Big Mouth Media smidt ud af Google
Der har længe været snak om at Big Mouth Media skulle være blevet slettet af Googles index. Vi havde det også oppe at vende på Strikepoint Indtil nu har Big Mouth Media stort set benægtet dette, og endda sendt emails ud til deres kunder af meget tvivlsom karakter … nahh, lad os bare sige det som det er – de emails virker sgu lidt løgnagtige…
I dag kan Aron Wall (SEOBook) så rapportere på Threadwatch, at Matt Cutts netop har bekræftet at Big Mouth Media er blevet fjernet i hånden – slettet, banned! Matt Cutts fortæller, at der blandt andet blev fundet små 60 X 60 (pixel) bokse med over 13.000 tegn klemt ind!
Jeg ved godt at der er nogle folk, særligt den mere tvilsomme SEO-type, der vil sige: Jamen, det er den tekst-størrelse som kunden og vi er blevet enige om. Ja, well … guess what, Matt synes det er spam, og så er det ud! Sur røv for jer.
Henrik Jensen skriver
I realiteten må hele skismaet med skjulte links være relativt enkelt at definere? Man kan vel sige, at hvis en person med et normalt syn på en normal skærm kan læse den tekst, der er gjort til links, er der IKKE tale om skjulte links.
Kan man ikke med normalt syn læse teksten (og det kan man nok ikke 🙂 med 13.000 tegn på 60×60 px)eller i en skjult frame eller et layer placeret med CSS osv. osv. så er der tale om skjulte links.
Det er vel nærmest et temperamentsspørgsmål, om en webdesigner eller seo-udbyder skal have reklamer på ingen, én eller alle kundens sider. Så længe de er synlige efter ovenstående definition er de jo ikke en hemmelighed for kunden. Og så kan der jo sagtens være tale om en skriftstørrelse, som kunden og webdesigneren er enige om og som kan læses med normalt syn. Det kan vel ikke kategoriseres som spam, blot fordi konceptet med et reklamelink til webdesigneren eller andre strider mod nogles holdninger? Så ender det hele jo i en diskussion om, hvor stor en skriftstørrelse der skal benyttes for at et link ikke er spam. Så håber jeg ikke, det bliver min bedstemor, der skal være dommer… Hun har brilleglas som hinkesten og er alligevel stæreblind 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
> Det kan vel ikke kategoriseres som spam, blot fordi konceptet med et reklamelink til webdesigneren eller andre strider mod nogles holdninger?
Jo, hvis søgemaskinerne synes det er det, så er det spam. Det de ikke kan lide kan de fjerne. På samme måde kan aviser vælge ikke at skrive om det de finder ligegyldigt.
Faktisk skriver Google det meget direkte i deres guidelines til webmaster: “You should never have to link to an SEO.” – og det er jeg enig med dem i. beder du så dine kunder om det alligevel, ja så har du selv bedt om det …
Henrik Jensen skriver
Nu vil jeg ikke gå i clinch med din indiskutable ekspertise, men netop ordene “HAVE TO” er vel afgørende. Hvis det ikke er et krav men en gensidig aftale om at linke til hinanden, er det da safe. I modsat fald kan alle hjemmesider på nettet der har link til partnere, leverandører, designere etc. risikere at blive udelukket.
Jeg er med på, at det er søgemaskinerne, der i sidste ende bestemmer, men da i alle fald 40% af alle hjemmesider har udgående links til div. leverandører og partnere, må Google m.fl. altså fjerne disse mindst 40% af nettets hjemmesider fra deres indeks. Uden dem er der næppe mange, der har noget at bruge den pågældende søgemaskine til…
Lad os for alt i verden undgå skjulte links – både med og uden ejernes kendskab. Det er jeg meget enig i. Men helt at undgå links ud fra en hjemmeside (som er den ultimative konsekvens af det, du skriver) er jo helt i modstrid med alt, hvad internettet handler om!
Mikkel deMib Svendsen skriver
Jeg synes ikke det er så svært at gennemskue. Når en SEO-virksomhed, med et simpelt tjek, har links fra langt de fleste kunders hjemmesider tilbage til leverandøren så stinker det – efter min mening, og efter søgemaskinernes mening.
Dette har INTET med linking i almindelighed at gøre. Jeg er ked af du ikke kan adskille de to ting.
Henrik Jensen skriver
Det skal du da ikke være ked af – det går jo ikke ud over dig 🙂 Nu sidder jeg arbejdsmæssigt i den situation, at jeg er indkøber af både webbureauers design og SEO-virksomheders ydelser. Vores websites bærer alle et “tag” fra de firmaer, der arbejder på de pågældende sites, og det er som regel både et webbureau OG en SEO-virksomhed (ofte er det ikke samme firma). De linker så også til os, da de opgiver os som referencer.
Jeg ville da ikke bryde mig om at linkene er skjulte på vores websites, og grundet dine skriverier har jeg tjekket alle vores sites i dag. Heldigvis har jeg intet fundet på nogen af dem.
Jeg har så researchet lidt i dag, for jeg vil sgu’ ikke risikere, at vores websites straffes unødigt. Jeg har ikke kunnet finde anden definition vedr. links til udbydere af SEO, webdesign etc., end at det ikke anbefales at benytte disse leverandører, hvis det er et KRAV, at der linkes til dem. Vi bruger pt. 2 forskellige firmaer til at hjælpe os med SEO, og begge har spurgt, om vi var interesserede i at vise dem på vores websites. Det har vi altid besvaret positivt og bedt dem linke til os også, da vi ved, at antallet af indgående links er af stor betydning.
Du ved temmelig meget om Google og de andre søgemaskiner. Måske kan du opklare noget? Hvis nu et webbureau har lavet 20 websites og har link til dem selv (synligt og aftalt) på dem alle – men at samme webbureau ikke har begreb om SEO ellers… Hvordan skelner Google så, om der er tale om et webbureau eller en SEO-virksomhed?
Du må undskylde min vedholdenhed, men det er ret vigtigt for mig at vide, for skal jeg gå til min chef og forklare, at alle links til vores partnere skal fjernes, skal jeg have en fandens god grund 🙂 Og her er en personlig holdning om, at en leverandør ikke bør have sit “tag” på andres hjemmesider ikke grund nok 🙂 Både jeg og min chef mener, det er helt OK at “vise sig frem” på den måde. Og langt, langt de fleste websites har jo et “Designed by….” osv. på, så det er jo vildt mange websites, der så er i farezonen.