Big companies are where small companies go to die
– Eller på Dansk: “Store virksomheder er der, hvor små virksomheder går hen for at dø”
Med andre ord: Når store virksomheder opkøber mindre virksomheder sker der meget tit det, at den lille virksomhed og det (fantastiske) produkt de havde, dør i den store virksomhed.
Citatet stammer fra en god artikel på 37Signals blog, som tager udspring i en anden god artikel af Fahad Majoo som beskriver det han kalder “The Google Black Hole”. I artiklen nævnes en række konkrete eksempler på virksomheder Google har købt, hvorefter de af forskellige årsager hurtigt helt er forsvundet – døde og borte, eller blot glemt og overset.
Mange af de nævnte Google opkøb kan jeg slet ikke huske. Husker du f.eks. Jaiku, der skulle tage kampen op med Twitter? Google lukkede ned for nye brugere lige efter de købte det. Eller hvad med JotSpot? Købt i 2006 – død i dag. Forsvundet i The Google Black Hole.
Men naturligvis er det ikke bare Google som små selskaber dør i. Og det er naturligvis heller ikke altid det går så galt som med Jaiku og JotSpot. Jeg har selv oplevet, hvordan virksomheder jeg har arbejdet med eller i er svundet ind til nærmest ingenting efter et opkøb.
Marketleap, som var et af USA’s førende SEO selskaber, og som jeg arbejde i for nogle år siden, er et godt eksempel. De blev solgt til først Digital Impact (hvor jeg så hoppede fra), og kort efter blev de så solgt til Axiom. Et spring fra 12 mand til 6.000 på under 1½ år! I dag er næsten alle de oprindelige Marketleapers der ikke mere og forretningen (SEO/SEM) er såvidt jeg kan vurdere ikke vokset siden Marketleap-dagene – måske tværtimod. Digital Impact og Axiom har i hvert fald på ingen måde formået at udnytte det ellers meget stærke brand og team de købte med Marketleap. Marketleap er røget i deres Black Hole. Verden er fuld af sorte huller! 🙂
Men hvorfor sker det så? Hvad er det gør at disse sorte huller er så almindelige? – for jeg tror, at mange af os kender til lignende historier. Der er mange af dem.
En af årsagerne er uden tvivl, at det teknisk set kan være svært at adoptere en mindre virksomheds teknologi i en større. Det har f.eks. være problemet for Google i nogle sager, berettes der om. Google har, fornuftigt nok, et omfattende og gennemtænkt udviklingsmiljø. Når de så køber en mindre virksomhed skal deres kode naturligvis integreres – eller adopteres, til Googles framework. Logisk nok. Men det gør så bare nogle gange, at det bliver for kompliceret for de oprindelige udviklere i virksomheden at finde ud af – og så er der pludselig ingen der rigtig har fat i produktet mere.
Et andet problem kan være, at hoved og hale ikke alting snakker sammen, so to speak. Man køber en virksomhed i den ene ende, men har ikke afsat resurser til integrationen i den anden ende.
Et tredie problem kan være af samkøre kulturene i to virksomheder – en lille og en større. De nye og de gamle. Hvis løn- eller ansættelsesforhold er væsentligt forskellige – f.eks. personalegoder, så kan det skabe en masse besvær og sure miner, at håndtere det. Beslutninger og kommunikation kører måske helt forskellgt. Arbejdsgange er forskellige. Det kan være virkelig svært at få til at spille sammen.
Som iværksætter skal man dog ikke lade sig skræmme af det, men blot holde fokus på, at de deals man laver er så gode som muligt. Hvis du en dag får mulighed for at sælge din virksomhed til et større foretagende på nogle betingelser, som du synes er attraktive, så gør det da! Du skal bare ikke holde fast i en barnlig kærlighed til “dit lille barn” af frygt for at det kan dø. Blive opslugt af sorte huller. Ja, det er meget muligt at din gode lille virksomhed, dit brand og/eller produkt dør i hænderne på en stor køber. Men det bør du ikke lade dig skræmme af, hvis ellers de betingelserne for overtagelsen af din virksomhed er acceptable (pris, behandling af eksisterende medarbejdere osv.)
Lars D skriver
De store virksomheder er ofte fuldstændig ligeglade med essensen i den lille virksomhed – de køber, fordi de kan få en værdi, der er større end købsprisen. Da Intel købte Giga, så var det jo ikke for at få en ny gruppe medarbejdere eller for at sammenlægge to firmaer. Det var udelukkende for at få et teknologisk forspring.
Jeg kender et andet eksempel, hvor købet udelukkende skete pga. kundekartoteket, og hvor medarbejderne i det lille firma blev fordelt hist og pist i det store firma, uden relation til deres tidligere arbejde.
Jeg ser ikke noget galt i det – der er ikke noget, der skal “repareres”. Hvis folkene bag det lille firma er innovative, så laver de jo bare et nyt firma, og sælger også det.
Kasper Bergholt skriver
Jaiku kører da nogelunde fint. De havde 4-5 offline-dage, hvor de migrerede til google-servere, efterfølgende kompenseredes de nuværende (beta)brugere med at gå fra begrænsede invites til ubegrænsede invites.
Men jo, din pointe holder, de er ikke just positionerede i landskabet og i hælene på Twitter.
/Kasper
John skriver
” at hoved og hale ikke altid snakker sammen ”
Jeg tror at det ofte er svært at få ‘ånden’ til at følge med ved et opkøb.
Kan måske koges ned til:
” Nye koste fejer bedst – men de gamle ved hvor skidtet det ligger “
Kasper Bergholt skriver
Du fik ret, Mikkel — med Jaiku-eksemplet. Google lukker ned for videre udvikling af tjenesten og migrerer den til open source.
http://www.techcrunch.com/2009/01/14/google-axes-dodgeball-jaiku-video-and-more/
En skam…
/Kasper