Aviskrise: 26,5 millioner færre aviser solgt i Danmark i 2009
En sammenlignende analyse, mellem 2008 og 2009 fra Mediawatch viser, at de danske aviser har solgt 26,5 millioner færre aviser i 2009 i forhold til 2008. Særlig hårdt er det gået ud over formiddagsbladende BT og Ekstra Bladet. Kun Kristeligt Dagblad og Information har haft en, omend lille i antal, fremgang.
Kristeligt Dagblad er gået frem med 139.000 og Information med 62.000 i hele 2009. Det er jo godt for dem, men det rykker ikke ved det store billede – aviserne lider.
Ekstra Bladet og BT har haft solgt hele 2,7 millioner færre aviser og Jyllandsposten er gået tilbage med 2,5 millioner. Uanset Kristeligt Dagblad og Informations lille fremgang er der ingen tvivl om, hvilken vej vinden blæser. Det går for alvor ned ad bakke!
Og det er ikke bare i Danmark. Norman Pearlstine, udviklingschef i mediekoncernen Bloomberg, forudser ifølge Huset Markedsføring, at der næppe vil være nogle aviser tilbage på det Amerikanske marked i 2030. Det er om bare 20 år. Krisen har allerede kostet flere aviser livet og det bliver kun værre, udtaler Norman Pearlstine.
I min barndom holdte ethvert hjem med respekt for sig selv mindst en avis. Den tradition er der mange der har droppet til fordel for gratisaviser, TV og Internet – eller bare færre nyheder. Jeg holder heller ikke en fast avis i dag. De fleste nyheder får jeg fra TV og Nettet og så køber jeg en avis en gang imellem, når der er en god grund til det. Men det er ikke så tit.
Jeg synes avisernes problemer på mange måder ligner musikbranchen, som jeg tidligere har skrevet om. De har, såvidt jeg kan se, forsøgt at spare sig ud af krisen. Resultatet er blevet et ringere og ringere produkt, som der så naturligvis er endnu færre der gider at købe. Det er en ond spiral.
Jeg tror ikke folk er mindre nyhedshungrende i dag end tidligere. Tværtimod. Vi svælger i nyheder. Måske endda for meget. Men vi gør det bare ikke via aviserne. De fleste af os betaler allerede for TV, radio, Internet og mobilforbindelser, hvor nyhederne flyder i en lind strøm – døgnet rundt. Vi har simpelt hen ikke brug for aviserne for at holde os orienteret.
Den dybdeborende journalistisk – de sager hvor en flok gode journalister har brugt månedsvis på at trævle en vigtig sag op, får vi ganske vist ikke så meget af i de elektroniske medier. Den findes, men den er ikke så udbredt. Det hele går stærkt og er præget af korte nyheder.
Det er bemærkelsesværdigt, at en avis som Information, der altid er blevet skældt ud for at være for nørded og med alt for lange artikler har haft fremgang. Måske er det netop det som de levererer, som folk savner i de andre medier – og de andre aviser.
Jeg håber virkelig, at de danske dagblade formår at tilpasse sig udviklingen i tide, så de ikke lukker helt. Men jeg må indrømme at jeg ikke er så optimistisk. Det har vist sig uhyre svært at ændre så store virksomheder og hundrede af års fasttømrede traditioner.
Quaero skriver
Samfundsudviklingen i dag taget i betragtning, hvor man kan læse nyheder på nettet (næsten “før” de opstår), så skal aviserne virkelig levere noget “ekstra”, hvis de skal få folk til at give penge for at læse nyhederne… fra i går.
Egentlig finder jeg det imponerende, at de mange aviser har holdt ud så længe, som de har blot ved at levere nyhederne dagen efter at de er sket.
Jeg har aldrig selv holdt avis, og det er faktisk kun, hvis jeg er et sted, hvor der ligger en avis (og jeg har tiden til det) at jeg giver mig til at læse i den – når det sker, er det som regel en gratisavis.
“… på det Amerikanske marked i 2030. Det er om bare 10 år!”
– Er vi allerede i 2020? Som tiden dog flyver 😉
Jacob Andersen skriver
Mon ikke vi kommer til at betale for deres nedgang i form af mere støtte og at de fortsat mener at de skal bo på de dyre adresser.
Her ville jeg så have skrevet at Ekstra bladet sikkert har haft en stor fremgang på internettet i samme tidsrum, men til min store overraskelse viste nogle opslag på fdim at det ikke er tilfældet.
Brugere – Besøg
Nov. 2007: 1.346.562 – 23.607.160
Nov. 2008: 1.375.906 – 25.474.394
Nov. 2009: 1.377.972 – 29.443.756
Ser ud til at de får lidt flere besøg fra de samme brugere, men havde nu forventet at det var mere.
Kevin Simper skriver
At det går dårligere for Ekstra Bladet undre mig ikke! Der er vel ingen som gider at betale for noget, som måske ikke er sandt! 🙂
Men faktisk er NY Times på vej hen til at blive en betalingsavis på nettet.
http://www.business.dk/medier-reklamer/new-york-times-gaar-betalingsvejen
Det bliver lidt spændende at se hvad det fører til og ofte vil andre aviser følge efter.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Der er flere aviser verden over der (igen, igen) har truet med at ændre deres online versioner til rene betalingsversioner. Det er forsøgt før uden held (husk, det var faktisk sådan mange startede) og jeg tror de vil fejle igen. Det vil i hvert fald, uden tvivl, føre til et dramatisk fald i brugere, og dermed reklameindtægter. Spørgsmålet er så, om de manglende reklameindtægter til fulde kan blive kompenseret af online abonnementer … Jeg tvivler
Bent Christensen skriver
Prisen og den naturlige forsinkelse, der nødvendigvis kommer, når noget skal trykkes og distribueres, tror jeg, er to uoverstigelige hindringer for avisernes overlevelse -og jeg tror ikke, der går tyve år inden de fleste er gået ind.
De priser de etablerede aviser forsøger at sælge deres online produkter til er også alt for høje. Jeg tror, de forsøger at beskytte de trykte udgaver med for alt for høje online priser, og hvis de ikke vågner i tide, er der en reel risiko for at andre løber med online markedet for nyheder.
Og hvis der er et marked for den dybdegående journalistik,hvilket jeg så sandelig håber, er internettes muligheder jo også de trykte medier langt overlegent.
Thomas Mejer skriver
Jeg er helt enig i din betragtning med at der skal kvalitetsindhold til. Det har jo vist sig igen og igen at vi er villige til at betale for kvalitetsindhold. Vel at mærke indhold vi ikke kan få gratis andre steder. Derfor tror jeg fremtiden for aviser bliver mindre, nicheorienterede enheder (der garanteret har adresse lidt væk fra Rådhuspladsen).
Og med hensyn til NY Times – så er jeg ærlig talt lidt træt af aviser der ‘truer’ med at lave pay walls. Hvis de virkelig ville have en betalingsmur så kan de jo bare lave en. (Og NY Times kan jo bare genbruge den de havde tidligere, men som de fjernede fordi det kostede dem for meget i tabte annonceindtægter).
Mikkel deMib Svendsen skriver
Problemet er, at aviserne har sparet meget på resurserne til fremstilling af kvallitetsindhold i de senere år. Journalisterne bliver presset til at lave flere artikler og der afskrives mere fra nyhedsbureauerne og de andre medier.
Indtil nu kan man ikke sige at aviserne har satset strategisk på at skabe bedre indhold for at kæmpe mod aviskrisen. Men jeg tror det ville være klogt at gøre det.
For det kræver altså ikke 4 år på journalisthøjskolen at skrive af fra Reuters eller plapre 8-10 korte netartikler af på en dag. Det kræver derimod dygtige jornalister at lave stærke dybdeborende, undersøgende og afslørende artikler – og serier af artikler. Men det er dyrt at lave – der går mange dyre løntimer til den slags.
Teleanalytikeren John Strand, som jeg kender lidt, tjener gode penge på at sende informationer ud til nogle af de største i branchen, med hans teams analyser af forskellige forhold i telemarkedet. Jupiter Research og andre researchvirksomheder tjener gode penge på en lind strøm af rapporter. Og jeg selv tjener fornuftige penge ved bl.a. at sælge min elektroniske bog eller abonnementer til SEO Supporten.
Dygtige journalister ville naturligvis, på samme måde som ovenstående, være i stand til at producere materiale af en virkelig høj kvalitet og tage de samme gode priser for det, hvis det ellers bare var den opgave deres arbejdsgivere satte dem til.
morten skriver
Fedt indlæg Mikkel, dog mangler du kun en grund til nedgangen, og det er Iphones og lignende mobiler. Med adgang til internettet mere eller mindre over alt, og dermed en unlimited nyhedsindgang, så kræver det ualmindeligt meget af aviserne, hvis de bare vil holde en minimal nedgang.
Jo mere tigængeligt internettet bliver, jo mere vil vi bruge det i daglig dagen.
Dog vil jeg mene, at EB henter en del af det tabte på deres online del. Om man kan lide avisen og artiklerne eller ej, så må man tage hatten af for deres evne til, at samle deres læsere på deres online portal.
Jeg forstår heller ikke, at aviserne skære i det de er bedst til, nemlig journalistisk nu, hvor krisen kradser. Rent logisk, så burde de jo fokusere mere end nogensinde før på, at optimere deres produkter og gøre dem attraktive. Men det ser ud til de vælger discount måden, og blot trækker sig selv ned på et endnu lavere niveau, og blot besværliggøre fremtiden. Det er i hvertfald tydeligt, at en avis som BT har sparet på deres journalister, for der står godt nok ik meget brugbart i den mere. Det BT var engang, det er de langt fra mere, og spørgsmålet er vel også, om en fusion mellem BT og EB ik er den optimale løsning på sigt…
Mikkel deMib Svendsen skriver
Morten, prøv at se de tal Jacob Andersen ovenfor har fundet frem. De tyder altså ikke på en enorm fremgang fra EB i de forløbne 3 år på Nettet – samme periode hvor deres fysiske oplag har lidt hårdt. Jeg har i hvert fald svært ved at se, at det skulle kunne kompensere for faldet.
morten skriver
Mikkel det er åbenbart den samme skare, der så holder liv i dem, og deres “nation”… Er faktisk overrasket over, at de ik har fået flere brugere, men det skyldes måske deres form for journalistik.