Søgning på dit brand-navn eller domæne er godt!
Det har altid undret mange mennesker, at der søges så meget på brand-navne, og endda fulde domæner. Folk søger f.eks. på “www.ditdomæne.dk”. Hvis du tjekker dine egne statistikker vil du sikkert også se det.
Men faktisk er det hverken særlig underligt eller skidt. Ja, jeg vil ligefrem sige, at det er et meget positivt tegn – et tegn på, at du har et stærkt brand.
Når der søges på fulde, og korrekte, domæner så meget som der gør, er det fordi mange enten af vane eller ved fejl, taster domænet ind i Googles søgeboks, frem for direkte i browserens location felt. Jeg kommer også selv til at gøre det nogle gange – ved en fejl.
Når der søges på brand-navne, der blot ved at putte .dk eller .com bagefter ville være det rette domæne, skyldes det nok lidt det samme. En blanding af vaner og fejl.
Men i begge tilfælde er det bestemt ikke dårligt. For alle dem der søger sådan er nogle, der allerede kender dig og gerne vil i kontakt med dig. Det kan være folk der har hørt godt om dig eller set dit navn i anden markedsføring. Det er dem, som du i ordets mest basale forstand har “branded” dig til at interesserer sig for dig. Det er godt.
Jeg vil faktisk mene, at jo flere besøg du får af den salgs, jo bedre branding har du. Det kan bruges som en direkte målestok for din branding – din kendskabsgrad.
For nogle af de websites jeg arbejder med udgør brand- og domæne-søgninger en meget stor andel – eller samlet volumen. På mine egne sites – denne blog, demib.com og mit bogsite på http://seo.demib.dk får naturligt nok rigtig mange besøg fra søgninger på varianter af “demib”. Jeg er faktisk nogle gange helt overrasket over, hvor mange der søger på mit navn (nej, det er ikke bare mig selv :))
På Min-Mave.dk, som jeg er partner i, er antallet af brand-søgninger helt vildt. På en typisk måned får vi mindst 40-50.000 besøg alene fra Google på variationer af brand-navn og domæne. Det er efter min mening udtryk for en virkelig stærk branding.
Hvis ikke du i dag følger med i dine egne brand- og domæne-søgninger, så vil jeg bestemt anbefale, at du begynder at gøre det! Hvis der er rigtig mange søgninger på dit brand-navn og domæne, så vil det iøvrigt være smart, at arbejde med en målrettet tail gating strategi.
Kristian skriver
40-50.000 søgninger bare på det pr. måned! Det er da helt vildt. Er det unikke søgninger?
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, det er unike søgninger. Langt de fleste af dem er på Min Mave og min-mave.dk – så der er jo ingen tvivl om hvad det er de søger efter.
L. Meyer skriver
50.000 søgninger kan vi nok ikke helt præstere hos os, men vi har også ret mange søgninger på vores cms produktnavne og vores firmanavn, så det vil jeg da tage som en positiv interesse i vores hjemmeside og vort firma 🙂
Men ja det er godt nok sjovt med alle dem som søger efter fx http://www.intramedia.dk direkte i søgefeltet i google når de vil ind på vores hjemmeside.
Det minder mig om for mange år siden, hvor min mor troede at jubii var internettet og der hvor internettet ligesom “startede” 😀
Johannes Andersen skriver
L. Meyer: alle ved da også at hvis google ikke kan finde det du søger så er det fordi du har nået til enden af internettet!
Andreas Lolk skriver
Personligt benytter jeg selv af at søge på brand- eller domænenavne i google, hvis jeg bare er det mindste i tvivl omkring stavelsen. Når jeg søger i Google første gang ved jeg med 99 % at jeg finder det jeg søger ved næste klik.
Kim skriver
Hejsa Demib.
Jeg er teknisk supporter ved en større dansk ISP.
Jeg sidder daglig og supporter kunder ind på forskellige hjemmesider, især de lidt ældre menesker, når vi skal hente opdateringer, drivere osv.
og jeg tror altså at der er en gylden tråd mellem vores ældre generation & de brand søgninger.
kunderne går som regel ind på google og søger efter domænet, hvis jeg beder dem at gå på feks. http://www.dr.dk
De tror simpelthen at google er internettet, og de har ikke lært at gå direkte ind på et domæne. i nogle tilfælde er det også pga de har google toolbar installeret.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Du har helt ret Kim – jeg oplever dog at det ikke kun er ældre mennesker der benytter toolbar og Google i stedet for location feltet 🙂
Lars Krogh Jensen skriver
Jeg er lidt på linie med Andreas Lolk i denne her.
Er det ikke sådan, at hvis folk er det mindste i tvivl om stavemåden, så søger de i stedet? I dette tilfælde ville jeg nok være i tvivl om, om der skal bindestreg med, og så ville jeg søge i stedet for at taste en direkte URL.
Det kan måske forklare, hvorfor der er SÅ mange søgninger på brandet. Det sagt, så forklarer det naturligvis ikke det hele, og hvis jeg kender Mr. deMib ret, så har han gjort et godt stykke arbejde med brandingen ;o)