Hvor meget koster en bog?
Afledt af en god og lang diskussion på Amino, om rimeligheden af prisen på Martin Thorbogs bog ePusher, fik jeg lyst til at reflektere lidt over emnet …
Martin Thorborg valgte da han skulle udsende ePusher at gå den lidt utraditionelle vej, her i Danmark, ikke alene kun at sælge bogen som eBog men til en pris mange gange højere end de fleste andre bøger – trykte såvel som elektroniske. Prisen er 1.500 kroner + moms. Er du en af dem der er ved at falde ned af stolen i forargelse over den pris for en bog, så læs videre … det bliver meget værre 🙂
Jeg har personligt altid ment at det var underligt at prisen på information eller underholding er så formatafhængigt. Hvorfor skal prisen på en bog være så fastlåst som den er bare fordi det er en bog. De samme ord koster noget helt forskelligt alt efter om de udgives i en bog, som et lydbånd, opsættes som teaterstykke, vises som film, eller sælges som DVD. Men prisen sættes kun meget sjældent efter indholdet. Det er formatet der sætter prisen.
Hvorfor ikke sætte prisen mere efter indholdet. Biler koster jo heller ikke det samme, selvom det altsammen “bare” er biler, og i princippet kan stort set det samme (omend med MEGET blandet fornøjelse til følje).
– Mange vil ikke betale 149 kr. for en CD – men folk har ingen problemer med at betale det samme for en T-shirt med bandet
– Mange vil ikke betale 1.500 kr. for en bog – men de betaler gladeligt 5-6.000 for 1 dags workshop med forfatteren
Dengang jeg var i musikbranchen fik det mig faktisk på et tidspunkt til lege med ideen om et koncept for et nyt band, der dog aldrig blev godkendt (sådan er det med konservative brancher som musikbranchen …). Kort fortalt gik det ud på, at forære CD og/eller koncertbiletterne væk – og så tage penge for plakaten og coveret i stedet for. Folk har ingen problemer med at betale 125 for en fed plakat – men for et lidt mindre kendt band, er det meget svært at få den pris ind i døren.
Jo mere jeg tænker over det jo bedre synes jeg faktisk ideen er. Selv her mange år efter. Men som sagt var ideen nok for radikal for musikbranchen – dengang som nu. De er ikke særlig glade for at skulle lave om på det de nu engang har gjort i mange år. Overraskende for mange opfører den branche sig i høj grad som en bonderøv fra det forrige århundrede.
Samme tanke som ovenstående ide kunne de ellers godt have brugt da internettet så kom. Forær sangene væk, og hent pengene ind på andre måder! Nej, nej, nej, kan jeg høre pladedirektørerne skrige – og kunsterne med. Vi skal da have penge for vores musik! Nej, siger jeg! Det er alt for konservativt tænkt. Det er da lige meget om pladeselskaber og kunstenere får penge for deres musik. Det der er vigtigt er, at dem der investerer i og laver musik får penge ind på kontoen når dagen er omme – og dem der gør det godt må for min skyld gerne få rigtig mange penge ind. Det er da ligemeget om pengene kommer fra pladesalg – eller salg af covers, T-shirts og plakater, computerspil eller koncerter.
Nogle dele af musikbranchen har fattet det, og tjener f.eks. styrtende på at lave musik til de store computerspil – de sælger millioner af kopier, og det til priser der er mange gange højere end en musik CD.
Nå, men det blev en lille smule udenomssnak her – dog afledt af dagens emne. Men tilbare på sporet…
I USA har det i mange år været helt almindeligt, at der blevet taget meget højere priser for specialicerede eBøger, end for tilsvarende trykte bøger. Trykte bøger er stort set ligeså fastlåste i prisstrukturerne som det danske trykte bogmarked. Men det er jo også nogle gamle drenge der styrer den branche …
Det er helt almindeligt at eBøger koster $2-300 i USA – og nogle endda endnu mere. Jeg tror folk der i langt højere grad ser på det indhold de får – og værdien af det, end på formatet. Hvis bogen kan spare dig for et par timers arbejde om ugen, eller hvis den kan øge din konvertering i butikken med 5-10% (eller mere), eller hvis bogen kan afhælpe nogle problemer du ellers havde i din virksomhed, så er de få tusinde for eBogen ikke meget.
Og prisen skal jo så også sammenlignes med, hvad det ellers ville koste at få den viden. Alternativet er f.eks. at hyre en konsulent til det man ikke selv ved, tage på en konference eller købe plads til et foredrag. Alle disse alternativer vil normalt være væsentligt dyrere end selv en ret kostbar eBog.
Jeg tror vi skal til at venne os til, at flere og flere specialicerede eBøger i Danmark vil koste langt mere end traditionelle trykte bøger. Jeg tror bestemt ikke Martins bog til 1.500 + moms bliver toppen. Jeg vil forvente at vi kommer til at se flere bøger til 2, 3 og 5.000 kr. – og de vil sikkert være alle pengene værd.
Rosenstand skriver
Lad mig bare give mit besyv med her.
Der findes ingen bog, der er for dyr – hvis den er mere værd end det, den koster. Og det gælder jo alt i verden.
At Martin sælger en bog til 1.500 kr. er uden relevans. Det er til gengæld relevant, hvad en shopejer kan tjene på at købe bogen. Og det er ikke småpenge!
Der er desværre en tendens til at se på tal i priser fremfor at se på udbytte her i Danmark. Både du og jeg tager en god sjat penge for vores timer, og når du bevæger dig blot lidt uden for de cirkler, hvor folk er HELT fremme i skoene, er de ved at kløjs i f.eks. min timepris.
Jeg KAN ikke bringes til at forstå, hvorfor det er vigtigt, om en bog koster 200 kr., 2.000 kr. eller 20.000 kr. Jeg kan kun se relevans i, hvad den er VÆRD for mig.
For nogle vil en bog af Ronald L. Hubbard være meget værd – for mig er den ikke engang egnet til optænding i min brændeovn. Nå – det var et sidespring.
Jeg tænker altid på, om jeg kan tjene mere, end det koster at købe f.eks. noget nyt software. Og at tilbagebetalingstiden er rimelig. Er begge dele opfyldt, er det mig og min forretning ligegyldigt, om softwaren koster 10.000 eller 100.000 kr.
I takt med at specialviden bliver mere og mere tilgængelig, vil vi helt sikkert se E-bøger til stadigt højere priser. Og igen: Det er udbyttet af bogen, der afgør, om prisen er rigtig – ikke tallet på prisskiltet. Nemlig!
Brian Brandt skriver
Noget af det sværeste er jo at skifte holdningen hos befolkningen… tænk hvor nemt politikerne ville have det så 😉
Men jeg tror det er hvad der skal til, en holdningsændring af det som Mikkel skriver, at man betaler for indhold istedet for kvantitet eller format…
Lars Bachmann skriver
Jeg er helt enig i at man skal se prisen i forhold til den værdi man får ud af bogen.
Men prisen har jo også noget med målgruppen at gøre.
hvis jeg skriver en bog om en der hedder Harry Potter, så vil min målgruppe være kæmpe stor, hvorimod hvis jeg skriver en bog om hvordan man puster balloner op, så vil målgruppen måske være på 10 stk. 🙂
Jeg vil så være nødsaget til at tage for eks. 6000,- stykket for at få dækket mine omkostninger.
Hvis vi tager udgangspunkt i Martins bog, så han har nok lavet en vurdering på hvor mange bøger han vil kunne sælge, og hvis han har budgetteret med at sælge 1000 stk, så skal bogen koste 1500 for at Martin tjener det han vil tjene.
Nicolas Zangenberg skriver
Jeg synes prisen er rimelig nok set i lyset af den mer indtægt det kan give.
“Unik viden gør forskellen”
Jeg vil tilgengæld sige, at til en pris på 1500 kroner, så kunne man godt få bogen i et lækkert format eller design. Jo mere unik desto bedre.
Hilsen
Nicolas Zangenberg
Martin Østergaard skriver
Helt enig med Hr. Rosenstand. Den bog er jo ikke “bare en bog”, det er en investering som en workshop til 6.000 kr. også er. Begge ting har samme formål; at få en større indsigt i et emne samt (hvertfald for de fleste) at tjene flere penge på sin viden. Så jeg ser ikke Thorborgs bog som en bog, men et stykke værktøj til at tjene penge med. Hvem vil ikke give 1.500 kroner for at tjene investeringen hjem gange 10?
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Hvem vil ikke give 1.500 kroner for at tjene investeringen hjem gange 10?
Dorte Toft? 🙂
Martin Østergaard skriver
> Dorte Toft?
Nevermind then, lad være med at købe skidtet hvis du er Dorte Toft 😀
Martin Østergaard skriver
Dit ur kører vist 1 time foran 🙂 klokken i DK er nu 19.07
Martin Østergaard skriver
Tager jeg i mit igen, dit ur er kun 51 min. foran 🙂
Søren Sprogø skriver
IMHO, så er det ikke fordi e-Pusher er specielt “specialiseret”, som deMib nævner. Det er en kort, “for dummies” gennemgang af alle de forskellige fagområder man beskæftiger sig med når man laver eHandel. Der hvor bogen brillierer (igen, synes jeg) er dens nede-på-jorden tilgang til emnerne, og hvordan hvert kapitel afsluttes med links til hvor man lige netop kan finde den dybere, specialiserede gennemgang af emnerne. Hvirkelig en god inspiration, hvis man er ny inden for branchen.
Jeg har utroligt svært ved at se hvorfor prisen skulle være så forskellig fra en traditionel bog, især i betagtning af at den seneste udgave er på 123 sider (er dog en væsentlig forøgelse i forhold til v1.0). En “normal” bog om f.eks. IA eller SEM kan vel på lige fod forøge din forretning med faktor x? Hvor er det lige forskellen ligger?
Og når man medregner at der ingen (væsentlige) ekstraudgifter er på tryk, distribution, forlægger osv. undrer det mig lidt (læs: meget) hvorfor bogen skal være DYRERE end en traditionel bog!
Hvis man VIRKELIG vil have value for money, altså få mere værdi for investeringen, så skulle man shoppe en tur forbi Amazon.co.uk og se hvad man får af traditionelle bøger om emnet for samme beløb.
Note to self: Skal have skrevet en blog post om hvilke bøger jeg selv vil anbefale man køber istedet / som supplement 😛
Mikkel deMib Svendsen skriver
At det traditionelle (trykte) bogmarked er fastlåst i en tåbelig prisstruktur, gør jo ikke at nye formater – uden de samme traditionsbundne bindinger, skal begå samme fejl. Nye formater og nye markeder giver mulighed for at tænke i nye baner.
Og der er nu ikke noget specielt originalt ved Martins ide om at tage en høj pris – og så sælge til lidt færre. Det er lidt nyt i Danmark – men ikke i f.eks. USA, som nævnt.
Og vi kommer uden tvivl til at se mere til det. Så må de gammeldags forlæggere være med på legen eller lade være – det er jeg sådan set ligeglad med 🙂
Morten skriver
Altså når man tænker på, hvad bogen kan gøre for din e-shop, så er den alle pengene værd. Der udover må man sige, at prisen jo ikke er for høj, idet folk gladeligt køber den. Man kan jo ikke bare sige, at fordi almindelige bøger koster 200 kr så skal denne her også. Du kan ikke “rate” bøger på den måde.
En anden ting, der gør e-pusher unik (udover dens nede på jorden-tilgang til tingene og sprog) er, at den forholder sig til danske forhold og linker til danske ressourcer.
Man kan sikkert nok få nogenlunde det samme i en billigere amerikansk bog. Man kan sikkert finde det gratis på nettet, hvis man surfer rundt længe nok. Men man kan også bare købe e-pusher, læse det på dansk med referencer til danske forhold.
Men jeg indrømmer, at jeg også studsede, da jeg så prisen. Allerede nogle få sider inde i bogen tænkte jeg dog “den skal nok tjene sig selv ind, den her bog”.
Jesper skriver
Mikkel hvornår kommer din seo bog ?
Jakob Dupont Knudsen skriver
Rigtig interessant artikel!
Er det evt. muligt at jeg må oversætte den og poste den på min blog, med henvisning til din side?
I bund og grund handler det hele vel om udbud og efterspørgsel. Workshops koster vel mere fordi et flertal af befolkningen har nemmere ved at lære og forstå, ved at det bliver fortalt, frem for at man skal anstrenge sig med at læse en bog. At en bog normalt koster 100 – 300 kr, – er vel fordi man, igennem tiden har fundet ud af, af dette giver den bedste indtjening. Men jeg kan sagtens følge din tankegang. Prisen bør sættes efter den værdi som produktet har (hvilket naturligvis ikke er ens for alle). Men det største problem er helt klart af dette er stik modsat af, hvad vi er vant tid. Og det er ikke rart! Alting skal gerne være som det plejer. Selvom det kan være surt at folk ikke er særlig villige til at ændre deres synspunkt, så hjælper det jo desværre ikke så meget. Jeg tror personligt, at Martin kunne tjene mere, ved at sælge bogen til omkring 200 – 300 kr, – men jeg ved det ikke. En ting er sikkert. Prisen på 1.500,- har givet ham en masse omtale 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Er det evt. muligt at jeg må oversætte den og poste den på min blog, med henvisning til din side?
Nej, jeg tillader aldrig sådanne gengivelser af mine artikler
Jakob Dupont Knudsen skriver
Først vil jeg lige rette mig selv. Jeg mente forholdet mellem pris og efter efterspørgsel. Ikke udbud og efterspørgsel.
>Nej, jeg tillader aldrig sådanne gengivelser af mine artikler
Det lød ikke som et oplæg til debat. Så den ide dropper jeg bare igen 🙂
Søren Sprogø skriver
Så kom den, min liste over andre måder at bruge 1.875 kr. på:
[Moderator edit: Søren, helt ærligt – en affiliate liste over bøger? Den hører altså til i annonceafdelingen :)]
Søren Sprogø skriver
Well, listen er stadig reel nok.
Og det er ikke alle bøger der linker via et affiliate program, kun dem jeg alligevel henviser til Amazon.co.uk. Der er ingen skjulte, økonomiske hensigter med hvilke bøger der ligger på listen, og jeg ser intet galt i at jeg forsøger i det mindste at få dækket udgifterne til min blog på den facon.
Men OK at fjerne linket. Hvis folk alligevel vil se min liste skulle det ikke være så svært at Google sig frem til den 😛