Bilisterne dropper København
Langt om længe er det ved at gå op for Københavns Kommune, at hvis man vil have en erhvervsaktiv by, så nytter det ikke noget at gøre alt hvad man kan for at holde bilisterne ude. For dem der komer til byen i bil, hvis de ellers kan få lov, er også dem der ligger en stor del af de penge, som København og Københavnerne har brug for.
Således må Københavns Kommune nu erkendte, at de seneste prisstigninger for parkering i byen har fået så alvorlige konsekvenser for blandt andet restauranterne, at priserne nu sættes ned! Tal fra første halvår af 2007 viser at indtægterne på parkering “kun” nåede 91 millioner mod de budgetterede 239 millioner. Og dertil kommer så de direkte tab som restauranterne har lidt, hvilket meget direkte fører til færre arbejdspladser – arbejdspladser der hovedsageligt gavner Københavnerne selv.
Udover restauranternes problemer med at få gæster, hører jeg flere og flere virksomheder, herunder min egen, som overvejer at flytte ud af byen. Omkostningerne til parkering er simpelt hen for høje, og politikernes ønske om at gøre det så besværligt for bilister i København uudholdelig i det daglige.
De Københavnske politikere minder mig i stigende grad om de folk der flytter på landet og så brokker sig over hanen der galer, og grisene der lugter. En storby er fuld af mennesker, og dertil hørende transportmidler. Kan man ikke lide det, så skal man ikke bo midt i en by!
Hvis politikerne i København, som de hidtil har gjort, gør alt hvad de kan for at besværliggøre livet for bilisterne, i stedet for at lave en ordentlig infrastruktur (f.eks. med flere parkeringskældre, bedre indfaldsveje direkte til dem osv), så er konsekvensen, som politikerne ser nu, at folk så bare dropper København. Og det kan København, og Københavnerne, ikke leve med. De lever nemlig i høj grad af alle os bilister, som kommer derind. København kan ganske enkelt ikke overleve alene af deres egne beboere. I hvert fald bliver det så et meget fattigere København, og et København hvor der vil være endnu mindre folkelig opbakning til at placere de store kulturinstitutioner, som vi jo alle betaler til.
Så kære Københavnere og Københavnske politikere: I må vælge. Vil I have en stærk erhvervsaktiv og rig (økonomisk og kulturelt) by, eller vil i have en uddøende og selfinancieret historisk folkepark? Man kan ikke arbejde målrettet for begge dele.
Link: Politikens omtale af de nedsatte parkeringsafgifter.
John skriver
Hej Mikkel. Der er vist lidt sommerferie agtigt pt. på din udemærkede blog.
Så jeg blander mig lidt (kan jo ikke lade være). København er vel efterhånden kommet
lidt i klemme mht. logistikken. Omgivet til dels af vand kombineret med tæt bebyggelse. Nej Odense må ta’ over, den ligger jo lige til højrebenet, fri til alle sider, så
der er der frit slag til infrastrukturen. Nå det bliver Københavnerne nok ikke glade for.
Jeg kan godt smile lidt af den sport der er med at bevilge motorveje til de forholdsvis
stille egne i det jydske, men det er vel noget med at ‘I’ fik sidste gang, så nu er det ‘Vores’ tur. Det løser bare ikke problemerne for hovedstaden hvor pengene nok kunne bruges bedre, når det nu SKAl være derovre 🙂 Jeg tar’ selv et smut derover i min ferie for det er jo en dejlig by, så længe man kan nøjes med den offentlige trafik.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, der er ikke helt så mange kommentarer i disse sommerferiedage som ellers 🙂
København kunne sagtens løse infrastrukturen hvis de ville. Men indtil nu har det jo været et bevidst valg fra politikernes side, at de ikke vil gøre det for let for bilister at komme ind i byen.
I princippet kunne man, på samme måde som med METRO’en, grave nogle underjordiske tuneller fra de store indfaldsveje, som skjult under jorden, kunne få bilisterne det sidste stykke ind til f.eks. Rådhuspladsen, Nørreport og Kongens Nytorv til underjordiske parkeringskældre. Så ville byen blive så godt som “bilfri” på toppen.
Men uanset om et sådan forslag ville virke eller ej, eller om der skal helt andre modeller på borden, så kan man naturligvis finde løsninger, hvis det er det man vil.
Kasper skriver
Det er næppe den store hemmelighed, at Kbh’s kommune mestendels er reguleret af nogle orverordentlig velnærede pamper-agtige tosser (Klaus “repræsentationskonto” Bondam for one)… Det er på tide at de forstår, at det ikke nytter noget at lægge alle mulige krumspring i vejen for almindelige hårdt skatteplagede borgere, som ønsker at spare et par timer hver dag, ved at tage egen bil frem for offentlig transport, som jo er notorisk forsinket. I stedet kunne de jo tage at øge incitamenterne for folk til at tage offentlig transport – nemlig ved at SÆNKE priserne…
Klaus Slott skriver
Det er da ligemeget at det bliver billigere inde i københavn, sålænge at man skal holde i kø i halve timer rundt om Roskilde og op af ring4. Nå – selv om jeg har gratis parkering på arbejdet vil jeg nu hellere have flere/stabilere togskinner. Når man arbejder tæt ved Nørreport kan bilen ikke konkurrere alligevel – hvis bare dsb får toget igennem nogenlunde til tiden.
God sommer!
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Når man arbejder tæt ved Nørreport kan bilen ikke konkurrere alligevel – hvis bare dsb får toget igennem nogenlunde til tiden.
Det komer helt an på hvor man kører fra. Herfra Ugerløse er det sgu ikke aktuelt med de offentlige frem og tilbage til Nørreport 🙂
Rosenstand skriver
Endnu én blandt et hav af grunde til at drive firma ude på Lars Tyndskids mark 😉 Her er gratis parkering, ingen trafikale problemer og masser af plads. Læg der til, at vi har højhastighedsnet og motorveje, der primært befærdes af jyder (det betyder, at alle kører i højre vognbane undtagen ved overhalinger).
Med broen tager det 3 timer og 10 minutter til Rådhuspladsen – hvis altså ikke der er alt for mange sjællændere, der blokerer overhalingsbanen (lærer sjællandske kørelærere ikke deres elever, at højrekørsel er lovbefalet i Danmark?).
København er et mareridt at parkere i – både plads- og prismæssigt. Men det er vel normal socialdemokratisk politik? Først brandbeskatter de hver en dråbe saft ud af erhvervslivet, og når så firmaerne får nok, flæber man og overlader roret til mere kompetente mennesker…
Klaus Slott skriver
> Herfra Ugerløse er det sgu ikke aktuelt med de offentlige frem og tilbage til Nørreport 🙂
Du Mikkel, jeg bor på hovedgaden i Ugerløse 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Verden er lille 🙂