British Airways skuffer – British Airways leverer ikke varen
Netop hjemkommet fra en lidt længere tur – først til Search Engine Strategies i London og herefter til SMX konferencen i USA, må jeg sige at jeg er dybt skuffet over British Airways, som jeg fløj med.
Jeg plejer ikke at flyve med British Airways, men dels skulle jeg over London på denne tur, og dels anbefalede min nye rejseagent mig nogle mellemklassesæder, der skulle være næsten lige så gode som business class. De var også næsten lige så dyre – men de var langt fra så gode som man kunne forvente til den pris. Langt fra! Og det var desværre det mindste af de mange problemer, som rejsen med British Airways kom til at byde på.
Allerede inden jeg kom afsted fra Danmark meldte første problem sig: Mit fly blev aflyst. I første omgang fik jeg ingen anden besked end, af flyet bare var aflyst. I alle andre tilfælde, hvor en leverandør ikke kan levere den vare man har købt, vil man blive tilbudt, som det mindste, at få pengene retur. Men nej, sådan fiungerer det ikke med flyselskaber og British Airways. Når man først har købt en billet er man bundet – uanset hvornår det så lige passer British Aiways at flyve. Det er simpelt hen noget svineri! Ingen andre virksomheder ville slippe afsted med den slags.
Nå, men efter lidt telefonering med min rejseagent lykkedes det så at booke mig ind på et senere fly. Det kostede mig nogle vigtige timer i London – men igen, det rager øjensynligt British Airways en høstblomst. Når først de har fået folk på krogen, så glemmer de alt om service.
På turen fra London til USA skulle jeg så prøve de nye sæder. Jeg tror de kalder dem World Traveler Plus, eller sådan noget. Det var for at sige det lige ud noget værre lort. Sæderne var ikke meget bedre end almindelig turistklasse – selvom prisen var næsten 4 gange så høj. Det var komplet umuligt at sove i de sæder – og det var ellers grunden til jeg betalte den høje merpris. Jeg føler mig virkelig bedraget! Og den service der normalt følger med en business class billet var der intet af – ingen hurtig check-in, ingen fast track, og ingen business lounge adgang (heldigvis har jeg så selv adgang til andre lounges, når nu British Airways ikke vil have mig).
Og maden … ja, det er nok det mest uspiselige hø jeg i mit liv har fået serveret. Ikke engang en grilbar i Sydhavnen kunne overleve med den menu. Men det er British Airways øjensynligt ligeglad med – når først fjolserne (læs: mig) har bidt på krogen, så er der jo ingen grund til ordentlig mad, vel?
5 dage før jeg skulle retur til Danmark fik jeg så besked fra British Airways om at mit fly hjem også var aflyst. Aflyst! 5 dage før! Hvad sker der her? Man aflyser da ikke et fly, som folk har booket billet til … igen! De tilbød mig så, at sætte mig på et fly senere på aftenen, men da dette fly var totalt overbooket fik jeg et endnu dårligere sæde end det jeg ellers oprindeligt havde bestilt og konfirmeret flere uger før. Et midtersæde på bagerste World Traveler Plus række. Endnu ringere end det (dårlige) sæde jeg havde på turen over.
Men ikke nok med det. En af de features der reklameres med hos British Airways er et “personligt mediecenter” med film, spil osv. Fedt nok – hvis ellers det virkede. Det gjorde det bare ikke. Overhovedet ikke. Der var sort skærm hele turen.
Der blev også lovet at der var stræm-stik ved alle sæderne. Fedt nok tænkte jeg, så kan jeg da tage nootbook’en frem og se lidt medbragte film på den. Men nej, der var godt nok et stik, men det var af en type som ingen andre flyselskaber (selv med de samme flytyper) jeg nogensinde har rejst med bruger. Et meget mystisk stik. På forespørgsel om de havde en konverter var svaret: Nej, vi har kun 2 af dem, og de er allerede i brug. Tak for ingenting, British Airways!
Det mest skræmmende var så næsten, at British Airways undskyldte overfor alle passagerne ved at uddele en fortrykt undskylding for deres mange fejl. En fortrykt undskylding …! Think about it… Når British Airways ligefrem trykker dem, og medbringer store stakke af disse på deres flyvninger, så får man mistanke om, at det er hverdag for dem – de sælger varer, som de ikke kan levere, og har så de fortrykte undskyldinger klar. Sorry guys, men det virker altså røv-provokerende på mig!
Forsinkelsen kostede mig en ekstra dags billeje samt ekstra omkostninger til parkering i Kastrup Lufthavn. Dækker British Airways disse ekstra omkostninger, som jeg er er blevet påført ene og elene fordi de ikke kunne levere den vare jeg havde købt og betalt for? Det er der ikke udsigt til … Dækker British Airways al den tid og ekstra telefonregning jeg har haft? Næppe. Men det burde de satme!
Behøver jeg at sige, at det er sidste gang jeg frivilligt rejser med British Airways? Jeg vil i den grad anbefale alle andre at holde sig langt væk fra British Airways også. Det er godt nok den ringeste flyveoplevelse jeg har haft i mange år.
Ulstrup skriver
Håber du får lidt af pengene igen fra reklamer for billige flybilletter, du kan jo sætte BA på negativlisten, så du ihvertfald ikke reklamerer for dem oveni 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej, tværtimod da – hvis de kan tilbagebetale lidt via reklamer her, så er det da helt fint med mig. Husk bare at lade være med at købe noget af dem 🙂
Anders Saugstrup skriver
Uha jeg kender følelsen! Når først flyselskaber begynder at løbe om hjørner med en på en tur, så stopper de ikke lige sådan igen! 🙂
Mon ikke BA i Danmark får øje på denne side en af de nærmeste dage og sender dig en undskyldning. Det kan man da håbe.
Grosen Friis skriver
Hej Mikkel
He he, dit indlæg om British Hairraise passer meget godt til dine andre indlæg om repuration management.
Jeg har tilladt mig kort at nævne denne historie på min egen blog, og så har jeg lavet et udskyldigt lille link fra min blog der peger på dette indlæg, og jeg kom tilfældigvis til at skrive ‘British Airways’ i linkteksten.
Hvordan er det du plejer at sige, nå jo, never f… with an SEO 😉
/Grosen Friis
Mikkel deMib Svendsen skriver
>Mon ikke BA i Danmark får øje på denne side en af de nærmeste dage og sender dig en undskyldning.
Undskyldinger giver jeg ikke meget for. British Airways har dem som sagt liggende i fortrykte stakke.
Nej, hvis de virkelig gerne vil undskylde ordentligt, så betaler de pengene for den vare de ikke leverede tilbage
Nielsen skriver
Tak for din beskrivelse som hermed har været udslagsgivende for ej at placere vort køb af 22 business pladser fra CPH til Hong Kong samt New York hos BA i indeværende måned.
Anders Saugstrup skriver
Mikkel, du kunne jo også tage hævn ved at få British Airways som reputation management kunde 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Nej Anders, den må du ordne – dem har jeg ingen planer om at hjælpe LOL
Kenneth Bon skriver
Hej Mikkel
Når et fly er aflyst, har man faktisk ret til erstatning, medmindre aflysningen skyldes force majeure-agtige tilstande.
Vi har selv en kamp i gang med Cirrus fra Tyskland (vi taber nok, men hva’ faen – nu har vi prøvet).
Du kan læse mere her:
http://www.slv.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=199&Itemid=229
Held og lykke, hvis du forsøger dig 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det kræver vist et password at se den side 🙂
Jeg orker ikke rigtigt at skulle spilde min tid på at slås med flyselskaberne. Hvis ikke de gider at serviicere mig ordentligt, så vil jeg i skrive lidt om det her, og ellers bare fravælge de værste.
British Airways vil jeg holde mig fra at bruge med mindre alternativerne i en given situation er væsentligt værre. British Airways står helt nede i bunden af min liste …
Grosen Friis skriver
Hovsa…
Fra de PC’ere jeg har adgang til, der kan jeg se, at en bestemt artikel fra denne blog optræder på side 1 i en meget brugt søgemaskines danske søgeresultater 😉
/Grosen
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, det kan jeg da godt se…
Men det er jo den slags der sker, når man pisser på sine kunder
Grosen Friis skriver
He he ;-D
/Grosen
Martin Mouritzen skriver
Uhhhhhh lad os lige få sat gang i denne tråd igen.
Det er ikke for sjov at British Airways lige er blevet kåret til verdens dårligste flyselskab.
Jeg var selv lige en tur gennem British Airways maskineriet og en tur gennem Heathrow. Der er nu gået 40 dage og jeg har stadig ikke set skyggen af min kuffert! At en kuffert bliver forsinket er ting (dog lykkedes det British Airways at sjofle 375.000 kufferter væk de første 3. mdr. af 2008 – flot) men at de så efterfølgende rent ud sagt skider på deres kunder er værre. Det er nu 3 uger siden at jeg indsendte min klage gennem deres system, hvor det er fysisk umuligt at få noget support på dansk. Der er ingen ting sket og når jeg så ringer ind, så får jeg bare at vide at jeg kan faxe til deres afdeling i Bremen og høre!?!? Hvordan kan man drive en virksomhed på denne måde??
JA jeg håber virkelig at British Airways får røde øre (det rager dem sikkert en høstblomst) og at denne tråd topper Google for at andre ikke skal få samme oplevelse. Mit råd LAD VÆRE MED AT FLYVE MED BRITISH AIRWAYS! Jeg gør helt sikkert IKKE!
Janni Pedersen skriver
Jeg undskylder i forvejen for længden af dette indlæg, specielt da denne artikel er lidt gammel.
Under en af BA’s flyvninger fra (Sydney til London med mellemlanding i Bangkok) blev jeg forsøgt voldtaget på lige inden mellemlandingen i Bangkok. Jeg fortalte det til kabine personalet, som flyttede mig til et andet sæde – men stadig lod voldtægtsmanden komme ombord på flyet som jeg også skulle med videre til London da flyet skulle videre fra bangkok. Voldtægtsmanden blev pågrebet i London da jeg sagde ja til at anmelde ham – det tog 12 timer på en politistation i London, ovenpå en 31 timer lang, traumatisk flyvetur – og til ingen verdens nytte! 2 dage senere blev fyren løsladt af den simple grund at for at kunne få en retsag igang skulle han have været pågrebet i Bangkok og sagen skulle have været klaret af Thailandsk politi da overgrebet skete på vej fra Sydney til Bangkok – og det er udelukkende BA’s skyld at dette ikke skete – de vidste allerede at fyren havde forsøgt at voldtage mig inden flyet fløj videre fra BKK, ergo var deres forsinkede reaktion skyld i, at en mand der forsøgte at voldtage mig kun fik en advarsel (og jeg følte at JEG blev skældt ud for ikke at have handlet tidligere) og går rundt i dag uden en plet på straffeattesten.
Til BA’s “forsvar” skal det siges at jeg fik en gratis opgradering til Business class på flyet fra London til København – men det kryber mig stadig koldt ned af ryggen at tænke på at jeg i 12 timer sad spærret inde i et fly med den mand der forsøgte at voldtage mig, og at han er sluppet ustraffet fra det.
Men som “flynørd” vil jeg lige forklare lidt – ikke at jeg tager BA i forsvar.
1) Der gives erstatning hvis et BA-fly er mere end nogle timer (kan ikke huske det præcise antal timer) forsinket eller aflyst – om ikke andet kan man gratis blive flyttet til en anden afgang – specielt når man rejser på andet end økonomi bestræber flyselskaberne sig på at få én flyttet til en anden afgang, tit med en gratis opgradering som “undskyldning”. Hvorfor du ikke blev det, er dybt underligt.
2) “World Traveler” er BA’s Økonomi klasse – ergo er Worldtraveler Plus, Økonomy Plus – dette betyder at man får et andet slags sæde (som skulle være mere komfortablet) end på Økonomi, men egentlig får den samme service (dvs. mad, stewardesser, check-in rettigheder etc.) som på Økonomi – det koster næsten det samme som andre selskabers Business class, men er simpelthen ikke andet end økonomi plus, og det burde den person der solgte dig billetten have informeret dig om – Economy Plus og Business er to VIDT forskellige klasser, og dem der flyver på Economy Plus gør det normalt kun fordi deres arbejdsgiver betaler.
3) Det personlige underholdningssystem skal man selv betjene – dog var de i Marts næsten lige begyndt at installere lortet på de flytyper de bruger til USA, så de har nogle opstartsproblemer. Det burde de OGSÅ have oplyst dig om.
Har du prøvet at flyve Virgin Atlantic? Deres Economy Plus kan VARMT anbefales! 🙂 Den er (normalt – billetpriser svinger jo) langt fra lige så dyr som BA’s World Traveler Plus, og de er absolut fænomenale – deres økonomi har jeg også fløjet, og der er bestemt ikke noget at klage over heller. Den 5 timers flyvetur til New York fra Londom føltes som ingenting, og deres in-flight entertainment er noget af det bedste. Det eneste minus er, at man skal igennem Heathrow. 😉
Dog forstår jeg godt at du er utilfreds – det har du bestemt ret til at være, og BA har bestemt ikke givet dig hvad du har betalt for! Langt fra!
Mvh, Janni Pedersen, Vordingborg.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Uanset hvordan man vender og drejer det har British Airways solgt mig en vare, som de ikke har leveret, og jeg forlanger stadig at få ale mine penge retur. De har så tilbudt nogle få frequent flier points så jeg kan købe noget mere af deres lort. Det er en fornærmelse! Tror de virkelig at jeg vil købe mere af deres ubrugelige skidt? Har det lort i hovedet eller hvad?
Jeg rejser aldrig mere med British Airways. Det er ubetinget det ringeste flyselskab jeg nogensinde har fløjet med, og deres personale er uduelige og uforskammet.
Jeg håber de går nedenom og hjem. De fortjener ikke at overleve et sekund mere!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Det eneste jeg så kan glæde mig over er, at jeg får en fandens masse besøgende på denne side, som søger på British Airways. Gud ved hvor meget det koster BA?
Jakob skriver
Janni fra virdingborg anbefaler Virgin. Jeg kan oplyse at vi hele familien har haft de mest hårrejsende oplevelser med Virgin på en tur via London til Syd Afrika – meget langt at forklarer men det er det værste jeg nogensinde har oplevet fra et flysleskab og det siger ikke så lidt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, desværre har jeg endnu til gode at opleve et eneste flyselskab, der konsekvent og altid leverer en anstændog og ordentlig service. Nogle gør det en gang imellem – men de fejler alle i alt for høj grad. Det er simpelt hen ikke i orden.
Resultatat er da også, at jeg i dag flyver under det halve af, hvad jeg gjorde for få år siden. Det er simpelt hen for ringe en oplevelse.