Asymetriske afhængighedsforhold
På vej hjem fra byen i dag sad jeg og hørte en meget spændende udsendelse om asymetriske afhængighedsforhold i biologiens verden. Asymetriske afhængighedsforhold er dog ikke bare interessante i forhold biologiens verden, men kan, som metode, bruges indenfor mange andre områder – f.eks. forretningsværden.
Asymetriske afhængighedsforhold i biologien handler om hvilke arter der er afhængige af hvilke og i hvilken grad. Når dette analyseres kan man f.eks. finde planter som er “generalister” i forhold til de mange insekter der bestøver dem, hvorimod de insekter der bestøver planten måske er afhængige af kun denne plante – og således betegnes “specialister”. Lad os sige det drejer sig om 3 insekter. Plantens afhængighedsforhold til insekterne er dermed 33%, hvorimod insekternes er 100% – et asymetriske afhængighedsforhold.
Asymetriske afhængighedsforhold kendes også indenfor vores verden – søgemaskinerne. Du er mere afhængig af at Google sender trafik til dig, end Google er afhængig af at kunne indeksere lige dine sider. Med mindre du driver et ekstremt vigtigt site (i Googles øjne) – f.eks. Wikipedia, som Google meget nødigt vil undvære i indekset. Så forskydes asymetrien.
I naturen er det vigtigt at kende de asymetriske afhængighedsforhold, fordi det giver os en langt bedre forståelse for, hvilke arter der er afgørende vigtige (typisk generlisterne der “føder” en masse specialister, der er specifikt afhængige af dem), for at økosystemer kan fungere. Tidligere har man troet at alting hang sammen, og døde en art, kunne det få alvorlige følger for mange andre. Sådan er det ikke helt, ved man nu.
Jeg tror at de regnemodeller biologerne har fundet frem til kunne være yderst interessante at se nærmere på i forhold til en række ting i forretningsverden – og SEO …
Anders Carlsen skriver
Det får mig til at tænke på en tanke som jeg har haft som også er inspireret af biologien og evolutionsteorier eller naturvidenskabens teori om livets opståen.
Min tanke går i korthed ud på at man kan se internettet som urhavet. I starten var de encellede organismer dominerende. Blandt de encellede organismer, voksede enkelte celler sig kæmpe store og spiste de andre celler. Men så opstod de flercellede organismer, hvor flere celler lærte at arbejde sammen til fælles bedste og denne organisationsform har jo vist sig at være suveren.
På Internettet har vi Google som en encellet organisme og f.eks. Wikipedia som en flercellet organisme.
Wikipedia vil på sigt vise sig at være den bedst egnede i kampen om overlevelse.
Et andet eksempel kunne være Linux/GNU som flercellede og Microsoft som encelled organisme.
Martin Risgaard skriver
Her kan man da tale om organisk SEO 🙂
Mikkel deMib Svendsen skriver
Ja, jeg tror der er mange metoder fra de traditionelle naturvidenskaber, som vi kan udnytte indenfor markedsføring
Thomas Justesen skriver
Meget interessant indlæg, og jeg er helt enig, at vi kan lære rigtig meget fra naturvidenskaben i forhold til at drive et firma eller SEO. Vigtig at finde ud af hvilke afhægighedsforhold man har som firma, og hvilke fordele/ulemper der er ved disse. Kan man f.eks. bruge SEO til bedre at tilpasse sig miljøet (internettet) og stryke nogle afhægighedsforhold, eller komme ud af nogle forhold, som ikke længere er positivt for ens overlevelse.
Mathias skriver
godt indlæg og en rigtig god kommentar Thomas 🙂
Det er sådan nogle indlæg der gør denne blog til en af mine foretrukne, ja faktisk den eneste blog jeg læser regelmæssigt.
Mikkel deMib Svendsen skriver
Tak 🙂
Thomas Justesen skriver
Tak Mathias 🙂