Big Brand SEO – søgemaskineoptimering af store firmaer og varemærker
Store firmaer og kendte varemærker er teknisk set meget lettere, at søgemaskineoptimere. Stærke brands får normalt masser af naturlig omtale, links og social synlighed – og det er lige netop det, som de fleste mindre virksomheder kæmper med at få.
Men hvordan kan det så være, at så mange store brands og virksomheder ranker så elendigt i søgemaskinerne? Det vil jeg give nogle svar på i dette indlæg.
Hvis du selv sidder i en stor virksomhed eller er marketingansvarlig for et stort brand, bør du læse dette indlæg meget omhyggeligt. Hvis du følger mine gode råd, så kan jeg garantere dig meget bedre resultater i søgemaskinerne, end du sikkert har i dag … Det er Big Brand SEO
Jeg har igennem de sidst 15 år arbejdet med mange rigtig store brands og virksomheder – både i Danmark og USA. Nogle af dem er endt med, at få virkelig gode resultater i søgemaskiner – ofte med millioner af relevante besøg til følge, andre har ikke. I det sidste tilfælde er der stort set altid en overordnet forklaring på det: Mennesker!
De store brands og virksomheder har som sagt verdens bedste udgangspunkt for succesfuld SEO – ikke mindst i dag, hvor Google i stigende grad lægger vægt på netop de ting, som er de store brands styrke: Genkendelse, loyalitet, links og sociale omtaler. Men det er bare ikke nok.
Hvis mulighederne ikke udnyttes ordentligt, så spildes disse værdier i søgemaskinerne. Hvis ikke alle de mennesker, der har med udviklingen, vedligeholdelsen og opdateringen af jeres website at gøre forstår, hvor vigtig deres rolle er, og hvordan de kan bidrage til søgemaskineoptimeringen, så opnår I ikke de resultater I fortjener.
I store virksomheder er udfordringen mere mennesker end teknik. I små virksomheder er det ofte mere teknik og links (og de omkostninger der følger), der er udfordringen.
Big Brand SEO er Best Practise SEO – basis SEO skal på plads
Med den enorme styrke de store brands har, er SEO faktisk ikke særligt svært – teknisk set. Store vrksomheder skal ikke, som os andre, kæmpe med at få en tilstrækkelig mængde gode links og sociale omtaler. Det kommer næsten af sig selv. De kan i høj grad nøjes med det, som normalt betegnes som “Best Practise SEO” – altså de helt basale og fornuftige ting. Kombinationen af en god basis optimering, på hele websitet, og så den høje popularitet, er for de fleste store brands rigeligt til at skabe fantastiske resultater i søgemaskinerne.
I praksis viser det sig desværre, at mange store virksomheder har meget svært ved, at få selv de helt grundlæggende søgemaskineoptimerings-ting på plads. Så lad os starte med at se på hvad nogle af de vigtigste, og misrygtede faktorer så er:
- Domæne-arkitektur
Mange store virksomheder har mange domæner. Det er også fint nok. Desværre er det de færreste, som har helt styr på hvordan de bruges og det resulterer meget tit i et syndigt kaos og en sørens masse Duplicate Content. Det er dog relativt let at fixe, hvis man ellers bare er opmærksom på det. - Website- og URL-arkitektur
Som en følge af de ofte store, lidt tunge og komplekse content Management Systemer mange store virksomheder bruger ender de også med en langt fra optimal URL-arkitektur. Ikke alene er URL’erne sjældent specielt læsevenlige, men der er ofte meget Duplicate Content på den konto og en generel al for kompliceret struktur. - Interne links
I forlængelse af ovenstående ender de fleste store virksomheder med en intern linkstruktur, der hverken er særlig bruger- eller søgemaskinevenlig. Mange sider skaber ofte meget dybe strukturer, der kræver alt for mange kliks for at nå frem til det ønskede indhold. Og de vigtigste sider prioriteres ikke nok i den interne linking. - Template kodning
Template kodning er ikke afgørende for gode resultater – på den anden side gavner knudret og tung kodning altså heller ikke. Særligt går det ud over hastigheden på sitet og det er hverken brugerne eller søgemaskinerne glade for. Often anvendes der også forkert kodning af overskrifter og andre vigtige objekter. - Indholdsoptimering
Jeg kunne skrive en lang bog alene om alle de ting store virksomheder glemmer, når det handler om indholdsoptimering. Først og fremmest har de al for lille fokus på, hvilke keywords det er de vil ranke på og så optimere deres sider til dem. De ender som regel med en masse kanabalisering og relevante keywords der slet ikke bruges. Ofte publiceres indhold også i formater, som ikke er så effektivt i søgemaskinerne, eller de “glemmer” helt at ligge vigtige informationer online. Og så er der video – det har de tit, men det er meget sjældent det er ordentligt optimeret. Og de husker næsten aldrig at bruge video XML-sitemaps. - TITLE- og META-descriptions
At lave gode og unikke TITLE’s og META-descriptions på alle sider er en udpræget “Low Hanging Fruit” – alligevel er det meget sjældent, at store virksomheder har fået gjort det. - Rich Snippets
Der findes i dag et væld af muligheder for opmarkering af ens indhold med Rich Snippets. De fleste af mulighederne gavner synligheden i søgemaskinerne. Alligevel er det yderst sjældent jeg ser, at Rich Snippets overhovedet anvendes på store virksomheders websites. - Google Places
Jeg sad fornyligt med en virksomhed med over 1.000 outlets og ikke en eneste af dem var registreret i Google Places. Det er virkelig dumt. Det er en af de letteste måder, at få en øget lokal synlighed – og det er helt gratis. De fleste store virksomheder jeg har arbejdet med har samme udgangspunkt. - Google Plus, Facebook og Twitter
Ganske vist får de store virksomheder mange naturlige links og social omtale, men det er meget sjældent, at de har taget fat om det selv på den mest optimale måde. Med selv en begrænset indsats kunne de ellers mangedoble deres besøg fra de sociale medier og samtidig styrke deres mulighed for at ranke bedre.
Der er naturligvis flere faktorer og mange flere detaljer i Big Brand SEO, men ovenstående er nogle af de ting, som de fleste store virksomheder forholdsvist let kunne få på plads, hvis ellers de fokuserede på det. Og hvis de “bare” fik de ting på plads ville de som sagt kunne mangedoble deres organiske trafik fra søgemaskinerne.
Men lad os se lidt nærmere på nogle af de ting, store virksomheder med fordel kan tage fat på for at løse opgaven. For som sagt handler det om mennesker – at motivere, inspirere, guide og evaluere dem …
Lav en SEO Style Guide
Hvis du sidder i en stor virksomhed, og skal igang med at søgemaskineoptimere jeres website, så er noget af det første jeg vil anbefale dig at gøre, at få udarbejdet en “SEO Style Guide”.
Der er ofte mange folk involveret i udviklingen, driften og vedligeholdelsen af et stort website. Det er derfor vigtigt at alle parter ved hvilke krav der er i forhold til SEO.
I har sikkert allerede en almindelig “Style Guide”, der beskriver hvordan firmaets farver, fonte osv. skal bruges. En SEO Style Guide er meget lig en sådan – men naturligvis med fokus på alle de standarder indenfor SEO, som I har vedtaget at følge.
Byg en SEO Knowledge Base
Ud over de mere generelle krav og anvisninger i en SEO Style Guide kan det være en god ide, at lave en SEO Knowledge Base – et online system, hvor I løbende kan samle tips og tricks til, hvordan I optimerer forskelige dele af jeres website.
Det er ganske enkelt at etablere en sådan – der findes masser af billigt eller gratis software, som kan bruges til det. Det er bare om at komme igang. Jo før i starter jo hurtigere vil en sådan SEO Knowledge Base skabe værdi.
Motiver og supporter dit team
Det er langt fra sikker, at alle de medarbejdere i din virksomhed, der arbejder med vedligeholdelse og opdatering af indholdet på jeres website, brænder ligeså meget for SEO som dig.
Det er derfor en god ide, at etablere en eller flere metoder til at holde hele dit team ved ilden – inspirere og supportere dem i arbejdet med SEO. Det kan f.eks. gøres via et SEO Nyhedsbrev, der sendes ud til alle redaktører en gang om måneden, webinars eller SEO-indslag på fælles arrangementer i virksomheden. Målet er, at alle redaktørerne løbende bliver mindet om, hvor vigtigt SEO er og at de lærer de redskaber at kende, som I har valgt at bruge.
Evaluer dit team med SEO Score Cards
Det er langt fra altid det er nok med en SEO Style Guide, SEO Knowledge Base og alverdens velmenende motivation. Ofte skal der lidt mere til. Og så kan SEO Score Cards være en rigtig god løsning.
SEO Score Cards er et system, hvor du definere de SEO-krav der er til alle nye sider på jeres site. En gang om måneden krydser du så af for alle afdelinger i virksomheden, om alle punkter overholdes. Typisk anvendes en simpel rød, gul og grøn markering. De afdelinger der har mange røde felter kan du så, med rette, sparke lidt bagi – og dem med mange grønne kan du sende en flaske vin, eller hylde overfor de andre.
Om jeres SEO Score Cards skal være synlige for alle afdelinger eller om det kun er den enkelte afdeling der skal ses dem afhænger meget af jeres virksomhedskultur. Men som udgangspunkt vil jeg anbefale, at alle kan se dem for at skabe den største motivation.
Afdelinger med mange røde felter skal naturligvis ikke hånes – de skal hjælpes og motiveres, så de kan få flere grønne felter. Og de skal lære af de andre afdelinger, så de kan se, at det faktisk godt kan gøres.
Har du brug for hjælp?
Det er de færreste store virksomheder, der kan klare at løse alle de ting jeg nævner ovenfor udelukkende med interne kræfter. Som regel er der brug for lidt hjælp udefra. Men det er vigtigt, at denne hjælp har fokus på selv-hjælp – det er ikke den eksterne partners mål, at overtage arbejdet med SEO for jer. Målet er, at hjælpe jer med at få nogle processer på plads, der kan sikre, at jeres team får SEO ind under huden og den rette fokus på området.
Jeg har som sagt, gennem årene, hjulpet mange virksomheder med opgaver af denne type. Hvis du har lyst til at tage en uforpligtende snak om Big Brand SEO – og om jeg og mit team kan hjælpe dig, så er du meget velkommen til at kontakte mig via email: mikkel@demib.com eller telefon: 22 27 07 10
soman skriver
Like you said, i have seen lot of big companies missing optimizing their meta tags. you have given good info about optimizing big brand companies web sites. Nice article man
Jakob skriver
Ja, man kan undres over at de store firmaer/brands ofte mangler at få de mest basale interne SEO tiltag på plads. Typisk har de jo brugt både 6 og 7 cifre på deres websites.
Og vi oplever mange af de samme ting som du nævner, hos de større firmaer der henvender sig. Og det slår aldrig fejl, vi finder altid duplicate content, manglende søgeords målretning, og diverse andre ting, som er i kategorien basic seo
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, men til de store virksomheders forsvar vil jeg dog sige, at det virkelig KAN være svært, at få alle i en orgnisation motiveret for en så kompleks opgave som SEO, hvor alle jo har en rolle at spille – og hvor der ofte er rigide, juridiske og praktiske krav oppefra.
Men det kan godt lade sig gøre. Jeg har som sagt gode erfaringer med det. Men det kræver en stor portion vilje 🙂
Bjarne Ravn skriver
Meget relevant artikel men ikke meget nyt under solen. Problemet er og har været i mange år, at store virksomheder i ind- og ikke mindst i udlandet betjener sig af store, kendte reklamebureauer og grafiske virksomheder til at opbygge og vedligeholde deres websites.
Disse bureauer har ikke den nødvendige ekspertise vedrørende alle de mange discipliner, der indgår i webmarketing. Samtidig med har mange virksomheder ikke forstået internettes ufattelige muligheder.
Vi har brug for flere webeksperter på alle områder og for, at webmarketing bliver taget alvorligt og får nogle større budgetter.
Det vil være vejen frem for rigtig mange nye arbejdspladser.
Kristian skriver
Faktisk en tankevækkende artikel! Man skulle jo synes, at det skulle være så nemt for de store – men der kan man bare se!
Synes du dækker de vigtige områder rigtigt godt af – og så vil jeg gerne erklære mig enig med Bjarne Ravn i, at mange bureauer simpelthen mangler den ekspertise der skal til!