Store brands bør spamme søgemaskinerne!
[tag]Greg Boser[/tag] er en af de mest respekterede søgemaskineekspeter i verden og en god ven gennem mange år. Ud over at tale på de samme konferencer, sender vi også begge et show (hver sit) på WebmasterRadio.fm
I forlængelse af “BMW-sagen”, hvor BMW i [tag]Tyskland[/tag] blev smidt ud af [tag]Google[/tag] for at “spamme”, pointerer Greg i et provokerende godt indlæg på hans blog, at det alt i alt har været en glimrende strategi for BMW at spamme Google. Greg anbefaler faktisk at andre store brands gør det samme! Og hvorfor nu det, vil mange sikkert spørge?
Der er en vigtig ting som kendetegner alle de sager, der har været om store brands som er blevet smidt ud af Google: De kommer lynhurtigt med igen – som oftest i løbet af en dag eller to. Før BWM og Ricoh i Tyskland var der for nyligt i en sag om WordPress.org (blogging software der bruges af tusindvis af sites – inklusiv dette) som også blev smidt ud. De kom også med igen i løbet af få dage på trods af at de faktisk ikke er så stort et brand i den almindelige offentlighed (langt fra f.eks. BMW og Ricoh). Årsagen skal nok findes i, at Google ikke brød sig om udsigten til at have 100.000 sure bloggere på nakken – en gruppe der i øvrigt har været meget pro-Google indtil nu.
Som Greg videre forklare i sin blog, er der flere gode grunde til at disse store – eller bare “stærke” brands, med fordel kan spamme søgemaskinerne. Lad os se på BMW som et eksempel. De har dette grafisk flotte site, som desværre ikke fungerer så godt i søgemaskinerne. De tør ikke ændre væsentligt på det, da deres konkurenter også har tilsvarende grafisk attraktive sites. Derudover ville det ofte koste en formue at lave sitet om så det virkelig ville rykke helt organisk (naturligt) i søgemaskinerne og ranke på alle bilmodeller fra BMW. Som marketingchef er det uhyre svært at få budget til sådan en ændring – specielt når man ikke med sikkerhed kan sige hvor meget trafik det faktisk vil bringe med sig.
Overfor dette står så muligheden for at spamme søgemaskinerne, f.eks. på den måde som BMW valgte. Ifølge pålidelige kilder i Tyskland nåede BMW-siderne at ligge i Google i over 2 år! Det vil sige, at i to år har BMW fået masser af gratis trafik (organisk) fra Google og har kunne indsamle masser af data om trafikmængder og værdi. Efter to år blev de så smidt ud – i 2 dage, og har måtte slette siderne. Så med andre ord, 2 års trafik, konverteringer og data kostede dem 2 dages traffik fra Google. Det er da en fed deal! Oveni dette kommer så det faktum, at BMW.de i de sidste par uger, med garanti har fået i 1000-vis af nye links – og som vi alle ved, er det lige det der skal til for at ranke bedre i søgemaskinerne. Lets face it, bedre deal får man satme ikke!
Link: Greg Boser’s blogindlæg
Skriv kommentar