Nyt bannerformat: Bagsidebanner – en hån mod medier og brugere!
Medieprovider, der står bag websites som ComOn, Gear, CRN og andre fagmedier på Nettet, har i denne uge været ude og fortælle om et helt nyt bannerformat, som de tilsyneladende selv synes er virkelig smart – og morsomt: Bagsidebanner
Du kan se et eksempel på bagsidebanner her.
Sjældent har jeg set et mere generende banner end dette! Det forhindrer fuldkommen, at man kan bruge det website man ellers gerne ville se. Og ikke nok med det – dette bagside banner er pr. defination “cloaking”. Brugerne får ikke det samme, som det Google så, da de crawlede siden. Konsekvensen af dette er, at de websites der bruger bagsidebanner risikerer, at ryge ud af Google. Hvis de altså opdager det. Men det er jeg ret sikker på de gør (Google læser også med her, de ser mine Tweets og de hører Strikepoint – hvor vi iøvrigt havde det oppe at vende i går. Derudover er jeg sikker på at flere brugere vil anmelde dem til Google for spam).
Det nye bagsidebanner bygger på en joke, der åbenbart har floreret i Medieproviders salgsafdeling. Når der ikke er er mere inventory, at sælge på et site så har de gået og sagt til hinanden: Sælg bagsiden!
Joken er naturligvis kun sjov for dem, der stadig tror, at websites bare er sådan en slags elektronisk version af en trykt avis. For os andre virker det bare en smule åndssvagt eller barnligt.
Jeg tror, at de websites der vælger at bruge bagsidebanner vil opleve at mange brugere løber skrigende bort. Ikke dem alle, naturligvis, men nok til at det kan gøre ondt.
Jeg oplevede det selv, dengang jeg var chef for søgemaskinen Kvasir. Her kæmpede jeg også hårdt mod salgsafdelingens gentagne forsøg på at voldtage ”min” søgemaskine. Jeg husker specielt en enkelt gang, hvor de kom med en ny ide til et annonceformat, der på samme måde som dette nye ”bagsidebanner” ville virke ekstremt forstyrrende for brugerne – og på samme måde reelt set forhindre dem i at gøre det de kom for. Til mit store held havde de allerede forsøgt denne annonceform på Kvasir i Sverige. Samme dag annoncerne røg på faldt trafikken på Kvasir i Sverige til 1/3-del! 2/3-dele løb skrigende bort. Det var heldigvis data nok til at afværge voldtægten af ”min” søgemaskine.
Dertil kommer risikoen for, at de websites der bruger bagsidebanner ryger ud af Google fordi det reelt set er cloaking. Jeg kan naturligvis ikke “garantere” at de bliver smidt ud af Google, men der er ingen tvivl om, at risikoen stiger alvorligt med bagsidebanner. Spørgsmålet er, om det er risikoen værd.
Bing og Yahoo har ikke helt så skrap en politik i forhold til cloaking. Så hvis de er heldig så er det “kun” Google de bliver smidt ud af. Spørgsmålet er så, om de synes det er sjovt, at skulle klare sig med organisk søgetrafik fra disse to søgemaskiner…
Lars Meyer skriver
Det var dog et virkelig irriterende banner. Jeg har sjældent set magen, forhåbentlig er det ikke en trend der tager over, for det gør jo hjemmesiden total ubrugelig.
Klaus skriver
Aldrig har jeg da set noget så træls – Jeg håber aldrig nogensiden at det vinder indpas, men det tror jeg nu heller ikke det gør, for som bruger ville jeg blive væk fra en hjemmeside som den. Jeg kommer jo ikke ind på siden for at se på en reklame.
Peter Terkildsen skriver
Jeg synes virkelig, at det er imponerende, at et website, som handler om IT og Internet-teknologi, kan finde på den slags. Man skulle tro, at ejere af hjemmesider – med al den viden, som vi efterhånden har om brugervenlighed, SEO og effekten af bannerannoncer – snart havde fattet, at den slags går altså bare ikke.
Jeg synes dog også, at jeg har oplevet lignende bannerformater på eksempelvis Wired.com og News.com. Ikke som deciderede “bagsidebannere”, men med annonceformater, der dækker over alt indhold på hele siden. Man kan godt nok klikke annoncen væk, men det er temmelig irriterende, når man blot ønskede at læse en artikel.
Jeg forstår godt, at de skal tjene penge, men jeg vil faktisk hellere betale for godt indhold – i stedet for at blive forstyrret.