde på at indføre overfor udenlandske sites er at lave DNS blokeringer, som de f.eks. har gjort i mange bittorrent sager. Det er nemt at omgå for de fleste, men det er svært at se hvor myndighederne ellers skulle sætte ind, medmindre de har tænkt sig at købe firewalls fra kina.
Krydser indtil videre fingre for at vi i stedet en dag kan få klare linier omkring digitale rettigheder globalt.
Peter Lauge skriver
Interessant!
Gu ve om det så er nok at flytte server til udenlandsk IP. Så står maskinen ikke på dansk grund og så gælder dansk lov vel ikke. eller hva?
Jeg er helt klart personligt glad for det bliver gjort noget drastisk ved dette her cookie problem. Jeg syntes bare det er en forkert måde. Dermed ikke sagt at jeg kan finde på end bedre pt.
Hvis man skal se positivt på det. Så er det da godt at de ikke kræver man logger ind med sin NEM ID konto for at bekræfte cookies 🙂 (med mindre ideen bliver læst her).
Jacob Kildebogaard skriver
Det er jakkesæts lovgivning. Gad vide om de nogen sinde har haft online jord under neglene?
Som du selv nævner – brugervenlighed bliver en by i Rusland. I dag kan man via analytics data lære hvor brugerne har problemer, så man kan forbedre sitet. Bom – sitets ejer er glad fordi de sælger mere, men brugerne bliver så sandelig også glade, fordi de får tingene serveret meget bedre.
Men lad os fjerne den mulighed, for brugerne bliver jo OVERVÅGET.
Jakkesætsfolk – tag lige en snak med os der ved hvad det drejer sig om, så der ikke tages tåbelige beslutninger på forkerte grundlag.
54% vil gerne undvære overvågning – skrives der. På http://dokumenter.forbrug.dk/adfaerdsbaseret_reklame_2011/kap13.htm kan man se hvilken spørgeramme der er benyttet til at finde frem til dette resultat. Det er et glimrende tilfælde af hvordan man let kan manipulere respondenterne til at svare det man ønsker dem til. Hvem vil sige nej til at de ikke ønsker at blive overvåget?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Helt rigtigt!
Man kunne jo spørge …
1) Vil du gerne overvåges?
2) Vil du gerne undgå irrelevante reklamer?
Spørgsmlet handler om det samme, men resultatet af svarene er det med garanti ikke.
Filip Schwartz Kirkegaard skriver
Interesserede kan se hele udkastet til bekendtgørelsen her (advarsel, tungt jurasprog kan forekomme):
https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoeringsportalen/Sider/Fakta.aspx?hpid=2146002415
Peter Lauge skriver
Nu har jeg læst det en gang til.
Citat:
“Ved samtykke, jf. stk. 1, forstås enhver frivillig, specifik og informeret viljestilkendegivelse, hvorved slutbrugeren indvilliger i, at der lagres oplysninger eller opnås adgang til allerede lagrede oplysninger i slutbrugerens terminaludstyr.”
Men når de skriver “at der lagres oplysninger” – må de vel også mene cache. Altså ikke kun cookies. Men det kan vi jo ikke ændre på som webudviklere, det er ren browser opsætning.
Kasper Bergholt skriver
Godt, man ikke lige har købt en af de store Omniture-løsninger til behavioural targeting 😉
Jesper HorsMark skriver
Tak for indspark Mikkel og jer andre…
Velkommen til det mest hjernedøde direktiv i mands minde… Jeg siger ikke jeg mener det er OK at overvåge folk – Det jeg appellerer imod er at man PRØVER at løse et problem der er uløseligt… og så ender op med noget knald…
Glæder mig til at se (i en ikke så fjern fremtid) hvordan diverse organisationer kommer til at (fejl)tolke ansigtsgenkendelse on-the-fly …
Jeg burde have været gartner….
Regin Madsen skriver
Det er jo utroligt hvad der kommer af idioti fra den kant! Næste naturlige skridt er at lægen inden hver konsultation skal have godkendelse af at måtte indskrive data i din journal, det er ikke påkrævet for at kunne udføre undersøgelsen, men trods alt en meget god ide.
Nå men har lige kigget lidt i bekendtgørelsen, og uden at være nogen ekspert syntes jeg specielt $4 pkt2) giver nogle interessante udfordringer:
§ 4. Uanset § 3 kan fysiske eller juridiske personer lagre oplysninger eller opnå adgang til oplysninger, der allerede er lagret, i en slutbrugers terminaludstyr, hvis
2) lagringen af eller adgangen til oplysninger er påkrævet for at sætte udbyderen af en informations- og indholdstjeneste, som slutbrugeren udtrykkelig har anmodet om, i stand til at levere denne tjeneste.
I praksis betyder det vel at der IKKE må gemmes oplysninger om at en slutbruger har sagt NEJ til at der må gemmes oplysninger, hvilket vel så betyder at brugeren skal forespørges ved hver sidevisning.
René Madsen skriver
Jeg har selv deltaget i en tidligere høring hos IT og telestyrelsen, her blev der i arbejdsgrupper diskuteret de forskellige scenarier om hvorledes denne lovgivning ville besværliggøre mange forskellige typer af websites, affiliatesites og analytics etc.
Men, svaret var ret klart fra IT og telestyrelsen, de ønskede input til udmøntningen af EU direktivet, som står ved magt, ikke argumentationer for hvor besværligt det er i praksis.
IT og telestyrelsen afholder d. 2 marts en konference i Eigtveds Pakhus om de nye regler om lagring af og adgang til oplysninger på en brugers computer, smartphone o.l.
Videnskabsministeren er blandt talerne ved konferencen, hvor der endvidere deltager.: MEP Alexander Alvaro og European Data Protection Supervisor Peter Hustinx, direktør Chris Sherwood, Public Policy, Yahoo! og en del flere.
Det bliver spændende at høre om deres fortolkning og udlægning af direktivet, men et er sikkert det besværliggør mange ting i forbindelse med den måde vi anvender teknologier på i dag.
Rolf skriver
Træls!
Utroligt vi som sådan et lille land er dumme nok til at hoppe på sådan en regel helt alene. Masser af bøvl til ingen verdens nytte.
Spændende at se hvordan den vil blive håndhævet i fremtiden, men ja det tyder ikek godt! Mange timers arbejde som vil give færre konverteringer – ikke sjovt.
Mikkel Demant skriver
Jeg synes, at jeg har hørt noget om, at forslaget er trukket tilbage? Eller i hvert fald har EU afvist, at det bliver til noget.
Men kan selvfølgelig være, at jeg har hørt forkert.
Står forslaget stadig til at træde i kraft?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Så har du hørt helt forkert. For reglerne ER vedtaget i EU – og loven KOMMER i Danmark. Det er alene den endelige ordlyd der kan blive justeret lidt på
Kasper skriver
Ja, man ved jo næsten ikke om man skal grine eller græde.
Endnu en gang viser lovgiverne hvad de er bedst til: At skabe tunge, rigide og effektløse regler.
Det er simpelthen så himmelråbende idiotisk at lovgive om teknikken i stedet for de handlinger man vil undgå.
Det ligeså tåbeligt som når man lovgiver om længden på en kniv for at modgå voldelige overfald med stikvåben i nattelivet.
Jeg kan slet ikke så hvad loven overhovedet skal hjælpe på, der er jo efterhånden så mange andre muligheder for at identificere brugere end lige at lagre cookies på maskinen.
Dem der virkelge rammes på det her, bliver jo alle de små og mellemstore virksomheder som benytter fx. Google Analytics til ganske uskyldige formål. De store “onde” virksomheder der bygger profiler til annonceprofilering, finder da nemt en anden måde at gøre tingene på.
Man skulle jo ellers mene at erhvervslivet, ikke bare i Danmark men i hele EU, i disse tider har rigeligt at se til med bare at få gang i maskineriet igen.
Jeg må også tilstå at jeg finder det noget proportions-forvrængende at det politiske system gennemfører dette som udtryk for at de beskytter almindelige borgers ret til privatliv. Alt imens de med terrorlovgivningen pålægger televirksomhederne at logge vores totale færden på nettet.
Jeg da bedøvende om Google har data der viser at profil nr 348908340984234098 interesserer sig for motorcykler og opskrifter på frikadeller med brun sovs. Jeg er tværtimod mere nervøs for at risikere et indrejseforbud til et andet land på baggrund af hvad jeg for sjov har søgt på flere år tidligere.
Det er da også paradoksalt at i lovteksten der er sendt i høring, er det et krav at man informerer slutbrugeren så det “fremstår i et klart, præcist og letforståeligt sprog eller tilsvarende billedskrift,” mens selve lovteksten er det sædvanlige uforståelige legal mumbojumbo.
Morten skriver
@Mikkel
Når du siger, at loven er vedtaget i EU, kommer der så også sådanne regler i andre EU lande? Eller ved du ik det?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, alle lande i Europa skal indføre tilsvarende lovgivning.
Men der er fortsat ingen udsigt til, at myndighederne vil være i stand til at få virksomheder udenfor EU-landende til at overholde lovgivningen. Og dermed får virksomheder i EU et handicap i forhold til andre online virksomheder.
Endnu en omgang anti-iværksætterpolitik fra regeringen!
Mikael Andersen skriver
Er det her ikke en af de love, der bare fortjener at bliver ignoreret. Hvis alle ignorerer loven, så kan det administrative apparat jo ikke håndhæve loven. Det er fantastisk, at embedsmandsapparatet igen og igen formår at udvikle love, der gør mere skade end gavn. Men det er jo den måde, embedsmændene holder sig selv beskæftiget. Når de så finder ud af, at loven ikke dur, så kan de bruge tid på at rulle loven tilbage.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg tror desværre ikke, at vi kan ignorere os ud af denne lov. Men der arbejdes hårdt, fra mange sider, på at få den justeret, så den ikke fører til et dårligere Internet for alle.
Paul Weiss skriver
Det eneste som mangler er at mediehusene holder op med at være så passive, og tager aktion. De ejer sine mediekanaler, og disse bliver stillet gratis til rådighed for alle. Samtidig tillader mediehusene at diverse myndigheder og (politiske) forbrugerorganisationer chikanere dem med diverse forbud.
Sagen kan dog løses meget enkelt. Hvis medierne bare går sammen og indfører et “e-abbonement”, altså stadigt gratis, men hvor man kræver at forbrugeren har alle cookies aktiverede hvis man vil se indholdet på onlinemedierne, så kan myndighederne se i skyerne efter nye bøde indtægter. Altså, noget for noget, det kan alle forstå. Da ingen er parat at betale for reklame-fri TV eller internet vil de fleste være villige til at acceptere at se annoncer som styres efter adfærd.