Et ord er nok!
Maurice Saatchi, som var en af ophavsmændende til det verdensomspændende reklamebureau med samme navn, har fået en ny ide. Og den er måske ikke så dum igen. Grundlæggende set går hans ide ud på, at en virksomhed bør kunne udtrykke deres brand i et ord – og kun et ord. Han går lidt amok i sådan en lidt selvfed Amerikans religiøs selvberuselse, som godt kan virke lidt overdreven, når han begynder at tale om biblen, hvori det jo fremgår at “I starten var der ordet …” eller sådan noget (jeg skal ikke gøre mig klog på religionscitater). Og ordet var Gud! Et ord er bedst. To ord, er som to guder og det er en for meget, siger han videre …(OK, det var her kvalmen satte ind …). Anyway, manden har en pointe, som iøvrigt hænger godt sammen med mine egne holdinger til “positionering”.
Det er begrænset hvor meget “plads” moderne virksomheder kan optage i forbrugernes i forvejen overfyldte bevisthed. Et ord kan vi alle rumme – et ord kan (eller burde vi kunne) eje. Google ejer “search” (påstår han – hvilket nok ikke er helt galt, når man tænker på hvordan udtryk som “at Google” i dag bruges i flæng) og USA ejer “freedom” (uanset hvad man så iøvrigt mener om det :)).
Maurice Saatchi vil have virksomheder til at finde ud af hvad deres ord er – hvilket ord de kan “eje” i forbrugernes bevisthed. “Find the Word, test the Word and spread the Word”. Maurice har naturligvis en ny service klar, som er strømlinet til at hjælpe virksomheder med at finde det rette ord. The Word. Det er jo nok derfor han er så interesseret i at snakke om det lige netop nu 🙂 Fair nok.
Læs denne artikkel fra Reuters, hvis du vil vide lidt mere …
Allan Sørensen skriver
Hvad ville være dit ord?
Mikkel deMib Svendsen skriver
“søgemaskineekspert” vil jeg tro – men jeg har ikke helt 100% genetænkt det 🙂
Claus Agerskov skriver
Nu er søgemaskineekspert jo i flere ord på engelsk – prøv igen.
Mit ville være uafhængig/independent.
De herligste hilsner
Claus Agerskov, AgerCon – fri software og åbne standarder
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er da ligeglad med engelsk orddeling – I Danmak snakker vi Dansk
Grosen Friis skriver
Hej Mikkel
I stedet for “søgemaskineekspert” kunne Du vælge “GoogleGuru”, det ligger altså godt i munden, og kan bruges på mange sprog! Men OK, der går lidt for meget “religion” i den, som Du selv er inde på i Dit indlæg, og man udelukker Yahoo, MSN, Alexa……. hmmm, jeg tror “søgemaskineekspert” alligevel er det rigtige valg 😉
/Grosen Friis
Kenneth Thordal skriver
Provo? Netnørd? Meningsmaskine? Søgejunkie?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg er ikke sikker på jeg står stærkt nok på nogle af de udenmærkede forslag, Kenneth 🙂
Kenneth Thordal skriver
Jeg havde bare lige siddet og læst dit indlæg om Notabene, så…
Kenneth Thordal skriver
Ikke fordi jeg tvivler på, at du har ret 😉
Mikkel deMib Svendsen skriver
Så tror jeg ordet “slagter” passer bedre 🙂